114 310 läst · 729 svar
114k läst
729 svar
El-arkeologi
Just ja, nu har jag varit där, och konstaterade att det hela sitter på en normsäkringscentral idag, ja den satt alltså redan när jag var där och bytte matning till den nya pumpen.GK100 skrev:
Så det numera bortmonterade motorskyddet var alltså avsäkrat med 3x C10A dvärgbrytare. Och jag bytte kabel och la en av dessa säkringar direkt mot den nya pumpen, som skulle ha enfas samt har inbyggt motorskydd.
Så vid något tidigare byte av central så har de som gjorde bytet troligen inte reflekterat över anledningen till att det satt 2A eller 4A säkringar, utan bara smackat dit C10A "för att kabeln är 1,5mm2" ... antar jag.
Någon som tjuvar el genom kabeln längst ner till höger? Sitter det ingen elmätare i stora skåpet..NICHOLAS J skrev:
Gissar år 1939.
Nejdå, ingen tjuvström här inte!E El-Löken66 skrev:
Mätaren satt helt korrekt i det stora lådan.
Till höger var den "nygamla" servisen anno 70tal. Inkommande kom rakt nerifrån ursprungligen, den kabeln har jag dessutom hittat resterna ute i marken när vi grävde ner nya kablar i somras. Förutom stålbandsmanteln som var bortrostad så var den inte ens ärgad på insidan.
Till vänster fanns dock på 50talet en kabel kopplad vidare till ett grisstall, och vad jag kan gissa så var det omätt ström via den...
Allt är nu borta och det sitter ett fasadmätarskåp istället för den här biten historia.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 353 inlägg