30 624 läst · 145 svar
31k läst
145 svar
El till ö i sjö....
Förhoppningsvis skall anläggningen var klar om 1 månad! Hoppas jag kommer ihåg att berätta....0 0rbitt skrev:
Problemet är att när säljarna/de tilltänkta leverantörerna talar mot varandra blir jag ju villrådig trots att jag nu lärt mig en "hel del" under den korta resans gång...Ändå är jag van att tillgodogöra mig kvalificerad information,dock inte specifikt solel, och för att då vara säker på att jag får en anläggning som motsvarar mitt behov,så långt det nu är möjligt, så blev,för mig,den tryggaste lösningen att koppla in en konsult. Jag känner mig nu helt lugn vad avser den här investeringen. Nån payoff kan jag inte räkna med till det är jag alltför gammal....G Gnor skrev:
Hur man dimensionerar en sådan offgrid solanläggningen beror ju mycket på hur den ska användas. Vilken utrustning vill man använda? Hur ofta är man där? Hur länge stannar man? Bara sommartid vid bra väder? osv?
Exempelvis är man där ett dygn i veckan sommartid så behövs inte någon stor solpanel, men ett batteri som klarar förbrukningen det dygnet. Är man däremot där 2 veckor i sträck så behöver du både kraftiga solpaneler som klarar att ladda din dagliga förbrukning, samtidigt så kanske man behöver ett större batteri för att klara ett par regniga dagar.
Exempelvis är man där ett dygn i veckan sommartid så behövs inte någon stor solpanel, men ett batteri som klarar förbrukningen det dygnet. Är man däremot där 2 veckor i sträck så behöver du både kraftiga solpaneler som klarar att ladda din dagliga förbrukning, samtidigt så kanske man behöver ett större batteri för att klara ett par regniga dagar.
Redigerat:
även tvättmaskin går att fixa
http://www.se.qingdaovestar.com/dc-...olar-commercial-dc-12v-8-kg-washing-mach.html
http://www.se.qingdaovestar.com/dc-...olar-commercial-dc-12v-8-kg-washing-mach.html
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Du har rätt i sak men ditt batteri kommer bli lidande av en för liten solpanel. Blybatterier behöver en tillräckligt stor laddström för att bli fulladdade. Har du t.ex. ett 100Ah batteri och laddar det med en panel som endast genererar några få ampere så kommer blysulfat långsamt att byggas upp i batteriet vilket betyder att det hela tiden tappar kapacitet. Efter en tid kanske 100Ah batteriet endast är 90Ah. AGM batterier är stryktåligare när det kommer till för små laddströmmar men även de tappar kapacitet över tid.G Gnor skrev:
Därför är det bäst att designa solcellsanläggningen efter storleken på batteribanken.
Visst är det så. Menade bara att det är overkill att investera i ex vis 300W solpaneler om man är där sällan och korta perioder. Ett 100Ah batteri bör man nog ha åtminstone 5A (60Wpanel) laddström till.F Finndjävel skrev:Du har rätt i sak men ditt batteri kommer bli lidande av en för liten solpanel. Blybatterier behöver en tillräckligt stor laddström för att bli fulladdade. Har du t.ex. ett 100Ah batteri och laddar det med en panel som endast genererar några få ampere så kommer blysulfat långsamt att byggas upp i batteriet vilket betyder att det hela tiden tappar kapacitet. Efter en tid kanske 100Ah batteriet endast är 90Ah. AGM batterier är stryktåligare när det kommer till för små laddströmmar men även de tappar kapacitet över tid.
Därför är det bäst att designa solcellsanläggningen efter storleken på batteribanken.
Konsulten som till synes, var "välrenommerad" besatt inte fullt ut den kompetens jag förväntade mig... Under resan gång med solcellsinvesteringen kom jag underfund om att, trots att jag köpte kvalificerade prylar och monteringen av samma företag som rekommenderades av konsulten vad avser prylar o jobbet, besatt inte heller företaget/installatören bättre kompetens än konsulten...Lärpengar,lärpengar... Alltnog, nu fungerar det hela..... Ber er notera att grejorna var/är top of the line så vitt jag kunnat konstatera....Så ingen skugga över tillverkaren....
Produkter som diskuteras i tråden