118 040 läst · 735 svar
118k läst
735 svar
El-arkeologi
Jag håller på och målar om mitt nya hus, byggt 1920. Lyfte på en takuttag och konstaterade att den gamla 2-pol FKK i textil sitter kvar, givetvis förlagd i ett Bergmannrör.
Någon som vet hur länge man körde med textilisolerade kablar (alltså inte bara trådar)?
Givetvis sitter det här på att-göra-listan men jag är intresserad av hur länge den här typen av kabel användes.
Någon som vet hur länge man körde med textilisolerade kablar (alltså inte bara trådar)?
Givetvis sitter det här på att-göra-listan men jag är intresserad av hur länge den här typen av kabel användes.
Det torde vara en OVIR-kabel.
2 fåkardeliga ledare i förtennt koppar som är gummiisolerade. Sen är det inlindat i ovalt format, med impregnerat bomullsgarn.
Denna kabeltyp hade sin storhetstid fram till de sista åren på 40-talet och började då försvinna sakta. Under 50-talet kan man nog säga att den succesivt blev ersatt av modernare PVC-isolerade ledare.
2 fåkardeliga ledare i förtennt koppar som är gummiisolerade. Sen är det inlindat i ovalt format, med impregnerat bomullsgarn.
Denna kabeltyp hade sin storhetstid fram till de sista åren på 40-talet och började då försvinna sakta. Under 50-talet kan man nog säga att den succesivt blev ersatt av modernare PVC-isolerade ledare.
Efter att ha fått mitt nya mätarskåp inkopplat så har jag fått lite saker över. Är det någon som samlar på sånt här?
![Eldistributionsskåp och delar på ett trägolv, inklusive mätarhuv, genomföringar och bottenplattor.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/439/439654-d1df82f87ef54fd0879ac96a8546430f.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
![Överskott av elektriska komponenter såsom kontakter och dosor i en genomskinlig låda på ett trägolv.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/439/439655-ff9a8f2bc574346d37f8252fb2e726ae.jpg)
Logga in
Skapa konto
![Gamla elektriska mätarskåp och komponenter såsom säkringar och strömbrytare på ett trägolv.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/439/439656-723b01dbb012e87e232a0fa424bd1f0b.jpg)
Logga in
Skapa konto
![Öppet elektriskt mätarskåp med koppartillkopplingar och isolatorer, överblivna efter installation.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/439/439657-2046f1b1a711eb6f1b41b2112d19e435.jpg)
Logga in
Skapa konto
![Blått mätarskåp av märket Cewe med typplåt och specifikationer på framsidan, placerat inomhus.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/439/439658-7275dd858d2c05ecacfb8e1e9a605681.jpg)
Logga in
Skapa konto
I inlägg #75 skrev jag om en gammal kontaktor, och lite senare kom det ett överströmsskydd med (kopplat som en effektvakt).
Jag plockar upp den tråden, och skickar här en bild på vad jag i veckan rev ur från ett apparatskåp, mycket kontaktorer och relän.
Lite drygt 30 år gamla grejer, allt är nog i utmärkt skick, jag tror dessa prylar har levt ett lätt och komfortabelt liv. Allt revs pga byte av styrsystemet, samt att mycket av utrustningen (fläktmotorer t.ex) har bytts till effektsvagare energisnålare alternativ, detta skåp drar nog betydligt mindre än hälften så mycket ström idag, det är matat med en kabel avsäkrad 80A, största säkringen i skåpet var 63A, som vi nu bytte ner till 16. Förklaring, moderna EC-motorer och myyycket aerodynamiskt effektivare fläkthjul.
Den görstora kontaktorn till höger var till den motorn. Den switchar upp till 22kW motor, motorskyddet var ställt på 30A.
Längst ner längst till höger står det en modern Schneider LCD09-kontaktor, ganska standardmodell kan man väl säga för medelstora motorer.
Det var ju Telemecanique innan Schneider köpte upp det, och de här 30 år gamla kontaktorerna är även de Telemecanique, med ungefär samma formfaktor, och jag märkte nu att t.o.m hjälpkontaktorblocken passar till de moderna idag förekommande LCD09 - imponerande.
Vad som dock förvåande mig är att de moderna har lägre ström och effekt-rating än de gamla ...?
Har de verkligen försämrat dem?, eller är det mer säkerhetsmarginal idag?
Nåväl nåväl, huvudskälet till att jag lägger upp bilden och inlägget är faktiskt för att säga att ifall någon vill ta emot detta, eller delar av detta, så skänker jag det mycket gärna till någon som kan och vill möta upp i Uppsala någonstans.
Det åker snart i elskrotsbingen annars. Det hör väl egentligen hemma där. Men för den som pysslar med något sånt här i privat regi kan det kanske vara intressant.
Jag plockar upp den tråden, och skickar här en bild på vad jag i veckan rev ur från ett apparatskåp, mycket kontaktorer och relän.
![Gamla kontaktorer och reläer från ett apparatskåp, 30 år gamla, mot en modern Schneider LCD09-kontaktor.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/442/442047-56d91407f3778c01244c1443a3e1faa9.jpg)
Logga in
Skapa konto
Lite drygt 30 år gamla grejer, allt är nog i utmärkt skick, jag tror dessa prylar har levt ett lätt och komfortabelt liv. Allt revs pga byte av styrsystemet, samt att mycket av utrustningen (fläktmotorer t.ex) har bytts till effektsvagare energisnålare alternativ, detta skåp drar nog betydligt mindre än hälften så mycket ström idag, det är matat med en kabel avsäkrad 80A, största säkringen i skåpet var 63A, som vi nu bytte ner till 16. Förklaring, moderna EC-motorer och myyycket aerodynamiskt effektivare fläkthjul.
Den görstora kontaktorn till höger var till den motorn. Den switchar upp till 22kW motor, motorskyddet var ställt på 30A.
Längst ner längst till höger står det en modern Schneider LCD09-kontaktor, ganska standardmodell kan man väl säga för medelstora motorer.
Det var ju Telemecanique innan Schneider köpte upp det, och de här 30 år gamla kontaktorerna är även de Telemecanique, med ungefär samma formfaktor, och jag märkte nu att t.o.m hjälpkontaktorblocken passar till de moderna idag förekommande LCD09 - imponerande.
Vad som dock förvåande mig är att de moderna har lägre ström och effekt-rating än de gamla ...?
Nåväl nåväl, huvudskälet till att jag lägger upp bilden och inlägget är faktiskt för att säga att ifall någon vill ta emot detta, eller delar av detta, så skänker jag det mycket gärna till någon som kan och vill möta upp i Uppsala någonstans.
Det åker snart i elskrotsbingen annars. Det hör väl egentligen hemma där. Men för den som pysslar med något sånt här i privat regi kan det kanske vara intressant.
Redigerat:
![Panor82](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/174/174292.jpg?1590946541)
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 378 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 378 inlägg
Telemecanique (nu schneider som sagt) passar som sagt hjälpkontakter mm rakt av som rena ersättare iaf. allt material som jag stött på runt (70talet och uppåt). Däremot så brukar andra tillverkare däribland Siemens byta sitt sortiment var tionde år eller nåt sånt och dom brukar inte vara bakåtkompatibla.Mikael_L skrev:
I inlägg #75 skrev jag om en gammal kontaktor, och lite senare kom det ett överströmsskydd med (kopplat som en effektvakt).
[bild]
Någon millimeter i diameter, så 30 (0.5mm), till 230 (2mm) A, 80A som rimlig gissning om 1mm: https://www.powerstream.com/wire-fusing-currents.htmMikael_L skrev:
Edit: Eller hälften av det antar jag? Amerikansk sida...