30 629 läst · 145 svar
31k läst
145 svar
El till ö i sjö....
Stort tack för fulla texten - jag är själv i "sommar-mode"...Mikael_L skrev:
Är mest van vid jobb under §8.
Men det finns ju ett otal alternativ till kreativitet om TS vill!
Mäta om till jordbruksfastighet är en variant, hur nu den definieras. Räcker det med hönshus, eller måste man ha hönan också?
Hur definieras egentligen en "belysningsanläggning" - det kanske bara är en belysningsanläggning som skall finnas i stugan på ön? I så fall är det ju bara att köra! (§22) - eller så faller det på definitionen av "internt nät".
(Det blir ju förstås allmän kraft om man kopplar en en elgrill i ett vägguttag, men brukar "elverket" komma förbi ön ofta och kolla om Du har elgrill eller kolgrill?) Vägguttaget är givetvis till för en bordslampa!
Starta handelsträdgård - sälj några blomplantor till grannarna på våren, odla både på ön och i trädgården...
Eller enklast av allt, vilket inte är lagligt, men "vad X inte vet om lider inte X av." Nyckeln till framgång med sådana metoder är att inte plappra och skryta - inte ens på krogen eller Internet...
MEN:
Det "lagtextvrängande" som diskuteras här är ju väldigt "lurigt".
Domstolspraxis i Sverige är ju att luta sig mycket på "lagtextens förarbeten", vilket väl delvis har blivit ett problem i vissa fall som gått till EU-domstol, där textens bokstav gäller och inte vad man diskuterade tänkte/trodde när man skrev texten...
Så en följdfråga är om lagens förarbeten använde begreppet "byggnad" eller "fastighet" - vilket ju är en milsvid skillnad. Jag är glad att ha blivit korrigerad på punkten, men konstigt nog har jag aldrig hört annat än att det skulle avse "fastighet" - och detta i ett antal kontakter med stora nätägare...
Jag vet inte om det existerar något fall (dvs prejudicerande bedömning av lagtexten) där detta åberopats efter att denna lag och förordning blivit till, men jag skulle väldigt gärna vilja veta om det är så. Är själv inte jurist...
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Vet att här så tillåts dra kabel mellan fastigheter om det är samma ägare, och givetvis om jag bygger garage eller attefallshus på tomten behövs inget till Abb.
Idag skall ALLT mätas! Finns inga scablonanläggningar kvar, tex fartkameror, P-automater mm.
Belysningsanläggning ej tillåtet att mata ut från bostadshus utanför tomt, men görs på många stugområden mm, vi har samma i vår föreningen, 10stolpar på vägen med eget Abb, total effekt 500w, onödiga avgifter, men tyvärr.
Börja med att ringa elbolaget, och säg att du önskar få ett Abb med mätarstole på fastlandet, annars blir det hiskeligt dyrt! Sen fixar du själv förläggning.
Då kommer du undan klart billigast om du inte drar kabel ändå, vilket jag skulle gjort utan att göra det för bökigt..
Idag skall ALLT mätas! Finns inga scablonanläggningar kvar, tex fartkameror, P-automater mm.
Belysningsanläggning ej tillåtet att mata ut från bostadshus utanför tomt, men görs på många stugområden mm, vi har samma i vår föreningen, 10stolpar på vägen med eget Abb, total effekt 500w, onödiga avgifter, men tyvärr.
Börja med att ringa elbolaget, och säg att du önskar få ett Abb med mätarstole på fastlandet, annars blir det hiskeligt dyrt! Sen fixar du själv förläggning.
Då kommer du undan klart billigast om du inte drar kabel ändå, vilket jag skulle gjort utan att göra det för bökigt..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 855 inlägg
Var är "här"? Lyder "här" under § 6 i SFS 2007:215?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 131 inlägg
Jag funderar på de prisschabloner som nämnts tidigare. Är nätägarna tvungna att max ta ut dessa priser, eller får de åberopa särskilda omständigheter (som att TS vill ha el till en ö)?
För om schablonerna finns där för att det är en monopolsituation där nätägarna måste leverera el till alla i sitt område, då är ju TS helt plötsligt i en bättre situation än han annars hade varit. För schablonen för 400 meters dragning (eller vad det nu kan bli) är ju väldigt överkomlig givet situationen.
För om schablonerna finns där för att det är en monopolsituation där nätägarna måste leverera el till alla i sitt område, då är ju TS helt plötsligt i en bättre situation än han annars hade varit. För schablonen för 400 meters dragning (eller vad det nu kan bli) är ju väldigt överkomlig givet situationen.
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Paragraf 6, är typ sjukhus/skola eller dylig industrifastighet med typ Hsp Abb.
Som sagt, är det samma ägare på fastigheterna så får man dra kabel imellan, det bestämmer väl varje energibolag.
Som sagt, är det samma ägare på fastigheterna så får man dra kabel imellan, det bestämmer väl varje energibolag.
Självklart kan omständigheter komma till och ge individuella priser men schablonen är inte helt fel och lite i överkant så den täcker säkert majoriteten fall. Det är i såna särfall man kan begära prövning om man upplever det oskäligt. Det är ett framsteg att denna modell kom till för de principer som var på väg in under en tid före den var inte vettiga.Nötegårdsgubben skrev:Jag funderar på de prisschabloner som nämnts tidigare. Är nätägarna tvungna att max ta ut dessa priser, eller får de åberopa särskilda omständigheter (som att TS vill ha el till en ö)?
Och i TS fall ser åtminstone jag inget som motsäger att schablonen i princip skulle kunna gälla, är som sagt inget konstigt med en del kabel i sjön kan vara enklare insats än grävning i oländig mark. Sen att tråden har nått flykthastigheten och lämnat det jordiska är en annan sak.
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Ring och lyssna! Vet att priserna för att ha elmätaren på ön kommer bli så dyrt så ingen säger ja! Eftersom idag är det lag på leverans, så går kabeln trasig på nyår under isen måste den fixas inom 12tim, eller böter, samt under hela Abb livstid, hade en bekant som hade stugan på ön, och kabeln gick sönder, felsökning/lagning av hans kabel kostade 15’, alltså elmätaren på fastlandet, han fick offert för att få elmätaren på ön, tror det vart närmare 1mille..de lämnade ett pris så man skulle säga nej!
Jag är som sagt inte helt övertygad.H Husqvarna220Ac skrev:
Men jag ska villigt erkänna att jag vare sig har plöjt alla paragrafer i ellagen eller har någon annan djupare insyn i nätägarnas verksamhet så att jag vare sig vet eller kan argumentera.
Du har kanske rätt.