H heimlaga skrev:
Eller tvärtom. Att den allmänna aninglösheten våren 2024 kommer att vara lika förbryllande sedd i backspegeln som den allmänna aningslösheten sommaren 1939.
Touché! Visst finns det en fråga om försvarsförmåga som ofta blir förbisedd. Jag tror iofs. inte att den blir bättre av fler självhushållningsbönder, men det är ett rimligt argument ändå.
H heimlaga skrev:
Vad vi därimot vet är att just här just nu är energipriserna och köpkraften sådana att allt fler inte kan leva på sina inkomster.
Nej. Som @Claes Sörmland skriver vet vi att det inte är så, i alla fall inte i Sverige. Tvärtom har vårt bidragsberoende nu sjunkit i 30 år trots (eller på grund av) en stor flyktingmigration.
Linjediagram som visar antal personer försörjda av sociala ersättningar och bidrag i Sverige mellan 1990–2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H heimlaga skrev:
Eller om man ändrar samhällsnormen så att det blir lättare för flera att få det att gå runt under rådande omständigheter.
Att ändra samhällsnormen så att fler kan vara självförsörjande kan man eftersträva även om man ser att pilarna pekar i en bra riktning. En historisk tillbakablick ger dock inget vidare stöd för att exempelvis bortrationaliserandet av det småskaliga jordbruket gjort större grupper vare sig fattigare eller mer bidragsberoende.

För egen del ser jag inget behov av att en mall ska passa alla. Vill någon köpa fem ha skog tycker jag att denne ska få det. Vill någon exploatera sin stadsnära mark för att tillgängliggöra mer mark för självbyggda egna hem tycker jag både att denne ska få det och att de som bygger i egen regi ska få en rimlig regelbörda att förhålls sig till.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Frågan gällde påståendet att folk generellt har svårt att ha värme i sitt hem eller sätta mat på bordet. Det är en falsk uppgift.
Det har blivit svårare ekonomiskt för folk generellt, med energikrisen, inflationen och den höjda räntenivån.
Men Sverige är fortfarande ett rikt land.
Och ett land där det byggs ytterst lite småhus/villor trots att det är den boendeform som folk föredrar. För närvarande är ovannämnda ekonomiska svårigheter en förklaring, men det byggdes inte speciellt mycket småhus före den ekonomiska nedgången heller.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
allt för många bostäder i nybyggda flerfamiljshus står tomma
Gör de? De bostäder som står tomma är såvitt jag vet främst 50+ år gamla lägenheter som byggdes i småstäder som Filipstad, Hultsfred och Kristinehamn i en missriktad politisk ambition att få även sådana småorter att växa under den tidens urbaniseringsvåg.

Men känner du till större mängder nya lägenhetsbestånd som står tomma så är jag genuint intresserad. Det är alltid roligt att lära sig saker.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gör de? De bostäder som står tomma är såvitt jag vet främst 50+ år gamla lägenheter som byggdes i småstäder som Filipstad, Hultsfred och Kristinehamn i en missriktad politisk ambition att få även sådana småorter att växa under den tidens urbaniseringsvåg.

Men känner du till större mängder nya lägenhetsbestånd som står tomma så är jag genuint intresserad. Det är alltid roligt att lära sig saker.
En sökning på Hemnet med kriterierna "lägenhet" "endast nyproduktion" i hela Sverige ger 1 927 till salu och 3 811 kommande. Gott om lockbeten i de senaste annonserna i form av 24 månader avgiftsfritt och liknande.
Inga alarmerande siffror så sett, men om en börjar kolla sidorna med de äldsta annonserna som fortfarande ligger kvar sedan 2020 och 2021, går det att hitta intressanta saker.

Här till exempel, om en vill ha lägenhet i Göteborg. Det finns 10 inflyttningsklara lägenheter, på Hemnet sedan juni 2021, så det har funnits gott om tid att fundera:
https://www.hemnet.se/nybyggnadsprojekt/17624076

Eller om Kalmar är the place to be, finns här 6 lediga lägenhet i Linnéstaden. Räntekompensation på månadsavgiften fram till augusti 2025 som lockbete:
https://www.hemnet.se/nybyggnadsprojekt/17628415

Det blir en smula anekdotiskt med enstaka exempel, men det finns gott om dem. Så antingen vill folk faktiskt inte bo i en nyproducerad bostadsrättslägenhet i Göteborg, Kalmar, Visby, Umeå osv (de kanske vill bo i Hultsfred eller Kristinehamn, eller på landsbygderna?) - eller så kan de inte köpa dem, fast de vill.

Vad gäller missriktade politiska ambitioner sett i backspegeln, är inte småstäderna de värsta exemplen, det är storstädernas betongghetton.

Claes Sörmland
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En sökning på Hemnet med kriterierna "lägenhet" "endast nyproduktion" i hela Sverige ger 1 927 till salu och 3 811 kommande. Gott om lockbeten i de senaste annonserna i form av 24 månader avgiftsfritt och liknande.
Inga alarmerande siffror så sett, men om en börjar kolla sidorna med de äldsta annonserna som fortfarande ligger kvar sedan 2020 och 2021, går det att hitta intressanta saker.

Här till exempel, om en vill ha lägenhet i Göteborg. Det finns 10 inflyttningsklara lägenheter, på Hemnet sedan juni 2021, så det har funnits gott om tid att fundera:
[länk]

Eller om Kalmar är the place to be, finns här 6 lediga lägenhet i Linnéstaden. Räntekompensation på månadsavgiften fram till augusti 2025 som lockbete:
[länk]

Det blir en smula anekdotiskt med enstaka exempel, men det finns gott om dem. Så antingen vill folk faktiskt inte bo i en nyproducerad bostadsrättslägenhet i Göteborg, Kalmar, Visby, Umeå osv (de kanske vill bo i Hultsfred eller Kristinehamn, eller på landsbygderna?) - eller så kan de inte köpa dem, fast de vill.

Vad gäller missriktade politiska ambitioner sett i backspegeln, är inte småstäderna de värsta exemplen, det är storstädernas betongghetton.
Det rör sig alltså om mycket få lägenheter som du hittar på Hemnet. Men det är väl klart att exploatörerna och de nystartade BRFer som de kontrollerar vill sälja sina lägenheter för maximal intäkt. Men om det inte går så hyr de ut dem fortast möjligt. De lär inte stå tomma någon längre tid. Om enstaka lägenhet nu inte har byggts på ort där efterfrågan inte finns.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Tvärtom har vårt bidragsberoende nu sjunkit i 30 år trots (eller på grund av) en stor flyktingmigration.
Intressant statistik... Jag har inte förstått detta med bidrag. Det talas om att socialbidragsnivån är väldigt låg, vilket jag tror på. Frågan är om det finns en dold sanning bakom statistiken. Hur många som "lever på bidrag" är nog inte samma sak som "hur många som får bidrag".

Jag vet i min närhet flera familjer där en går hemma "sjukskriven" eller "jobbsökande". Men om den andra i familjen tjänar bra så lär det inte bli några socialbidrag? Däremot, om man är sjuk så får man väl bidrag. Här är det konstiga. Man läser ibland om personer som har svår cancer och tvingas jobba... Men många jag hör om har diffusa sjukdomar som kanske bottnar i utbrändhet eller psykiska orsaker. Jag tror dessa får sjukpenning. Kanske måste man jobba då och då för att inte bli utförsäkrad. Jag tror det är samma sak med föräldraledigt. Det går, om man skaffar många barn, att leva ett antal år på föräldraledighet. Jag tror dessutom att om man har 7-8 barn så blir barnbidrag osv ganska mycket. Finns nog andra bidrag att söka också. För en familj med barn.

Jag tycker också man ser att även de som verkar drälla runt i köpcentrum på stan klädda i kläder som indikerar att de inte tagit ett kort rast från jobbet för att göra ett ärende (dvs de har inte typiska arbetskläder varken för kontor eller servicejobb) verkar ha råd att sitta på fik och gå runt och handla. Jag skulle själv ha svårt att ha råd att spendera mina dagar med att fika även om jag uppbar min nuvarande lön.

Jag tror helt enkelt inte på statistiken, jag tror det finns sätt att leva på utan ett vanligt jobb som gör att man ändå har drägligt med pengar att röra sig med. Hur det går till vet jag inte...

H heimlaga skrev:
Har du själv någon erfarenhet av att leva på minimibidrag och stå i frivilligorganisationernas matköer?
Det har jag så jag vet faktiskt litet vad jag talar om.

Samtidigt känner jag till fall här i Finland där folk har haft ned till -20 inomhus i bostaden i brist på pengar till uppvärmning.

Jag talar om att det måste finnas en flexibilitet inbyggd i systemet så att den som under en period får minskade inkomster kan hanka sig fram endå och behålla litet egendom kravla sig på fötter igen. Därför behöver man ha fler möjliga inkomstkällor större eller mindre penninginkomst eller naturainkomst.
Vad vill jag säga? Jag tycker att många som inte verkar jobba ändå verkar ha en ganska bra ekonomi. Inte matköer.

Jag tror Heimlaga har rätt i en sak här. Om man är ensamstående och inte lyckats få en diagnos så man blir sjukskriven och samtidigt äger hus, bil osv så kommer man varken få sjukbidrag eller socialbidrag - även om det är ett billigt hus och en skrotbil. Har man inte en respektive som drar in pengar så måste man med andra ord sälja sitt boende och sin egendom. Jag TROR att i Sverige så kan man om man bor i ett väldigt billigt och belånad hus där boendekostnaden är lägre än motsvarande hyreslägenhet få behålla även ett ägt boenede, men det är nåt jag hört men inte vet om det stämmer.

Om man redan bor i hyreslägenhet, har flera barn så är det nog lättare att få barnbidrag, bostadsbidrag osv.
Har man inte ambitionen att äga nåt själv så tror jag bidragsystemet "funkar bättre" (sett ur bidragstagarens synvinkel, inte samhällets).

Nå. Tillbaka lite till topic....
Egnahem måste nog bygga på att de som skaffar det har normala "arbetarjobb". Det krävs insats för att göra detta. Det kan med andra ord inte lösa arbetslöshetsproblematiken i glesbygd. Egnahem ser jag framförallt för att "medelsvensson" eller "unga med ambitioner" inte ska fastna i att det är omöjligt att skaffa boende om inte föräldrarna hjälper till. Det kan inte hjälpa de utan jobb.

Medellönen för enklare jobb verkar ju ligga strax under 30.000 vilket jag som tjänsteman inte tycker är en speciellt dålig lön då den sannolikt inte kräver utbildning. Det borde inte vara omöjligt för två personer med en medellön att kunna köpa och bygga ett mindre egnahem. Tänk på att de egnahem som byggdes på säg 40-talet inte var 180kvm villor med garage och två badrum och 1000kvm tomt, de byggdes förvisso på vad som nu är bra lägen (men då nog var i utkanten av staden) men de var ofta små, säg 3-400kvm tomt och 60-80kvm plus en källare. En yngre familj med två barn tror jag kan klara sig på säg 70 välplanerade kvadratmeter. Kök, ett badrum, ett allrum och tre små sovrum går in. Är de dessutom byggda som par- eller radhus så går kostnaden ned ytterligare.

Återkopplar man till bidrag och klyftor så även om ett enklare egnahemsboende över tid nog till och med kan vara billigare än en hyreslägenhet så OM man lever på bidrag kommer man aldrig att kunna ta steget till ett eget ägt boende. Om man ger upp detta från början så finns nog heller inte incitament att studera och jobba hårt, då man redan gett upp tanken på att kunna äga något.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag hoppas som sagt verkligen att det blir en egnahemsatsning man jag är tyvärr helt övertygad om att inte ens ambitionen finns. Det är falukorv, identitetspolitik som bara syftar till att signalera om ett vitt svenssonsverige. Normala arbetare kommer inte ha en chans.

Angående bidrag etc så har ju dessa minskat pga en helt brutal socialdemokratisk utförsäkringspolitik. Försäkringskassan npm-jobbade mot och mötte utförsäkringsmål helt utan grund i om behoven ökat eller minskat. Nästan inga bidrag har följt inflation utan sänks i reala pengar.

Stora delar av samhället har väldigt hårda "inne eller ute" gränser. Sjukförsäkringar och bidrag kan funka hyffsat om du har tur och faller på rätt sida eller träffar rätt personer. Slumpar det sig så att du faller ut är det riktigt jävla hårt.

Sverige nämar sig toppen av ekonomisk ojämlikhet, då spelar det inte så stor roll om det går bra för landet. Folk kommer ändå inte har råd med bostäder. Framförallt eftersom det stora skiftet är från lön till ägande. Detta skapar ännu en hård gräns. Fick du pengar av föräldrar och köpte lägenhet funkar det bra. Hade du inte rika föräldrar är det extremt svårt. Stenhård gräns. Betoningen på ägande fortsätter sedan att knuffa hela systemet åt fel håll. De som är "inne" puttar runt pengar som leder till dyrare tomter, höga byggkostnader, större lån, sämre hantverk.

Det är inga småsaker som krävs för att bryta cirkeln.

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Touché! Visst finns det en fråga om försvarsförmåga som ofta blir förbisedd. Jag tror iofs. inte att den blir bättre av fler självhushållningsbönder, men det är ett rimligt argument ändå.

Nej. Som @Claes Sörmland skriver vet vi att det inte är så, i alla fall inte i Sverige. Tvärtom har vårt bidragsberoende nu sjunkit i 30 år trots (eller på grund av) en stor flyktingmigration.
[bild]

Att ändra samhällsnormen så att fler kan vara självförsörjande kan man eftersträva även om man ser att pilarna pekar i en bra riktning. En historisk tillbakablick ger dock inget vidare stöd för att exempelvis bortrationaliserandet av det småskaliga jordbruket gjort större grupper vare sig fattigare eller mer bidragsberoende.

För egen del ser jag inget behov av att en mall ska passa alla. Vill någon köpa fem ha skog tycker jag att denne ska få det. Vill någon exploatera sin stadsnära mark för att tillgängliggöra mer mark för självbyggda egna hem tycker jag både att denne ska få det och att de som bygger i egen regi ska få en rimlig regelbörda att förhålls sig till.
Jag talar inte om självförsörjningsbönder på 1700-talsvis.

Jag talar om arbetare som inte kan få fast anställning året runt och därmed har litet för knappa penninginkomster för att riktigt få det att gå runt.
Som i stället för att sluta arbeta och sälja allt och flytta till knarkarförort och leva på bidrag i stället fyller ut de där en eller två månadslönerna som fattas i året med egen ved och småskaligt skogsbruk och andra former av självförsörjning. I stället för att sitta och glo på TV och vänta på arbete.
Jag talar om ett extraknäck som fyller ut det som fattas.

Ibland tror jag att folk väljer att missförstå mig med flit. För att göra mig till en extremist som inte behöver tas på allvar.

Om de stigande energipriserna absolut inte är något problem för den som arbetar för 2000-2500 euro i månaden eller är arbetslös och får 600 euro i månaden varför har vi då en tråd där personer med löner i storleksklassen 3000-5000 euro i månaden sitter och gnäller och kannstöper i det oändliga om hur de skall klara av att betala de stigande energipriserna?
Jag har löst problemet och lösningen heter småskaligt skogsbruk....... men den lösningen godkänns inte.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag talar om ett extraknäck som fyller ut det som fattas.
Det du beskriver är ganska vanligt i Norrbotten och säkert övriga norrlands inland. Folk "hustlar" med olika näringar, anställningar och företag. Det är ju främst ett glesbygdsfenomen som nog alltid funnits men i Norbotten har växt till sig i och med att skogsbruken och industrierna sväljer så mycket mindre folk pga teknikutvecklingen. Anektdotiskt ser man många tecken på att enmansföretagen har ökat något enormt på 30 år. Borde finnas statistik.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Det rör sig alltså om mycket få lägenheter som du hittar på Hemnet. Men det är väl klart att exploatörerna och de nystartade BRFer som de kontrollerar vill sälja sina lägenheter för maximal intäkt. Men om det inte går så hyr de ut dem fortast möjligt. De lär inte stå tomma någon längre tid. Om enstaka lägenhet nu inte har byggts på ort där efterfrågan inte finns.
Jag uttryckte mig kanske otydligt. De två exemplen var två bland många på sida 50, den sista sidan, i sökresultatet för lägenheter i nyproduktion. Jag klickade på dem slumpmässigt. På sista sidan med "nyast först" är lägenheter som varit till salu i flera år, de äldsta sedan 2020 och 2021.
Att lägenheterna inte blivit sålda tyder på att det inte finns efterfrågan.

H heimlaga skrev:
Ibland tror jag att folk väljer att missförstå mig med flit. För att göra mig till en extremist som inte behöver tas på allvar.
H heimlaga skrev:
Jag har löst problemet och lösningen heter småskaligt skogsbruk....... men den lösningen godkänns inte.
Jag tycker att det är tråkigt om du läser det jag skriver på det sättet. Jag vet ärligt talat inte vad jag skrivit som antyder att jag inte tar dig på allvar eller tycker att du valt en lösning som jag inte tycker borde godkännas.

Jag skulle gärna uttrycka mig tydligare om jag kunde, men jag vet som sagt inte ens vad som missförståtts. Att vi tycker olika i flera frågor är förstås uppenbart, men det tror jag inte någon av oss tycker är ett problem i sig, oense kan man förhoppningsvis vara utan att tappa respekten för varandra.

Men om det inte går så hyr de ut dem fortast möjligt. De lär inte stå tomma någon längre tid.
Historiskt och internationellt är det helt fel. Jag förstår inte riktigt hur det funkar ekonomiskt men det är väldigt vanligt att byggherrar väljer att hålla lägenheter och lokaler tomma i stället för att sänka priser/hyror. Det är lätt att kolla hur det sett ut i olika städer när folk inte längre kan betala det som fastighetsägarna vill ha. Tomma hus trots bostadsbrist är mer regel än undantag. Har varit mycket politiskt stoj om detta genom århundradena. De kan hållas tomma extremt länge dessutom.

Jag tror det handlar om att "artificiellt" kontrollera priserna. Fastighetsägarna har bestånd och kapital som gör att de långsiktigt tjänar mer på att blåsa upp priser även om det innebär förlust. Marknaden är av naturliga skäl aldrig fullt funktionell vad gäller fastigheter, konkurrens fungerar inte riktigt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Det är lätt att kolla hur det sett ut i olika städer när folk inte längre kan betala det som fastighetsägarna vill ha. Tomma hus trots bostadsbrist är mer regel än undantag. Har varit mycket politiskt stoj om detta genom århundradena. De kan hållas tomma extremt länge dessutom.
Har du några konkreta exempel? Vilka städer i Sverige har idag överskott av lediga lägenheter?

Jag begriper inte vad den här "Egnahemsrörelsen" är tänkt att åstadkomma mer konkret.

M -MH- skrev:
Har du några konkreta exempel? Vilka städer i Sverige har idag överskott av lediga lägenheter?
Jag skrev historiskt och internationellt. Det är nog inget större problem i sverige idag, finansieringen har ju länge varit extremt generös. vi får se hur det utvecklas.

M -MH- skrev:
Jag begriper inte vad den här "Egnahemsrörelsen" är tänkt att åstadkomma mer konkret.
En typ av fråga som det inte är någon ide att ställa vad gäller modern politik. Konkret händer sällan något annat än förstärkning av hur det ser ut nu,

makhno_ makhno_ skrev:
Framförallt eftersom det stora skiftet är från lön till ägande. Detta skapar ännu en hård gräns. Fick du pengar av föräldrar och köpte lägenhet funkar det bra. Hade du inte rika föräldrar är det extremt svårt. Stenhård gräns. Betoningen på ägande fortsätter sedan att knuffa hela systemet åt fel håll. De som är "inne" puttar runt pengar som leder till dyrare tomter, höga byggkostnader, större lån, sämre hantverk.
Tyvärr är jag orolig för samma trend. Tidigare var skolan bra, man kunde hyfsat enkelt läsa sig till ett bättre liv. Nu får man studielån och många får inte ens bättre lön än en industriarbetare. Unga välutbildade utan resurser från föräldrarna har nästan lika dålig utsikt att köpa sitt boende som den som knegar på H&M eller ICA.

Genom idogt strävande måste man kunna skapa sig en bra framtid. Det blir allt svårare. Även med bra utbildning. Ett fåtal jobb i ledande ställningar eller vissa specifika yrken har dock dragit iväg rejält i lön. Medan jag tror "vanliga" jobb tappat.

Troligen stämmer det, utförsäkrad är de verkliga förlorarna. De som kan få de bidrag som finns klarar sig nog rätt bra. I vissa fall bättre än de som jobbar (eftersom man har högre utgifter när man jobbar).

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.