220 578 läst · 2 040 svar
221k läst
2,0k svar
Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?
Ska man köpa en Wallbox Quasar 2 för att klara ödrift till villan?
"Wallbox Quasar 2 är framtiden inom elbilsladdning för husägare med stöd för V2G.
Den dubbelriktade laddningen gör att Quasar 2 kan skicka strömmen åt andra hållet så du kan
driva hemmet på elbilens batteri, det som brukar kallas V2H.
Ladda upp bilens batteri när elpriset är lågt och låt bilen försörja huset när elpriset är högt.
Wallbox Quasar 2 är inte bara en laddbox. Den är en investering i husets energisystem som hjälper
dig få en smartare energiförbrukning och spara pengar över tid.
Övervinn strömavbrott med Blackout Mode
Wallbox Quasar 2 kommer med den smarta funktionen Blackout Mode som gör att du kan använda laddboxen som en reservgenerator om huset tappar ström.
Den dubbelriktade laddboxen driva huset i 3 dagar för ett genomsnittligt hushåll med en elbil med genomsnittlig storlek på batteri.
Teknisk specifikation
Antal faser 3-fas
Maximal effekt 12,8 kW (DC)
Kabel eller uttag Fast kabel CCS
Energimätning Ja
Stöd för lastbalansering Ja
WiFi Ja
4G Ja
RFID Ja
App Ja
Tillverkare Wallbox
Modell Quasar 2
Mått (h x b x d) 747 x 368 x 135 mm
Vikt 20 kg
Driftstemperatur -30°C till 50°C
Tålighet IP5, IK10
Ungefärligt pris på Wallbox Quasar 2 kommer ligga mellan 15 000 och 25 000 kr med installation, efter avdrag för grön teknik."
https://laddboxbolaget.se/laddboxar...Bu9aJpl6_Kur1c-bs8w_Qv4pQf3cMeJRoCHs0QAvD_BwE
Video: Laddboxen Quasar 2 kan driva ditt hem – teknik som förändrar elbilens roll
"Wallbox Quasar 2 är framtiden inom elbilsladdning för husägare med stöd för V2G.
Den dubbelriktade laddningen gör att Quasar 2 kan skicka strömmen åt andra hållet så du kan
driva hemmet på elbilens batteri, det som brukar kallas V2H.
Ladda upp bilens batteri när elpriset är lågt och låt bilen försörja huset när elpriset är högt.
Wallbox Quasar 2 är inte bara en laddbox. Den är en investering i husets energisystem som hjälper
dig få en smartare energiförbrukning och spara pengar över tid.
Övervinn strömavbrott med Blackout Mode
Wallbox Quasar 2 kommer med den smarta funktionen Blackout Mode som gör att du kan använda laddboxen som en reservgenerator om huset tappar ström.
Den dubbelriktade laddboxen driva huset i 3 dagar för ett genomsnittligt hushåll med en elbil med genomsnittlig storlek på batteri.
Teknisk specifikation
Antal faser 3-fas
Maximal effekt 12,8 kW (DC)
Kabel eller uttag Fast kabel CCS
Energimätning Ja
Stöd för lastbalansering Ja
WiFi Ja
4G Ja
RFID Ja
App Ja
Tillverkare Wallbox
Modell Quasar 2
Mått (h x b x d) 747 x 368 x 135 mm
Vikt 20 kg
Driftstemperatur -30°C till 50°C
Tålighet IP5, IK10
Ungefärligt pris på Wallbox Quasar 2 kommer ligga mellan 15 000 och 25 000 kr med installation, efter avdrag för grön teknik."
https://laddboxbolaget.se/laddboxar...Bu9aJpl6_Kur1c-bs8w_Qv4pQf3cMeJRoCHs0QAvD_BwE
Video: Laddboxen Quasar 2 kan driva ditt hem – teknik som förändrar elbilens roll
HejM Martin Lundmark skrev:På Vattenfalls hemsida finns rubriken; ”Backup-lösning för strömavbrott”
[länk]
Det verkar vara ett erbjudande om Vattenfalls backup-lösning för solcellsbatterier.
I texten så kan vi bl.a. läsa;
”Slipp oroa dig vid strömavbrott med vår backup-lösning för solcellsbatterier. Skulle elen försvinna kopplar backup-lösningen automatiskt bort din solcellsanläggning från elnätet och tryggar elförsörjningen till några av hemmets viktigaste funktioner, exempelvis lampor, kyl och frys och bredband.
Det här består backup-lösningen av
- Slipp oroa dig vid strömavbrott
- Trygga elförsörjningen till hemmets viktigaste funktioner
- Kopplas automatiskt på vid elbortfall
Backup-lösningen består av en backupcentral för fem 10 A-säkringar och en extra modul till ditt solcellsbatteri. Den extra modulen är till för att säkra att det alltid finns reservkraft att använda vid strömavbrott, även om det skulle inträffa på morgonen när mycket av batteriet har laddats ur under natten. Du bestämmer dock själv hur mycket av batteriets lagringsutrymme du vill avsätta för backup-lösningen.
Så här fungerar det
Backupcentralen monteras bredvid din elcentral. De säkringar som du vill ska fungera vid strömavbrott plockas ur elcentralen och installeras istället i backupcentralen. Därefter kopplas backupcentralen till solcellsanläggningens växelriktare. Vid strömavbrott ser växelriktaren till att solcellsanläggningen kopplas bort från elnätet och att solcellsbatteriet försörjer backupcentralens säkringar med el.”
Följ gärna länken och läs vidare i texten.
Det jag framför allt saknar är en upplysning om skillnaden mellan normal och backup-drift i ett ”skarpt läge”, t.ex. att det blir rimligen blir ”mörkt” (ett "nytt" strömavbrott) i backup-drift vid en kortslutning. Detta eftersom säkringarna rimligen inte bryter innan växelriktaren slår ifrån. Det står inget om jordfelsbrytare och det kan innebära att det även blir mörkt vid jordfel.
Är det någon som har erfarenhet av Vattenfalls ”backupcentral”?
Eller är det så att ingen har fått leverans än?
Det finns nämligen en text på hemsidan; ”Tillfälligt slut Just nu kan vi inte erbjuda vår backup-lösning till solcellsbatterier.”
Jag saknar en bättre elkraftkunskap i samhället!
Jag ställde frågor till Vattenfall gällande deras ”Backup-lösning för strömavbrott”
https://www.vattenfall.se/solceller/solcellsbatteri/backup-stromavbrott/
”Jag såg er lösning där det visserligen står, ”Tillfälligt slut. Just nu kan vi inte erbjuda vår backup-lösning till solcellsbatterier”, men det dök samtidigt upp ett par frågor.
Finns det ingen jordfelsbrytare i er backupcentral”, det står inget om detta?
Hur klarar växelriktaren av att lösa ut de 10 A-säkringar som finns i backupcentralen på stipulerad tid 400 ms?
Normalt har en växelriktare en begränsad kortslutningsström under begränsad tid, och sedan stängs växelriktaren av, och det blir mörkt.”
Jag fick ett artigt svar.
Eftersom vattenfall ”inte längre säljer den typ av lösning (Sungrow) vi hade förut”.
”Pga detta har vi ingen information att ge i nuläget.”
Om nu inte Vattenfall kan svara. Är det någon här som har erfarenhet av Vattenfalls ”Backup-lösning för strömavbrott”?
Just nu så svävar jag i okunnighetens mörker 🙂
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 731 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 731 inlägg
Undras vad svaret skulle bli om du sagt att du hade denna lösning installerad.... Jag tror inte de vet.M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag ställde frågor till Vattenfall gällande deras ”Backup-lösning för strömavbrott”
[länk]
”Jag såg er lösning där det visserligen står, ”Tillfälligt slut. Just nu kan vi inte erbjuda vår backup-lösning till solcellsbatterier”, men det dök samtidigt upp ett par frågor.
Finns det ingen jordfelsbrytare i er backupcentral”, det står inget om detta?
Hur klarar växelriktaren av att lösa ut de 10 A-säkringar som finns i backupcentralen på stipulerad tid 400 ms?
Normalt har en växelriktare en begränsad kortslutningsström under begränsad tid, och sedan stängs växelriktaren av, och det blir mörkt.”
Jag fick ett artigt svar.
Eftersom vattenfall ”inte längre säljer den typ av lösning (Sungrow) vi hade förut”.
”Pga detta har vi ingen information att ge i nuläget.”
Om nu inte Vattenfall kan svara. Är det någon här som har erfarenhet av Vattenfalls ”Backup-lösning för strömavbrott”?
Just nu så svävar jag i okunnighetens mörker 🙂
Hej JonasJonas Persson skrev:
Det är inte orimligt, att många av de som är involverade att marknadsföra/sälja reservkraft är okunniga om detta. Det är definitivt inte bra.
Det är fullt rimligt att de lösningar som nu lanseras gällande reservkraft från bilar, solceller + batteri etc. kopplar ifrån spänningen vid kortslutning.
Så gör även mitt elverk (Honda EU22i), och det är jag medveten om och accepterar. Jag bygger mitt enfasiga reservkraftsystem väl medvetenheten om att det bryter spänningen vid en kortslutning.
Genom att komplettera mitt enfasiga reservkraftsystem med en jordfelsbrytare så får jag en grov indikation om det handlar om ett jordfel eller kortslutning.
MEN för den oerfarne (och den som inte informerats) är ett plötsligt strömavbrott på reservkraften (som kopplats in vid ett strömavbrott i husets normala elnät) en allvarlig överraskning.
Även om en kortslutning eller ett jordfel inte händer så ofta så är det extra olämpligt vid reservkraftdrift där de inblandade är ovana/okunniga i elkraftfrågor.
Jag hoppas få mer respons från de som eventuellt har köpt reservkraftanläggningar.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 731 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 731 inlägg
Jag läser med stort intresse vad du skriver även om elkraft inte är något jag är speciellt kunnig inom
Men om vi ser på detta från ett annat håll, hur ser ett elverk ut?
Jag är lycklig ägare till ett Atlas Copco QEP R14 på 11,9 kVA. (Det är en lätt modifierad version av Italienska Pramac S12000 med en generator från Mecc Alte).
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...erk/elverk/atlas-copco-qep-r14-elverk-1160038
På det finns en jfb och 16A dvärgbrytare med B-karakteristik.
Jag har inte prövat, men jag antar att de löser ut vid kortslutning. Men om jag förstått dig rätt kan det ta längre tid än vad normen anger?
Men om vi ser på detta från ett annat håll, hur ser ett elverk ut?
Jag är lycklig ägare till ett Atlas Copco QEP R14 på 11,9 kVA. (Det är en lätt modifierad version av Italienska Pramac S12000 med en generator från Mecc Alte).
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...erk/elverk/atlas-copco-qep-r14-elverk-1160038
På det finns en jfb och 16A dvärgbrytare med B-karakteristik.
Jag har inte prövat, men jag antar att de löser ut vid kortslutning. Men om jag förstått dig rätt kan det ta längre tid än vad normen anger?
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 731 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 731 inlägg
Mer information om elverket. Manualen från Atlas Copco är mycket knapphändig, men det följer med manualer från respektive tillverkare.
Elscheman från Pramac
En tjock lunta från Honda
En annan från Mecc Alte om generatorn, bla med lite data:
Model: T20FS-160
3000 rpm 230/400 V 50 Hz
Three phase power: 12,5kVA
Stator: 0,453 ohm
Rotor: 12,5 ohm
Auxillary wiring: 0,438 ohm
Compound regulator rating: 0,109 ohm
Compound regulator excitation: 0,66 ohm
Single phase power: 8,5 kVA
Weight: 55,7 kg
Resistanserna kan jag inte tolka, går det att utläsa eventuella kortslutningsströmmar från dem?
Just effekten är intressant, här står det 12,5 kVA, elverket säljs som 11,9, och läste i någon tabell att kontinuerlig last är 10kVA. Dessa värden är för ett elverk som både Pramac och Atlas Copco marknadsför i sitt utbud som premium, robust och gjort för att arbeta hårt. Man kan fundera på vad värdena skulla vara för ett billigt elverk som tänjt lite på siffrorna.
Här finns även en siffra för hur mycket en fas kan belastas 8,5kVA. Vet inte hur den ska tolkas, total last på elverket, endast en fas belastas med 8,5 kVA.
Eller att en fas kan belastas med 8,5 kVA och övriga samtidigt resterande 3,5kVA.
Kan konstatera att priset ökat kraftigt. Jag köpte mitt efter att Alfrida ställt till det i januari 2019 för 39 000:-, idag kostar det över 60 000. Såg ett pris för Pramacs variant på 95 000, men de finns billigare (ca 65 000)
Elscheman från Pramac
En tjock lunta från Honda
En annan från Mecc Alte om generatorn, bla med lite data:
Model: T20FS-160
3000 rpm 230/400 V 50 Hz
Three phase power: 12,5kVA
Stator: 0,453 ohm
Rotor: 12,5 ohm
Auxillary wiring: 0,438 ohm
Compound regulator rating: 0,109 ohm
Compound regulator excitation: 0,66 ohm
Single phase power: 8,5 kVA
Weight: 55,7 kg
Resistanserna kan jag inte tolka, går det att utläsa eventuella kortslutningsströmmar från dem?
Just effekten är intressant, här står det 12,5 kVA, elverket säljs som 11,9, och läste i någon tabell att kontinuerlig last är 10kVA. Dessa värden är för ett elverk som både Pramac och Atlas Copco marknadsför i sitt utbud som premium, robust och gjort för att arbeta hårt. Man kan fundera på vad värdena skulla vara för ett billigt elverk som tänjt lite på siffrorna.
Här finns även en siffra för hur mycket en fas kan belastas 8,5kVA. Vet inte hur den ska tolkas, total last på elverket, endast en fas belastas med 8,5 kVA.
Eller att en fas kan belastas med 8,5 kVA och övriga samtidigt resterande 3,5kVA.
Kan konstatera att priset ökat kraftigt. Jag köpte mitt efter att Alfrida ställt till det i januari 2019 för 39 000:-, idag kostar det över 60 000. Såg ett pris för Pramacs variant på 95 000, men de finns billigare (ca 65 000)
Jag tror inte alls på detta. Att använda det för ö-drift kräver helt andra typer av växelriktare än idag. Bilbatterierna är för dyra per omsatt kWh inom förutsebar framtid. Att koppla urladdning av batteriet till elnätets behov kräver komplex systemlogik för att man inte skall stå utan el när man behöver den. Osv osv.Z Zalman skrev:
Det ser bra ut på papperet, men när man börjar syna det så havererar det tungt. Det är som med självkörande bilar, man har glömt bort ett par av de absolut största problemen när man säger att man skall ha självkörande bilar:
1) Den dag folk vet att det är en självkörande bil som kommer att stanna så kommer folk att gå rakt ut framför dem i trafiken. Detta har vi redan sett i Göteborg där den självkörande bussen på Lindholmen hade stora problem med gående, sparkcyklister, vanliga cyklister osv som gick rakt ut framför den då de visste att den skulle stanna. Detta gör att självkörande bilar i praktiken bara fungerar på separat bilinfrastruktur (exempelvis motorvägar). De fungerar hyfsat till en början, men när nästan alla bilar är självkörande som kommer det inte att fungera. Ett rejält moment-22 för tekniken.
2) För att köra bil så måste man hela tiden bryta mot lagar och regler. Det går inte att följa dessa fullt ut. Det är extremt svårt att hantera ansvarsfrågorna när bilen bryter mot trafikreglerna, vilket också gör det extremt svårt att sätta upp vettiga regler för när bilen får bryta mot reglerna. Också ett rejält moment-22 för tekniken.
När man börjar analysera V2G så uppkommer alltså likartade problem. Värdet för mig som slutkund med att vara ansluten till V2G måste vara så stort att jag är beredd att ta nackdelarna som systemet medför. Frekvensen av att batteriet är delvis urladdat måste vara låg och värdet med att vara med i systemet måste vara högt. Dessutom så måste bilarna vara anslutna till elnätet när elnätet med störst sannolikhet behöver energin, dvs när du jobbar. Detta gör att det enbart är som backup för hemmet som lösningen tillför en del värde, men det värdet är så litet (elavbrott är väldigt sällsynta och de är sällan längre än att man kan acceptera dem) att man inte är beredd att betala för lösningen. Ett enda jättestort moment-22 för tekniken...
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 664 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 664 inlägg
De står och säger saker som folk kan tro på och får säkert bra betalt för det. Men slitagekostnaden är för hög när man använder litiumbatterier för att jämna ut variationer i elnätet. Spar bilens batterier till bilkörning! Ett stort tungt lod av volfram som man hissar upp och släpper ned i ett borrhål borde vara betydligt kostnadseffektivare för nätutjämning.Z Zalman skrev:
Eller pumpning av vatten, vilket är väldigt kostnadseffektivt. Det finns platser i Sverige som lämpar sig för detta, tyvärr är de flesta storskaliga möjligheterna för långt norrut för att vara särskilt intressanta i dagsläget.C civilingenjören skrev:De står och säger saker som folk kan tro på och får säkert bra betalt för det. Men slitagekostnaden är för hög när man använder litiumbatterier för att jämna ut variationer i elnätet. Spar bilens batterier till bilkörning! Ett stort tungt lod av volfram som man hissar upp och släpper ned i ett borrhål borde vara betydligt kostnadseffektivare för nätutjämning.
"Bilbatterierna är för dyra per omsatt kWh inom förutsebar framtid. "
Tester görs nu i Göteborg av V2G.
Resultaten visar att batterierna slits MINDRE när de används till V2G.
Givetvis måste man göra på rätt sätt.
Batterier slit av:
tid
snabb laddning/urladdning
många laddcykler
temperaturvariationer
högt/lågt SOC
Om man då använder V2G med långsam laddning/urladdning, jämn temperatur och jobbar inom 30-70% SOC, så har man minimalt slitage.
Dessutom kommer nya batterikemier med allt bättre livslängd och till låg kostnad.
Exempel:
Natriumbatterier. Priser ner mot 300-400kr per kWh.
"CATL will reveal its first sodium-ion battery.
Large-scale production (GWh levels): 200-300 yuan (26-39 euros) per kWh"
https://pushevs.com/2021/07/28/catl-will-reveal-its-first-sodium-ion-battery-tomorrow/
Batterier som håller i 100 år.
Tesla battery research group unveils paper on new high-energy-density battery that could last 100 years.
https://electrek.co/2022/05/24/tesl...r-high-energy-density-battery-last-100-years/
Tesla Next Generation Battery | Gruber Motors.
We are collaborating with a producer of Graphene Super-Capacitor cells, and putting this radical new battery technology into a Tesla Model S P90DL. This proof of concept Tesla is expected to have:
• An extended range (700 miles plus)
• Substantially longer battery life (up to 100 years)
• 15 minute full charge times
• Much less weight
• No cooling required
• Substantial increase in performance with over 2000 amps available
if the Tesla BMS and drive train can handle this surge in power.
Har personligen träffat Hansjörg von Gemmingen i Örnsköldsvik.
Den gamla batteritekniken förväntas klara 80.000 mil.
Nyare Teslor har LFP batterier med minst 3ggr längre livslängd, vilket ger minst 240.000 mil.
"Nu har Hansjörg von Gemmingen slagit sitt eget världsrekord.
Hans Tesla har nu passerat otroliga 170 000 mil."
https://carup.se/han-har-kort-170-000-mil-i-sin-tesla-sa-mar-batteriet-i-kylan/
Du kan redan idag få 10 år och 1.000.000km batterigaranti hos Toyota.
"Förlängningen omfattar alla funktionsfel på EV-batteriet vilket även innefattar om EV-batteriets kapacitet skulle understiga 70%. Gäller från 8 år eller 160 000 km upp till 10 år eller 1 000 000 km, vilket som först inträffar"
https://www.toyota.se/garantier
Tester görs nu i Göteborg av V2G.
Resultaten visar att batterierna slits MINDRE när de används till V2G.
Givetvis måste man göra på rätt sätt.
Batterier slit av:
tid
snabb laddning/urladdning
många laddcykler
temperaturvariationer
högt/lågt SOC
Om man då använder V2G med långsam laddning/urladdning, jämn temperatur och jobbar inom 30-70% SOC, så har man minimalt slitage.
Dessutom kommer nya batterikemier med allt bättre livslängd och till låg kostnad.
Exempel:
Natriumbatterier. Priser ner mot 300-400kr per kWh.
"CATL will reveal its first sodium-ion battery.
Large-scale production (GWh levels): 200-300 yuan (26-39 euros) per kWh"
https://pushevs.com/2021/07/28/catl-will-reveal-its-first-sodium-ion-battery-tomorrow/
Batterier som håller i 100 år.
Tesla battery research group unveils paper on new high-energy-density battery that could last 100 years.
https://electrek.co/2022/05/24/tesl...r-high-energy-density-battery-last-100-years/
Tesla Next Generation Battery | Gruber Motors.
We are collaborating with a producer of Graphene Super-Capacitor cells, and putting this radical new battery technology into a Tesla Model S P90DL. This proof of concept Tesla is expected to have:
• An extended range (700 miles plus)
• Substantially longer battery life (up to 100 years)
• 15 minute full charge times
• Much less weight
• No cooling required
• Substantial increase in performance with over 2000 amps available
if the Tesla BMS and drive train can handle this surge in power.
Har personligen träffat Hansjörg von Gemmingen i Örnsköldsvik.
Den gamla batteritekniken förväntas klara 80.000 mil.
Nyare Teslor har LFP batterier med minst 3ggr längre livslängd, vilket ger minst 240.000 mil.
"Nu har Hansjörg von Gemmingen slagit sitt eget världsrekord.
Hans Tesla har nu passerat otroliga 170 000 mil."
https://carup.se/han-har-kort-170-000-mil-i-sin-tesla-sa-mar-batteriet-i-kylan/
Du kan redan idag få 10 år och 1.000.000km batterigaranti hos Toyota.
"Förlängningen omfattar alla funktionsfel på EV-batteriet vilket även innefattar om EV-batteriets kapacitet skulle understiga 70%. Gäller från 8 år eller 160 000 km upp till 10 år eller 1 000 000 km, vilket som först inträffar"
https://www.toyota.se/garantier
Redigerat:
Så batteriet har 10x livslängd av bilen, känns som det kommer finnas en marknad för att köpa begagnade batterier att sätta i nya bilar då , vilket också innebär att det aldrig kommer finnas billiga begagnade elbilar
Framförallt så finns det en marknad för att sätta de begagnade batterierna i batteripooler i nätet som används till effektstöd i nätet. Varför krångla till det och blanda in bilarna?A ajn82 skrev:
Beror väl på vilken marknad som är villig att betala bäst för dem, bra att det gör att återanvända oavsettpacman42 skrev:
Hej JonasJonas Persson skrev:Jag läser med stort intresse vad du skriver även om elkraft inte är något jag är speciellt kunnig inom
Men om vi ser på detta från ett annat håll, hur ser ett elverk ut?
Jag är lycklig ägare till ett Atlas Copco QEP R14 på 11,9 kVA. (Det är en lätt modifierad version av Italienska Pramac S12000 med en generator från Mecc Alte).
[länk]
På det finns en jfb och 16A dvärgbrytare med B-karakteristik.
[bild]
Jag har inte prövat, men jag antar att de löser ut vid kortslutning. Men om jag förstått dig rätt kan det ta längre tid än vad normen anger?
Jag tror ditt elverk är ett bra val, betydligt bättre än andra små trefaselverk i samma storlek som kostar en tredjedel. Jag har den uppfattningen att det du har tål åtskilliga timmars drift.
11,9 kVA indikerar en märkström på 17,2 A, det innebär att en 16A dvärgbrytare med B-karakteristik rimligen bryter (efter ett tag) vid överlast.
Jordfelsbrytaren klarar kortslutning mot jord (jordfel). Men jag är tveksam att en kortslutning, fas-nolla, klaras inom stipulerad tid med jordfelsbrytare (5 sek).
Du har förutom trefasuttag även två enfasiga uttag (230 V, IEC) som jag tror avses att användas och som kan lastas mer, d.v.s. de kan tillsammans dela på lasten 8,5 kVA, (37 A).Jonas Persson skrev:
Ett utförande som jag har sett på elverk är en extra trefaslindning med 230V huvudspänning i generatorn som matar enfasuttag. 230V tas då ut mellan två faser och kan lastas mer.
Jag skrev om den lösningen tidigare (nånstans) i tråden