Det intressanta är ju att det kallas ”effekttariff” och liknande, men ändå mäter genomsnittligt effektuttag under (i de flesta fall) en vald timma.
Effekt x tid = energi. Det borde heta energitoppstariff för att lära svensson skillnaden på effekt och energi. Det skulle i sin tur skapa förståelse för begreppet ”elbrist” som i alla lägen är en effektbrist. Framöver även tydliggöra ”effektflexibilitet” som är det system vi egentligen eftersträvar med att avgiftsbelägga effekttoppar.

Jag förstår ju att energibolagen rent tekniskt inte kan mäta effekt momentant och logga det. Det kan jag göra lokalt. När jag i ett försök maxar mitt effektuttag 3x 25A under 1 minut registreras det knappt hos nätägaren. Just för att det inte blev så mycket energi av det hela.
 
  • Gilla
jbernspang och 3 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det intressanta är ju att det kallas ”effekttariff” och liknande, men ändå mäter genomsnittligt effektuttag under (i de flesta fall) en vald timma.
Effekt x tid = energi. Det borde heta energitoppstariff för att lära svensson skillnaden på effekt och energi. Det skulle i sin tur skapa förståelse för begreppet ”elbrist” som i alla lägen är en effektbrist. Framöver även tydliggöra ”effektflexibilitet” som är det system vi egentligen eftersträvar med att avgiftsbelägga effekttoppar.

Jag förstår ju att energibolagen rent tekniskt inte kan mäta effekt momentant och logga det. Det kan jag göra lokalt. När jag i ett försök maxar mitt effektuttag 3x 25A under 1 minut registreras det knappt hos nätägaren. Just för att det inte blev så mycket energi av det hela.
Är det ens möjligt att mäta effekt på något annat sätt än att ta ut ett snitt över en tidsenhet?
 
S Staffan-N skrev:
Är det ens möjligt att mäta effekt på något annat sätt än att ta ut ett snitt över en tidsenhet?
Ja,…men över tid blir det energi. 😉
Man kan i och för sig dividera energin med tid för att få effekt, men problemet är att det egentligen inte rättvisande. Om jag maxar effektuttaget halva tiden och minimerar den andra halvan, är det fortfarande den första halvan som är problemet. Även om jag bara ”straffas” till hälften. Som mitt eget exempel där jag belastade min servis med 16,2 kW under en minut bara för att ”testa systemet”. Det påverkade inte taxan alls (Göteborg Energi med effekttaxa) men jag skapade ett en minut långt problem för eldistributionen.
 
S Staffan-N skrev:
Är det ens möjligt att mäta effekt på något annat sätt än att ta ut ett snitt över en tidsenhet?
Ungefär som när polisen försöker mäta hastigheten på din bil...
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det intressanta är ju att det kallas ”effekttariff” och liknande, men ändå mäter genomsnittligt effektuttag under (i de flesta fall) en vald timma.
Effekt x tid = energi. Det borde heta energitoppstariff för att lära svensson skillnaden på effekt och energi. Det skulle i sin tur skapa förståelse för begreppet ”elbrist” som i alla lägen är en effektbrist. Framöver även tydliggöra ”effektflexibilitet” som är det system vi egentligen eftersträvar med att avgiftsbelägga effekttoppar.

Jag förstår ju att energibolagen rent tekniskt inte kan mäta effekt momentant och logga det. Det kan jag göra lokalt. När jag i ett försök maxar mitt effektuttag 3x 25A under 1 minut registreras det knappt hos nätägaren. Just för att det inte blev så mycket energi av det hela.
Men det är ju energiförbrukningen per timma som man avser. Alltså kWh / h vilket är genomsnittligt effektuttag, som du också skriver :)

Jag tycker att man ska försöka se till helheten och anledningen till varför man går i den här riktningen, där har du ju redan sagt det och man vill undvika effektbristen. Detta vill man göra genom att fördela effektuttaget jämnare över hela dygnet, inte begränsa totala mängden energi. Om man lyckas med det så borde det medföra att energipriserna går ner. Jag vet att inte alla är med på detta resonemang, "jag har rörligt månadsmedelpris så det påverkar inte mig..." men dygnsmedelpriset antar jag sätts beroende på effektbehov/tillgänglighet sett över hela dygnet och med dom toppar som finns nu så blir dygnsmedelpriset högre än vad det skulle kunna vara. Det slår förstås sen på månadsmedelpriset på energin man köper. Det man förlorar på gungorna får man ta igen på karusellerna och i detta fallet så borde man se till hur hela elkostnaden förändras. För att det ska bli så här krävs det dock att det blir en signifikant förändring i hur/när vi använder elen.

Krävs bättre marknadsföring från nätägarna, vi inför detta för att vi ska kunna sänka elpriserna.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
F Familjen_S skrev:
kWh / h
🤔
 
  • Haha
Staffan-N
  • Laddar…
Göteborg Energi som var först ut med effekttaxa har en bra och pedagogisk räknesnurra för hushållets effektuttag.
https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/effektkalkylatorn

Eftersom det är effektbristen som är det stora problemet kan nätägarna köpa sig lite tid genom att höja avgiften för de som ”storbelastare” medan de funderar på hur de skall lösa problemet och genomföra det. Sedan kanske problemet med effektbrist löser sig permanent med den effektflexibilitet man skapar i och med effekttaxa. Om jag inte minns fel hade Tomas Kåberger en uträkning som visade att Sverige kunde ha 10 miljoner elbilar utan att bygga ut elnätet, om vi bara lärde oss att belasta jämnare.
 
  • Gilla
Familjen_S
  • Laddar…
…och kanske avskaffa ”kWh” och istället använda SI-enheten ”J” för att vara pedagogisk. Som i Australien, the metric kingdom

”Jo serru, huset drog 49 GJ förra året, så jag är nöjd.” 😄
 
  • Haha
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Om vi skulle avskaffa kWh så skulle min röst gå till kcal, även om J är mer korrekt. Finns väl inget mer pedagogiskt än kalorier om man behöver banta elräkningen...
 
  • Haha
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det intressanta är ju att det kallas ”effekttariff” och liknande, men ändå mäter genomsnittligt effektuttag under (i de flesta fall) en vald timma.
Effekt x tid = energi. Det borde heta energitoppstariff för att lära svensson skillnaden på effekt och energi. Det skulle i sin tur skapa förståelse för begreppet ”elbrist” som i alla lägen är en effektbrist. Framöver även tydliggöra ”effektflexibilitet” som är det system vi egentligen eftersträvar med att avgiftsbelägga effekttoppar.

Jag förstår ju att energibolagen rent tekniskt inte kan mäta effekt momentant och logga det. Det kan jag göra lokalt. När jag i ett försök maxar mitt effektuttag 3x 25A under 1 minut registreras det knappt hos nätägaren. Just för att det inte blev så mycket energi av det hela.
Hej Johan Gunverth

Jag hoppas att du är medveten om att de effekttariffer som skall införas senast 2027 handlar om elnätsbolagen (som distribuerar elkraften) och inte energibolagen som du köper din elkraft ifrån.

Målet med effekttariffer gällande elnäten är att hålla nere dimensioneringen av elnäten genom att effektflödet är så konstant som möjligt, då kan kostnaden för elnäten hållas nere.

Vi får inte blanda ihop elnätsbolagen som distribuerar elkraften till oss med (el)energibolagen som vi köper vår elkraft ifrån, det är två helt skilda företag.

I t.ex. en vattenkraftstation så mäter elenergibolaget hela tiden den spänning, den ström och den effekt som genereras. Dessutom så mäts den elenergi som genereras och levereras ut i elnätet, med samma typ av elenergimätare som vi har i våra bostäder.
 
Redigerat:
Det är jag medveten om och i mitt fall Göteborg Energi har de båda rollerna.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är jag medveten om
Hej Johan Gunverth

Om du nu är medveten om detta, då bör du tydliggöra detta när du skriver.

När du t.ex. skriver; ”Eftersom det är effektbristen som är det stora problemet kan nätägarna köpa sig lite tid genom att höja avgiften för de som ”storbelastare” medan de funderar på hur de skall lösa problemet och genomföra det.” - då verkar du blanda rollerna och förvillar läsarna.

Den effektbrist som ibland kan synas genom t.ex. höga elpriser, är inte kopplad till ägarna av elnäten (i ditt fall Göteborg Energi Nät AB) och den effektavgift som skall införas senast 2027. Den är kopplad till elenergibolagen (i ditt fall Göteborg Energi Din El AB).

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
och i mitt fall Göteborg Energi har de båda rollerna.
Det är inte samma bolag som i ditt fall har bägge rollerna, det handlar om två olika bolag som inte får ha samma styrelse. Däremot så får Göteborg stad, äga dessa två bolag.

Det ena bolaget heter rimligen ”Göteborg Energi Nät AB”, de äger elnäten och inför effektavgiften. https://goteborg.se/wps/portal/star...tion/bolag-och-styrelser/hitta-bolag/?id=7160

Det andra bolaget heter rimligen ”Göteborg Energi Din El AB”, och de genererar och köper och säljer elenergin.
https://goteborg.se/wps/portal/star...tion/bolag-och-styrelser/hitta-bolag/?id=7157

Nu är inte jag kund hos varken Göteborg Energi Nät AB eller Göteborg Energi Din El AB så du får titta på dina två räkningar och korrigera mig om jag har är fel underrättad.
 
Redigerat:
Attitudeswe
P peter_73 skrev:
Tar man ut tex 5kWh varmtvatten pr dygn som vi gör härhemma i genomsnit, då tar det ju bara ca 5 timmar att värma vattnet igen med 1kW efftkt. Men, som jag skrev, tar man ut mycket vatten då är 3kW inkoppling säkert bäst. Jag har aldrig sett en vanlig VVB som kan programmeras med tidsintervall och extra uppvärmning. Värmepumpsinnedel kanske, men jag pratade om vanlig VVB ovan.
Jag värmer min 300L nibe elektriska efter elpriset.

https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/vvb_optimizer_connected.py

Med elbil så är går det är 2800kWh en vintermånad. Det är en snitteffekt på nära 3.9kW. för att nyttja prisskillnader tillåter jag 7.5kW i effektavgift. Har ett annat script som räknar ut vilken laddeffekt som ör mest ekonomisk, och det skulle vara lönsamt att ladda långsammare, men det tar emot att inte kunna fylla 60kWh över en natt...
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Johan Gunverth

Om du nu är medveten om detta, då bör du tydliggöra detta när du skriver.

När du t.ex. skriver; ”Eftersom det är effektbristen som är det stora problemet kan nätägarna köpa sig lite tid genom att höja avgiften för de som ”storbelastare” medan de funderar på hur de skall lösa problemet och genomföra det.” - då verkar du blanda rollerna och förvillar läsarna.

Den effektbrist som ibland kan synas genom t.ex. höga elpriser, är inte kopplad till ägarna av elnäten (i ditt fall Göteborg Energi Nät AB) och den effektavgift som skall införas senast 2027. Den är kopplad till elenergibolagen (i ditt fall Göteborg Energi Din El AB).


Det är inte samma bolag som i ditt fall har bägge rollerna, det handlar om två olika bolag som inte får ha samma styrelse. Däremot så får Göteborg stad, äga dessa två bolag.

Det ena bolaget heter rimligen ”Göteborg Energi Nät AB”, de äger elnäten och inför effektavgiften. [länk]

Det andra bolaget heter rimligen ”Göteborg Energi Din El AB”, och de genererar och köper och säljer elenergin.
[länk]

Nu är inte jag kund hos varken Göteborg Energi Nät AB eller Göteborg Energi Din El AB så du får titta på dina två räkningar och korrigera mig om jag har är fel underrättad.
Det stämmer. Två olika fakturor från ”Göteborg Energi”. En för elnät och en för elhandel. Den här akademiska detaljen tillför inget till diskussionen om effekttaxa/effektariff. Vi pratar teknik, praktisk förfarande och hur man avgör när och hur mycket effekt man kan belasta och vad resultatet blir. Vem som skickar fakturan är hyfsat ointressant ur tekniskt perspektiv.

Vad har du åsikter om det ämnet @Martin Lundmark ?
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Eftersom det är effektbristen som är det stora problemet kan nätägarna köpa sig lite tid genom att höja avgiften för de som ”storbelastare” medan de funderar på hur de skall lösa problemet och genomföra det. Sedan kanske problemet med effektbrist löser sig permanent med den effektflexibilitet man skapar i och med effekttaxa.
Hej
När du skriver så så påstår du ju att elnätsbolaget är involverat i frågan om effektbristen när elgenereringen är lägre än effektbehovet.

Elnätsbolagt får inte vara involverad i elgenerering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.