Jonas Persson
M Martin Lundmark skrev:
Behöver jag använda elbilen (under strömavbrottet) då har jag fortfarande min nuvarande blybatterilösning som backup, (den slutar inte fungera för att jag skaffar en elbil). Med elbilen och V2H, så har jag två av varandra oberoende lagringsmetoder. Det är en fördel i en reservkraftsituation.

Jag räknar med att elverket även kan ladda elbilen vid behov
Detta tror jag är mycket viktigt, att bygga en flexibel lösning med olika val. Idag med el i uttaget och varmt inne för den som så önskar (och har råd) innebär inte att vi vet hur det kommer att bli den dagen det blir mörkt.

Hängslen, livrem, knappar och blixtlås är vad som gäller - en verktygslåda som kan anpassas efter behovet, men även snabbt byggas om när det blev mindre bra.

Här pratar vi el, men andra värmekällor och möjligheter till belysning måste också finnas.

Ok, jag har flera hus som jag vill hålla frostfria med tanke på vad som finns i dem.

Boningshuset har gjutjärnsspis i köket och kakelugn i vardagsrummet. Men jag har även två fotogenvärmre. Och tre elverk, varav ett som går på diesel. Datorer, nätverk mm ligger på UPS. Inverters och batterier finns också.

Men även husen är förberedda så att det enkelt går att ansluta elverken till kylskåp mm. Även pumpen i brunnen går enkelt att koppla direkt till ett elverk.

Min plan är att försöka komma igenom ett längre avbrott utan skador. När strömmen kommer åter ska det bara vara att stänga av och pusta ut, inte börja laga och ringa försäkringsbolag.

Årstid och trolig längd på avbrottet innebär olika lösningar. En del har jag prövat praktiskt, som mest var vi utan ström i 66h efter Alfrida. En nyttig och insiktsfull övning.
 
Hej

Ny teknik har idag en artikel ”Enorm potential för V2G – men lång väg kvar till genomslag för tekniken”

https://www.nyteknik.se/fordon/enor...-vag-kvar-till-genomslag-for-tekniken/4189687

Artikeln beskriver främst de stödtjänster (till exempel frekvensreglering och effektreserv) som tekniken erbjuder.

Att detta (genom V2H) skulle kunna underlätta att klara strömavbrott nämns knappt.

Jag hoppas att vi får se mer skrivet om den möjligheten

Det vi bör komma ihåg är att om vi t.ex. vill använda bilen som reservkraftkälla för hela huset, så kommer att vara svårt för V2X-tekniken att klara av att lösa ut de säkringar som används i husets elsystem.

Vid t.ex. en kortslutning vid reservkraftdrift från elbilen så slocknar all elmatning i huset inte bara den grupp där felet ligger.

Det innebär att vi rimligen undviker skador på person och egendom. Men i en (stressad) reservkraftsituation är vi kanske inte beredda att behöva lära oss att felsöka i ett mörkt hus.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Ny teknik har idag en artikel ”Enorm potential för V2G – men lång väg kvar till genomslag för tekniken”

[länk]

Artikeln beskriver främst de stödtjänster (till exempel frekvensreglering och effektreserv) som tekniken erbjuder.

Att detta (genom V2H) skulle kunna underlätta att klara strömavbrott nämns knappt.

Jag hoppas att vi får se mer skrivet om den möjligheten

Det vi bör komma ihåg är att om vi t.ex. vill använda bilen som reservkraftkälla för hela huset, så kommer att vara svårt för V2X-tekniken att klara av att lösa ut de säkringar som används i husets elsystem.

Vid t.ex. en kortslutning vid reservkraftdrift från elbilen så slocknar all elmatning i huset inte bara den grupp där felet ligger.

Det innebär att vi rimligen undviker skador på person och egendom. Men i en (stressad) reservkraftsituation är vi kanske inte beredda att behöva lära oss att felsöka i ett mörkt hus.
Tittar man idag så kommer https://wallbox.com/en_us/quasar2-dc-charger som kan fås med blackout mode.
Detta kräver extra utrustning och jag gissar att är anledningen varför inte så mycket nämns som reservkraft (då de är extra utrustning o extra kostnad). Samt idag de bilar som är V2G klara för dubbla växelriktare bara kan leverera ca 3kwh till huset (intre sant för vissa med inte alla).
 
B buffyin skrev:
Tittar man idag så kommer [länk] som kan fås med blackout mode.
Detta kräver extra utrustning och jag gissar att är anledningen varför inte så mycket nämns som reservkraft (då de är extra utrustning o extra kostnad). Samt idag de bilar som är V2G klara för dubbla växelriktare bara kan leverera ca 3kwh till huset (intre sant för vissa med inte alla).
Hej buffyin

Elbilen som reservkraftkälla är naturligtvis ännu i ett tidigt stadium. Men det är en viktig faktor, gällande idéer, för de som eventuellt funderar eller planerar för reservkraft.

I ett antal länder har intresset för att klara strömavbrott kraftigt ökat den sista tiden.

”Wallbox erbjöd också en demonstration av Quasar 2:s strömåtervinningsfunktion, designad specifikt för det akuta behovet av reservkraft i USA, som visade att laddaren kan gå längre än energieffektivitet och nättjänster och ge en kritisk belastning till ett hem under strömavbrott, som har blivit allt vanligare i USA på grund av en ökning av naturkatastrofer.”
https://www.industritorget.se/nyheter/wallbox+demonstrerar+kraften+bakom+v2x+/36446/

3 kwh till huset är ”inte så bara” för den som t.ex. har fjärrvärme och drabbas av några dagars strömavbrott i vinterkylan.

Även om genereringen och distributionen av fjärrvärme skulle fungera i ett samhälle med strömavbrott, så behövs en kontinuerlig tillgång av uppskattningsvis 60 W i reservkraft för att villans elvärmecentral kan fungera och dess cirkulationspump då kan cirkulera vattnet genom elementen i huset.
 
B buffyin skrev:
Samt idag de bilar som är V2G klara för dubbla växelriktare bara kan leverera ca 3kwh till huset
Varför har man en sån begränsning? Har man 60-100 kWh i batteriet borde man kunna använda i alla fall hälften av det eller mer?
Det räcker ju att man har tillräckligt mycket kvar för att ta sig till en laddare.
 
useless useless skrev:
Varför har man en sån begränsning? Har man 60-100 kWh i batteriet borde man kunna använda i alla fall hälften av det eller mer?
Hej useless

Om man har 60-100 kWh i batteriet, så är väl inte en maximal leverans av 3 kwh till huset någon begränsning för att kunna ”använda i alla fall hälften av det eller mer” av den energin till huset?
 
Om jag ska använda bilens batteri som reservkraft så är det väl en stor begränsning att bara kunna använda 3% av batteriets lagrade energi? Det räcker inte långt mitt i vintern...
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej buffyin

Elbilen som reservkraftkälla är naturligtvis ännu i ett tidigt stadium. Men det är en viktig faktor, gällande idéer, för de som eventuellt funderar eller planerar för reservkraft.

I ett antal länder har intresset för att klara strömavbrott kraftigt ökat den sista tiden.

”Wallbox erbjöd också en demonstration av Quasar 2:s strömåtervinningsfunktion, designad specifikt för det akuta behovet av reservkraft i USA, som visade att laddaren kan gå längre än energieffektivitet och nättjänster och ge en kritisk belastning till ett hem under strömavbrott, som har blivit allt vanligare i USA på grund av en ökning av naturkatastrofer.”
[länk]

3 kwh till huset är ”inte så bara” för den som t.ex. har fjärrvärme och drabbas av några dagars strömavbrott i vinterkylan.

Även om genereringen och distributionen av fjärrvärme skulle fungera i ett samhälle med strömavbrott, så behövs en kontinuerlig tillgång av uppskattningsvis 60 W i reservkraft för att villans elvärmecentral kan fungera och dess cirkulationspump då kan cirkulera vattnet genom elementen i huset.
Jag tror det kommer finnas som vi ser med denna boxen och kommer säljas som ”extra” utrustning/paket än som huvud produkten för V2G. Så därför ligger inte fokus där utan stödtjänster o tjäna pengar eller få ner energi toppar.

Många tror att det kommer grattis med V2G som de trott med solceller. Jag är själv skeptisk o vill inte lägga 10 tusen + på automatisk utlösning som är kravet på det, så kommer vara en mer nischad produkt. Följer det ändå med spänning.
useless useless skrev:
Varför har man en sån begränsning? Har man 60-100 kWh i batteriet borde man kunna använda i alla fall hälften av det eller mer?
Det räcker ju att man har tillräckligt mycket kvar för att ta sig till en laddare.
Vet ej om är CCS kontakten eller om den bara omvandlar till en fas. VW ska också vara V2G ready sen föra året.

Tabell över elbilar, V2L-kapacitet, utloppsgränsare, tillgänglighetsstatus, CCS-standard.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om jag ska använda bilens batteri som reservkraft så är det väl en stor begränsning att bara kunna använda 3% av batteriets lagrade energi? Det räcker inte långt mitt i vintern..
Hej useless

Du har helt rätt, fel av mig


Det står faktiskt 3 kwh i texten och inte 3 kW som jag tidigare läst att många enfasiga system förväntas leverera från bilen via ett separat uttag.

Däremot så tror jag att max 3 kwh till huset är en felskrivning de var nog tänkt att det skulle vara 3kW 😊
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Så begränsningen är 3 kW, inte 3 kWh? Det är en annan sak...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
I ett antal länder har intresset för att klara strömavbrott kraftigt ökat den sista tiden.

”Wallbox erbjöd också en demonstration av Quasar 2:s strömåtervinningsfunktion, designad specifikt för det akuta behovet av reservkraft i USA, som visade att laddaren kan gå längre än energieffektivitet och nättjänster och ge en kritisk belastning till ett hem under strömavbrott, som har blivit allt vanligare i USA på grund av en ökning av naturkatastrofer.”
[länk]
Man bör också tänka på att USA vad jag vet bara har en fas till en vanligt hushåll vilket ju gör det lite enklare. Eller tänker jag fel att det svenska 3-fassystemet blir svårare att mata från en bil om man vill kunna köra saker på olika faser eller t.om. 3-fasutrustning? Hur många länder är det egentligen där man har 3 faser till en vanlig hushåll? Kanske blir en för begränsad marknad för leverantörer så att de inte ens tänker stödja det.
 
useless useless skrev:
Så begränsningen är 3 kW, inte 3 kWh? Det är en annan sak...
Hej useless

Redan idag kan man i vissa elbilar få ut ca 3 kW i ett uttag i bilen.

Med tillgången till den den effekten kan du, rimligen utan bekymmer, driva en fjärrvärmecentral i huset i en vecka med elenergin som motsvarar 5 mils körning med en elbil som behöver 2 kWh/mil

Jag kan tänka mig att det i Sverige handlar om upp till 11 kW i trefaseffekt i framtiden, i vissa fall mer.
I USA som är före i lansering där har man inte trefasladdning.

” Hur fungerar V2G? – Vehicle to Grid”
https://elbilsvaruhuset.se/v2g/
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Med tillgången till den den effekten kan du, rimligen utan bekymmer, driva en fjärrvärmecentral i huset i en vecka med elenergin som motsvarar 5 mils körning med en elbil som behöver 2 kWh/mil
Ja, om min anläggning är typisk så domineras effektförbrukningen i fjärrvärmecentralen helt av förbrukningen från cirkulationspumpen. Jag har en tryckstyrd pump som drar 7W i normalfall, men som kan gå upp till ca 14W i de mest belastande driftfallen.

Så säg 20W så har man lite marginal för styrning osv. Det ger ca 0,5 kWh / dygn. Så med 10 kWh så klarar man sig nästan en månad, mao gott om marginal om man siktar på en vecka. Även med gammaldags "dum" cirk-pump så blir det inga stora effekter.

Problemet är nog snarare att pumpar osv. i den levererande anläggningen lägger av vid större strömavbrott. Dvs avbrott av den typen att man själv blir utsatt för strömavbrott i en vecka om man bor s.a. man har tillgång till fjärrvärme (denna brukar ju av uppenbara skäl levereras till mera centralt belägna fastigheter).

Så är man bara orolig för att kunna driva sin egen central så spelar det i stort sett ingen större roll vilken backup eller reservsystem man har. Bara man har något av vilket slag det vara må så kan man hålla igång en fjärrvärmecentral. I mitt eget fall med gammal hus och stora stammar så har jag såpass mycket självcirkulation att jag får värme i vissa rum i huset även med centralen avstängd (ventilerna står som de stod när strömmen gick). Man kan även handköra alla centraler jag sett rent mekaniskt, så det är bara cirkulationen i det egna systemet som är problemet.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, om min anläggning är typisk så domineras effektförbrukningen i fjärrvärmecentralen helt av förbrukningen från cirkulationspumpen. Jag har en tryckstyrd pump som drar 7W i normalfall, men som kan gå upp till ca 14W i de mest belastande driftfallen.

Så säg 20W så har man lite marginal för styrning osv. Det ger ca 0,5 kWh / dygn. Så med 10 kWh så klarar man sig nästan en månad, mao gott om marginal om man siktar på en vecka. Även med gammaldags "dum" cirk-pump så blir det inga stora effekter.

Problemet är nog snarare att pumpar osv. i den levererande anläggningen lägger av vid större strömavbrott. Dvs avbrott av den typen att man själv blir utsatt för strömavbrott i en vecka om man bor s.a. man har tillgång till fjärrvärme (denna brukar ju av uppenbara skäl levereras till mera centralt belägna fastigheter).

Så är man bara orolig för att kunna driva sin egen central så spelar det i stort sett ingen större roll vilken backup eller reservsystem man har. Bara man har något av vilket slag det vara må så kan man hålla igång en fjärrvärmecentral. I mitt eget fall med gammal hus och stora stammar så har jag såpass mycket självcirkulation att jag får värme i vissa rum i huset även med centralen avstängd (ventilerna står som de stod när strömmen gick). Man kan även handköra alla centraler jag sett rent mekaniskt, så det är bara cirkulationen i det egna systemet som är problemet.
Hej lars_stefan_axelsson

För ett tiotal år sedan berättades för mig, gällande beredskap för strömavbrott, att en viss leverantör av fjärrvärme visserligen hade reservkraft för att driva de stora cirkulationspumparna i fjärrvärmen. Men som det då sades; vad hjälper det, om husens fjärrvärmecentraler och cirkulationspumpar inte har spänningsmatning vid ett strömavbrott.

Sedan dess har jag vid några tillfällen tagit upp denna problematik som fjärrvärmen har, att klara att leverera värme i samband med strömavbrott.

Det är en stor avlastning för en villaägare om han har en lösning för att klara värmen vid ett längre strömavbrott.

Jag har själv inte fjärrvärme så jag kan inte mäta effektbehovet, men ur Kandidatexamensarbetet; ”Fjärrvärme eller värmepump i ett villahus” har jag hämtat uppgiften om fjärrvärmecentralens elbehov i en villa med fjärrvärme.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1201689/FULLTEXT01.pdf

På sid 20 kan vi bl.a. läsa; ”Reglercentralen har ett medeleffektbehov på 40 Wh per timme och är i drift i 3 150 timmar per år, i medeltal. Detta resulterar i ett årligt medelbehov på 126 kWh el. Cirkulationspumpen har ett medeleffektbehov på 10 Wh per timme vid drift, och driften antas vara 3 200 timmar per år. Resten av timmarna på året står dessa komponenter i standby-läge och kräver en medeleffekt på 1.5 Wh per timme.”

Ett medeleffektbehov på 40 Wh per timme för reglercentralen och ett medeleffektbehov på 10 Wh per timme vid drift av cirkulationspumpen ger 50 W och till det lade jag till 10 W i osäkerhetsmarginal då reglercentraler levereras av flera leverantörer och har gjort så under många år.

Naturligtvis så måste cirkulationen i fjärrvärmesystemet fungera, av den anledningen skrev jag det inledande villkoret;” Även om genereringen och distributionen av fjärrvärme skulle fungera i ett samhälle med strömavbrott.....”.

Men det är en moment 22 problematik. Har inte leverantören av fjärrvärme, tillgång till reservkraft till sina cirkulationspumpar så kan han motivera att det är onödigt, om villorna inte har ström till sina reglercentraler. Och sedan tvärtom, som du antyder, ” Problemet är nog snarare att pumpar osv. i den levererande anläggningen lägger av vid större strömavbrott”, då hjälper det inte att ha fungerande fjärrvärmecentral och cirkulationspump i villorna.

Jag skrev om reservkraftdrift i fjärrvärmenät i inlägg #476 i denna tråd, och sedan dess har möjligheten att använda en elbil som leverantör av reservkraft till fjärrvärmecentralen ökat, en trevlig utveckling.

Jag försöker att arbeta positivt med de möjligheter som finns att så många som möjligt på ett relativt enkelt sätt (utan att vara experter) kan klara ett strömavbrott. För mig tillhör det jag skrivit här förberedelser som är rimligt möjliga att genomföra och som innebär att vi bättre klarar MSB:s uppmaning att hålla en bra hemberedskap.
 
Redigerat:
Ni måste ta med även den största delen av befolkningen som bor i lägenheter (ca 50%) i funderingarna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.