KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Mätte just, och min enkla multimeter visar 239 V i ett vanligt vägguttag.
Att tappa 6% på spänningen verkar ju lite eljest.
Mätte du när det gick 25A på alla tre faserna?

useless useless skrev:
Mätte du när det gick 25A på alla tre faserna?
Nä, men å andra sidan har jag ju bara 16A mätarsäkringar.
Men AC'n var igång, och den drar väl minst 430W.

Som jag skrev tidigare sysslar jag emellanåt med dykning och har vid ett flertal tillfällen stött på "sjökabel" av typ AKKJ/FKKJ. Man byter tex INTE kabeltyp bara för att man tex måste korsa ett vattendrag så även där ligger det många meter kabel i vattnen. Det finns även armerade oljefyllda "sjökablar" på vissa ställen där jag varit men det är kablar som har många år på nacken.
Dessutom är en typ AKKJ så pass mycket billigare och enklare att hantera så jag tror nog att nätägarna i det här fallet drar en "vanlig" jordkabel som dom ev spolar ner i bottnen och utfärdar ankringsförbud. Skulle den mot förmodan skadas så tar man den relativt lilla kostnad att lyfta och laga kabeln.

Är det kortare sträckor med LSP, så läggs oftast ”vanlig markkabel”, vilket funkar mycket bra, i många år, samt betydligt mer prisvärd, och helt godkänt! Lägger Msp kabel så är denna armerad eller dyligt.

I stort sett så är väl alla Nexas kraftkablar godkända för att förläggas i vatten.

5g16 ligger på 139kr/m på elbutik.

Inkoppling löser väl nån gammal elektrikervän för en pava finwhiskey.

Ställ frågan till elbolaget är dock bästa alternativet.

• Gilla
carra
  • Laddar…
Att en kabel är godkänd för vattenförläggning betyder inte att den är lämpligt för just detta fall.
Att "vanlig markkabel" brukar läggas betyder inte att den är lämpligt för just detta fall.
Att man råkar hitta en AKKJ på sjöbotten betyder inte att den är lämpligt för just detta fall.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Varför göra det så jäkla bökigt!!! Lägg en vanlig markkabel, till en bråkdel av priset, håller många långa år, kabeln är godkänd, och funkar perfekt till ändamålet.

Nu håller denna tråd på att spåra ur i vanlig ordning;)

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
På vilket sätt då?
Husquarna slog väl huvudet på spiken, för det var ett adekvat tips till TS. För -vad kan gå fel?

Staffan

Det finns ju inga föreskrifter för sjökablar vad jag vet, i motsats till alla möjliga småaktiger föreskrifter för hemmet. Däremot krävs det säkert tillstånd.
Riskexponering för TS är väl tämligen låg. Om kabeln går sönder so what? TV blir mörkt men inga abonnenter drabbas. Och så kan han/hon vid bästa nästa tillfälle rulla ut nästa kabel och betala elektrikern med whisky för inkopplingen.
Sätt igång! och berätta gärna här.
Glöm inte att kolla med sjöfartsverket (eller om det är länsstyrelsen för insjöar) om skyldighet för märkning, samt skyldighet för underhåll av märkning.

Bo, du glömde att nämna att vi inte heller vet att en vanlig markkabel är olämplig i det här fallet, för som jag skrev tidigare så beror det mycket på omständigheterna.

Eller...fråga inte! Kabeln stör ingen eller inget där den ligger, vi bor vid kusten, många stugor har både vattenslang/ elkabel liggande efter stranden..och Bo, tror det är ”vanlig” PEM slang, EJ armerad alltså!

Och då tror du samma förhållanden råder hos TS?

H Husqvarna220Ac skrev:
elkabel liggande efter stranden
Det är det som kallas för hemmapul. Var och en får naturligtvis avgöra om han/hon vill riskera bara sin egen hälsa, sin familjs hälsa, eller allmänhetens hälsa.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag ser att tråden är uppe i 6 sidor :)
Nu är detta en icke-fråga då TS själv inte ska lägga ned någon sjökabel.
Det jag vänder mig mot är uttalanden om att man blint kan använda vilken markkabel som helst utan att känna till de omständigheter som råder i detta fall, that's all.

C carra skrev:
Vi har sjökabel(!) till vårt permanentboende på fastlandet vid sjön! Jo det är sant!!!!! Tros påtalanden från min sida till elgubbar på plats om att sjökabeln ligger helt bar i nån löjlig hänngränna, jo det ser ut son en sån,uppochnervänd bara... så bryr de sig inte...så har kabeln legat nu i vart fall i 15 år!!!
Det är lite som att "eftersom grannen använder 1.5 mm² och det verkar fungera så kan jag också göra det".

• Gilla
carra och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.