1 383 läst · 48 svar
1k läst
48 svar
El och Ventilation fråga
Jag har en köksfläkt som är kopplad till husets ventilation och skickar signaler för att justera luftflödet, antingen genom att öka eller minska det. Samtidigt vill jag koppla in Plejd CTR-01 så att jag även kan styra husets ventilation via mobilen.tommib skrev:
Då är det forcering du är ute efter och det kan du enkelt realisera med just HTP. Enklast med två Schottkydioder, lite mer avancerat med en opförstärkare och lite kringkomponenter. Optimalt kopplas detta via fuktgivare i badrummet så forceringen kickar in automatiskt. Jag frågar mig dock om det verkligen är så att du bara har en enda fläkt och den tar hand om både imkanal och annan frånluft.
Sänka hastigheten under vintern lär du väl göra över säsongen och det måste du rimligen kunna ställa in på fläkten.
Sänka hastigheten under vintern lär du väl göra över säsongen och det måste du rimligen kunna ställa in på fläkten.
Nej, det framgår tydligt. Vad som inte framgår är om köksfläkten är husets enda ventilation.K KeanuRevo skrev:
Systemet kallas Självdragsventilation (S), där rör från köket och samtliga badrum är anslutna till en takfläkt.tommib skrev:
Då är det forcering du är ute efter och det kan du enkelt realisera med just HTP. Enklast med två Schottkydioder, lite mer avancerat med en opförstärkare och lite kringkomponenter. Optimalt kopplas detta via fuktgivare i badrummet så forceringen kickar in automatiskt. Jag frågar mig dock om det verkligen är så att du bara har en enda fläkt och den tar hand om både imkanal och annan frånluft.
Nej, det framgår tydligt. Vad som inte framgår är om köksfläkten är husets enda ventilation.
Ja, precis! Jag vill kunna ställa in en grundhastighet med Plejd, men om köksfläkten aktiveras och skickar en högre utsignal, ska den ha företräde och styra ventilationen tills den stängs av igen. När köksfläkten inte är aktiv, ska Plejd återgå till att styra hastigheten.Demmpa skrev:
Nej, det gör det inte eftersom självdrag bygger på att inte ha en fläkt alls utan skorstenseffekten. Med fläkt kallas det F-ventilation.
Det jag ifrågasätter är om det verkligen är så att imkanalen är kopplad till badrummens frånluft, det torde vara ovanligt i hus.
Oavsett så finns det ju ingen anledning till någon Plejd här. En simpel HTP-krets och en potentiometer för att ställa grundnivån räcker bra.
Det jag ifrågasätter är om det verkligen är så att imkanalen är kopplad till badrummens frånluft, det torde vara ovanligt i hus.
Oavsett så finns det ju ingen anledning till någon Plejd här. En simpel HTP-krets och en potentiometer för att ställa grundnivån räcker bra.
Du har rätt, mitt ventilationssystem är Mekanisk frånluftsventilation (F). Jag har en takfläkt på taket, Systemair TFSK 200 EC, som suger ut luft från kök, badrum och tvättstuga.tommib skrev:
Det finns en kanal från badrum och tvättstuga, och en annan separat kanal från köket. Båda går till takgenomföringen, där en takfläkt är monterad för att suga ut luften.tommib skrev:
Nej, det gör det inte eftersom självdrag bygger på att inte ha en fläkt alls utan skorstenseffekten. Med fläkt kallas det F-ventilation.
Alltså HTP.K KeanuRevo skrev:
innebär det att om Plejd CTR-01 skickar en signal på exempelvis 3V, och köksfläkten aktiveras och skickar en högre signal, t.ex. 6V, då kommer ventilationssystemet att följa 6V eftersom den är högre. När köksfläkten stängs av, och dess signal försvinner, kommer systemet återgå till Plejd CTR-01 och dess inställning ?Demmpa skrev:
Är så tänkte dutommib skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
är dessa som jag behöver ?

Redigerat: