112 365 läst · 719 svar
112k läst
719 svar
El-arkeologi
Medlem
· Blekinge
· 10 476 inlägg
Om det finns analoga instrument över någonstans, skicka gärna ett PM!
Och lite gammal kabel.
Jag ska försöka få någon bättre bild på den sista ngn gång, glaslocket gjorde det svårt.
Bilderna är i hyggligt upplösning, går nog att öppna i ny flik på något vis för att få fulla upplösningen.
Jag ska försöka få någon bättre bild på den sista ngn gång, glaslocket gjorde det svårt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Bilderna är i hyggligt upplösning, går nog att öppna i ny flik på något vis för att få fulla upplösningen.
Jag tror att jag fortfarande inte helt förstått vad prylen ifråga är för något.GK100 skrev:
Men en fråga, är det som jag (kanske lite vårdslöst, eller inkorrekt) kallar effektbrytare som idag ersätter de där prylarna?
Typ
ABB Tmax XT, el liknande
https://new.abb.com/low-voltage/sv/produkter/effektbrytare/xt
Nej den typen i din länk har i princip alltid funnits i liknande utförande med både skydfsfunktioner och manövermöjligheter. De är avsedda för lågspänning och då typiskt för större varianterna efter en trafo eller sektionering i ställverk och större utgående grupper osv.Mikael_L skrev:
Parallellt har under tiden även sk reläskydd funnits och där kommer ditt exempel tidigare in. Vi hamnar då på högspänningssidan och då är brytarna oftast bara utförda med möjlighet att manövreras inga skydd integrerade. Mätning sker då via transformatorer för spänning och ström som sen sekundärt säkert och bekvämt kan användas i olika kopplingar mot skydd liknande på din bild. De samlas i skåp och ramverk osv likt vad HSP gett exempel på i tex manöverrum för ställverk eller direkt i/vid brytarfacken i skåpsbyggda typer för tex 12-24 kV nivåerna.
På ditt relä är den typiska sekundärströmmen från strömtrafon 1 A angedd det är också vanligt där med 5 A nominellt. Och är det funktioner där även spänning används är på samma sätt 110 V vanligt sekundärt.
Du får titta in på den sidan ställverken om du är i en lite större anläggning där inte servisen är LSP.
Aha, det är en pryl för högspänning (via strömtrafo, och det är från mättransformatorn man har dessa beskedliga strömmar runt 1A).
I så fall kan jag sova gott (inget viktigt/farligt jag missat), ty jag fortsätter nog att hålla mig till lågspänning.
I så fall kan jag sova gott (inget viktigt/farligt jag missat), ty jag fortsätter nog att hålla mig till lågspänning.
Ang högspänning, de tre kablarna från Sieverts, så antar jag att den vänstra är lågspänning, den i mitten högspänning (gissar på något runt 10-30kV), men den till höger känner jag mig osäker på.
Men detta utifrån att jag bedömer isoleringens tjocklek.
Men detta utifrån att jag bedömer isoleringens tjocklek.
Nåja, jag vet hur jag gör på min dator och OS. Men folk sitter ju med Ipjones, androids, och en herrans massa olika webläsare och OS, så jag vågade inte försöka skriva exakt hur man gör, då jag bara vet hur det funkar på just min dator ...S Strontus skrev:
Själv brukar jag högerklicka på bilden och välja "öppna länk i nytt fönster" och om det alternativet inte finns så "öppna bild i ny** ..."
Varför jag väljer "nytt fönster" istället för "ny flik" är för att jag tycker det är lite enklare att klicka bort hela fönstret när jag är klar, och vid de tillfällen jag sitter vid dubbla skärmar kan jag ibland vilja sätta upp bilden på andra skärmen, då är det ju redan klart.
Detta är win10 + chrome i någon version ...
Jag letade lite och hittade denna PDF. Har bara skummat lite ytligt som snabbast, men förstod nog ganska snabbt lite grundläggande om skyddet ifråga. På sid 18/23 står det enkelt förklarat inverttid, t.ex.GK100 skrev:Parallellt har under tiden även sk reläskydd funnits och där kommer ditt exempel tidigare in. Vi hamnar då på högspänningssidan och då är brytarna oftast bara utförda med möjlighet att manövreras inga skydd integrerade. Mätning sker då via transformatorer för spänning och ström som sen sekundärt säkert och bekvämt kan användas i olika kopplingar mot skydd liknande på din bild. De samlas i skåp och ramverk osv likt vad HSP gett exempel på i tex manöverrum för ställverk eller direkt i/vid brytarfacken i skåpsbyggda typer för tex 12-24 kV nivåerna.
På ditt relä är den typiska sekundärströmmen från strömtrafon 1 A angedd det är också vanligt där med 5 A nominellt. Och är det funktioner där även spänning används är på samma sätt 110 V vanligt sekundärt.
Du får titta in på den sidan ställverken om du är i en lite större anläggning där inte servisen är LSP.
Ett par sidor senare om skydd med induktionsdisk (som jag tror är principen i det jag la upp bild på).
Jag kastar bara upp detta här nu, ifall det skulle finnas folk tillräckligt nördiga. Som sagt, inget man har i hemmen åtminstone. Men det är klart, den dagen jag får bygga en liten kärnreaktor under huset och sen vill leverera ström till andra, så kanske det kommer till pass.
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:727219/FULLTEXT01.pdf
Däremot tänker jag att det måste ha varit rätt roligt att varit ingenjör på ASEA's konstruktionsavdelning då det begav sig.
Ja det var nog roligare att konstruera saker på den mekaniska tiden, än att bara sitta med nosen i en skärm.
Yes, och det var ett härligt gäng - och det var innan allting sköttes via ett Keyboard och en Joystick. Och nere på systemprovrummet fick de sedan lära sig varför det kanske inte riktigt funkade som tänkt.Mikael_L skrev:Jag letade lite och hittade denna PDF. Har bara skummat lite ytligt som snabbast, men förstod nog ganska snabbt lite grundläggande om skyddet ifråga. På sid 18/23 står det enkelt förklarat inverttid, t.ex.
Ett par sidor senare om skydd med induktionsdisk (som jag tror är principen i det jag la upp bild på).
Jag kastar bara upp detta här nu, ifall det skulle finnas folk tillräckligt nördiga. Som sagt, inget man har i hemmen åtminstone. Men det är klart, den dagen jag får bygga en liten kärnreaktor under huset och sen vill leverera ström till andra, så kanske det kommer till pass.
[länk]
Däremot tänker jag att det måste ha varit rätt roligt att varit ingenjör på ASEA's konstruktionsavdelning då det begav sig.
Stötte på ett vad jag uppfattade som tidrelä. Från sena 60 talet, glömde fota det, ska passa på nästa gång jag passerar där.
Såg ut att vara en rätt genomtänkt konstruktion, med kvicksilver som tog en viss tid på sig att flytta på sig, och sen slöts en kontakt. Kreativ lösning, som löste problemet. Men för allas hälsas skull är man ju ganska glad att man nuförtiden har elektronik för att lösa sådant.
Såg ut att vara en rätt genomtänkt konstruktion, med kvicksilver som tog en viss tid på sig att flytta på sig, och sen slöts en kontakt. Kreativ lösning, som löste problemet. Men för allas hälsas skull är man ju ganska glad att man nuförtiden har elektronik för att lösa sådant.
@Uffe A tyckte att några av bilderna från elinstallationen hemma hos mig skulle passa här. Då pratade vi om en gammal UC med gänga 1 säkringar. Men här kommer några kanske intressantare bilder. I en oisolerad kattvid finns följande eldragning. Utanpåliggande metallkabel (kan inte beteckningarna här), väldigt prydligt dragen med jämt avstånd mellan klammerna och snygga svängar. Men det bästa är att det aldrig målats eller tapetserats så det ser nästan ut att vara i nyskick! Den dagen elen ska bytas på övervåningen kanske just denna del får behållas.
Jag tror att det har gjorts en större elinstallation i huset 1940 (huset i sig är från 1908), vad tror ni skulle detta vi ser på bilderna vara så gammalt?
Jag tror att det har gjorts en större elinstallation i huset 1940 (huset i sig är från 1908), vad tror ni skulle detta vi ser på bilderna vara så gammalt?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto