S Styrman_jansson skrev:
Metoden måste ju fungera tillsammans med elhandelsmarkanden i övrigt för att få effekt. Om ev. ökad avgift kompenseras av lågt elpris så blir incitamentet noll.
Det är ju ett samspel med elhandelsmarknaden. Elhandelsmarknaden säger "förbruka gärna el när det är lätt och miljövänligt att generera el" och nätägarna lägger till "men tänk också på att sprida ut förbrukningen så att nätet inte belastas för hårt".
Om elmarknadens incitament gör det lönsamt för mig att byta ut min LVVP mot en gammal elpanna med 2000 liter tank och värma huset med en 12 kW elpatron under dygnets två billigaste timmar och sedan gör effekttarifferna att kalkylen ändå tippar tillbaka till att behålla värmepumpen, då har ju de motstridiga incitamenten förhoppningsvis lett mig till ett balanserat beslut ur samhällsperspektiv.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Det är ju ett samspel med elhandelsmarknaden. Elhandelsmarknaden säger "förbruka gärna el när det är lätt och miljövänligt att generera el" och nätägarna lägger till "men tänk också på att sprida ut förbrukningen så att nätet inte belastas för hårt".
Om elmarknadens incitament gör det lönsamt för mig att byta ut min LVVP mot en gammal elpanna med 2000 liter tank och värma huset med en 12 kW elpatron under dygnets två billigaste timmar och sedan gör effekttarifferna att kalkylen ändå tippar tillbaka till att behålla värmepumpen, då har ju de motstridiga incitamenten förhoppningsvis lett mig till ett balanserat beslut ur samhällsperspektiv.
Du menar att du blir bestraffad på något sätt oavsett vilket val du gör ;)
 
S Styrman_jansson skrev:
Mjo men det är ju så den uppfattas när möjligheterna till att påverka den i någon större omfattning för en del inte finns. När den sedan aktivt motverkas av andra marknadskrafter (t.e.x. elpriset i sig) så blir nyttan med den tveksam.

Tänk t.ex. att elpriset är extra billigt några timmar på natten och att du då vill styra så mycket av din förbrukning(t.ex. elbilsladdning) dit som möjligt. Detta kommer innebär att du använder mycket effekt på kort tid. M.a.o. du kommer då troligtvis drabbas av en effektavgift. Detta struntar du då i priset på elen ändå är så billig (t.ex. kanske vindkraften producerar så mycket så att det är negativa elpriser just då) så att det mer än väl väger upp kostnaden för effektavgiften.

Syftet med effektavgiften försvinner då helt eftersom det trots avgiften är mer lönsamt att styra mycket av sin förbrukning till ett visst tillfälle p.g.a. lågt elpris.

Det är ju på så sätt en mycket konstig avgift att introducera i en modell som bygger på att den ska vara marknadsmässig. Det är ju sällan större inköp av varor och tjänster bestraffas i en marknadsekonomi. Snarare tvärtom.
Se ovan. En metod att minska belastningen på nätet måste ju anpassas till övriga elhandeln som bygger på marknadsekonomi. Annars blir det bara som att ha AC:n igång samtidigt som man eldar i kamin.
Jag förstår mycket väl problematiken, jag är elkonstrukör själv (även om det mest är på LSP-sidan). Men man behöver ha två tankar i huvudet samtidigt. Metoden måste ju fungera tillsammans med elhandelsmarkanden i övrigt för att få effekt. Om ev. ökad avgift kompenseras av lågt elpris så blir incitamentet noll.
Hej Styrman_jansson

Elenergin vi köper och elnätet som distribuerar elenergin till dig är två olika affärsverksamheter (oliks företag) som inte får ta hänsyn till varandra.

Som husägare så måste du anpassa dig till båda. Det innebär ofta att du inte kan ”optimera” de båda delarna samtidigt, det får vi leva med.

”Elnätsverksamhet är naturliga monopol. Det skulle inte vara försvarbart ur ett samhällsekonomiskt perspektiv att bygga flera parallella elnät inom ett och samma område. Att elnätsverksamhet bedrivs i monopolform innebär att det inte finns någon konkurrens och att du som kund inte kan välja vilket elnät som ska leverera din el.”
https://ei.se/konsument/el/elnatsavgiften-och-anslutning-till-elnatet/elnatsreglering

När du byter från direktel till t.ex. luft/luft värmepump då minskar du det årliga elenergibehovet men bibehåller ofta toppeffektbehovet genom att använda direktel när det är som kallast.

Detta innebär, för uppvärmning, behov av samma toppeffektleverands i elnätet. Jag har i flera år, utan framgång, påpekat att vi bör berätta detta, för de som har direktel och ser över sin uppvärmningsmetod.

Nu har ”fysikens lagar” delvis hunnit upp beslutsfattarna.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Styrman_jansson
...

De olika ”posterna på fakturan” underlättar för dig (och andra) att förstå vad du betalar för, och hur du eventuellt agera för att påverka dina kostnader.
Hmm,
Har funderat lite på det sista du skriver. Vi bor idag i ett välisolerat hus med bergvärme, FTX-ventilation och gör kanske av med ca. 5000-6000kWh per år exkl. elbilsladdning. Energiklass B. På det är elbilen ställd på absolut lägsta laddströmmen som går att uppnå och laddtiden ställd till låglastimmar.

Hur ska informationen på fakturan hjälpa mig förstå hur jag ska agera för att minska min effektavgift menar du? Jag kan posta faktura här så kan du få ge mig tips.
 
S Styrman_jansson skrev:
Hmm,
Har funderat lite på det sista du skriver. Vi bor idag i ett välisolerat hus med bergvärme, FTX-ventilation och gör kanske av med ca. 5000-6000kWh per år exkl. elbilsladdning. Energiklass B. På det är elbilen ställd på absolut lägsta laddströmmen som går att uppnå och laddtiden ställd till låglastimmar.

Hur ska informationen på fakturan hjälpa mig förstå hur jag ska agera för att minska min effektavgift menar du? Jag kan posta faktura här så kan du få ge mig tips.
Du är ju en av de som detta inte riktar sig emot, du ligger ju redan lågt. Men som redan påpekats så skall ju elbolagen rikta sin lösning för effekttariffer så att den straffar vid höglast, det gör inte ditt elbolag. Det kommer garanterat stämningar redan i början av 2027...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du är ju en av de som detta inte riktar sig emot, du ligger ju redan lågt. Men som redan påpekats så skall ju elbolagen rikta sin lösning för effekttariffer så att den straffar vid höglast, det gör inte ditt elbolag. Det kommer garanterat stämningar redan i början av 2027...
Nej jag kanske får ge mig och inse att det bara är Tekniska Verken som är lite röviga.

För jag tänker att tanken med systemet torde vara att hushåll som vårat inte ska drabbas av effektavgift för nästa steg i att begränsa effekttopparna innebär ju typ att stänga av värmen eller äta kall mat.

På skoj så har jag skickat in ett ärende till TVAB´s kundtjänst där jag ber dem rätta sin faktura då de inte tagit hänsyn till differentiering enligt EI´s riktlinjer. Ska bli intressant och se vad de svarar ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Det finns ju inget sådant krav än.
 
Attitudeswe
S Styrman_jansson skrev:
Tekniska Verken AB (Linköping)

Ja vi kan flytta effektuttaget för laddningen av elbilen. Vi laddar just nu från 00:00 till 05:00 ett par nätter i veckan.

Men i detta fall spelar det ju typ ingen roll eftersom laddningen ställd på lägsta laddströmmen typ är vår maxförbrukning så närhelst vi laddar elbilen kommer det vara vår effekttopp...
Du kan byta två fas till enfas i boxens inställning
 
Effekttarifferna ska väl dessutom hantera hur effekten i det lokala nätet ser ut? Det kan ju faktiskt vara så att stamnät och lokalnät har olika profil på vad som är "höglast". Stamnätet kanske klarar fint av att många har solceller medans det lokala nätet inte alls är byggt för det.

Så vad det ger för effekter på ens lokala effekttariffer återstår ju att se men jag kan tänka mig att man kan få se alltifrån exakt samma profil som stamnätet till i princip det omvända.

I stad A kan det ju vara överskott på sol-el dagtid vilket gör att man vill flytta förbrukning dit. I stad B finns ingen solel och där har de enorm brist dagtid. Däremot är nätet mellan stad A och B undermåligt så man inte kan jämna ut behoven tillräckligt bra. Översiktligt så kan det se ut som att det inte behövs någon effekttariff alls, men i varje stad behövs det verkligen och de behöver vara varandras motsats i princip...
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Du kan byta två fas till enfas i boxens inställning
Har ju ingen box ;) Laddar via 3-fas
CEE till typ 2.
 
S Styrman_jansson skrev:
Nej jag kanske får ge mig och inse att det bara är Tekniska Verken som är lite röviga.

För jag tänker att tanken med systemet torde vara att hushåll som vårat inte ska drabbas av effektavgift för nästa steg i att begränsa effekttopparna innebär ju typ att stänga av värmen eller äta kall mat.

På skoj så har jag skickat in ett ärende till TVAB´s kundtjänst där jag ber dem rätta sin faktura då de inte tagit hänsyn till differentiering enligt EI´s riktlinjer. Ska bli intressant och se vad de svarar ;)
Men det är väl egentligen inte så konstigt? Målet är ju att jämna ut förbrukningen, på samhällsnivå. Att just ni har förbrukare som består av ett antal mindre effekter och en (i jämförelse) jättestor betyder ju att ert hushåll är en av "bovarna" i sammanhanget. Att ladda en elbil under 4-5 timmar istället för 15 är en högre kostnad för nätet.

Sen att hushållet i det stora hela är en liten förbrukare ändrar inte detta. Hade du haft exakt samma profil men 10 gånger högre effekt hade du också fått betala mycket mer. För tro mig, de hushåll som inte har 5-6000kWh om året i förbrukning utan 30 000kWh drabbas mycket mer!
 
S Styrman_jansson skrev:
Har ju ingen box ;) Laddar via 3-fas
CEE till typ 2.
Det kan ju kanske gå att begränsa genom att byta till en kabel med endast 1 fas. Eller är kabeln fast i adaptern?
 
S sjoelund skrev:
Det kan ju kanske gå att begränsa genom att byta till en kabel med endast 1 fas. Eller är kabeln fast i adaptern?
När du säger så har jag en adapter till schuko så då blir det ju enfas. Men laddningen blir ju grymt långsam då ;)
 
S Styrman_jansson skrev:
Hmm,
Har funderat lite på det sista du skriver. Vi bor idag i ett välisolerat hus med bergvärme, FTX-ventilation och gör kanske av med ca. 5000-6000kWh per år exkl. elbilsladdning. Energiklass B. På det är elbilen ställd på absolut lägsta laddströmmen som går att uppnå och laddtiden ställd till låglastimmar.

Hur ska informationen på fakturan hjälpa mig förstå hur jag ska agera för att minska min effektavgift menar du? Jag kan posta faktura här så kan du få ge mig tips.
Hej Styrman_jansson

När vi skriver inlägg här på byggahus så gör vi det för att hjälpa varandra. När jag svarar dig så utgår jag (som jag skev i inlägget du citerade) att även andra läser vår dialog.

Det är därför viktigt, vad vi förmedlar, när vi skriver.

Det är inte säkert att just du med ditt specifika elnätsbolag och de åtgärder du tidigare gjort får en årlig minskning av dina elnätsavgifter.

När jag i dec 2006 installerade en varvtalsstyrd bergvärmepump som inte behöver eltillskott (ens när det är – 34 grader som är DUT) så hade jag väntat ett antal år på att det utförandet av bergvärmepump skulle komma.

Eftersom jag klarar mig utan eltillskott så har jag klarat ned till drygt 30 minusgrader i några dagar med max ca 5,3 kW till bergvärmepumpen.

Jag använder ca 8000 kWh per år till värme och varmvatten i prisområde 1 (125 + 125 m2 hus med källare + 60 m2 vidbyggt uppvärmt garage).

Jag har ingen elbil och det betyder att när det är som kallast är det bergvärmepumpens ström (ca 8 A per fas) som ger upphov till effektavgiften (den dag den kommer, vi har inte effektavgift än).

Jag uppskattar med 16 A säkringar att den årliga kostnaden för elnätet ökar de tre kallaste månaderna på vintern och sjunker ett antal sommarmånader. Det kan innebära lika eller eventuellt en lägre årskostnad för elnätet.

Skaffar jag elbil då kan (beroende på bil och laddare den dagen) mina elnäts kostnader öka igen, men det får jag då, i så fall, räkna med eftersom jag rimligen ökar ”belastningen” på själva elnätet och kommer att debiteras därefter.
 
S Styrman_jansson skrev:
Har ju ingen box ;) Laddar via 3-fas
CEE till typ 2.
Du kan ju ladda från enfas-uttag, 15 timmar om dagen, 7 dagar i veckan också. Hade medfört lägre toppar, men självklart mkt mer meckande. Så då återstår att avgöra om det optimala för samhället eller det optimala för dig är viktigast och var på skalan du väljer att betala dig fri från det mest samhälls-optimala :)

Man kan ju vara glad för att möjligheten att välja själv finns, att det ekonomiska åtminstone strävar efter att spegla samhällets kostnader och att man inte blir tvingad antingen genom förbud eller orimligt stora straffskatter.

Exempelvis kunde man ju tänka sig en bonus-malus skatt på elbilar, precis som på diesel-suvar och skåpbilar så att man de första 3 åren betalar 10 000 extra i fordonsskatt för att finansiera elbilarnas påverkan på elnätet. Eller helt sonika lägga på en 5000 årligen för all evighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.