115 747 läst · 729 svar
116k läst
729 svar
El-arkeologi
https://en.wikipedia.org/wiki/Avometerhsd skrev:
Såhär såg tydligen sista versionen ut fram vid 2008 då tillverkningen upphörde. Iaf enligt wikipedia-sidan.
Det stämmer - men det var inte den ursprungliga tanken.HasseTeknik skrev:
För ganska prick 50 år sedan steg det in en ung försäljningsingenjör från FLUKE på mitt kontor - med dess första digitala DVM i handen - som jag sett. Han undrade om inte detta kunde vara något för min typ av verksamhet. Den lösningen hade jag väntat ett tag på på - utan paralaxfel - men jag saknade fortfarande den analoga skalan.
På den tiden jobbade vi väldigt mycket med analoga reglersystem - som jag fortfarande gillar - men ofta hade vi "självsvängningar" i ett mätvärde. Den digitala mätaren kunde beroende på långa tidskonstanter klara ut ett stabilt mätvärde - men man såg inte självsvängningarna (vilket var viktigt) - och som regel berodde på en för hög förstärkning i någon PDI-regulator. Den såg man däremot på en analog mätarnål (som hade en mycket kortare tidskonstant) och som stod och "spelade".
Så beskedet var att deras DVM var jätteintressant - men att jag fortfarande behövde en analog skala. Efter ca ett ½-år kom han tillbaks med det vi ser nu. Men det är inte många tillverkare som förstått att mätsystemet för den analoga skalan - skall ha en minst 10 gånger kortare tidskonstant - än den digitala. Å andra sidan jobbar vi ju inte så mycket med analoga reglersystem nu för tiden - så man får väl "gilla läget" .
Medlem
· Blekinge
· 10 631 inlägg
Jag vet ju det. Men det kanske finns ungdomar i denna tråd också.B Boggi skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://runeberg.org/handrift/4/
Medlem
· Korpilombolo
· 3 390 inlägg
Så ser det ut i våra garderober också. Byggår -28. Men elektriciteten kom eventuellt senare. Synd att behöva ta bort det fina hantverket, men de gamla pappersledningarna ska nog inte användas. Iofs kunde man bara koppla ur och dra nytt på annat ställe för att behålla den museala känslan.D Dublin skrev:@Uffe A tyckte att några av bilderna från elinstallationen hemma hos mig skulle passa här. Då pratade vi om en gammal UC med gänga 1 säkringar. Men här kommer några kanske intressantare bilder. I en oisolerad kattvid finns följande eldragning. Utanpåliggande metallkabel (kan inte beteckningarna här), väldigt prydligt dragen med jämt avstånd mellan klammerna och snygga svängar. Men det bästa är att det aldrig målats eller tapetserats så det ser nästan ut att vara i nyskick! Den dagen elen ska bytas på övervåningen kanske just denna del får behållas.
Jag tror att det har gjorts en större elinstallation i huset 1940 (huset i sig är från 1908), vad tror ni skulle detta vi ser på bilderna vara så gammalt?
[bild] [bild]
Funderar också på att låta knoppledningarna i källaren sitta kvar också men dra ny belysning separat.
När jag hörde att de börjat rensa i förrådet med ljuskällor på jobbet blev det en räddningsaktion. Visste att det fanns en goding där uppe som riskerade att hamna i återvinningen.
Får prova den någon dag då jag först ska hitta en E40 sockel och elpriset inte får vara för högt
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Får prova den någon dag då jag först ska hitta en E40 sockel och elpriset inte får vara för högt
Förbannade förrådsstädare ....Eklanda6 skrev:
Måtte uppgifter om er levnad bli bortstädad.
Är det en 1000 W:are? Har en sådan sittande nere i krypgrunden. Härom året var det några kabelgubbar som kröp omkring där nere och tyckte det var mörkt. Jag erbjöd mig att dra på min 1000 W:are - och då hördes på Comradion "nu gick solen upp här nere". Lycka till.Eklanda6 skrev: