Hej!
Jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp. 😊
Hur kan jag koppla både Plejd 0-10V CTR-01 och köksfläkten till takfläkten Systemair TFSK 200 EC Sileo Fläkten levereras med förkopplad potentiometer (0-10V)och styra den samtidigt, så att den enhet som skickar den senaste signalen tar över kontrollen automatiskt?
Jag vill också undvika signal-konflikter, till exempel om CTR-01 skickar 5V och köksfläkten skickar 3V en timme senare.
Systemair TFSK 200 EC Sileo Fläkten levereras med förkopplad potentiometer (0-10V)
köksfläkten 0-10V Analog och 10V PWM (har funktion att styra husets ventilation)
Ytterligare frågor:
Hur kan jag koppla både Plejd 0-10V CTR-01 och köksfläkten till takfläkten Systemair TFSK 200 EC Sileo Fläkten levereras med förkopplad potentiometer (0-10V)och styra den samtidigt, så att den enhet som skickar den senaste signalen tar över kontrollen automatiskt?
Jag vill också undvika signal-konflikter, till exempel om CTR-01 skickar 5V och köksfläkten skickar 3V en timme senare.
Systemair TFSK 200 EC Sileo Fläkten levereras med förkopplad potentiometer (0-10V)
köksfläkten 0-10V Analog och 10V PWM (har funktion att styra husets ventilation)
Ytterligare frågor:
- Behöver jag använda ett Relä (NO/NC)för att växla mellan de två signalerna?
- Om ja, har ni något förslag på vilken typ av relä som skulle fungera bäst i detta scenario?
- Om köksfläkten slutar skicka signaler, bör kontrollen automatiskt återgå till CTR-01?
- Eller är det bättre att fläkten stannar på den senaste mottagna signalen tills en ny signal skickas?
Ja en micro-PLC typ Siemens Logo borde lösa uppgiften.
System air har en kännare som går på trycket i kanalen och styr ut 1-10 V av det.K KeanuRevo skrev:Hej!
Ytterligare frågor:
Tack på förhand för din hjälp! 😊
- Behöver jag använda ett Relä (NO/NC)för att växla mellan de två signalerna?
- Om ja, har ni något förslag på vilken typ av relä som skulle fungera bäst i detta scenario?
- Om köksfläkten slutar skicka signaler, bör kontrollen automatiskt återgå till CTR-01?
- Eller är det bättre att fläkten stannar på den senaste mottagna signalen tills en ny signal skickas?
Då reagerar den på de övriga fläktarna.
Ja, PLCn styr fläkten med hjälp av signaler på PLC-ingångarna (från de enheter som ska styra fläkten).
Finns att köpa lite varstans, Conrad, Automation24, Proshop, ComputerSalg, Elfa Distrelec, RS-online, etc
https://www.google.com/search?q=Sie...rome-mobile&ie=UTF-8&chrome_dse_attribution=1
Finns att köpa lite varstans, Conrad, Automation24, Proshop, ComputerSalg, Elfa Distrelec, RS-online, etc
https://www.google.com/search?q=Sie...rome-mobile&ie=UTF-8&chrome_dse_attribution=1
Ja, och den finns i lite olika versioner beroende på spänning man tänker driva den med, bas-enheten har både digitala och analoga 0..10V in.
Analoga ut finns på exp.moduler.
Köper man ett startkit får man mjukvara för programmeringen också.
Analoga ut finns på exp.moduler.
Köper man ett startkit får man mjukvara för programmeringen också.
Jag tror du ska passa dej för denna lösning med PLC om du inte är Ingenjör på reglerteknik. Jag ser ingen nytta med den. Vad du vill är ju att ha ett konstant flöde. Då är ju en tryck beroende reglerenhet till aggregatet på vinden rätt väg att gå , som jag ser det. Så har jag och det fungerar jättebra. Den monterades av förra ägaren, när han monterat en ” vanlig” köksfläkt.
En 0-10 V styrsignal är kontinuerlig, det är alltså inte frågan om att titta på vilken enhet som senast "skickade" en styrsignal utan det ligger en spänning på hela tiden, annars ser den styrda enheten det som 0 V.
Det viktiga här är att förstå vad du vill uppnå. Det normala sättet att hantera dylika signaler är att välja antingen HTP (highest take precedence) eller LTP (lowest take precedence) och sedan bygga upp sitt styr efter det.
Det viktiga här är att förstå vad du vill uppnå. Det normala sättet att hantera dylika signaler är att välja antingen HTP (highest take precedence) eller LTP (lowest take precedence) och sedan bygga upp sitt styr efter det.
Jag vill inte använda HTP eller LTP , utan istället vill att den senaste skickade signalen ska styra fläkten.tommib skrev:
En 0-10 V styrsignal är kontinuerlig, det är alltså inte frågan om att titta på vilken enhet som senast "skickade" en styrsignal utan det ligger en spänning på hela tiden, annars ser den styrda enheten det som 0 V.
Är inte ett NO/NC-relä den smidigare lösningen? PLC känns som en mer avancerad styrning.snaggletooth skrev:
0-10 V styrning bygger inte på paket eller sampling. Det är en kontinuerlig signal. Översatt till din applikation så vill du att den apparat som senast ändrade sin styrsignal ska få styra. Det är pyssligt och inget du bygger med ett enkelt relä. En PLC kan säkert lösa det men jag vet inte hur.K KeanuRevo skrev:
Edit: Vad är det du försöker åstadkomma? Varför vill du blanda in en Plejd CTR-01 här? Ska du använda den för att forcera ventilationen? Eller något annat?
Är så ska man koppla ? är svårt att programera PLCsnaggletooth skrev:
Ja, men jag kan inte se någon rimlig situation där en PLC skulle krävas för något som har med en vanlig EC-fläkt att göra. Beroende på vad du har Plejden till kan du ev skita i den och styra direkt med en annan ingång på PLCn.
Vad är det för problem du försöker lösa?
Vad är det för problem du försöker lösa?
Bägge enheterna skickar kontinuerligt en signal som är någonstans mellan 0,00 och 10,00V.K KeanuRevo skrev:
Tex när du stänger av köksfläkten så skickar den 0V och om Plejden inte ändrar värde så kommer senaste värdet vara 0V.