M Martin Lundmark skrev:
Hej
När du skriver så så påstår du ju att elnätsbolaget är involverat i frågan om effektbristen när elgenereringen är lägre än effektbehovet.

Elnätsbolagt får inte vara involverad i elgenerering.
Det skrev jag inte. Elnätsbolagen drabbas däremot av effektbristen när överföringskapaciteten inte räcker.
Jag förstår fortfarande inte vad det har med ämnet att göra.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Elnätsbolagen drabbas däremot av effektbristen när överföringskapaciteten inte räcker.
Hej
Hur drabbas de av effektbrist mellan genererad och efterfrågad effekt?

Elnätsbolaget är en transportör av elenergin och finansieras av sina anslutna kunder och leverantörer
 
Redigerat:
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag förstår fortfarande inte vad det har med ämnet att göra.
Hej Johan Gunverth

Rubriken (ämnet) för tråden är ”Effekt-tariff , vilka toppar har du?”

Samhället är idag helt beroende av att vår elkraftförsörjning fungerar. Desto mer vi begriper av vår elkraftförsörjning desto lättare är det för oss att ta bra beslut, om hur vi skall agera, när förändringar sker.

Effektavgiften, införs för att hålla nere kostnaden för elnäten, d.v.s. för att undvika att vi behöver bygga onödigt kostsamma elnät. När fler kan nyttja de redan byggda elnäten sprids kostnaden ut över fler användare.

Desto mer vi begriper av hur effektavgiften är upplagd desto lättare är det för oss att långsiktigt anpassa oss så att våra kostnader blir lägre.

Men det är kontraproduktivt för förståelsen om man blandar in elenergibolagen i de tariffer som elnätsbolagen inför och tvärtom.
Det skapar förvirring för de som är elanvändare och som vill förstå.

En förenklad analogi är; Om du vill beställa en vara från ett företag, där posten är den naturliga distributören av varan.
Om då det företag du beställer varan ifrån, inte har den rätta storleken eller färgen du önskar, då är det kontraproduktivt och förvirrande att skriva en insändare och klaga på posten.
 
Redigerat:
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det stämmer. Två olika fakturor från ”Göteborg Energi”. En för elnät och en för elhandel. Den här akademiska detaljen tillför inget till diskussionen om effekttaxa/effektariff. Vi pratar teknik, praktisk förfarande och hur man avgör när och hur mycket effekt man kan belasta och vad resultatet blir. Vem som skickar fakturan är hyfsat ointressant ur tekniskt perspektiv.

Vad har du åsikter om det ämnet @Martin Lundmark ?
Hej

När det gäller frågan hur jag tacklar effektavgifterna ("teknik, praktisk förfarande och hur man avgör när och hur mycket effekt man kan belasta och vad resultatet blir") som kommer införas senast 2027 så kan jag kortfattat svara.

Jag köpte mitt hus 1994. Valet av hus skedde med avsikten att kunna bo där länge med låga boendekostnader speciellt som pensionär.

När jag i dec 2006 installerade en varvtalsstyrd bergvärmepump som inte behöver eltillskott (ens när det är – 34 grader som är DUT) så hade jag väntat ett antal år på att det utförandet av bergvärmepump skulle komma.

Eftersom jag klarar mig utan eltillskott, så har jag klarat ned till drygt 30 minusgrader i några dagar med max ca 5,3 kW till bergvärmepumpen.

Huset behövde de 10 första åren i genomsnitt totalt ca 43 000 kWh/år före installation av värmepumpen, året efter installationen var jag nere i ca 16 000 kWh/år och nu som lägst minskat ytterligare några tusen kWh/år.

Jag använder idag ca 8000 kWh per år till värme och varmvatten i prisområde 1 i ett ca 60 år gammalt (125 + 125 m2 hus med källare + 60 m2 vidbyggt uppvärmt garage).

Jag har ingen elbil och det betyder att när det är som kallast är det bergvärmepumpens ström (ca 8 A per fas) som ger upphov till den huvussakliga effektbelastningen som underlag till debiteringen av effektavgiften (den dag effektavgiften kommer), vi har inte effektavgift än

Jag uppskattar att med de 16 A säkringar jag har idag, att den årliga kostnaden för elnätet rimligen ökar de tre kallaste månaderna på vintern och sjunker ett antal sommarmånader. Det kan innebära lika eller eventuellt en lägre årskostnad för elnätet.

Skaffar jag elbil då kan (beroende på bil och laddare den dagen) mina elnäts kostnader öka igen, men det får jag då, i så fall, räkna med eftersom jag rimligen ökar ”belastningen” på själva elnätet och kommer att debiteras därefter.

Hur har du själv gjort?
 
Redigerat:
P peter_73 skrev:
Tar man ut tex 5kWh varmtvatten pr dygn som vi gör härhemma i genomsnit, då tar det ju bara ca 5 timmar att värma vattnet igen med 1kW efftkt. Men, som jag skrev, tar man ut mycket vatten då är 3kW inkoppling säkert bäst. Jag har aldrig sett en vanlig VVB som kan programmeras med tidsintervall och extra uppvärmning. Värmepumpsinnedel kanske, men jag pratade om vanlig VVB ovan.
Jag har Nibe och det funkar prima. Ihopkopplad med värmen. I mitt fall bergvärme.
 
S Staffan-N skrev:
Timtaxa hos Ellevio? Du tänker inte på elhandelsbolaget istället för elnätsbolaget då?
Jo timtaxa för rörligt och vanlig 20 ampere abonnemang för privat bruk.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det intressanta är ju att det kallas ”effekttariff” och liknande, men ändå mäter genomsnittligt effektuttag under (i de flesta fall) en vald timma.
Effekt x tid = energi. Det borde heta energitoppstariff för att lära svensson skillnaden på effekt och energi. Det skulle i sin tur skapa förståelse för begreppet ”elbrist” som i alla lägen är en effektbrist. Framöver även tydliggöra ”effektflexibilitet” som är det system vi egentligen eftersträvar med att avgiftsbelägga effekttoppar.

Jag förstår ju att energibolagen rent tekniskt inte kan mäta effekt momentant och logga det. Det kan jag göra lokalt. När jag i ett försök maxar mitt effektuttag 3x 25A under 1 minut registreras det knappt hos nätägaren. Just för att det inte blev så mycket energi av det hela.
Jag kan få ut per kvart numera.
 
K Karriärmamman skrev:
Ett EU-reglemente ska länderna införa Effekt-tariffer senast 2027. I Sverige har man valt att lägga ansvaret på nätägaren (inget nationellt regelverk, nationella tidszoner etc).
I mitt fall har Ellevio valt att räkna på ett snitt av mina tre högsta förbrukningstoppar av köpt el från elnätet. Fick en simulering och kunde jämföra nuvarande pris med pris enligt kommande prismodell. Då jag förbrukar mellan 0,3-2,4 kwh/timme och med toppar kring 2,4 kwh. Just denna exempel-månad hade jag ca 10 toppar på just 2,4. Det vill säga det är inga toppar, utan jag som planerat väl med jämn förbrukning.

Utifrån simuleringen kommer då priset att öka de varma månaderna på året. Hur är detta möjligt? Jag tycker jag är mycket låg förbrukning och typ inga toppar.

Det verkar helt enkelt som om effektavgiften bara är ett tillägg, inte så att man räknat om hela kostnadsbilden och minskat avgiften generellt för att sedan lägga till resterande del som en effektavgift. I mitt fall 82,5 kr/månad i extra avgift.

Hur ser era förbrukningar ut? Vilka toppar har ni i september månad. ?
Samma utfall för mig, största kostnadsökningen på sommaren! helt galet.
 
M Mr Stirling skrev:
Samma utfall för mig, största kostnadsökningen på sommaren! helt galet.
Vilket elnätsabobnemang har du? "Enkel" eller "tid" eller något annat?
 
S Staffan-N skrev:
Vilket elnätsabobnemang har du? "Enkel" eller "tid" eller något annat?
Jag har Ellevio "enkel"16A huvudsäkring elområde 3, fast månadskostnad 345kr ink moms. Elen köper jag av Karlstad Energi per timme. Har solanläggning och 25kWh batteri. Snitt på mina effekttoppar Januari till September är 6,55/5,09/4,44/7,16/3,68/4,5/4,99/4,0/4,26. Har passat på att ladda batterier och elbil m.m vid minuspriser, men det kanske är kört nu med effektavgiften, blir till att räkna på det!
 
Redigerat:
M Mr Stirling skrev:
Jag har Ellevio "enkel"16A huvudsäkring elområde 3, fast månadskostnad 345kr ink moms. Elen köper jag av Karlstad Energi per timme. Har solanläggning och 25kWh batteri. Snitt på mina effekttoppar Januari till September är 6,55/5,09/4,44/7,16/3,68/4,5/4,99/4,0/4,26.
Intressant. Jag fick billigare med nya modellen även på sommaren, har inte gjort några ansträngningar för att flytta förbrukning annat än på vintern när timpriset är högt och värmepumpen drar massa el.
 
S Staffan-N skrev:
Intressant. Jag fick billigare med nya modellen även på sommaren, har inte gjort några ansträngningar för att flytta förbrukning annat än på vintern när timpriset är högt och värmepumpen drar massa el.
Tror att jag blir "straffad" av nya modellen p.g.a. att jag har väldigt låg förbrukning på sommaren. Maj=307kWh / Juni=369kWh / Juli=307kWh / Augusti=353kWh
Räknade på Maj månad och för att gå plus minus noll så måste jag sänka min snitteffekt till 0,9kW,, ska man skratta eller gråta?
 
Ja, med Ellevios nya modell så belönas du om du har en hög förbrukning per månad med låg effekttopp.
 
Ser ut att ha toppar på 4-5 kWh för vårt enplanshus med kopplat garage på 220 kvm, husets har platta på mark med golvvärme och värms med bergvärmepump och har även FTX.

Känner mig rätt nöjd med detta. Min kommun har inte gått ut med några avgifter än men tror jag kommer komma lindrigt undan.

Ser inte att vi kommer göra några förändringar i vardagen för att anpassa oss till denna ändring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.