M MrDizzy skrev:
hmmm vad var det där jag skrev i sista stycket i post #471 nuigen?? 🤣
Du skrev 🤣
mmhmm jepp , det sprätter sand i sandlådan just nu.
Undrar hur lång tid det tar innan Naturvårdsverket pudlar och säger att deras jurister gjort en felbedömning ELLER att NV's GD får gå pga att regeringen tappat förtroende för personen??
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Ville inte läsa 541 inlägg .....
Så har ingen aning om det tagits upp tidigare i tråden .
Att elda upp trädgårdsavfall vs kompostera do skapar lika mycket Co2
 
Claes Sörmland
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ville inte läsa 541 inlägg .....
Så har ingen aning om det tagits upp tidigare i tråden .
Att elda upp trädgårdsavfall vs kompostera do skapar lika mycket Co2
Men lagstiftningen är inte byggd direkt på CO2-utsläpp så det spelar ingen roll.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet är ju att Naturvårdsverket uppenbarligen har missförstått vad som står i lagen. Nu måste man gå igenom all lagtext och försäkra sig om vad det är som missförstås och varför. Samt att förtydliga det. Jag kan förstå att det tar tid. Sedan är det inte så att de brjar med det kl 8 imorgon bitti heller, det krävs omplanering mm.
Jo nu "missförstår" de nog inte utan det är ren miljöfundamentalism utan mätbar miljönytta.

SVT postade väl nyheten från Miljöminister Romina och här är då en intervju med en handläggare från Naturvårdsverket.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...gande-om-eldningsforbud-kommer-om-tva-manader
Rominas nyhet då i textdelen.
"Förtydligandet kommer om ungefär två månader, säger ministern. Tills dess påminner Pourmokhtari att kommuner kan tillämpa undantag mot förbudet om det skulle ge större fördelar.

– Det gäller att ha ett visst mått av sunt förnuft, säger ministern till P4 Väst."
 
P paralun skrev:
Jo nu "missförstår" de nog inte utan det är ren miljöfundamentalism utan mätbar miljönytta.

SVT postade väl nyheten från Miljöminister Romina och här är då en intervju med en handläggare från Naturvårdsverket.
[länk]
Rominas nyhet då i textdelen.
"Förtydligandet kommer om ungefär två månader, säger ministern. Tills dess påminner Pourmokhtari att kommuner kan tillämpa undantag mot förbudet om det skulle ge större fördelar.

– Det gäller att ha ett visst mått av sunt förnuft, säger ministern till P4 Väst."
Svenska myndigheter skall ha "sunt förnuft"? Tillåt mig 🤣
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ville inte läsa 541 inlägg .....
Så har ingen aning om det tagits upp tidigare i tråden .
Att elda upp trädgårdsavfall vs kompostera do skapar lika mycket Co2
Onekligen, men om du har några lagom grova äpplegrenar kan du ju använda dem till att värma huset om nått år om du gör ved av dem nu.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ville inte läsa 541 inlägg .....
Så har ingen aning om det tagits upp tidigare i tråden .
Att elda upp trädgårdsavfall vs kompostera do skapar lika mycket Co2
Men om man gör biogas av den så läcker det även ut en del metan, vilket är värre för uppvärmningen. Men detta kompenseras då av att man får metan som motorbränsle som kan ersätta fossila bränslen. Totalt sett så är det bättre med biogas, men inte fullt så bra som det ofta framställs. Det beror på om du jämföör med fossil gas, eller med el exempelvis.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
I
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ville inte läsa 541 inlägg .....
Så har ingen aning om det tagits upp tidigare i tråden .
Att elda upp trädgårdsavfall vs kompostera do skapar lika mycket Co2
Blir så komplicerat för merparten av oss "vanliga" med miljö, ibland klimat, påverkan CO2/koldioxid.
För att sätta det i ett perspektiv, även här finns olika siffror men jag hugger Naturvårdsverkets utifrån de orsakat diskussionsämnet med att elda trädgårdsavfall och då CO2,
78% Industri, Trafik och Jordbruk
15% El och fjärrvärme, samt arbetsmaskiner
Jag kan ju förstått och tolkat helt fel pga saknad kunskap inom området, men får det till att det återstår 7% till Allt annat.
Har inte kunnat bena ut hur mycket påverkan eldning av trädgårdsavfall är av de 7%, är det mindre än 1%, troligtvis? Är vi nere på kanske 0,1%, inte otroligt med en gissning.
Så fundering, vad diskuterar vi utifrån det perspektivet.

Källa:
https://www.naturvardsverket.se/dat.../sveriges-utslapp-och-upptag-av-vaxthusgaser/
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En välskött, storskalig kompost desinficerar sig själv, eftersom det blir så oerhört varmt under den biologiska nedbrytningsprocessen. 80 grader är inte ovanligt.
Det där är inte sant. Det blir varmt i vissa områden men inte hela så den är inte desinficerad.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men lagstiftningen är inte byggd direkt på CO2-utsläpp så det spelar ingen roll.
Du gillar ju lite juridiska spetsfundigheter.

Låt säga att jag lägger ett grillgaller över min eldningstunna och röker en Denniskorv med lite äpplegrenar och lite blandade löv.

Är detta då ett brott?
 
Claes Sörmland
H Hobbybonde01 skrev:
Du gillar ju lite juridiska spetsfundigheter.

Låt säga att jag lägger ett grillgaller över min eldningstunna och röker en Denniskorv med lite äpplegrenar och lite blandade löv.

Är detta då ett brott?
Något brott är det väl aldrig tal om. Det finns inte upptaget i brottsbalken eller med straffrättsligt i miljöbalken.
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
H Hobbybonde01 skrev:
Det där är inte sant. Det blir varmt i vissa områden men inte hela så den är inte desinficerad.
Man vänder komposten många gånger under processens gång, så jag vågar påstå att slutprodukten blir väl desinficerad.

Om det slarvas med vändningen på din närmaste anläggning blir det en långsammare och sämre nedbrytningsprocess.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
H Hobbybonde01 skrev:
Du gillar ju lite juridiska spetsfundigheter.

Låt säga att jag lägger ett grillgaller över min eldningstunna och röker en Denniskorv med lite äpplegrenar och lite blandade löv.

Är detta då ett brott?
Äppelröktkt korv utan pilsner är knappast att rekomendera...
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Man vänder komposten många gånger under processens gång, så jag vågar påstå att slutprodukten blir väl desinficerad.

Om det slarvas med vändningen på din närmaste anläggning blir det en långsammare och sämre nedbrytningsprocess.
Nope det är den inte. Själva värmen kommer av den febrila tillväxt av mikroorganismer som sker i ytterkanten av härden. Snarare förökar du dom.

Finns det sjukdomsalstrande bakterier, svamp eller virus i komposten innan så är de kvar där. I bästa fall lite reducerat antal i värsta fall många fler gynnade av värmen i ytterkanten av härden.

När maten tar slut kallnar de och de går ofta in i viloläge och väntar på bättre tider.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.