S skaraborgsfakir skrev:
Förbannade förrådsstädare ....

Måtte uppgifter om er levnad bli bortstädad.
Tyvärr är det minskning av lokaler på gång. Mycket som går i skroten nu...

B Boggi skrev:
Är det en 1000 W:are? Har en sådan sittande nere i krypgrunden. Härom året var det några kabelgubbar som kröp omkring där nere och tyckte det var mörkt. Jag erbjöd mig att dra på min 1000 W:are - och då hördes på Comradion "nu gick solen upp här nere". Lycka till.
Den var ju på 2000 W - ser jag nu - ännu häftigare.

• Gilla
Eklanda6
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Är säker på att vi har en gammal armatur med E40 sockel på skolan
Men vi finns i skåne så det kanske är lite för långt bort
;)
Lite långt bort. Jag får hålla utkik, händer ju att någon plockar ner nått lämpligt och lägger i skroten på jobbet.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag hade en 500-watts sån där i mitt annars ouppvärmda garage. Den gav bra värme och fungerade som myggfälla på sommarnätterna. Det låg högar med myggor under lampan.
Har för mig att lampan kostade en hundring på 80-talet, vilket var mycket för en glödlampa då.

• Gilla
Eklanda6
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag hade en 500-watts sån där i mitt annars ouppvärmda garage. Den gav bra värme och fungerade som myggfälla på sommarnätterna. Det låg högar med myggor under lampan.
Har för mig att lampan kostade en hundring på 80-talet, vilket var mycket för en glödlampa då.
Har 4 sådana sittande i mitt garagetak - då har man bra arbetsljus.
Finns att köpa nu också.

• Gilla
Eklanda6
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ungdomarna vet tyvärr inte vad du pratar om.
Jodå. Vi hatade dem i skolan, vi hatade dem på våra första jobb, och vi hatar dem fortfarande! DVM FTW! :)

Nej, analog visning har fortfarande sin plats. Den är t ex överlägsen om man snabbt skall se storleksordningar eller varierande förlopp/trender (om de inte är för snabba). Det är inte för inte som en cockpit i flygplan fortfarande har analoga instrument, även om de idag implementeras med digital signalbehandling och display-skärmar.

Men i elektronik labbet så har jag faktiskt aldrig saknat ett analogt instrument. Äger inte ens något längre.

El-nätet i Alingsås från slutet av 40-talet.
Äldre schematisk ritning av el-nätverket i Alingsås från 1940-talet, med text och linjer som visar anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
jonjoh och 7 till
  • Laddar…
B bonnen skrev:
[bild]
Först så tänkte jag det var inga stora area, :oops:men sen såg jag att det stod 3 kV i rithuvudet och då blir det lite andra Effekter! ;)

Mikael_L
B bonnen skrev:
[bild]
Förvisso 3kV mellanspänningsnätet, så 0,4kV-näten är väl troligen betydligt mer utbredda och komplicerade. :cool:

Mikael_L Mikael_L skrev:
Förvisso 3kV mellanspänningsnätet, så 0,4kV-näten är väl troligen betydligt mer utbredda och komplicerade. :cool:
Tyvärr har jag inte någon karta över lågspänningsnätet.
Men ibland hittar man roliga saker i arkivet och om jag har tur så dycker det fram.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Eklanda6 Eklanda6 skrev:
Tyvärr är det minskning av lokaler på gång. Mycket som går i skroten nu...
Andreas: skojiga saker ?

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Men i elektronik labbet så har jag faktiskt aldrig saknat ett analogt instrument. Äger inte ens något längre.
Inte ens ett oscilloskop ? Det är väl ett måste om man vill se trender och förlopp.

S skaraborgsfakir skrev:
Andreas: skojiga saker ?
Mestadels halvmoderna saker som slängs nu, men det beror ju på lite vad som räknas som skojiga saker :confused:

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Inte ens ett oscilloskop ? Det är väl ett måste om man vill se trender och förlopp.
Håller med - hur kan man leva utan ett oscilloskop - då vet man ju inte hur strömmen i en laddbox ser ut.
Oscilloskop visar vågformen av elektrisk ström på skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
megajocke
  • Laddar…
B Boggi skrev:
då vet man ju inte hur strömmen i en laddbox ser ut.
Bilden visar väl hur spänningen ser ut? :geek:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.