4 096 läst · 114 svar
4k läst
114 svar
El spotpriset galet just nu. Varför?
Nordpool, statnet, och alla andra som sparar på data över sånt här och där man kan få det presenterat.P Peter321 skrev:
Dvs, det är fakta bakom mitt påstående, inte någon känsla, inte någon gissning, inte vad någon politiker har sagt.
Det är åtminstone mindre trams än vad vad de jag debatterar mot för fram.K krfsm skrev:Fast det här är ju också trams.
Ja, priset påverkas till stor del av omgivningen, men att säga att 6 GW / 45-50 GWh/år inte skulle ha någon effekt på priserna är bara snömos.
Skulle omgivningens "krav" på fler utlandsförbindelser öka om vi byggde en massa kärnkraft? Ja, säkert. Men det kan vi tvärvägra om vi vill, på samma sätt som tyskarna kan vägra elområden.
"Vi" driver båda förenklade resonemang, men mina är mer nära fakta, realiteter och sanning.
Jag är beredd på att ta en fördjupad diskussion när motparten är det, men du borde veta att det är lönlöst att bemöta en populistisk oneliner med en avhandling.
Det där har vi debunkat flera gånger.P Peter321 skrev:
Den skrevs för elsystemet i ett helt annat läge, som inte gällt sedan sommaren 2021.
Du kan lätt leta reda på olika ställen där vi diskuterat denna rapport klart. Jag orkar inte börja om en gång till.
Förresten är det ditt eget val, antingen vill du veta, ha fakta och sanning, eller så vill du inte veta, vara lurad, förd bakom ljuset. Egentligen bryr jag mig inte.
Jag presenterade ju just en länk till Energiforsk som motsäger ditt påstående. Har inte sett något liknande från dig. Lite mer än ”Nordpool, statnet och alla andra visar” behöver det trots allt vara för att kunna bemöta. 😉Mikael_L skrev:
Ja, så blir det. Mättar man exportkapaciteten och fortsätter ge bud på låga priser så blir det lågt NordPool-pris.P Peter321 skrev:
Men den intressanta frågan här är då om du och andra vill öppna era plånböcker och investera i elproduktion som med de låga priserna ger förlust?
Hur många här vill investera i elproduktion som ger negativ avkastning?
Och hur stor del av ert pensionssparande vill ni investera och få negativ avkastning på?
Vilka summor vill ni investera i det?
Och ärligt talat, krfsm, när det kommer till fördjupad detaljkunskap, då skulle jag hemskt gärna låta dig ta den biten, för rätt många grejer där, har du mycket bättre koll på än mig.Mikael_L skrev:
Samlat har vi faktiskt en enorm kunskap och kompetens här.
Jag vill även räkna in Zodde, för marknadsförståelse, GK100 för elteknisk kompetens för stora system, och det finns några fler, ursäkta att jag glömde er.
Själv jagar jag mest efter att få bort osanningar och populism, som grumlar sikten.
Jag bedömer att Daniel 109 är lite lika mig här.
Redigerat:
Det är väl så det blir när varje enskilt land som är kopplat till NordPool inte har en baskapacitet där grunden är väderoberoende elproduktion.Som bonus har Sverige valt att koppla bort den produktion vi har haft och förlitat oss på att det alltid blåser någonstans.
Hoppas norrmännen gör allvar av sitt hot om att strypa koppla kabeln till EU.
Nedläggningen av några små gamla kärnreaktorer, där besluten om de sista 4 reaktorerna togs av reaktorägarna 2015 har ingenting med elpriserna tio år senare att göra. Men hade man 2015 anat att elpriserna skulle se ut som de gör idag så hade man kanske fattat andra beslut.returen skrev:
Men 2015 var elpriserna låga, elanvändningen minskande och en stor utbyggnad av vindkraften på gång. Att då satsa de miljarder som skulle behövas för att klara de nya säkerhetskrav som infördes efter Fukushima bedömde kärnkraftsbolagen inte vara lönsamt. I synnerhet som de aktuella reaktorerna ändå var planerade att tas ur drift runt 2025, då deras drifttillstånd gick ut och eftersom S-regeringen 2014 följde den tidigare Alliansregeringens politik genom att höja effektskatten på kärnkraft med motsvarande 5 öre/kWh.
Nu blev således reaktorerna nedlagda, den senaste 2020. Under tiden har vi byggt ut vindkraften så att vi idag producerar mer el än någonsin tidigare. Elanvändningen har fortsatt att minska, varför vår elexport också är större än någonsin tidigare. Men eftersom också exportkapaciteten har ökat har elpriserna i södra Sverige blivit alltmer påverkade av priserna i främst Tyskland. Visst hade de höga elpriserna inte inträffat lika ofta om vi, förutom att bygga ut vindkraften, också hade behållit några av de fyra senast nedlagda reaktorerna. Men vindkraften byggdes ut just för att ersätta kärnkraften, så om vi inte hade lagt ner några reaktorer så hade vi knappast byggt ut lika mycket vindkraft. Och om vi trots allt hade haft både dagens vindkraft och de nedlagda reaktorerna så hade vi haft ett ännu större överskott av el. En rimlig gissning är att vi då hade gjort som Norge: Byggt nya exportledningar. Och då hade priserna blivit lika höga som de faktiskt har blivit.
i den mån politikerna har påverkat nedläggningen av kärnkraft så är ansvaret rätt jämn fördelat mellan partierna. Alla partier i Sveriges riksdag, utom SD, har från 1980 till 2018 drivit linjen att kärnkraften successivt ska fasas ut. Enligt Timbros blogg Smedjan faller möjligen ett större ansvar på Centerpartiet: https://timbro.se/smedjan/elkrisen-borjade-med-falldin/
Kan du peka ut i grafen nedan när Sverige kopplade bort den där produktionen?W WFD skrev:Det är väl så det blir när varje enskilt land som är kopplat till NordPool inte har en baskapacitet där grunden är väderoberoende elproduktion.Som bonus har Sverige valt att koppla bort den produktion vi har haft och förlitat oss på att det alltid blåser någonstans.
Årtal alltså.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liknande trådar
-
Spotpriset, ny trend eller tillfällighet?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Galet eller genialiskt projekt?
Övrigt husrelaterat -
Legalett golvvärme. Bra eller dåligt?
Golv -
Galet eller?? Kan jag lyfta huset istället för att gräva ut?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Förbannat trångt i Schneider Renova strömställare, eller kopplar jag galet?
El