6 755 läst · 92 svar
7k läst
92 svar
Effekt-tariff , vilka toppar har du?
Yes. Det vore katastrof om kommunen sålde bort elnätet till Ellevio, EON eller någon annan aktör.T TypRätt skrev:
Även om avgifterna är rimliga så blir det en fet vinst som kommer kommunen tillgodo.
Det är inte lika självklart att tokförbruka vid låga elhandelspriser pga effektavgiften. Med Ellevio så kan du ändå förbruka mellan 2200-0600 utan effektavgift så det bivillkoret får tas med jämfört med tidigare. Förmodligen är elhandelspriserna oftast lägre nattetid så det behöver inte bli jättekomplicerat att anpassa sig.M Mr Stirling skrev:
Jag missade att Ellevio tar ut halva effektavgiften nattetid så det går ju inte att brassa på urskillningslöst. Med ditt batteri kan du ju kapa toppar dagtid vilket kan vara gynnsamt, men det bygger på att batteriet räcker hela dagen 06-22 alla dagar i månaden. Några enstaka missar drar upp snittet direkt.M Mr Stirling skrev:
Nej, de kommer inte att ta ut halva effektavgiften utan de halverar effekttoppen mellan kl 22-06. Och räknar ut effektavgiften utifrån medelvärdet av månadens tre högsta toppar.ClasseClas skrev:
Exakt samma för mig. det är ju helt galet att man ska få straffkostnad vid låg förbrukning och dessutom jämn förbrukning. Är det syftet?M Mr Stirling skrev:
Vilket är då syftet med timpris? inget alls framöver för du kan inte nyttja det!
Med de med solceller kan inte /får inte köpa till månadspris enligt elbolagen. TALA OM OLIGOPOL!
Och det är det jag sktivit i den andra tråden. Ska det bli nollsummering så måste det vara exen frågan om man har en ett antal kW/h på ett dygn med tex ett uttag på 4 kW rakt över och några dygn kliver upp till 5 kw/h, då inträffar att straffet blir för den enda kW/h som. Nästa bra fråga då. Vad händer om det blir 7 kW/h ett dygn då och inte mer. Vem bestämmer hur det ska räknas, unte konsumenten. Det är nätägaren som bestämmer det.
Så att göra som en del, sitta och räkna hur dom ska göra, är en svår uppgift. Låpris på energin och förbruka en massa på natten, blir liksom lite fel, nät- och straffet ligger på nätet och räknas alltid som plus.
Har inte räknat något själv hur utfallet blir här, men en överraskning blir det säkert.
Så att göra som en del, sitta och räkna hur dom ska göra, är en svår uppgift. Låpris på energin och förbruka en massa på natten, blir liksom lite fel, nät- och straffet ligger på nätet och räknas alltid som plus.
Har inte räknat något själv hur utfallet blir här, men en överraskning blir det säkert.
Bastade i förra veckan. 8 kwh/ ca 1 timme. Priset kommer öka med elkosntad med ca 500 kr. Dvs så mycket ökar mina tre effektoppars snitt. Är detta verkligen Sverige???
Nu skälper väl knappast ett bastubad en blåsig januaridag klimatet. Värre med elbilar som laddas kl 17 en vardag i så fall.
Mina 80åriga föräldrar med 10500kWh/år i förbrukning får 10-100kr/mån lägre elnätsavgift 11av12 månader med Eleviros modell. Dom har sin bastu avställd
Mina 80åriga föräldrar med 10500kWh/år i förbrukning får 10-100kr/mån lägre elnätsavgift 11av12 månader med Eleviros modell. Dom har sin bastu avställd
Nu har vi kört 10 dagar med nya effekttariffen från ellevio.
För oss verkar vi landa mellan 5,5-6 som toppar om vi sköter oss med elbilsladdningen.
Bergvärmen drar runt 3-3,5kW och går nästan dygnet runt när det är kallt (-10 eller kallare).
Lägger man till lite basförbrukning, matlagning och ibland kombinerat med spabadsvärmning är det omöjligt att komma lägre utan att bryta ryggen av sig.
En gång blev det knas med laddningen och vi fortsatte ladda en stund mellan kl 6-7 och fick topp på 9,8kWh. Så just nu har vi ett snitt på 7,1.
Men så länge vi sköter oss med elbilen tror jag faktiskt att vi skulle kunna tjäna någon enstaka krona vintertid jämfört med förut iom att pris per kWh har gått ner så pass mycket.
Sommartid är en annan historia men det är ju långt dit.
För oss verkar vi landa mellan 5,5-6 som toppar om vi sköter oss med elbilsladdningen.
Bergvärmen drar runt 3-3,5kW och går nästan dygnet runt när det är kallt (-10 eller kallare).
Lägger man till lite basförbrukning, matlagning och ibland kombinerat med spabadsvärmning är det omöjligt att komma lägre utan att bryta ryggen av sig.
En gång blev det knas med laddningen och vi fortsatte ladda en stund mellan kl 6-7 och fick topp på 9,8kWh. Så just nu har vi ett snitt på 7,1.
Men så länge vi sköter oss med elbilen tror jag faktiskt att vi skulle kunna tjäna någon enstaka krona vintertid jämfört med förut iom att pris per kWh har gått ner så pass mycket.
Sommartid är en annan historia men det är ju långt dit.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 315 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 315 inlägg
En bastu på 6 kW alltså?K Karriärmamman skrev:
Det ni kan göra är att fördela det på två timmar, dvs starta bastun x.30 och stoppa x+1.30 så blir toppen lägre.
Låter å andra sidan inte helt ologiskt att den som skapar sådana toppar också ska betala mer än den som inte gör set, enligt mig.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 582 inlägg
Man skickar in den gula delen av intyget som man får av elektrikern när han installerar aggregatet, så får man tillbaka ett envägs-hänglås som man förreglar brytaren med till bastun. Det sänker taxeringsvärdet med ett halvt prisbasbelopp, så kan vara smart om man inte bastar så mycket och mest använder bastun som förvaringsutrymme.K Kane skrev:
Har dom inte pratat om att mäta kvartar bara för att kring gå denna typ av optimering?Fairlane skrev: