Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Ja allt större än 4 A så har inte 60-talets innehavare av entreprenörsrätt och behörig installatör med yrkesmän under överinseende lyckats. Kanske sentida elnissar ställt till det också med tumregel 10 A vem vet.
Just ja, nu har jag varit där, och konstaterade att det hela sitter på en normsäkringscentral idag, ja den satt alltså redan när jag var där och bytte matning till den nya pumpen.
Så det numera bortmonterade motorskyddet var alltså avsäkrat med 3x C10A dvärgbrytare. Och jag bytte kabel och la en av dessa säkringar direkt mot den nya pumpen, som skulle ha enfas samt har inbyggt motorskydd.

Så vid något tidigare byte av central så har de som gjorde bytet troligen inte reflekterat över anledningen till att det satt 2A eller 4A säkringar, utan bara smackat dit C10A "för att kabeln är 1,5mm2" ... antar jag.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
E
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
I dagarna åkte äntligen de sista resterna av den gamla elanläggningen ut, men precis innan jag rev allt tog jag en bild enkom för detta forum. Kan någon gissa årtalet på huvudbrytaren hade det varit kul :)
Någon som tjuvar el genom kabeln längst ner till höger? Sitter det ingen elmätare i stora skåpet..

Gissar år 1939.

E El-Löken66 skrev:
Någon som tjuvar el genom kabeln längst ner till höger? Sitter det ingen elmätare i stora skåpet..

Gissar år 1939.
Nejdå, ingen tjuvström här inte!
Mätaren satt helt korrekt i det stora lådan.

Till höger var den "nygamla" servisen anno 70tal. Inkommande kom rakt nerifrån ursprungligen, den kabeln har jag dessutom hittat resterna ute i marken när vi grävde ner nya kablar i somras. Förutom stålbandsmanteln som var bortrostad så var den inte ens ärgad på insidan.

Till vänster fanns dock på 50talet en kabel kopplad vidare till ett grisstall, och vad jag kan gissa så var det omätt ström via den...

Allt är nu borta och det sitter ett fasadmätarskåp istället för den här biten historia.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Gammal vägglampa med vit porslinshållare, genomskinligt glas och svarta textilkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som vet vilken tillverkaren var?

Prägling på en produkt med texten "BNr 13" och geometriska symboler.

• Gilla
  • Älska
InsidersUnited och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Vilket fint skick den är i.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilket fint skick den är i.
Tack, nydiskad! :cool:

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
[bild]

[bild]
Nu måste du dra knoppledning. :)

hsd
Jag har 2 sådana som jag ska dra knoppledning till, har även en tidstypisk strömbrytare :p

Immobil Immobil skrev:
[bild]

[bild]
En vild gissning men kan det vara ASEA?

Immobil Immobil skrev:
Ifö?

F.Taleman F.Taleman skrev:
En vild gissning men kan det vara ASEA?
Jag tror inte det, med tanke på triangeln med ett B i. :thinking:

• Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ifö?
Tror inte det heller, med tanke på märkningen. ;)

Det var väl innan dom bytte namn från Bifö och Basea.

• Haha
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
hsd
Bappelsin

• Gilla
Screew
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Bappelsin
:surprised: Gubbajävel. :crysmile:

• Gilla
  • Haha
Screew och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.