39 922 läst · 625 svar
40k läst
625 svar
Elda trädgårdsavfall
Lämna ett anonymt tips till polisen om pågående miljöbrott. Eller det kanske inte gräva ned något aktivt nu, men det borde du alltså kunnat göra då.wildeside skrev:Det sjukaste jag varit med om när jag ringde miljö o hälsa för att få till ett ärende där vi skulle gräva ner en massa avfall och fylla igen.
Men det gick inte att anmäla anonymt? Kunde inte anmäla med mitt namn eftersom jag va underentreprenör och skulle garanterat åka ut med huvudet före och tappa mina inkomster.
Då van ekonomiskt tänkande över samvetet och det va sista gången jag försökte leka miljökämpe.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Krokom tillhör dom kommuner som har en lite mer verklighetsförankrad inställning i frågan:
https://krokom.se/funktioner/viktig...r-galler-om-du-vill-elda-tradgardsavfall.htmlKrokoms kommun skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 834 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 834 inlägg
Underlig situation:
Avfallsförordningen är så otydligt skriven att regeringen som har utfärdat den menar att syftet med den var att man ska kunna elda trädgårdsavfall, Naturvårdsverket som ska hjälpa kommunerna med tolkning av förordningen menar att trädgårdsavfallseldning de facto är förbjuden i förordningen (men kan inte ge lagrumshänvisning som är begriplig) och kommunerna är nu i situationen att de bara kan känna hur de tycker det ska vara. Och vissa känner i regeringen riktning och andra i Naturvårdsverkets.
Avfallsförordningen är så otydligt skriven att regeringen som har utfärdat den menar att syftet med den var att man ska kunna elda trädgårdsavfall, Naturvårdsverket som ska hjälpa kommunerna med tolkning av förordningen menar att trädgårdsavfallseldning de facto är förbjuden i förordningen (men kan inte ge lagrumshänvisning som är begriplig) och kommunerna är nu i situationen att de bara kan känna hur de tycker det ska vara. Och vissa känner i regeringen riktning och andra i Naturvårdsverkets.
Medlem
· Uppland
· 1 752 inlägg
Medlem
· Uppland
· 1 752 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 834 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 834 inlägg
Almedalen 2024 har hänt. Detta är ju evenemanget där alla Sveriges makthavare får dricka vin med varandra och deltar på seminarier.
Fackförbundet ST arrangerade ett seminarium om aktivism i statsförvaltningen. I detta redogjorde Berit Oscarsson, kommunikationschef på Naturvårdsverket för myndighetens syn på det nya förbudet mot eldning av trädgårdsavfall. I korthet: det var regeringens fel. Regeringen måste efter val förändra styrningen av myndigheten annars tuffar allt på som före regeringsskiftet berättar hon.
21:36 in:
Fackförbundet ST arrangerade ett seminarium om aktivism i statsförvaltningen. I detta redogjorde Berit Oscarsson, kommunikationschef på Naturvårdsverket för myndighetens syn på det nya förbudet mot eldning av trädgårdsavfall. I korthet: det var regeringens fel. Regeringen måste efter val förändra styrningen av myndigheten annars tuffar allt på som före regeringsskiftet berättar hon.
Jepp, allt är någon annans fel när du tagit korkade beslut drivna av din egen aktivistagenda, regeringen är som alltid sedan urminnes tider skyldig!Claes Sörmland skrev:Almedalen 2024 har hänt. Detta är ju evenemanget där alla Sveriges makthavare får dricka vin med varandra och deltar på seminarier.
[media]
Själv brukar jag alltid skylla mina egna tillkortakommanden på katten...
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 834 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 834 inlägg
I det här fallet är det ju regeringen som har beslutat om förordningen så de är att skylla. Hade man kommunicerat bättre med sin myndighet före man ändrade lagtexten hade detta aldrig ha behövt gå igenom. Men jag har utifrån vad Berit Oscarsson säger känslan av att detta var en feature och inte en bug. Man ville helt enkelt från den förra regeringens håll smyga igenom ett förbud mot eldning av trädgårdsavfall. Och det gick ju också vägen, trots valförlust.mikethebik skrev:
Har de tagit bort videon? Funkar inte nu.Claes Sörmland skrev:Almedalen 2024 har hänt. Detta är ju evenemanget där alla Sveriges makthavare får dricka vin med varandra och deltar på seminarier.
[media]