Staffans2000
Äldre man i båt med årorna i händerna och en utombordsmotor vid lugnt vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men om vi struntar i om det är lagligt eller inte och att en snokande Herr Garbo håller sig på avstånd, och bara resonerar praktiskt.

Vad är det som hindrar att kabeln läggs i skyddsrör vid stranden och bart lite längre ut?

Det fungerar utmärkt. Skyddsröret bör gå ned till ett djup där ingen is når. Men även skyddsröret bör grävas ned. Sedan får man hålla undan båtar som kanske vill ankra där, samt fiskare. Och så bör sjöbotten inte ha stenbumlingar eller annat som gör att kabeln hamnar i frihäng. Normalt gör man en sjöbottenkartläggning ("survey") för att hitta bästa rutt med minst hinder. Oftast är den bästa rutten inte den kortaste tyvärr.
En oarmerad aluminiumkabel är mindre lämplig då den är ganska lätt med risk att den trycks bort av strömt vatten.
Skyddsbehovet för kabeln får man sätta i relation till skaderisken, följdskador vid avbrott (mat i frysen) och kostnader för en eventuell reparation. Nätägare som har sjökablar gör sådana överväganden hela tiden.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Det fungerar utmärkt. Skyddsröret bör gå ned till ett djup där ingen is når. Men även skyddsröret bör grävas ned. Sedan får man hålla undan båtar som kanske vill ankra där, samt fiskare. Och så bör sjöbotten inte ha stenbumlingar eller annat som gör att kabeln hamnar i frihäng. Normalt gör man en sjöbottenkartläggning ("survey") för att hitta bästa rutt med minst hinder. Oftast är den bästa rutten inte den kortaste tyvärr.
En oarmerad aluminiumkabel är mindre lämplig då den är ganska lätt med risk att den trycks bort av strömt vatten.
Skyddsbehovet för kabeln får man sätta i relation till skaderisken, följdskador vid avbrott (mat i frysen) och kostnader för en eventuell reparation. Nätägare som har sjökablar gör sådana överväganden hela tiden.
Och understundom misslyckas dom,eller mera rätt nätägarens underentrepenör...Vi har sjökabel(!) till vårt permanentboende på fastlandet vid sjön! Jo det är sant!!!!! Tros påtalanden från min sida till elgubbar på plats om att sjökabeln ligger helt bar i nån löjlig hänngränna, jo det ser ut son en sån,uppochnervänd bara... så bryr de sig inte...så har kabeln legat nu i vart fall i 15 år!!! Och så kan jag säkert förvänta mig värdens tjafs om min enkla ledning,den skall i vart fall inte försörja ett helt fritishusområde....

C
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Läs och njut: [länk]
Visserligen lite längre ledning, men vad jag minns kostade den uppåt 2 mille.
I artikeln skrev de 1 mille..... kostar det mig 100 eller kanske lite till får jag väl ta det.....

C
E elmont skrev:
Nätägarna har på sina hemsidor "tabeller" över hur mycket det kostar, så det är bara att googla. Här är en länk [länk].
Tyvärr berättar de bara om landkabel...Vattenfall synes ha samma debitering som EON...Monopol/oligopol igen..Eller bara tillfälligheter:rofl::rofl::rofl:

C carra skrev:
Tyvärr berättar de bara om landkabel...Vattenfall synes ha samma debitering som EON...Monopol/oligopol igen..Eller bara tillfälligheter:rofl::rofl::rofl:
Tillfälligheten stavas i det fallet Energimarknadsinspektionen. Var trots allt glad för det i helt fritt marknadstänkande finns risken att du skulle bli utan både ström och kabel i fall som ditt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
På landet går kablen fram till huset i havet. Den ligger helt lös på botten och om det blir något fel kommer elbolaget och lyfter upp den i en båge, finns heller ingen utmärkning (bara i sjökortet) . Så att den behöver täckas över är inte säkert.

Och man kan välja att använda samma kabel i vattnet som på land det som måste göras är att se till att den ligger nergrävd/nerspolad där det finns risk för is eller ankrande båtar i övrigt ligger dom ofta bara på botten. Så jag skulle tro att kostnaden som finns i min länk gäller även för "kortare" sträckor i vatten.
Ps
Jag är sportdykare och har genom åren stött på en och annan sjökabel liggande öppet på botten.

Fler högst realistiska alternativ kommer här.

Kabeln kan väl tas in på hösten och läggas ut igen på våren? Då slipper man säkra för is. (Ja, detta kan höra till den olagliga metoden).

Om vinkeln tillåter, kan ni vid permanentboendet sätta en spegel modell större som riktar solstrålarna mot en solcellspanel på ön? Detta kanske löser problemet med träden som skuggar solen.
Spegeln bör vara något konkav med en brännvidd på 300 meter för bästa effekt.

Nej men allvarligt talat, vad ska ni ha 230/16 till på ön som man inte kan lösa med gasol/ved/solsellcsdriven powerbank?

Det är väl som sagt orealistiskt men även om man skaffar liten batteribank och solceller är det ju störande att ha elen så nära.
Ta ekan och släng i nån klen kabel som är billig och avsäkra den med 1A samt kopplingar som går av i ena änden vid draglast. använd den för att fylla batteribanken vid dåligt väder så att belysning och kyl etc alltid fungerar.
16A är uteslutet.
stolleprojekt och olagligt javisst men lite frestande är det ju. :),

Är luftledning ens att tänka på på det avståndet?
Två torn i varje ände och 300kilos klump på botten halvvägs med wire som håller huvudwiren i läge så den inte blir ett hopprep.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Jag har precis beställt eldragning till fritidshus (16A) med sjökabel via Umeå Energi. 480 meter mellan anslutningspunkt och tomtgräns (ca 65% av dragningen sker i vatten).

95 000:- inkl. moms + kostnader för arbeten på tomt som utförs av elektriker, ca 20 000 till.

• Gilla
ordain och 10 till
  • Laddar…
0 0rbitt skrev:
Kan denna vara bättre ?

[länk]
Med 25mm area på kabeln och 300m längd så blir det ca 24 volts drop vilket är ca 6%. Borde vara acceptabelt ? Ingen aning om vad en sådan kostar per meter dock :)

• Gilla
carra
  • Laddar…
tommib
Spänningsfall ska normalt hållas under 4%.

Det är roligt med alla kreativa förslag på lösningar men troligen är det billigaste i längden, om man nu absolut måste ha el där på ön, att faktiskt göra rätt och fixa det via nätägaren.

• Gilla
carra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.