J Jaif skrev:
Som radioamatör så anser jag att ESV och PTS gott kunde applicera lagboken lite oftare när det gäller störningar som dessa. Det ska inte räcka med försäljningsförbud utan även användningsförbud, företagen som levererat felaktiga produkter får byta ut dessa.

Det är inget fel på försvarets radioutrustning, utan det handlar om att en närliggande störning helt enkelt fullständligt kan dränka den intressanta fjärrra signalen i så mycket brus att det inte går att urskilja den alls.
Nämen hallo! FM borde kunna definiera mycket tydligt vilka störningar som är oacceptabla och kommunernas bygglovsavdelningar borde kunna sin sak och fråga FM som sakägare innan bygglovet ges.
Det är dock tveksam om FM kan anses vara sakägare i ett enskilt bygglovsärende så FM kan inte i efterhand komma med krav som går ut över bygglovsägaren.
 
  • Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
Det borde ju snarare krävas en specifik maximal störningsnivå än ett totalt stopp.
Solcellerna i sig stör inte.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Alltså va det bra att Tyskland va så beroende av Gazprom?
Jag "påstår" att Uniper?:crysmile:
Ok, vi satsar vidare på solceller i Sverige"för klimatets skull"
Har jag påstått något av det du säger? Och jag har inga solceller.
Vad jag vet har varken uniper eller gazprom så mycket med kina att göra.
 
G
AndersPS AndersPS skrev:
Har jag påstått något av det du säger? Och jag har inga solceller.
Vad jag vet har varken uniper eller gazprom så mycket med kina att göra.
Som du säkert såg råkade jag citera fel inlägg, men visst, globalismen går väldigt bra, Iran säljer billig olja till Kina och vi köper glatt mer därifrån och blir mer beroende. Varför har vi då sanktionerna mot Iran?
Va det fel att Sverige va "nationalistiskt" efter oljekrisen på 70 talet och skapade egna förutsättningar för el energi?
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
J Jaif skrev:
Som radioamatör så anser jag att ESV och PTS gott kunde applicera lagboken lite oftare när det gäller störningar som dessa. Det ska inte räcka med försäljningsförbud utan även användningsförbud, företagen som levererat felaktiga produkter får byta ut dessa.

Det är inget fel på försvarets radioutrustning, utan det handlar om att en närliggande störning helt enkelt fullständligt kan dränka den intressanta fjärrra signalen i så mycket brus att det inte går att urskilja den alls.
Bullshit, det handlar om att främmande makt kan se vart energin finns på olika platser som kan vara kritiska, så har du en försvarsanläggning i närheten av ett hus med solpaneler så är ditt ett och ska behandlas därefter, tyvärr.
 
  • Gilla
Bngth
  • Laddar…
De flesta som gör inlägg i tråden dillar om ditt och datt utan att ha en aning om vari problemet med störningar för försvaret består. Omvandlare från solpaneler kan skicka ut bredbandiga störningar som inte går att filtrera bort. Störningen uppstår knappast i solpanelerna själva utan i den anslutna elektroniken.

2007 köpte jag en kinatillverkad elscooter. Laddaggregatet för batterierna skickade ut mycket kraftiga störningar som lät på FM bandet i bilen på femtio meters avstånd,Då är frekvensmodulering ändå rätt okänsligt för störningar,

Antag nu att FRA finner sig ha anledning att lyssna på radiotrafik i Ukraina, Belorus och Kaliningrad och gör detta så långt söderut som möjligt i Sverige, gärna på en udde ut i havet. Då uppskattas inte onödiga störningar från dåligt designad elektronik. I och för sig borde det gå att bygga om de störande delarna eller lägga dem avskärmat under mark. Men det beror på vilka krav på störningsfrihet FRA har.

om man vill uppfatta en sändare med fem watts uteffekt på några hundra mils avstånd blir kraven stora. Det vet alla radioamatörer men gemene man har inte en susning om problematiken.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 9 till
  • Laddar…
Det var väl tur att FM fick rätt. Synd att det dröjde.

Och husägaren som strider för sin rätt att försämra försvarsmaktens förmåga att strida för alla hans rättigheter :sick:
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
P Peter_Al skrev:
Det var väl tur att FM fick rätt. Synd att det dröjde.

Och husägaren som strider för sin rätt att försämra försvarsmaktens förmåga att strida för alla hans rättigheter :sick:
Saken är väl den att FM drabbats av de erkänt dåliga optimerarna och då vill totalförbjuda solkraft på vissa ställen. Det borde inte vara något problem att få en solcells anläggning bättre än vanlig konsumentelektronik. De borde snarare kräva att störningsnivån är låg än att förbjuda tekniken. I extremfall kan man koppla panelerna till en elpatron. Men det går även att filtrera hårt.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 3 till
  • Laddar…
P Peter_Al skrev:
Det var väl tur att FM fick rätt. Synd att det dröjde.

Och husägaren som strider för sin rätt att försämra försvarsmaktens förmåga att strida för alla hans rättigheter :sick:
läste från Tyskland att redan Home-plugs som för över nätverkstrafik inom fastigheters elnät med adsl- liknande teknik orsakar störningar via strålande elledningar som radioamatörer uppfattar på flera kilometers håll.
 
S SueCia skrev:
Shit, den här kommentaren kan jag inte avgöra om den är sarkastisk eller inte, men jag väljer att tolka den som sarkastisk :)
Det var nog för höga tankar. Jag tolkar den bara som korkad.
 
G gråsten skrev:
Antag nu att FRA finner sig ha anledning att lyssna på radiotrafik i Ukraina, Belorus och Kaliningrad och gör detta så långt söderut som möjligt i Sverige,
Det är ju på gränsen till kriminellt ointelligent att FRA inte istället köper några hus i Litauen eller Polen nära målet och avlyssnar därifrån.
Min övertygelse är att det inte finns något att lyssna på från land längre som inte kan lyssnas på effektivare och billigare från fartyg, flygplan, ballong eller varför inte hyreslägenhet nära måltavlan.
 
  • Gilla
Sofriko och 2 till
  • Laddar…
MangelNummerEtt MangelNummerEtt skrev:
Härligt att du varit ute i god tid och satsat på solceller. För den individuella ägaren har det varit otroligt bra att ha solceller nu när priserna har stuckit i höjden.

Nu står det inte i artikeln vilket märke personen hade på sina paneler men jag vet att Solaredge har haft stora problem med sina växelriktare som läcker otroligt mycket störande radiosignaler. Kan förstå försvarsmakten om det läcker en massa radio som gör att de inte ser något i sina apparater.

Gällande att en kwh är en kwh är samma som stämmer det och samtidigt inte. Vi har växelströn i vårt nät och med det tillkommer det effekter som fasförskjutning. Solceller och vindkraftverk ger upphov till instabil el i jämförelse med ett kärnkraftverk som tuggar på med stor massa som rubbas väldigt svårt av små störningar i nätet.

Gasverk, kolverk och oljeverk fungerat lika bra med den tunga massan som ett kärnkraftverk men eftersom instabilitet kan uppstå riktigt snabbt så vill man ha denna stabiliserande kraft igång hela tiden.
Det finns tydliga krav på hur växelriktarna skall konfigureras just med tanke på stabiliteten i elnätet. T.ex. är frekvensgränsen för bortkoppling asymmetrisk, dvs de fortsätter att stödja nätet långt ner i frekvens men slutar producera vid överfrekvens.
 
martin43 martin43 skrev:
Det finns tydliga krav på hur växelriktarna skall konfigureras just med tanke på stabiliteten i elnätet. T.ex. är frekvensgränsen för bortkoppling asymmetrisk, dvs de fortsätter att stödja nätet långt ner i frekvens men slutar producera vid överfrekvens.
Vid överfrekvens dar den dessutom ner successivt och går det så långt att det kopplar ifrån går den in mjukt när frekvensen är normal. Orsaken till de kraven är en händelse där man fick självsvängning i frekvensen i Tyskland.
 
  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
El som bara finns ibland?

Till skillnad från vatten- och kärnkraft tex…
Kärnkraft verkar ju också bara finnas ibland.
De ställs ju av när de behövs som mest pga olika fel.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Kärnkraft verkar ju också bara finnas ibland.
De ställs ju av när de behövs som mest pga olika fel.
Ja, det händer att det blir fel även på kärnkraft. Men att de bara finns i bland är en kraftig överdrift. Den levererar stabilare än mycket annat.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.