Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Du kan ladda med enfas utan schuko. Bara att använda en enfas CEE, som husbilar och husvagnar använt i decennier
Som av en händelse så är det just så jag gör, dessutom på separat kabel dragen direkt från elcentralen utan skarvar.
 
engs
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det kan du ju faktiskt lösa med att antingen säkra ner så att säkringen går, eller ha effektvakt.

Det är ju faktiskt så att elnätet måste klara av även den där enda gången som det drar mycket. Alltså när det är svinkallt, blåser, regnar, morgonkaffet ska bryggas, ungarna duschar och alla elbilarna laddas.
Fast just du kanske gör det enda misstaget när det är kolugnt på elnätet. Det har haft absolut noll negativ påverkan, tom positivt för du har flyttat effekten från högbelastningen.
 
engs engs skrev:
Fast just du kanske gör det enda misstaget när det är kolugnt på elnätet. Det har haft absolut noll negativ påverkan, tom positivt för du har flyttat effekten från högbelastningen.
Ja, men jag tror nog att det blir lite komplicerade prislistor om det i varje ögonblick ska beräknas vad just min belastning påverkar nätet. Men du kanske har gjort en sådan modell som du vill dela med dig av?
 
engs
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, men jag tror nog att det blir lite komplicerade prislistor om det i varje ögonblick ska beräknas vad just min belastning påverkar nätet. Men du kanske har gjort en sådan modell som du vill dela med dig av?
Det håller jag med om, det är lite för många parametrar redan nu. Men just för den är så oprecis bör man inte heller straffas så hårt för ett enstaka misstag.
 
engs engs skrev:
Det håller jag med om, det är lite för många parametrar redan nu. Men just för den är så oprecis bör man inte heller straffas så hårt för ett enstaka misstag.
Så sant. Jag hade nog inte klagat om det istället varit timpris på både el och nät. Kan man det ena kan man det andra kan man ju tycka. Samt förstås att det ska gälla alla, alltid.
 
engs engs skrev:
Hur gör man på sikt för att reglera detta?
Som man gör nu. Via intäktsramen.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Slutsatsen blir att det inte finns så mycket "att göra" eller så mycket effekt att flytta så för oss blev detta bara en "extraskatt" som gjorde räkningen från nätbolaget ca. 10% dyrare.
Vilket troligen var det riktiga målet. Gagna ägarna till elbolag och statskassan.

M Martin Lundmark skrev:
”Elnätsverksamhet är naturliga monopol. Det skulle inte vara försvarbart ur ett samhällsekonomiskt perspektiv att bygga flera parallella elnät inom ett och samma område. Att elnätsverksamhet bedrivs i monopolform innebär att det inte finns någon konkurrens och att du som kund inte kan välja vilket elnät som ska leverera din el.”
[länk]
Utom om man är E.ON kund och bor nära en vettig elleverantör. Då verkar det löna sig. ;)
Lokala elnät på <1000 V AC eller <1500 V DC lär dyka upp tids nog pga prissättningen och opålitligheten.

S Styrman_jansson skrev:
för nästa steg i att begränsa effekttopparna innebär ju typ att stänga av värmen eller äta kall mat.
Med den prispolitik som bedrivs så ligger det nästan i farans riktning. Samt att elbilen byts mot häst och vagn.. ;)

S Styrman_jansson skrev:
På skoj så har jag skickat in ett ärende till TVAB´s kundtjänst där jag ber dem rätta sin faktura då de inte tagit hänsyn till differentiering enligt EI´s riktlinjer. Ska bli intressant och se vad de svarar ;)
Håll oss uppdaterade ;)

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Exempelvis kunde man ju tänka sig en bonus-malus skatt på elbilar, precis som på diesel-suvar och skåpbilar så att man de första 3 åren betalar 10 000 extra i fordonsskatt för att finansiera elbilarnas påverkan på elnätet. Eller helt sonika lägga på en 5000 årligen för all evighet.
Det skulle bli en politisk bomb ;)
Malusskatt på elbilar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.