S sjoelund skrev:
Ja, med Ellevios nya modell så belönas du om du har en hög förbrukning per månad med låg effekttopp.
Det blir intressant hur det kommer att påverka förbrukning vid minuspriser, men det är kanske inte så många som köper per timme och har möjlighet/intresse att styra sin förbrukning på timnivå. Och jag antar att det är bättre att exportera till Tyskarna, än att låta oss fattiga Svenskar få del av vår egen överproduktion.
 
  • Gilla
Karriärmamman
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det intressanta är ju att det kallas ”effekttariff” och liknande, men ändå mäter genomsnittligt effektuttag under (i de flesta fall) en vald timma.
Effekt x tid = energi. Det borde heta energitoppstariff för att lära svensson skillnaden på effekt och energi. Det skulle i sin tur skapa förståelse för begreppet ”elbrist” som i alla lägen är en effektbrist. Framöver även tydliggöra ”effektflexibilitet” som är det system vi egentligen eftersträvar med att avgiftsbelägga effekttoppar.

Jag förstår ju att energibolagen rent tekniskt inte kan mäta effekt momentant och logga det. Det kan jag göra lokalt. När jag i ett försök maxar mitt effektuttag 3x 25A under 1 minut registreras det knappt hos nätägaren. Just för att det inte blev så mycket energi av det hela.
Jag kan få ut per kvart numera.
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Göteborg Energi som var först ut med effekttaxa har en bra och pedagogisk räknesnurra för hushållets effektuttag.
[länk]

Eftersom det är effektbristen som är det stora problemet kan nätägarna köpa sig lite tid genom att höja avgiften för de som ”storbelastare” medan de funderar på hur de skall lösa problemet och genomföra det. Sedan kanske problemet med effektbrist löser sig permanent med den effektflexibilitet man skapar i och med effekttaxa. Om jag inte minns fel hade Tomas Kåberger en uträkning som visade att Sverige kunde ha 10 miljoner elbilar utan att bygga ut elnätet, om vi bara lärde oss att belasta jämnare.
Först ut? Sollentuna har haft det många år. Säkert 10 år.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag värmer min 300L nibe elektriska efter elpriset.

[länk]

Med elbil så är går det är 2800kWh en vintermånad. Det är en snitteffekt på nära 3.9kW. för att nyttja prisskillnader tillåter jag 7.5kW i effektavgift. Har ett annat script som räknar ut vilken laddeffekt som ör mest ekonomisk, och det skulle vara lönsamt att ladda långsammare, men det tar emot att inte kunna fylla 60kWh över en natt...
Jo men alla har inte den nya modellen som kostar ca 5000kr att installera
 
Tänkt vidare. Hur gör man då när priset är lågt. Då kan man ändå inte nyttja lågt elpris för att riskera effektkostnad.
 
  • Gilla
Mr Stirling
  • Laddar…
M Mr Stirling skrev:
Tror att jag blir "straffad" av nya modellen p.g.a. att jag har väldigt låg förbrukning på sommaren. Maj=307kWh / Juni=369kWh / Juli=307kWh / Augusti=353kWh
Räknade på Maj månad och för att gå plus minus noll så måste jag sänka min snitteffekt till 0,9kW,, ska man skratta eller gråta?
Undrar hur jag kommer att klara sommaren, eldar ned ved för värme/varnvatten hela vintrarna, går ca 800 i månaden. Men sommartid så är det en EL-VVB och som ytterligare mos på laxen, har jag en liten pool som ska ha cirkulation som rening. Förevarande år så har jag gjort av med mer el på sommaren än vintern. Kommer säkert då att få ett högt starff från Ellevio. Det är sanlöst det som ska med och icke att föringa, varje nätbolag sätter sina egna tider och pris på straffet som dom vill.
 
Attitudeswe
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Inte jag heller. Men för 300kr får jag min 20år gamla att hämta elpriser från Internet och välja när den värmer till 75 grader och nör den skall undvika att värma...

[länk]
Hjälp mig installera. Mina stora står otillgänglig och går inte att flytta. Nibe 1145-6. Hur gör jag. Har tillgång till nätverksuttag men inget mer eluttag.
 
Vad har för effektoppar då?
 
Fairlane
J jonaserik skrev:
Undrar hur jag kommer att klara sommaren, eldar ned ved för värme/varnvatten hela vintrarna, går ca 800 i månaden. Men sommartid så är det en EL-VVB och som ytterligare mos på laxen, har jag en liten pool som ska ha cirkulation som rening. Förevarande år så har jag gjort av med mer el på sommaren än vintern. Kommer säkert då att få ett högt starff från Ellevio. Det är sanlöst det som ska med och icke att föringa, varje nätbolag sätter sina egna tider och pris på straffet som dom vill.
Om du har Ellevio kan du väl kolla det?
 
Vet inte vad jag pysslade med 29 september kl 21-22, men kom upp i 3,02 kw då.
Snittet resten av dagen låg på 0,5-0,6 kW per timme.
Ellevio här inför effekttariff 1a januari -25.
 
Inte ser jag fram emot effekmätning direkt.
Har lite att jobba med .. Skärmbild av energianalys-app som visar batteriladdning, urladdning och energidiagram för 16 oktober. Total laddning 5,9 kWh, urladdning 5,5 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Attitudeswe
K Karriärmamman skrev:
Hjälp mig installera. Mina stora står otillgänglig och går inte att flytta. Nibe 1145-6. Hur gör jag. Har tillgång till nätverksuttag men inget mer eluttag.
Min lösning går på wifi. Man behöver montera ett servo som kan vrida på termostat ratten.

Din bergvärme har inten stor vattentank? Har du en betongplatta så kan du ladda den istället...
 
K Karriärmamman skrev:
Jag kan få ut per kvart numera.

Först ut? Sollentuna har haft det många år. Säkert 10 år.
Vi byggde hus i Sollentuna år 2000 och har haft effektavgift sedan dess, dvs snart 25 år. SEOM, elnätsbolaget, har en rimlig modell där effektavgift tas ut enbart på vardagar på dagtid till skillnad från andra elnätsbolag där nervösa bönräknare har kommit fram till att effektavgift måste tas ut dygnet runt.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vi byggde hus i Sollentuna år 2000 och har haft effektavgift sedan dess, dvs snart 25 år. SEOM, elnätsbolaget, har en rimlig modell där effektavgift tas ut enbart på vardagar på dagtid till skillnad från andra elnätsbolag där nervösa bönräknare har kommit fram till att effektavgift måste tas ut dygnet runt.
Sollentuna är ju tacksamt nog en av de smartaste kommunerna som inte sålde ut sitt elnät utan äger det själva. Allt överskott går tillbaka till kommunen och fokus ligger inte på att maximera vinsten på varje möjligt och omöjligt vis.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
För egen del ligger jag på ca 2.3 kW på sommaren och knappa 6 kW på vintern. Det är värmepumpen som är största effektlast på vintern och det går knappast att undvika att låta den gå på vardagar dagtid då effektavgift tas ut. Bastun däremot, med 9 kW aggregat, slår jag aldrig på tidigare än 19:02 på vardagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.