imported_Benno imported_Benno skrev:
Huset är byggt -28 så jag utgår från att man drog in elen då. Det kan förstås ha varit senare men taklisterna är integrerade med ledningarna till takarmaturerna. Jag trodde det var porslin också tills jag tittade lite noggrannare på bilderna. Mitt på Gotland är platsen.
Visby fick el efter -10 någon gång, men de flesta socknar fick inte ström förrän 40-50 talet. En del, som min gård hade dock en liten vindsnurra och hemmabyggda batterier. Men den socknen fick el ca -50.

Pansarrör (sm rör) är svarta och ogängade, lite tjockare och gängade och galvade OPG

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du förresten någon bild med locket på?
Jag är inte på plats så det här var den bästa bilden jag hittade. Rumssladd använd för att ansluta en hallampa, satt på en vägg ovanför dörrkarmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är en vanlig rumssladd som använts till hallampan.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Kempa_swe
Sådana samt porslinsdosor satt det i min mors föräldrahem. Bytte ut dem samtidigt som jag bytte ledningarna (likadana som på bilden)

• Gilla
Byggdjuret
  • Laddar…
Nu kanske jag fick svar på funderingarna vad "GB-uttag" står för i proppskåpet (röda dymoremsan).
Ska visst vara någon benämning som hängt med sedan EDIL-kabelns tid och stå för Gummi-Bly = GB.
Men hur ser ett GB-uttag ut? Är det metallhandsken som sticker fram under luckan på den andra bilden?
Den är urkopplad i skåpet (som tur är).
Infon hittade jag här: https://www.fluxio.se/artiklar/12-historiska-elinstallationskablar.html
Gammalt proppskåp med säkringar, röd dymoremsa märkt "GB-uttag", och urkopplad metallhandske.
Skapa konto
Äldre elcentral med säkringsskåp och gummi-bly-uttag på en betongvägg.
Skapa konto

Det svarta uttaget till vänster i din andra bild är ett exempel på vad som kallades GB eller GeBe som varumärke. Dvs i nutid ett utanpåliggande IP44 uttag eller brytare.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Jag har då också några meter gummi-blykabel i källaren med vit fläta utanpå. Den matar i sin tur via en gammal kopplingsdosa min knoppledning i potatiskällaren. Man kan undra varför man övergick till knoppledning där.
Det skrivs ibland att elkabel kan innehålla asbest. Vilken typ är det i så fall? GB-kabeln ska ju ha en fläta av bomull.

Jag tror inte (i alla fall) vanliga "kablar" som användes i hushåll/bostäder innehåller någon asbest. Möjligen grova gamla kablar i distributionsnätet, men även där är jag tveksam.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag har en konstig anslutningslösning i garaget tyvärr har jag bara "honan" det är tre faser med lösa ledare för varje fas som slutar i plattor typ 30×100 mm verkar helt livsfarligt

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Jag har en konstig anslutningslösning i garaget tyvärr har jag bara "honan" det är tre faser med lösa ledare för varje fas som slutar i plattor typ 30×100 mm verkar helt livsfarligt
Bild?

Glömmer ju det varje gång den är skrotad nu men va i drift med möjlighet att spänningssätta när jag köpte lokalen. Jag har den dock kvar på väggen i fikarummet. Ingen som vågar sej på en gissning

Mikael_L
Tog några bilder av ett par fina ASEA kontaktmotorskydd, innan jag hivar dom (om någon är spekulant, hör av er snabbt!)
De har suttit till ett tvillingpumpmontage av cirkulationspumpar i en lägenhetsfastighet.
Två ASEA kontaktmotorskydd med färgindikeringar och ansluten kabel på betonggolv.
Skapa konto

Strömområde 0,7-1,1 A.
Men VA!!, en katt bland hermelinerna, inte fanns väl WAGO222 när de här satts upp...? ;)
Ubåten är nog också någon senare komplettering.
ASEA kontaktmotorskydd med terminaler och färgkodade kablar, inklusive en WAGO 222-koppling.
Skapa konto

De här var lite komplicerande faktiskt, många gamla prylar är så uppenbara hur de funkar och vad som går var, men här hade jag nog fått fundera någon minut innan alla polletter trillat ner, men det skulle ju bara bort (ersattes av nya pumpar med inbyggda motorskydd) så jag har inte behövt förstå något! :sweat:

Gammalt ASEA kontaktmotorskydd med etiketter och ledningar, monterat i en grå metalllåda, med synliga anslutningar och skruvar.
Skapa konto

Del av ett ASEA kontaktmotorskydd med synliga ledningar och anslutningsterminaler, märkning "Type RVO-3".
Skapa konto

Finurlig indikering, gult för dragen kontakt, grönt annars, med en etta resp nolla i plasten. Fönstret i kåpan var dock så dåligt att det knappt syns något ändå.
Närbild av ett gult och grönt ASEA kontaktmotorskydd, otydligt på grund av suddig bildkvalitet.
Skapa konto

edit:
Sorry för lite dåliga bilder ... :oops:

Redigerat:
  • Gilla
Wheelabrator och 3 till
  • Laddar…
Satt det 4 A eller mindre säkringar före också så bimetallerna var skyddade vid ev kortis. Ett skäl till att tex gamla trefasgrupper för brännare, cirkpumpar mm kan ha lite udda säkringar och inte som ofta brukar skrivas pga kristidsledare osv.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.