30 623 läst · 145 svar
31k läst
145 svar
El till ö i sjö....
Tabellerna täcker inte TS minsta driftfall, dvs 16A. De flesta kablar som är möjliga som jag hittar är aluminium. Troligen är det mest aktuellt med 3x50/16. Jag hittar inget pris för den enda undervattensgodkända kabeln men troligen är det dyrt. Till det kommer kostnaden för att förlägga kabeln. Det är inte bara att ploppa ner den i sjön, man måste göra som Thomas_Blekinge säger. Frågan är väl hur man får in lämpliga arbetsfordon i sjön.
Som sagt, glöm detta om du inte har väldigt mycket pengar som bränner hål i fickan. Skaffa gasolkök och kylskåp istället och ta med en powerbank för att ladda mobilerna. Hustrun kanske ger sig när hon får höra vad det kostar.
Som sagt, glöm detta om du inte har väldigt mycket pengar som bränner hål i fickan. Skaffa gasolkök och kylskåp istället och ta med en powerbank för att ladda mobilerna. Hustrun kanske ger sig när hon får höra vad det kostar.
Nej, det är riktigt. Jag tolkade det som att TS hade hus på fastlandet direkt vid sjön men så behöver det inte vara. Då blir det ännu dyrare och besvärligare. Faktum är att det troligen inte blir väldigt mycket billigare att göra det själv jämfört med att låta nätägaren göra det, om man inte av någon anledning har tillgång till tung utrustning för vattenförläggning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 131 inlägg
Solceller på taket och batterier borde TS väl komma långt med även om det finns lite träd som skuggar. Inte samma standard som med nätanslutning förstås, men det finns väl ett antal trådar här med folk som byggt 24 eller 12 voltsanläggningar off grid.
Som visats ovan känns inte nätanslutning realistiskt.
Både tomten vid vårt permanentboende(som går 30 m ut i sjön) och tomten på ön går ut i vattnet.....i det sistnämnda fallet är det en samfällighet som gemensamt äger vattnet... vilka som äger vattnet förutom vi är outrätt sedan 1748!!!!!L Leif i Skåne skrev:
Det spelar ingen roll även om kabelvägen inte blir mer än 300m. Det är olagligt och orealistiskt.
Om förutsättningarna är sådana att ni ser stugan hemifrån och kan sätta er i en roddbåt och vara över på 10 min, varför i hela fridens namn ska ni ha en elanslutning på ön?
Om förutsättningarna är sådana att ni ser stugan hemifrån och kan sätta er i en roddbåt och vara över på 10 min, varför i hela fridens namn ska ni ha en elanslutning på ön?
Om jag förstått infon om solceller rätt så är det så att om bara en del av solcellspanelen är skymd så drabbas hela sektionen..d.v.s. om den skymda solcellen levererar 50% av de maximala 13% som en solcell kan leverera sjunker hela sektionens "leverans" till 50% d.v.s. max 6,5% av vad den skulle kunna leverera i optimala fall....Nötegårdsgubben skrev:Solceller på taket och batterier borde TS väl komma långt med även om det finns lite träd som skuggar. Inte samma standard som med nätanslutning förstås, men det finns väl ett antal trådar här med folk som byggt 24 eller 12 voltsanläggningar off grid.
Komfortabelt...vi är gamla och kan under inga omständigheter räkna hem investeringen över huvudtaget....jodå med elmotorn tar det max 10 minuter , med riktig motor 1/3 del av tidentommib skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 631 inlägg
Hur är reglerna för likspänning? Är det även då bara nätägaren som får dra ledningar?
Det där går att lösa med individuella växelriktare med MPPT per panel.C carra skrev:Om jag förstått infon om solceller rätt så är det så att om bara en del av solcellspanelen är skymd så drabbas hela sektionen..d.v.s. om den skymda solcellen levererar 50% av de maximala 13% som en solcell kan leverera sjunker hela sektionens "leverans" till 50% d.v.s. max 6,5% av vad den skulle kunna leverera i optimala fall....
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 131 inlägg
Så är det väl förvisso, men har man batterier man laddar och produktionen är större än konsumtionen gör det ju inte nödvändigtvis något atg systemet inte alltid går på full effekt. Och problemet uppstår väl främst på vintern. Sommartid står ju somrn så högt att det knappast lär vara ett problem.C carra skrev:Om jag förstått infon om solceller rätt så är det så att om bara en del av solcellspanelen är skymd så drabbas hela sektionen..d.v.s. om den skymda solcellen levererar 50% av de maximala 13% som en solcell kan leverera sjunker hela sektionens "leverans" till 50% d.v.s. max 6,5% av vad den skulle kunna leverera i optimala fall....