D Daniel 109 skrev:
Det skulle inte påverka behovet alls.
Var kan jag läsa på mer om effektsvängningar och elnäten? (Inte effekttaxans utformning).

Om effekttaxan inte är till för att försöka balansera deltat i effekttillgängligh och effektuttag som uppstått pga försummat underhåll så förstår jag inte varför vi har den.

Säkringsstorleksavgidten är till för att underhåll så du kan belasta nätet med den effekten du har tillgänglig.

Timtariff syftar till att omfördela last till låglasttimmar.

Skatten använda för stamnätsutbyggnaden.

Effektskatten ska således begränsa dig från att använda den totala effekten du betalar för? Och det är bra för konsumenten?
 
  • Gilla
Jonatan Hammarstedt och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har räknat på effekttariffen som Göteborg har för att jämföra lite och med den skulle jag hamna på ca 150kr mer i månaden jämfört med idag. Detta beror då huvudsakligen på att jag laddar elbilar på natten. Stryker jag elbilarna så skulle jag hamna på samma effektavgift som idag, huvudsakligen pga matlagning som topp. Eftersom bilarna måste laddas någon gång så blir det till att räkna med ca 3kW extra, vilket höjer månadskostnaden med drygt 100kr hos Göteborg energi. Så hur mycket höjer detta då elpriset? Jag räknar med 3kW i fyra timmar varje natt och får då 360kWh en vanlig månad och det ger då 28 öre/kWh för att ladda elbilarna.

Detta förutsätter dock att jag verkligen kan göra på detta sättet och klarar av att smeta ut laddningen över många timmar. Det leder dock till en relativt intressant effekt, om elpriserna är mycket dyrare på dagen så kommer det alltid att löna sig att ladda på natten, nu kommer dock det intressanta: man måste kunna förutsäga i förväg hur många dagar (då man måste ladda) som elpriserna kommer att vara mycket dyrare på dagen. Det går ju inte utan det blir istället så att man utifrån statistik får försöka komma fram till vilket laddmönster som fungerar bäst.

Jag har dock tittat över alla månader under 2022 och det finns alltid tillräckligt många dagar som elprisskillnaden mellan natt och dag är tillräckligt stor för att det skall löna sig att ladda elbilarna uteslutande på nätterna. Så det är bara att smeta ut laddningen så gått det går över de billigaste timmarna, betala och se glad ut!

Så, vad innebär då detta? Grovt räknat så får alla som har elbil runt 100kr mer i månadskostnad och de som inte har elbil får kanske en minskning på runt 50kr i bästa fall. Men snart har ju alla elbil och då blir det större intäkter för elnätsbolagen.

Om man kör lite med sin bil så kan man som mest få ned effekten på laddningen till runt 1,3 kW.

Nu skall man bara se till att värmen, matlagningen och laddningen av elbilen aldrig kör samtidigt också...
Vad har du för säkringsstorlek?
Vilka effekttoppar räknar du på?
Vad skulle du betalat om effekttoppen var 19kw?
 
V Viktorbyggahus skrev:
Var kan jag läsa på mer om effektsvängningar och elnäten? (Inte effekttaxans utformning).

Om effekttaxan inte är till för att försöka balansera deltat i effekttillgängligh och effektuttag som uppstått pga försummat underhåll så förstår jag inte varför vi har den.

Säkringsstorleksavgidten är till för att underhåll så du kan belasta nätet med den effekten du har tillgänglig.

Timtariff syftar till att omfördela last till låglasttimmar.

Skatten använda för stamnätsutbyggnaden.

Effektskatten ska således begränsa dig från att använda den totala effekten du betalar för? Och det är bra för konsumenten?
Det handlar inte om någon effektskatt.
I övrigt håller jag inte med dig i dina slutsatser heller.
 
D Daniel 109 skrev:
Det handlar inte om någon effektskatt.
I övrigt håller jag inte med dig i dina slutsatser heller.
Orkar du göra ett sista försök i att försöka få mig att förstå? Jag driver inte utan försöker genuint förstå.
 
Magnus E K
Jippi! Ytterligare en konkurrensfördel för oss som är insatta och intresserade.

Är det någon som vet om effektavgiften kommer basera sig på högsta kvartförbrukningen istället för högsta timförbrukningen sen när elmätare och spotpriser gått över till kvartar?
 
Hur det räknas ut i dag varierar väl från bolag till bolag. Än finns det väl infet beslut på att gå över till kvartsavläsning. Även om de nya mätarna ska klara det.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Vad har du för säkringsstorlek?
Vilka effekttoppar räknar du på?
Vad skulle du betalat om effekttoppen var 19kw?
20A
8kW
19*36,25+117,5 = 806,25
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det handlar inte om någon effektskatt.
I övrigt håller jag inte med dig i dina slutsatser heller.
Nu har jag talat med en elektroingenjör på en av de större distributionsnäten i sverige och läst på för att få klarhet.
Han bekräftar att:
* effektskatten kommer som tillägg för vissa, däribland bolaget han jobbar på.
* Effektskatten är en lösning för att hantera effektbristen som uppstått samtidigt som efterfrågan ökat. Det är alltså produktionen som är problemet.
* distributionsbolagen har under väldigt lång tid optimerat för gårdagens effektbehov. Dvs underdimensionerat. Och att detta är en konflikt mellan ingenjörer och kostnadskontroll/vinständamål.

och effektskatten kommer inte lösa problemet med att det är dyrt att överföra hög effekt i näten. För att få ned kostnaden behövs mer basproduktion.

För mig innebär detta ca 7000kr i ökade elkostnader om året. Jag får ingen bättre tjänst. Inte billigare el. Jag använder mindre och mindre el. Men det blir ändå betydligt dyrare.

Jag är verkligen öppen för att det inte har med elnätsbolagens försummande av elnäten i kombination med politikernas el-agenda, men jag ser och hör inget som indikerar att effektskatten löser något problem utom att driva in mer pengar. Det kostar fortfarande lika mycket att överföra effekt tills vi får mer produktion.

konsumption kommer inte minska.

Jag gissar på att nyheterna kommer snappa upp detta först 2028 när det varit i bruk ett tag och folk faktiskt sett hur räkningarna ökat från år till år utan någon förändring i beteende eller elpris.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
Jonatan Hammarstedt och 11 till
  • Laddar…
Antingen vet inte din kontakt vad den pratar om, eller också missförstod du.

Det finns inga planer på en effektskatt.

Effektavgiften är för att minska problemet med hög effekt i näten, det har inget med produktionssidan att göra, det styrs effektivt med elpriset.

Ja naturligtvis är inte elnäten uppdaterade efter dagens behov överallt. Det är främst Malmö och Uppsala det har varit prat om. Men jag förutsätter att det är små marginaler även på andra håll.
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Antingen vet inte din kontakt vad den pratar om, eller också missförstod du.

Det finns inga planer på en effektskatt.

Effektavgiften är för att minska problemet med hög effekt i näten, det har inget med produktionssidan att göra, det styrs effektivt med elpriset.

Ja naturligtvis är inte elnäten uppdaterade efter dagens behov överallt. Det är främst Malmö och Uppsala det har varit prat om. Men jag förutsätter att det är små marginaler även på andra håll.
Nu missförstår du mig. Du har rätt i att det heter effektavgift och är en avgift. Jag menar effektavgift men skrev effektskatt. För det finns ingen effektskatt. Och nej. Ingen missförstod någon i detta samtal.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Vad har du för säkringsstorlek?
Vilka effekttoppar räknar du på?
Vad skulle du betalat om effekttoppen var 19kw?
I Göteborg så betalar alla villaägare samma fasta månadsavgift upp till 63A. (Däremot är det förstås dyrare att installera 63A i en ny anläggning.)

Göteborgs system är rätt kasst, eftersom de tar den högsta timmedeleffekten från de tre dagar där denna är högst, helt utan att ta hänsyn till tid på dygnet. Det kostar alltså lika mycket att ha maxeffekt kl 03-04 som att ha det kl 17-18.

Effektavgiften var för 2022 36,25 kr/kW, så om du hade haft tre olika dagar med 19 kW som effekttopp så hade du betalat 688,75 kr i effektavgift.

Om du däremot hade haft, säg, en dag med 19 kW och sedan bara dagar med 1 kW som max resten av månaden, så hade du fått betala (19+1+1)/3 * 36,25 = 253,75 kr i effektavgift.
 
K krfsm skrev:
Göteborgs system är rätt kasst, eftersom de tar den högsta timmedeleffekten från de tre dagar där denna är högst, helt utan att ta hänsyn till tid på dygnet. Det kostar alltså lika mycket att ha maxeffekt kl 03-04 som att ha det kl 17-18.
Hej krfsm
Stämmer inte Göteborgs system gällande effektavgiften bra, när det gäller det jag skrev i inlägg #4 om elnäten;
  • Tittar vi på elnätet så är det mest optimerat om flödet är konstant.
  • Effektförlusten i elnätet ökar med kvadraten på den överförda strömmen.
  • Med effektavgifter så försöker ägaren av elnätet styra effekten i elnätet så att höga toppar undviks.
Vill man ha ett jämt flöde utan effekttoppar från varje elanvändare, då är inte tidpunkten det viktigaste.
Du får komma ihåg att debiteringssystemet gällande effektavgiften i elnäten, skall vara enkelt och det inte tittar på elgenereringen.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej krfsm
Stämmer inte Göteborgs system gällande effektavgiften bra, när det gäller det jag skrev i inlägg #4 om elnäten;
  • Tittar vi på elnätet så är det mest optimerat om flödet är konstant.
  • Effektförlusten i elnätet ökar med kvadraten på den överförda strömmen.
  • Med effektavgifter så försöker ägaren av elnätet styra effekten i elnätet så att höga toppar undviks.
Vill man ha ett jämt flöde utan effekttoppar från varje elanvändare så är inte tidpunkten det viktigaste.
Men du får komma ihåg att debiteringssystemet skall vara enkelt och det inte tittar på elgenereringen.
Men hade man velat platta ut förbrukningen maximalt så hade man gjort som många andra elnätsägare gör, dvs skippa effekttariffen på natten och helgen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Jag har bor i ett elnät med effektavgift och 25A säkring. Den får mig stt ladda elbilen med 5kW när den kan laddas med 11kW. (Laddar även varmatten och husvärme på natten så debiteras för 10kW vintermånader och 8kW sommarmånader)

Dena långsamladdning sparar jag 120kr/mån på.

Då bilen behöver i snitt 300kWh/mån så är det ok att snittpriset på laddad el ökar med 40öre (vilket den inte gör trots att jag smetat ut laddning som längst 22-06)

Har timpris

Utformningen med effektavgift även nattetid som de flesta nätägare med effektavgift idag använder är kass! (För dom själva)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
pacman42 pacman42 skrev:
Men hade man velat platta ut förbrukningen maximalt så hade man gjort som många andra elnätsägare gör, dvs skippa effekttariffen på natten och helgen.
Varken Eleviro, Göteborg eller Partille har annat än samma taxa fygnet runt. Bara hittat 2 mindre bolag som är smarta och undantar natten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.