pacman42 pacman42 skrev:
Men hade man velat platta ut förbrukningen maximalt så hade man gjort som många andra elnätsägare gör, dvs skippa effekttariffen på natten och helgen.
Hej pacman42

Varför skulle just det med säkerhet ”platta ut förbrukningen maximalt”

Då kan jag ju vilja ta ut all min effekt under några få timmar genom att t.ex. lägga laddningen av bilen då (på natten och helgen) samt att ladda ett hembatteri eller en ackumulatortank för värme. Det blir väl inte att ”platta ut förbrukningen maximalt."
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej krfsm
Stämmer inte Göteborgs system gällande effektavgiften bra, när det gäller det jag skrev i inlägg #4 om elnäten;
  • Tittar vi på elnätet så är det mest optimerat om flödet är konstant.
  • Effektförlusten i elnätet ökar med kvadraten på den överförda strömmen.
  • Med effektavgifter så försöker ägaren av elnätet styra effekten i elnätet så att höga toppar undviks.
Vill man ha ett jämt flöde utan effekttoppar från varje elanvändare, då är inte tidpunkten det viktigaste.
Du får komma ihåg att debiteringssystemet gällande effektavgiften i elnäten, skall vara enkelt och det inte tittar på elgenereringen.
Nätbolag: kör så stabilt som möjligt för att skapa jämn belastning. Extra avgifter för toppar, extra avgift för dagtid.

Elbolag: lägg allt på natten för bättre pris.

F-bolag: lägg allt på dagen när du är hemma.

Politiker: Försök leva som vanligt men dra ned lite på elen.

Kan vi få åtminstone elbolag och nätbolag att driva mot samma mål och debitera mer harmoniskt?

Edit: väldigt förvånad över att folk inte har högre krav på statliga verksamheter och politiker. Ni vet att deras jobb är att säkra dessa saker? Det är deras skyldighet och ansvar gentemot oss. Det verkar som om att folk ser det som en självklarhet att vi ska bära ansvaret för andras brister.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Jonatan Hammarstedt och 13 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej pacman42

Varför skulle just det med säkerhet ”platta ut förbrukningen maximalt”

Då kan jag ju vilja ta ut all min effekt under några få timmar genom att t.ex. lägga laddningen av bilen då (på natten och helgen) samt att ladda ett hembatteri eller en ackumulatortank för värme. Det blir väl inte att ”platta ut förbrukningen maximalt."
Dom flesta industrier tar ut effekt dagtid, så det blir bäst utjämning om privatkunder tar ut effekt utanför arbetstid.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
M Martin Lundmark skrev:
Hej pacman42

Varför skulle just det med säkerhet ”platta ut förbrukningen maximalt”

Då kan jag ju vilja ta ut all min effekt under några få timmar genom att t.ex. lägga laddningen av bilen då (på natten och helgen) samt att ladda ett hembatteri eller en ackumulatortank för värme. Det blir väl inte att ”platta ut förbrukningen maximalt."
Nätägarna strävar efter enkla modeller. Idag är det nog inte så många villaområden där natten är problemet, men om 5år kan det mycket väl vara så att lokalnätet måste dimensioneras för bilar nattetid och sol i andra riktningen dagtid i de flesta villaområden.

Idag kan spiken vara 2 plattor och en ugn på kanske 6kW under 15min. I framtiden kan det vara 11kW över längre tider.

Fast om man lovar att inte ladda bilen om det är under -5 ute så borde man väl premieras. Samma om man lovar slå av solcellerna soliga semesterhelger. Men det är nog en för komplex modell för nätbolagen.

Man får nog säga hej då till ersättningen för nät nytta som solceller kan få betalt för i vissa nät idag iaf...
 
  • Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Nätbolag: kör så stabilt som möjligt för att skapa jämn belastning. Extra avgifter för toppar, extra avgift för dagtid.

Elbolag: lägg allt på natten för bättre pris.

F-bolag: lägg allt på dagen när du är hemma.

Politiker: Försök leva som vanligt men dra ned lite på elen.

Kan vi få åtminstone elbolag och nätbolag som driver mot samma mål och debiterar mer harmoniskt?
Hej Viktorbyggahus

Vid avregleringen av elmarknaden 1996 så separerades elgenereringen från elöverföringen och dessa skall numera ligga i olika bolag som inte får blanda ihop sin ekonomi.

Det var inte många som protesterade vid avregleringen.
Tvärtom så jublades det (man sa bl.a. äntligen).
Det var svårt att få sin röst hörd om man ville framföra synpunkter.:)

Det är svårt (dyrt) att backa en avreglering.
 
Redigerat:
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nätägarna strävar efter enkla modeller. Idag är det nog inte så många villaområden där natten är problemet, men om 5år kan det mycket väl vara så att lokalnätet måste dimensioneras för bilar nattetid och sol i andra riktningen dagtid i de flesta villaområden.

Idag kan spiken vara 2 plattor och en ugn på kanske 6kW under 15min. I framtiden kan det vara 11kW över längre tider.

Fast om man lovar att inte ladda bilen om det är under -5 ute så borde man väl premieras. Samma om man lovar slå av solcellerna soliga semesterhelger. Men det är nog en för komplex modell för nätbolagen.

Man får nog säga hej då till ersättningen för nät nytta som solceller kan få betalt för i vissa nät idag iaf...
Hej Attitudeswe

Jag skulle inte bli förvånad om snart bedömmningen av solcellsgenerering allt mer kommer att efterlikna annan generering när det t.ex. gäller nyttjandet (belastningen) av elnätet.

Det skulle kunna bli inmatningsavgifter i någon form i stället för ersättning för nätnytta och skattereduktion.
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Attitudeswe

Jag skulle inte bli förvånad om snart bedömmningen av solcellsgenerering allt mer kommer att efterlikna annan generering när det t.ex. gäller nyttjandet (belastningen) av elnätet.

Det skulle kunna bli inmatningsavgifter i någon form i stället för ersättning för nätnytta och skattereduktion.
Satt precist och tänkte på detta. Är vi på den vektorn att elnätsbolagen småningom börjar debitera högeffektsinmatning? I somras var det ju, trots värme och sol, höga priser pga behoven i norra europa.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Viktorbyggahus

Vid avregleringen av elmarknaden 1996 så separerades elgenereringen från elöverföringen och dessa skall numera ligga i olika bolag som inte får blanda ihop sin ekonomi.

Det var inte många som protesterade vid avregleringen.
Tvärtom så jublades det (man sa bl.a. äntligen).
Det var svårt att få sin röst hörd om man ville framföra synpunkter.:)

Det är svårt (dyrt) att backa en avreglering.
Vet inte hur avreglerat det är när det finns en centralt styrd marknadsprissättning och stater som går in och solvensbackar elbolagen, staten som subventioner utbyggnad, och ei och skv som pushar elnätspolicys tvärs distributionsaktörerna.
Skulle säga att det är en annan reglering bara.
 
  • Gilla
Jonatan Hammarstedt
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Vet inte hur avreglerat det är när det finns en centralt styrd marknadsprissättning och stater som går in och solvensbackar elbolagen, staten som subventioner utbyggnad, och ei och skv som pushar elnätspolicys tvärs distributionsaktörerna.
Skulle säga att det är en annan reglering bara.
Hej Viktorbyggahus

Avreglering av elmarknaden är det uttryck som användes 1996 för att beteckna det som genomfördes då.

Även om jag kan hålla med dig om att det finns reglering även nu, så är vi tvungna att använda uttrycket för att vara överens om vilket skeende (reform) vi menar. Hur skall vi t.ex. annars hitta allt som skrevs om reformen före och efter 1996.

Det är möjligen en annan diskussion!
 
Elen sälj på en öppen marknad med marknadspriser. Men elnätet är inte avreglerat.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej krfsm
Stämmer inte Göteborgs system gällande effektavgiften bra, när det gäller det jag skrev i inlägg #4 om elnäten;
  • Tittar vi på elnätet så är det mest optimerat om flödet är konstant.
  • Effektförlusten i elnätet ökar med kvadraten på den överförda strömmen.
  • Med effektavgifter så försöker ägaren av elnätet styra effekten i elnätet så att höga toppar undviks.
Vill man ha ett jämt flöde utan effekttoppar från varje elanvändare, då är inte tidpunkten det viktigaste.
Du får komma ihåg att debiteringssystemet gällande effektavgiften i elnäten, skall vara enkelt och det inte tittar på elgenereringen.
Sett ur nätleverantörens lilla mikrokosmos så blir det säkert enklare att programmera om inte annat. Däremot blir det ju ett helvete för alla som ska försöka spara pengar genom att använda mindre ström när det generella effektbehovet är stort, för att istället använda den när det är billigt och ingen annan konsumerar ström.

En vanlig vinterdag som den här använder SE3 ungefär 30% mer effekt kl 17-18 än kl 03-04. Det kan förstås variera mellan näten, men om inte Göteborg är exceptionellt så har de rimligen ca 30% mer belastning kl 17-18, vilket borde leda till ca 70% mer effektförlust. Men om jag motverkar det genom att flytta min förbrukning, så straffas jag för det. (Visst, det blir lite mer effektförlust i min sista lilla bit kabel, men å andra sidan mindre i övriga delar av nätet.)

Som tur är verkar Energimarknadsinspektionen vara inne lite på min linje:

Effektavgiften baseras på de framåtblickande kostnaderna och ska tas ut
baserat på kundens användning av elnätet och den sammanlagda belastningen
på elnätet. Effektavgiften ska tidsdifferentieras.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej pacman42

Varför skulle just det med säkerhet ”platta ut förbrukningen maximalt”

Då kan jag ju vilja ta ut all min effekt under några få timmar genom att t.ex. lägga laddningen av bilen då (på natten och helgen) samt att ladda ett hembatteri eller en ackumulatortank för värme. Det blir väl inte att ”platta ut förbrukningen maximalt."
Eftersom förbrukningen på dagtid är högre. Det handlar inte om min förbrukning utan det handlar om kollektivets förbrukning som måste plattas ut.

Jag misstänker att man börjat räkna in lokal solcellsproduktion i effekttariffen, dvs denna sänker elbehovet för området på dagtid.

Men vad händer då när antalet producenter ökar ännu mer? Skall man betala omvänd effekttariff då? Jag misstänker att detta kommer att komma också.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Varken Eleviro, Göteborg eller Partille har annat än samma taxa fygnet runt. Bara hittat 2 mindre bolag som är smarta och undantar natten.
Jag gick igenom bolag med effekttariffer för ett år sedan och hittade då att runt hälften av alla bolag som hade effekttariffer undantog helger och nätter. Men mycket riktigt var det lokala bolag som hade det så...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Nej. Bolagen tar betalt för säkring, och effekt. Ovanpå det tillkommer timtariff. Så detta blir ovanpå och en väldigt dålig deal för konsumenterna. Annars skulle ju man kunna köra 35A eller 60A i hus även om man bara kör 16a som max. Men det får man inte utan att betala för grundabonnemanget.
Det här är det mest idiotiska som bolagen infört (i dagens utformning). Den tar inte hänsyn alls till elproduktion, endast elkonsumption. Säger ju sig själva vad som händer i ett volatilt system där ena sidan stabiliseras och andra sidan destabiliseras (mer sol och vind).
Elnätsbolagen borde ist använda dagens timtariff för att dimensionera sitt lokala och regionala nät korrekt.

Edit: lösningen är att införa större skillnader i timtariffen som balanserar upp differensen i produktion/konsumption. Dvs mer dynamisk timtariff med en transperant modell som gör att folk kan planera på 10-20 års sikt.
I kommunen där jag bor har vi effektavgift sen många år, och det är samma (låga)säkringsavgift för 16-25A. Så alla i kommunen har ju såklart 25A säkringar.

Totalen för effektavgift+säkringsavgift upplever jag, för mig då eftersom det beror på ditt eget konsumtionsmönster, som lägre än vad många andra verkar betala för elnät. Men då har de också gjort rätt och tar bara ut effektavgift 7-19 på vardagar. Övrig tid kan du kräma på hur mycket som helst utan extra kostnad.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Är också boende i Göteborg och det som kommunicerades när detta infördes var att man samtidigt sänkte elöverföringsavgiften och att det skulle bli ungefär samma. Jag har inte kollat så noga för oavsett så är det inga stora pengar vi pratar om. Att detta införs beror ju främst på lokalnätens kapacitet och att det har skett en väsentlig förändring av hur privatpersoner använder el. Den stora skillnaden är elbilarna och man vill styra så att folk inte laddar upp sin elbil på ett fåtal billiga timmar på natten för då kan lokalnät överbelastas. Något förenklat, men ungefär så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.