Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Du kan ladda med enfas utan schuko. Bara att använda en enfas CEE, som husbilar och husvagnar använt i decennier
Som av en händelse så är det just så jag gör, dessutom på separat kabel dragen direkt från elcentralen utan skarvar.
 
engs
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det kan du ju faktiskt lösa med att antingen säkra ner så att säkringen går, eller ha effektvakt.

Det är ju faktiskt så att elnätet måste klara av även den där enda gången som det drar mycket. Alltså när det är svinkallt, blåser, regnar, morgonkaffet ska bryggas, ungarna duschar och alla elbilarna laddas.
Fast just du kanske gör det enda misstaget när det är kolugnt på elnätet. Det har haft absolut noll negativ påverkan, tom positivt för du har flyttat effekten från högbelastningen.
 
engs engs skrev:
Fast just du kanske gör det enda misstaget när det är kolugnt på elnätet. Det har haft absolut noll negativ påverkan, tom positivt för du har flyttat effekten från högbelastningen.
Ja, men jag tror nog att det blir lite komplicerade prislistor om det i varje ögonblick ska beräknas vad just min belastning påverkar nätet. Men du kanske har gjort en sådan modell som du vill dela med dig av?
 
engs
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, men jag tror nog att det blir lite komplicerade prislistor om det i varje ögonblick ska beräknas vad just min belastning påverkar nätet. Men du kanske har gjort en sådan modell som du vill dela med dig av?
Det håller jag med om, det är lite för många parametrar redan nu. Men just för den är så oprecis bör man inte heller straffas så hårt för ett enstaka misstag.
 
engs engs skrev:
Det håller jag med om, det är lite för många parametrar redan nu. Men just för den är så oprecis bör man inte heller straffas så hårt för ett enstaka misstag.
Så sant. Jag hade nog inte klagat om det istället varit timpris på både el och nät. Kan man det ena kan man det andra kan man ju tycka. Samt förstås att det ska gälla alla, alltid.
 
engs engs skrev:
Hur gör man på sikt för att reglera detta?
Som man gör nu. Via intäktsramen.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Slutsatsen blir att det inte finns så mycket "att göra" eller så mycket effekt att flytta så för oss blev detta bara en "extraskatt" som gjorde räkningen från nätbolaget ca. 10% dyrare.
Vilket troligen var det riktiga målet. Gagna ägarna till elbolag och statskassan.

M Martin Lundmark skrev:
”Elnätsverksamhet är naturliga monopol. Det skulle inte vara försvarbart ur ett samhällsekonomiskt perspektiv att bygga flera parallella elnät inom ett och samma område. Att elnätsverksamhet bedrivs i monopolform innebär att det inte finns någon konkurrens och att du som kund inte kan välja vilket elnät som ska leverera din el.”
[länk]
Utom om man är E.ON kund och bor nära en vettig elleverantör. Då verkar det löna sig. ;)
Lokala elnät på <1000 V AC eller <1500 V DC lär dyka upp tids nog pga prissättningen och opålitligheten.

S Styrman_jansson skrev:
för nästa steg i att begränsa effekttopparna innebär ju typ att stänga av värmen eller äta kall mat.
Med den prispolitik som bedrivs så ligger det nästan i farans riktning. Samt att elbilen byts mot häst och vagn.. ;)

S Styrman_jansson skrev:
På skoj så har jag skickat in ett ärende till TVAB´s kundtjänst där jag ber dem rätta sin faktura då de inte tagit hänsyn till differentiering enligt EI´s riktlinjer. Ska bli intressant och se vad de svarar ;)
Håll oss uppdaterade ;)

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Exempelvis kunde man ju tänka sig en bonus-malus skatt på elbilar, precis som på diesel-suvar och skåpbilar så att man de första 3 åren betalar 10 000 extra i fordonsskatt för att finansiera elbilarnas påverkan på elnätet. Eller helt sonika lägga på en 5000 årligen för all evighet.
Det skulle bli en politisk bomb ;)
Malusskatt på elbilar..
 
A Alexn72 skrev:
Du förstod inte ursprungsfrågan....
På natten när det är mindre förbrukning och det blåser storm så elpriset är negativt så kan jag utan problem maxa säkringarna, men det skulle betyda att min elräkning blir dyrare när jag använder el när det finns mycket.
Effektavgiften får bara användas när det är stor belastning annars är den felriktad.
Håller med dig men…. Det verkar inte vara fallet
 
kisumisu
spikplanka spikplanka skrev:
Det skulle bli en politisk bomb ;)
Malusskatt på elbilar..
Det kanske blir så med styrande politiker tänker inte bara på Sverige utan Trump, Putin etc.

Sen vågar inte Sverige stå mot dessa oljemakter.

Förresten så kommer elpriser oavsett påverka även diesel och bensinpriser. Krävs el för att framställa dessa. Så ni som tror att man driver en fossilbil utan el har lite fel.

Bara mackarnas pumpar drivs med el 😂 även om dessa såklart inte drar så mycket men är en del av långa kedjan ändå.

Varför jag nu tar det här sistnämda är för att en person frågade mig en gång "ja men vad gör du med en elbil om det blir strömavbrott". Svarade "ja men vad gör du med din fossilbil om den ej är fulltankad vid strömavbrott" 🤔

Tvärtom elbilen går att använda som powerbank (dock bara Kia som stödjer det i Sverige?) och är det bara ett mindre område som är drabbad går även den köra till "macken" och fylla på med energi. Som sen kan användas i hemmet, ungefär som en generator. Men vem har en generator upp med handen!

Men jag hoppas i alla fall att batterier blir mer vanligt och stödjer mer än solpaneler. Tex laddning av dessa långsamt (så de ej blir nån stor belastning) och när el är billigt i pris. Så man kan fortsätta leva som man vill med sin el, brassa på elbilsladdning, spabad, bastu mm mitt på dagen och utan konsekvenser 😉 här skulle jag däremot inte vilja köra bilens batteri utan nåt helt externt i huset som dessutom enkelt att byta ut osv sen när det behövs!

Men USA och EU vill ju även stoppa den här utvecklingen! Är ju kineserna som kommit längst i batteritillverkning. Man pratar om dåliga arbetsförhållanden samtidigt som man överkonsumerar med gott samvete annan kinesisk elektronik, kläder och en massa annat! Men det har väl redan blivit en så stor norm när man gjort detta i 30-40års tid att ingen längre reagerar och ingen skulle vara beredd att betala 50 000kr eller mer för sin Sverige tillverkade mobiltelefon!
 
Redigerat:
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.