4 978 läst · 114 svar
5k läst
114 svar
El spotpriset galet just nu. Varför?
Jo nu är det ett måste att vi håller ihop i Europa och kablarna är bra.Fairlane skrev:
Men så länge Tyskland kör sin linje så kommer vi ingen vart.
Jag grunnade lite över vad det skulle kunna betyda, men kommer ingen vart. Ser mest ut som ett svammeluttryck.C cotillion skrev:
Dvs baserat på godtycke. Nej det stämmer inte. Det är tvärtom väldigt logiskt och väl definierat. Och har varit det länge. Man kan ha synpunkter på det, men inte att det är ologiskt.C cotillion skrev:
Ja, det stämmer ju. Men varför skriver du det?C cotillion skrev:
Det falsifierar ju inte på något sätt svamlet om att priset är högt pga någon mass-export till Tyskland. I verkligheten är det tvärtom så att exporten till Tyskland var liten, och kompenserades fullt ut av import från baltikum.
Problemet i SE4 är istället att elproduktionen i SE4 är för liten. Och det är önskat av de i SE4 för de röstar fram politiker som hindrar ny elproduktion i SE4. You simply get what you ask for. Be happy.
Sedan är det helt riktigt som du skriver att när det är överproduktion i ett elområde så blir priset lågt. Men om du tänker dig att producenterna kommer sälja el och gå med förlust en längre tid, så hoppas jag att du inser att det är förståndshandikappat.
Finns aldrig några måstenP paralun skrev:
ingen anledning till att hålla ihop europa med stater som turkiet och vannabees som ungern och ukraina
Tyskland är tongivande i EU och är och förblir då ett aber
Fast det är just någon mass-export av el till Tyskland som det yras om i tråden.P Peter321 skrev:
Att producenterna i Sverige exporterar el ser jag inte är ett bekymmer. Är det det? På vilket sätt då?
Är utrikeshandel någon negativt?
Är det negativt får Sydkorea att SK och Samsung har mass-export av DRAM till hela världen?
Borde vi isolera oss som Nordkorea och få oss en 1800-tals levnadsstandard?
Uppenbart?P Peter321 skrev:
Hur ser logiken ut för det?
Eller är uppenbart = det finns ingen logik ?
Varför skulle priserna vara lägre ifall ingen utrikeshandel finns?
Jag är säker på att du kommer misslyckas fullständigt med att visa giltigheten i det.
Vi är nog rätt säkra på att du inte kan definiera "mass-export" eller ens visa "giltigheten" för dettaD daVinci skrev:Fast det är just någon mass-export av el till Tyskland som det yras om i tråden.
Att producenterna i Sverige exporterar el ser jag inte är ett bekymmer. Är det det? På vilket sätt då?
Är det negativt får Sydkorea att SK och Samsung har mass-export av DRAM till hela världen?
Uppenbart?
Jag är säker på att du kommer misslyckas fullständigt med att visa giltigheten i det.
Ibland är det Tyskland, ibland är det Danmark, ibland är det Polen. Problemet är att vi är stora nettoexportörer över året vilket resulterar i höga priser här.D daVinci skrev:Fast det är just någon mass-export av el till Tyskland som det yras om i tråden.
Uppenbart?
Allt frid och fröjd så länge allt är privata bolag men nu är ju väldigt mycket i elsystemet betalt av svenska skattebetalare och när det gäller framtida utbyggnad så talas det ju mycket om att det fortsatt måste vara så. Man borde i så fall vara ärlig och säga - vi vill ta svenska skattepengar för att sänka elpriserna i Tyskland.
Om vi inte handlade el med kontinenten skulle priserna vara betydligt lägre i Sverige och marginellt högre i Tyskland. Tillgång och efterfrågan.
https://www.scb.se/hitta-statistik/...ell-och-diagram/import-och-export-av-el-2024/returen skrev:
Kommer ha gått över 2000 GWh netto till Tyskland 2024. Totala nettoexporten från Sverige motsvarar ungefär Forsmark om jag räknat rätt (30MWh). Så att sluta exportera (och importera) hade gett oss ett Forsmark "gratis".
Allvetare
· Västra götaland
· 9 440 inlägg
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ebba-busch-utesluter-inte-nytt-elstod-i-vinternamnbyte skrev:
Snart kommer Bebba Usch vifta med sitt korv-trollspö, så regnar det helikopterpengar över er...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 369 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 369 inlägg
Javisst borde man gjort annorlunda för 20 år sen. Jag borde köpte andra aktier för 20 år sen också, med facit i hand. Även om man förespråkade något annat redan för 20 år sen så hjälper det föga idag. "Nu är vi där vi är, hur gör vi nu?" tycker jag är ett mer intressant sätt att tänka än "Vi borde gjort annorlunda för länge sen".returen skrev:
Okay du förstod inte vad jag skrev och i din ynklighet raljerade över detFairlane skrev:Javisst borde man gjort annorlunda för 20 år sen. Jag borde köpte andra aktier för 20 år sen också, med facit i hand. Även om man förespråkade något annat redan för 20 år sen så hjälper det föga idag. "Nu är vi där vi är, hur gör vi nu?" tycker jag är ett mer intressant sätt att tänka än "Vi borde gjort annorlunda för länge sen".
Så detta är din definition på "massexport"? då har vi något att förhålla oss till.P Peter321 skrev: