TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte direkt svårt att tappa ner system för att undvika allvarliga skador.
Jo det kan vara svårt. T ex i mitt fall där jag har fyra byggnader där vattenledningarna går emellan. Samt 300m2 med golvvärme från VP (som står i separat byggnad).
 
D Daniel 109 skrev:
Reglercentralen borde inte dra alls så mycket.
Dessutom finns väl alltid möjligheten att manuellt reglera den shunt som reglerar värmen och då återstår "bara" pumpens drivenergi.
 
D Daniel 109 skrev:
Reglercentralen borde inte dra alls så mycket.
Hej Daniel 109

Det är möjligt, jag har ingen egen fjärrvärmecentral att mäta på.

I inlägg #476 i denna tråd (som jag hänvisade till i inlägget) beskrev jag var jag hämtat uppgiften om effektbehovet. Rimligen så varierar effektbehovet mellan olika tillverkare och mellan ”generationer” av fjärrvärmeanläggningar.

Ur Kandidatexamensarbetet; ”Fjärrvärme eller värmepump i ett villahus” kan vi hämta uppgifter om fjärrvärmecentralens elbehov i en villa med fjärrvärme.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1201689/FULLTEXT01.pdf

På sid 20 kan vi bl.a. läsa; ”Reglercentralen har ett medeleffektbehov på 40 Wh per timme och är i drift i 3 150 timmar per år, i medeltal. Detta resulterar i ett årligt medelbehov på 126 kWh el. Cirkulationspumpen har ett medeleffektbehov på 10 Wh per timme vid drift, och driften antas vara 3 200 timmar per år. Resten av timmarna på året står dessa komponenter i standby-läge och kräver en medeleffekt på 1.5 Wh per timme.”
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte direkt svårt att tappa ner system för att undvika allvarliga skador.
Jo det är det nog för flertalet son kanske inte har rörtång, tryckluft eller en susning om var de skall börja, .

Speciellt illa om många stora fastigheter/områden blir utan el samtidigt.
 
  • Gilla
MsTake och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
På sid 20 kan vi bl.a. läsa; ”Reglercentralen har ett medeleffektbehov på 40 Wh per timme och är i drift i 3 150 timmar per år, i medeltal. Detta resulterar i ett årligt medelbehov på 126 kWh el. Cirkulationspumpen har ett medeleffektbehov på 10 Wh per timme vid drift, och driften antas vara 3 200 timmar per år. Resten av timmarna på året står dessa komponenter i standby-läge och kräver en medeleffekt på 1.5 Wh per timme.”
Det är ju en helt huvudlös siffra. Då skulle "reglercentralen" i min fjärrvärmecentral smälta...

När jag tittar i dokumentationen för Danfoss efterföljare till den som sitter i min central så listar man effektförbrukningen som 3VA vid 230V inkoppling, vilket är betydligt mer rimligt. (Länk till bruksanvisning för Danfoss ECL Comfort 110, s. 6.)

Circ-pumpen låter mer rimligt, även om det är lite högt för en tryckreglerad pump. Min ligger nästan konstant lägre än så, iaf enligt displayen (jag har inte verifierat med egen mätning).
 
E elmont skrev:
Jag tycker att det är tragiskt att det finns folk som bara med stor svårighet skulle klara en vecka utan telefon och internet. Själv har jag inte några som helst problem att avvara telefon och internet. Jag har under mååånga år tillbringat en eller några veckor per år helt utan mobil och internet och aldrig upplevt det som ett problem.
Nej, för du har väl inte behövt ringa brandkår, ambulans, 1177, eller annan livsnödvändig samhällstjänst då?

Om du hade det så hade det säkert låtit annorlunda...

Möjligheten till kommunikation är A och O i varje form av krisläge, eller upptakten till ett sådant. Bara problemet att nå ut med viktig samhällsinformation i ett läge när vi inte har ström och det inte ens finns batteridrivna radioapparater kvar hos befolkningen är i sig ett mycket stort problem.
 
  • Gilla
Quartto och 4 till
  • Laddar…
Tycker 10 W på pumpen verkar lite men så beror det ju av systemets storlek. Men om vi räknar på 15 W total så klarar man ca 3 dygn med ett 100 amp 12 V batteri
 
Ulltand Ulltand skrev:
Tycker 10 W på pumpen verkar lite men så beror det ju av systemets storlek. Men om vi räknar på 15 W total så klarar man ca 3 dygn med ett 100 amp 12 V batteri
Hej Ulltand

Jag har en varvtalsstyrd cirkulationspump som klarar av att cirkulera vattnet i mitt hus 125 m2 +125 m2+ 60 m2 (markplan, källare, garage) med 10 W (har mätning på pumpen) i alla fall upp till drygt 10 kW värmeeffekt till värmeelementen från bergvärmepumpen.

Har man inte en varvtalsstyrd cirkulationspump då behövs det rimligen flerdubbel eleffekt till cirkulationspumpen.

Rimligen så behövs det även en viss driveffekt till den motordrivna shunten i reglercentralen som reglerar effekttillförseln till huset.

Kom ihåg att inte tömma vanliga blybatterier helt. Utan bara till 50 % om de skall ha en lång livslängd.

Är det ingen som kan mäta (eller har mätt) energiåtgång i en reglercentral i en månad eller mer under vintersäsong?

Troligen så varierar energibehovet beroende på utförandet ganska mycket.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Hej

Vi får komma ihåg att vi inte är helt skyddade från sabotage av t.ex. kraftverk och elnät som världsläget är idag.

En frånkoppling i vinter vid effektbrist kommer vi att få varning om i förtid från Svenska Kraftnät, (även om det rimligen handlar om timmar eller mindre). Vid ett sabotage mot elförsörjningen, då får vi nog ingen förvarning, att hinna meddelas,

I DN kan vi läsa; ”Kärnkraftverk i riskzonen om Kreml trappar upp, Sabotage av kraftverk, elnät – och rena lönnmord. Det här är tänkbara angreppspunkter om Kreml väljer att trappa upp pressen på Europa i syfte att minska stödet för Ukraina, menar militära experter. – De bästa målen är nog kärnkraftverk med tanke på hur mycket energi de producerar, säger krigsvetaren Ilmari Käihkö.
https://www.dn.se/varlden/karnkraftverk-i-riskzonen-om-kreml-trappar-upp/

”Misstankarna om grovt sabotage i samband med skadorna på gasledningarna Nord Stream 1 och 2 i Östersjön har stärkts. Det spekuleras i om Ryssland ligger bakom händelsen, men i nuläget finns inga kända bevis. Oavsett om Kreml är ansvarigt eller inte så är det möjligt att den ryska ledningen kan komma att vidta en rad liknande åtgärder framöver, som kan klassas som icke militär krigföring. Motivet skulle vara att skapa kaos och destabilisera Europa, så att människor inte längre tycker att det är värt att stötta Ukraina militärt och ekonomiskt. Ett av de mest uppenbara målen är energiförsörjningen. Ryssarna har redan strypt gasen till Europa och i dagsläget är det deras viktigaste påtryckningsmedel. Om Kreml vill gå ett steg längre kan de attackera kärnkraftverk genom att sabotera ledningar. Även andra kraftverk och elnätverk är i farozonen.”

Jag vill inte skrämmas, utan bara förmedla den succesivt ökande mängden varningar som kommer från bl.a. myndigheterna.

Det finns mängder med olika anledningar att t.ex. ett kärnkraftverk slutar att kunna producera elkraft, och sabotage är bara en av anledningarna.

Det är utmärkt att vi, i Sverige blivit mer medvetna om vår sårbarhet, och kunnat förbereda oss, på att något kan hända med vår elförsörjning.

Jag lever, gällande strömavbrott, efter devisen ”tar man med ett paraply då regnar det inte”.:)

Skulle det mot förmodan ändå regna, ”då har man ju med ett paraply”.:)
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och dom allra flesta som bor "ute på landet" är vana att bo relativt ensamma och klarar en vecka utan sällskap utan problem. Dom som av olika orsaker i dag får hjälp tex hemtjänst drabbas ju inte speciellt hårt av att telefonen inte fungerar.
Gilla på första meningen. Den andra är felaktig, då de som har trygghetslarm är beroende av telefonen för att larmet ska fungera.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Gilla på första meningen. Den andra är felaktig, då de som har trygghetslarm är beroende av telefonen för att larmet ska fungera.
Om folk bara använder dator/telefon/larm vid verkligt behov räcker troligen strömmen till för verkliga nödsituationer även i vinter.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Gilla på första meningen. Den andra är felaktig, då de som har trygghetslarm är beroende av telefonen för att larmet ska fungera.
Är inte de flesta trygghetslarm trådlösa (mobilnät) och batteridrivna idag? Åtminstone på landsbygden i min kommun (där fasta nätet snart är obefintligt). Det viktigaste är därför att det kommer elaggregat till mobilmasterna (batterierna räcker inte så länge) och att man har möjlighet att ladda upp larmet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Är inte de flesta trygghetslarm trådlösa (mobilnät) och batteridrivna idag? Åtminstone på landsbygden i min kommun (där fasta nätet snart är obefintligt). Det viktigaste är därför att det kommer elaggregat till mobilmasterna (batterierna räcker inte så länge) och att man har möjlighet att ladda upp larmet.
Hej pacman42

I inlägg #354 har jag tidigare, kortfattat tagit upp om mobilnätens strömförsörjning vid t.ex. strömavbrott. Hur lång tid en basstation minst skall klara, finns beskrivet i Post- och telestyrelsens författningssamling PTSFS 2015:2.

Så här står i 22 § ”Tillhandahållare av mobila kommunikationsnät och mobila kommunikationstjänster ska med reservkraftssystem, utöver vad som följer av 21 §, säkerställa att fel i extern elförsörjning inte orsakar störning eller avbrott i kommunikationsnät och kommunikationstjänster som denne tillhandahåller eller minskar kommunikationstjänsters täckningsområde, under åtminstone 1 timme i tätort med fler än 8 000 invånare och 4 timmar på övriga platser, från det att felet i extern elförsörjning inträffade. Fel i extern elförsörjning som inträffar med mindre än 4 timmars mellanrum avseende samma tillgång ska anses utgöra 1 fel.”
https://www.pts.se/globalassets/sta...ter/telefoni/ptsfs-2015-2---driftsakerhet.pdf

Jag tror inte att man idag har beredskap och resurser att åka ut, några extra turer, till mobilmasterna vid strömavbrott förutom vad som står i det jag citerade.

Om någon är mer insatt får han gärna korrigera/komplettera informationen.:)
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Ska vi vara realistiska så är det adjöss med trygghetslarmen efter 4 timmar. Då har mobilnätet lagt av och de flesta internetuppkopplingar.
F ö kom jag att tänka på 112: det slutar väl också att fungera då?!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ska vi vara realistiska så är det adjöss med trygghetslarmen efter 4 timmar. Då har mobilnätet lagt av och de flesta internetuppkopplingar.
F ö kom jag att tänka på 112: det slutar väl också att fungera då?!
112 och sjukhus ska ha reservkraft, men att tro att hemtjänsten har el och fungerande telefon vid ett längre strömavbrott är naivt. Tveksamt om hemtjänstutförare ens har backup för tankning av bilarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.