TRJBerg
F fribygg skrev:
112 och sjukhus ska ha reservkraft, men att tro att hemtjänsten har el och fungerande telefon vid ett längre strömavbrott är naivt. Tveksamt om hemtjänstutförare ens har backup för tankning av bilarna.
Är det särskilda mobilmaster för 112?
 
kisumisu
E elmont skrev:
Jag tycker att det är tragiskt att det finns folk som bara med stor svårighet skulle klara en vecka utan telefon och internet. Själv har jag inte några som helst problem att avvara telefon och internet. Jag har under mååånga år tillbringat en eller några veckor per år helt utan mobil och internet och aldrig upplevt det som ett problem.
Det bra när man äger en massa VHS/DVD...har parabol...fysiska pappers tidningar/böcker. Men dem som kör allt via ett medium telefoner/smart tv/datorer och sedan via fiber. Lär nog ha det tråkigt! Hos oss går tom 4G nätet ner vid strömavbrott... Men har man inverter eller någon annan reservkraft kan man se filmer och på tv.
 
Klarar man en vecka?

På sommaren, ja det gör nog de flesta. På vintern nja.

Värmen är det som folk har mest behov av på vintern.
Eldar man med ved i en panna så fungerar inte cirkulations pumpen vid strömavbrott.

Då får man hoppas att det finns andra värmekällor som kamin, vedspis eller gas/fotogenkamin.

Nickepump och utedass kräver att man bor på landet.

I lägenhet blir det att skita i en plastpåse och ställ ut på balkongen i en sluten tunna.

Vatten blir knepigare om det inte går att hämta genom utsatta tankbilar.

Värma mat får man göra på gas eller ställa upp grillen på balkongen.

Och man måste ha allt hemma så man slipper gå till affären som är stängd.

Lägga lager av det man alltid använder. Icke att förglömma det berömda toapappret. ;)

Det jag hade saknat allra mest hade varit värmen vid minusgrader. Så någon grej att få cirkulationpumpen att fungera hade varit bra. Tecknad figur som springer i ett hamsterhjul kopplat till en generator för ström vid elavbrott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Så någon grej att få cirkulationpumpen att fungera hade varit bra. [bild]
Har du tur börjar det virkulera utan pump.
Bodde förut i ett hus med olja och ved. Gick över till ved och testade det här just.

Värmen började gå från motsatt håll alltdå emot cirkulationspumpen.
Funkar kanske inte så i alla hus. Däremot om man är det minsta händig på el så är cirkpump enkel koppla med en enkel inverter och bilbatteri. Tom de äldre pumparna för vanliga villor går på låga watt.
 
  • Gilla
Plätt Fia
  • Laddar…
C
M Martin Lundmark skrev:
Nu flaggar myndigheterna för att mobiltelefonin kommer att slås ut helt under strömavbrotten.
Trodde att alla elmätare är digitala som kan både avläsas och stängas av på distans. Så det borde gå att stänga av elektriciteten till allt utom basstationerna. Men eftersom "myndigheterna" flaggar för detta verkar de inte ha fått saker att fungera.
M Martin Lundmark skrev:
”kopparnätet” lagt ned en fungerande metod för kommunikation, som har ett väldigt lågt effektbehov
Finns någon fysisk förklaring till att kopparnät har lägre effektbehov än optiskt nät? (Bortsett från att kopparledningar antagligen är enklare att skarva efter sabotage.)
 
C civilingenjören skrev:
Trodde att alla elmätare är digitala som kan både avläsas och stängas av på distans. Så det borde gå att stänga av elektriciteten till allt utom basstationerna. Men eftersom "myndigheterna" flaggar för detta verkar de inte ha fått saker att fungera.

Finns någon fysisk förklaring till att kopparnät har lägre effektbehov än optiskt nät? (Bortsett från att kopparledningar antagligen är enklare att skarva efter sabotage.)
Tja, svaret är ”ja” men av ett lite omständigt skäl. I POTS-kopparnätet (alltså inte xDSL eller dylikt) så kunde man använda ledaren både för signalering men också att mata kundernas terminaler (telefoner). Så det räckte med centraliserad reservkraft (48V positiv jord; det är som sagt ett mycket gammalt system).

Med fiber blir detta naturligtvis mycket svårare. Och det har heller inte funnits något intresse eftersom effektbehovet numer är mycket större (pga att man ökat överföringshastigheterna).
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Är inte de flesta trygghetslarm trådlösa (mobilnät) och batteridrivna idag? Åtminstone på landsbygden i min kommun (där fasta nätet snart är obefintligt). Det viktigaste är därför att det kommer elaggregat till mobilmasterna (batterierna räcker inte så länge) och att man har möjlighet att ladda upp larmet.
Det stora problemet där är att en viss kategori av bilägare stjäl batterierna eftersom de är bra att driva deras massiva ljudanläggningar i bilarna med. Och tyvärr upptäcks det i nuläget inte förrän de får strömavbrott och masten inte funkar.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
E elmont skrev:
Om folk bara använder dator/telefon/larm vid verkligt behov räcker troligen strömmen till för verkliga nödsituationer även i vinter.
Det där förstod jag nog inte riktigt? Räcker verkligen batterierna i mobilmasten längre om folk låter bli att använda dator/mobil/larm? Avbrotten vi "ser fram emot" pga kapacitetsbrist är ju högst en timme i taget och de kommer att rotera så att samma hushåll inte drabbas för hårt. Personligen kommer jag inte att drabbas alls av det, bor för nära en viktig fabrik. Men "normala" strömavbrott kan man ju såklart få ändå.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Är det särskilda mobilmaster för 112?
Nej. De skickar ut en brandbil eller liknande som man får ta sig till om det blir längre strömavbrott så att mobil nätet går ner. På samma sätt som de skickar ut en tankbil med vatten om vattenledningen går av.

(hos oss får man åka till brandstationen vid fabriken)
 
All "elektronik" drar mycket mer ström när den "arbetar" än när den inte arbetar. Tex en laptop drar ca 20-40Watt när den arbetar men bara 2-4 Watt i vila. All internettrafik går genom flera datorer.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
All "elektronik" drar mycket mer ström när den "arbetar" än när den inte arbetar. Tex en laptop drar ca 20-40Watt när den arbetar men bara 2-4 Watt i vila. All internettrafik går genom flera datorer.
Men jobbar masten verkligen så mycket mindre av att folk undviker att kommunicera?
(utgå när du svarar från att jag är elteleingenjör och dataingenjör och inte en person som inte förstår något alls)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Men jobbar masten verkligen så mycket mindre av att folk undviker att kommunicera?
(utgå när du svarar från att jag är elteleingenjör och dataingenjör och inte en person som inte förstår något alls)
Jag gissar att jag bör svara på den (baserat på mitt yrke). Svaret är: det beror på...

Det går att spara rätt mycket energi i nätverket när det inte används. Det sker dock inte alls så mycket just nu, men man satsar mycket på området.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Som el och dataingenjör borde man känna till tex dom stora serverhallar som finns och deras enorma energiförbrukning samt alla servrar som dirigerar mobiltrafiken, till det kommer sändareffekter men det handlar om lite mindre effekter. Jag skulle gissa att tex i Stockholm ligger den totala sändareffekten på 10-20 kW? Det är alltså inte överföringen som är den stora boven.
Kanske inte den mest trovärdiga källan men god nog för en fingervisning.
https://www.expressen.se/nyheter/natjattarnas-serverhallar-hotar-elforsorjningen/
 
E elmont skrev:
Som el och dataingenjör borde man känna till tex dom stora serverhallar som finns och deras enorma energiförbrukning samt alla servrar som dirigerar mobiltrafiken, till det kommer sändareffekter men det handlar om lite mindre effekter. Jag skulle gissa att tex i Stockholm ligger den totala sändareffekten på 10-20 kW? Det är alltså inte överföringen som är den stora boven.
Kanske inte den mest trovärdiga källan men god nog för en fingervisning.
[länk]
Dessa servrar tas oftast ur drift om de tomkör. De är dock stora energislukare.
 
E elmont skrev:
Som el och dataingenjör borde man känna till tex dom stora serverhallar som finns och deras enorma energiförbrukning samt alla servrar som dirigerar mobiltrafiken, till det kommer sändareffekter men det handlar om lite mindre effekter. Jag skulle gissa att tex i Stockholm ligger den totala sändareffekten på 10-20 kW? Det är alltså inte överföringen som är den stora boven.
Kanske inte den mest trovärdiga källan men god nog för en fingervisning.
[länk]
Man gör ju det, även om det är 30 år sedan jag pluggade AXE och GSM på universitetet. Men eftersom dessa energislukande serverhallar högprioriteras vid elavbrott är det specifikt mobilmasterna vi pratar om nu, och om verkligen batteribackupen på dem räcker mycket längre om folk inte använder mobilnätet. Att trygghetslarmen blir utslagna pga elavbrott elelr annat tekniskt fel händer tyvärr rätt ofta på landsbygden. Problemet blir ju mer akut om batterierna dessutom är stulna, men tyvärr händer det titt som tätt att ett tekniskt fel på en mast inte avhjälps på flera dagar. Hänger givetvis ihop med bristen på platser på särskilt boende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.