1 434 läst · 48 svar
1k läst
48 svar
El och Ventilation fråga
K KeanuRevo skrev:Hej!
Jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp. 😊
Hur kan jag koppla både Plejd 0-10V CTR-01 och köksfläkten till takfläkten Systemair TFSK 200 EC Sileo Fläkten levereras med förkopplad potentiometer (0-10V)och styra den samtidigt, så att den enhet som skickar den senaste signalen tar över kontrollen automatiskt?
Jag vill också undvika signal-konflikter, till exempel om CTR-01 skickar 5V och köksfläkten skickar 3V en timme senare.
Systemair TFSK 200 EC Sileo Fläkten levereras med förkopplad potentiometer (0-10V)
köksfläkten 0-10V Analog och 10V PWM (har funktion att styra husets ventilation)
Ytterligare frågor:
Tack på förhand för din hjälp! 😊
- Behöver jag använda ett Relä (NO/NC)för att växla mellan de två signalerna?
- Om ja, har ni något förslag på vilken typ av relä som skulle fungera bäst i detta scenario?
- Om köksfläkten slutar skicka signaler, bör kontrollen automatiskt återgå till CTR-01?
- Eller är det bättre att fläkten stannar på den senaste mottagna signalen tills en ny signal skickas?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om han sätter in en pax fläkt med automatik så sänker den undertrycket vid takfläkten.Demmpa skrev:
Med styrdonet känner av det och ökar sitt varvtal.
På så sätt blåser badrumsluften ut ur huset och inte ut i husets övriga ventiler.
Hur ska TS/man koppla ihop tryckstyrda styrdonet och köksfläkten (som inte har någon inbyggd fläkt), bägge ger ju 0-10V ut?J Jonas928 skrev:
Oberoende om TS har Plejd eller någon regulator tillsammans med kökskåpan bör en enkel väljare för högsta av börvärdena med två dioder vara en bra lösning. Fungerar bra även vid fler källor eftersom det i de här fallen bör vara den som ligger högst som ska styra.
Först räckte det med bara tryckstyrda styrdonet eftersom du inte läste TS alla inlägg innan du svarade, sen lade du till fläkt i badrummet å då fick jag uppfattning att det räckte med tryckstyrda styrdonet och en fläkt i badrummet för att lösa TS alla problem.J Jonas928 skrev:
Med det stämde tydligen inte heller utan det måste alltså till ytterligare utrustning för att få allt att fungera så som TS vill.
TS vill ju ha ett automatiskt back up system om köksfläkten slutar ge signal.Demmpa skrev:
Först räckte det med bara tryckstyrda styrdonet eftersom du inte läste TS alla inlägg innan du svarade, sen lade du till fläkt i badrummet å då fick jag uppfattning att det räckte med tryckstyrda styrdonet och en fläkt i badrummet för att lösa TS alla problem.
Med det stämde tydligen inte heller utan det måste alltså till ytterligare utrustning för att få allt att fungera så som TS vill.
Det är en privat bostad , inte ett kärnkraftverk.
Lägg ner de tankarna. Du krånglar till i onödan. Om köksfläkten slutar fungera ta tag i det problemet då.
Vi pratar om ett ganska vanligt fläktsystem i en villa.
Jag skulle säga att du kan ta bort CTR-01 och styra bashastigheten med potentiometern.
I övrigt är det rätt. Du måste kolla att du har samma signaljord på allt och att det är vettigt kopplat i övrigt också. Antagligen är det så att köksfläkten bara är ett variabelt motstånd och takfläkten skickar ut 10 V som sedan kommer tillbaka via en annan ledare och det är vad den ser.
I övrigt är det rätt. Du måste kolla att du har samma signaljord på allt och att det är vettigt kopplat i övrigt också. Antagligen är det så att köksfläkten bara är ett variabelt motstånd och takfläkten skickar ut 10 V som sedan kommer tillbaka via en annan ledare och det är vad den ser.
Hele detta arbete för att jag vill styra takfläkt med CTR-01tommib skrev:
Jag skulle säga att du kan ta bort CTR-01 och styra bashastigheten med potentiometern.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder