Jag har köpt ett hus med en nedlagd elbutik/elektrisk verkstad i bottenvåningen, ska fota lite nästa gång jag är där. Detta kommer bli maffigt. Golv till tak staplat med armaturer/kontakter/mätare etc etc det mesta från 40 50 60 tal. Återkommer )

• Gilla
  • Wow
  • Älska
linvige och 15 till
  • Laddar…
Då vet du vad du ska imorgon:)
För nu har du börjat göra oss väldigt nyfikna

Ingen kommer bli besviken jag lovar(y). Kommer dock ta någon vecka, då det är långt till huset.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Gick snabbare än jag trodde, vart tvungen att göra en visning av huset idag. Tog några snabba bilder, är för mycket grejor, orkar knappt öppna lådorna och titta in...

Antar att detta är en megger av äldre snitt?
Orange isolationsprovare i fodral på en rörig verkstadsbakgrund med diverse objekt och lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En typ 4 meter lång testtavla
Äldre elektriska komponenter och verktyg på en testtavla, inklusive ampmätare, porslinshållare och uttag.
Skapa konto

Fina ampmätare.
Samling elektriska mätare och gamla strömbrytare på en träpanel, bland annat amperemätare och porslinsuttag.
Skapa konto

Mängder med lådor lådor lådor
Utdrag av byggmaterial och elkomponenter i öppna lådor på ett dammigt golv.
Skapa konto

Mer lådor, mest skrott.
Utdragbara lådor fyllda med en blandning av gamla elektriska komponenter och verktyg.
Skapa konto

Mer grejer, mesta gammalt, annat verkar helt nytt(eller iallafall oanvänt)
porslinshållare i mängd.
Gamla vitmålade porslinshållare i en kartong som ligger på en hylla.
Skapa konto

Mer mer, kanske inte antikt, men det är synd att jag inte har ett hus där dessa runda uttag passar, formen är så fin.
Öppen låda med runda vita vägguttag och elektriska komponenter i ett rörigt förråd.
Skapa konto

Den här intressant, Frankensteins Monster måste sakna sina pluggar just nu var han än befinner sig, de ligger nämligen i en källare i Södra Småland. Haha Någon som vet vad det är? Ligger i en jättefin sammetsklädd trälåda.
Äldre megger i en träask med två transparanta röda cylindrar och instruktionsskylt, placerad på en fönsterbänk.
Skapa konto

Detta var allt för nu, jag blev helt matt av bara tanken på att tömma ut allt detta. God helg till er)

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Plutus och 18 till
  • Laddar…
Var rädd om förkopplingsmotstånden på den sista bilden det är knappast något man ser varje dag. Och från tavlan kan du rädda instrumenten och brytarna om du skrotar den. Är ju inte mycket att spara på sammansatt eftersom det är HPD någon tidigare innehavare gjort för eget bruk.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Ska försöka spara så mycket det finns plats för, kommer nog inte få slut på reservdelar till huset i första taget )

Vad gör man med ett "kopplingsmotstånd" ?

Ja du får lägga in bilder här sen när du börjar plocka i det, blir intressant och jag tror du har mycket av efterkrigsmodell och framåt nutid i gömmorna där.

Förkopplingsmotstånden användes för att kunna mäta på högre spänningar med ett vanligt instrument. Samma sak fast utvändigt stort och oljefyllt av säkerhetsskäl som att med vridomkopplaren på en multimeter välja olika motstånd för olika mätområden. I dag finns liknande principer för enklare indikeringar vid högre spänning fast då via "säkra" kondensatorer.

• Gilla
InsidersUnited och 2 till
  • Laddar…
Kan du tänka dig att sälja saker? Får man komma med förfrågningar om föremål? :D

Mikael_L
W Wheelabrator skrev:
Kan du tänka dig att sälja saker? Får man komma med förfrågningar om föremål? :D
För min del känns det typ som lite tur att detta är på säkert avstånd från mig själv ... :sweat: :cool: :p

• Haha
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ja du får lägga in bilder här sen när du börjar plocka i det, blir intressant och jag tror du har mycket av efterkrigsmodell och framåt nutid i gömmorna där.

Förkopplingsmotstånden användes för att kunna mäta på högre spänningar med ett vanligt instrument. Samma sak fast utvändigt stort och oljefyllt av säkerhetsskäl som att med vridomkopplaren på en multimeter välja olika motstånd för olika mätområden. I dag finns liknande principer för enklare indikeringar vid högre spänning fast då via "säkra" kondensatorer.
Mycket spännande! Det går nog inte att använda med dagens högohmiga multimetrar. Jag är klart spekulant på dessa.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Hittar du gamla porslinsbrytare så är jag spekulant. Jag ser att du har en liten rund träplatta som brukade monteras bakom dem, i en av bilderna på ”skrotlådorna”.

Även amperemätarna skulle vara kul att ha.

I InsidersUnited skrev:
Gick snabbare än jag trodde, vart tvungen att göra en visning av huset idag. Tog några snabba bilder, är för mycket grejor, orkar knappt öppna lådorna och titta in...

[bild]
Det skulle kunna vara ett Yokogava-instrument inuti (har en bekant kan man säga
som har användt de här.)

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Det skulle kunna vara ett Yokogava-instrument
Helt rätt är märkt Yokogava inne på mätaren(y)

Jag ska se vad som ska sparas som reservdelar och vad som kan skänkas bort. Måste dock prioritera så mycket andra saker i detta huset först. Småfel lite överallt kan man sammanfatta det om man ska vara snäll....:geek:

Mikael_L
I InsidersUnited skrev:

[bild]

En typ 4 meter lång testtavla
[bild]

Fina ampmätare.
[bild]

Mängder med lådor lådor lådor
[bild]

Mer lådor, mest skrott.
[bild]

Mer grejer, mesta gammalt, annat verkar helt nytt(eller iallafall oanvänt)
porslinshållare i mängd.
[bild]

Mer mer, kanske inte antikt, men det är synd att jag inte har ett hus där dessa runda uttag passar, formen är så fin.
[bild]

Den här intressant, Frankensteins Monster måste sakna sina pluggar just nu var han än befinner sig, de ligger nämligen i en källare i Södra Småland. Haha Någon som vet vad det är? Ligger i en jättefin sammetsklädd trälåda.
[bild]

Detta var allt för nu, jag blev helt matt av bara tanken på att tömma ut allt detta. God helg till er)
På bild nr 2 hittar jag detta lite märkliga uttag. Har aldrig sett något sådant...
Är det någon som känner igen det?
Ett ovanligt vägguttag monterat på en vägg, flankerat av ospecificerade objekt.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.