Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Ja men, det är ju beslut som fattas av politiker! Hur förpackningsinsamlingen organiseras, kan du väl inte skylla forskarna för!
Samma flockmentalitet dock

wildeside wildeside skrev:
Det sjukaste jag varit med om när jag ringde miljö o hälsa för att få till ett ärende där vi skulle gräva ner en massa avfall och fylla igen.
Men det gick inte att anmäla anonymt? Kunde inte anmäla med mitt namn eftersom jag va underentreprenör och skulle garanterat åka ut med huvudet före och tappa mina inkomster.
Då van ekonomiskt tänkande över samvetet och det va sista gången jag försökte leka miljökämpe.
Lämna ett anonymt tips till polisen om pågående miljöbrott. Eller det kanske inte gräva ned något aktivt nu, men det borde du alltså kunnat göra då.

wildeside
tveksamt tveksamt skrev:
Lämna ett anonymt tips till polisen om pågående miljöbrott. Eller det kanske inte gräva ned något aktivt nu, men det borde du alltså kunnat göra då.
Polisen hänvisar dej till miljö o hälsa för att anmäla miljöbrott i alla fall för några år sedan.
Det hände för ett antal år sen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Krokom tillhör dom kommuner som har en lite mer verklighetsförankrad inställning i frågan:

Krokoms kommun skrev:
Många har frågor om det nya förbudet att elda trädgårdsavfall. I Krokom bedömer vi att du inte behöver kontakta kommunen om du vill elda trädgårdsavfall. Du behöver inte heller söka dispens för majbrasa. Det har bygg- och miljönämnden beslutat om vid nämndsmötet den 25 april.
https://krokom.se/funktioner/viktig...r-galler-om-du-vill-elda-tradgardsavfall.html

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Underlig situation:

Avfallsförordningen är så otydligt skriven att regeringen som har utfärdat den menar att syftet med den var att man ska kunna elda trädgårdsavfall, Naturvårdsverket som ska hjälpa kommunerna med tolkning av förordningen menar att trädgårdsavfallseldning de facto är förbjuden i förordningen (men kan inte ge lagrumshänvisning som är begriplig) och kommunerna är nu i situationen att de bara kan känna hur de tycker det ska vara. Och vissa känner i regeringen riktning och andra i Naturvårdsverkets.

• Haha
  • Ledsen
Dilato och 2 till
  • Laddar…
😀

• Gilla
  • Haha
Sson85 och 3 till
  • Laddar…
D dthompa skrev:
😀
Återigen, det är inte EU, det är den svenska riksdagen och naturvårdsverket.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Krokom tillhör dom kommuner som har en lite mer verklighetsförankrad inställning i frågan:

[länk]
Se där! Så kan man också behandla idiotier från Tokholm.
Glad Valborg!

H HenrikHuslöse skrev:
Återigen, det är inte EU, det är den svenska riksdagen och naturvårdsverket.
Men kom o ta mig!

• Haha
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Men kom o ta mig!
Kram på dig! 😉

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Claes Sörmland
Almedalen 2024 har hänt. Detta är ju evenemanget där alla Sveriges makthavare får dricka vin med varandra och deltar på seminarier.

Fackförbundet ST arrangerade ett seminarium om aktivism i statsförvaltningen. I detta redogjorde Berit Oscarsson, kommunikationschef på Naturvårdsverket för myndighetens syn på det nya förbudet mot eldning av trädgårdsavfall. I korthet: det var regeringens fel. Regeringen måste efter val förändra styrningen av myndigheten annars tuffar allt på som före regeringsskiftet berättar hon.

21:36 in:

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Almedalen 2024 har hänt. Detta är ju evenemanget där alla Sveriges makthavare får dricka vin med varandra och deltar på seminarier.

Fackförbundet ST arrangerade ett seminarium om aktivism i statsförvaltningen. I detta redogjorde Berit Oscarsson, kommunikationschef på Naturvårdsverket för myndighetens syn på det nya förbudet mot eldning av trädgårdsavfall. I korthet: det var regeringens fel. Regeringen måste efter val förändra styrningen av myndigheten annars tuffar allt på som före regeringsskiftet berättar hon.

[media]
Jepp, allt är någon annans fel när du tagit korkade beslut drivna av din egen aktivistagenda, regeringen är som alltid sedan urminnes tider skyldig!
Själv brukar jag alltid skylla mina egna tillkortakommanden på katten...

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
mikethebik mikethebik skrev:
Jepp, allt är någon annans fel när du tagit korkade beslut drivna av din egen aktivistagenda, regeringen är som alltid sedan urminnes tider skyldig!
Själv brukar jag alltid skylla mina egna tillkortakommanden på katten...
I det här fallet är det ju regeringen som har beslutat om förordningen så de är att skylla. Hade man kommunicerat bättre med sin myndighet före man ändrade lagtexten hade detta aldrig ha behövt gå igenom. Men jag har utifrån vad Berit Oscarsson säger känslan av att detta var en feature och inte en bug. Man ville helt enkelt från den förra regeringens håll smyga igenom ett förbud mot eldning av trädgårdsavfall. Och det gick ju också vägen, trots valförlust.

• Gilla
  • Ledsen
  • Arg
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
Jag tolkar uttalandet som att man bedriver aktivism...

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

[media]
Har de tagit bort videon? Funkar inte nu.

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.