6 503 läst · 90 svar
7k läst
90 svar
Effekt-tariff , vilka toppar har du?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 313 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 313 inlägg
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 582 inlägg
Läste detta på Lars Wilderangs blogg.
28% lägre elpris med timpris i december och 15% lägre effekttaxa via hemautomatisering – Cornucopia? https://search.app/3AAaqnTQsHa2DG1W9
Borde ge en hel extra information och "kött på benen" till och med de som "nördat" ner sig i frågan
28% lägre elpris med timpris i december och 15% lägre effekttaxa via hemautomatisering – Cornucopia? https://search.app/3AAaqnTQsHa2DG1W9
Borde ge en hel extra information och "kött på benen" till och med de som "nördat" ner sig i frågan
28% lägre elpris. Check: https://offpeak.se/snaps/2PmyJzhla9OnH65wP6DD/graphs
Jag är osäker på att det lönar sig med solceller efter effektavgiftens införande. Om du lyckats räkna på det så meddela gärna resultatet (samma situation förutom att jag saknar elbil, samt saknar batteri).M Mr Stirling skrev:Jag har Ellevio "enkel"16A huvudsäkring elområde 3, fast månadskostnad 345kr ink moms. Elen köper jag av Karlstad Energi per timme. Har solanläggning och 25kWh batteri. Snitt på mina effekttoppar Januari till September är 6,55/5,09/4,44/7,16/3,68/4,5/4,99/4,0/4,26. Har passat på att ladda batterier och elbil m.m vid minuspriser, men det kanske är kört nu med effektavgiften, blir till att räkna på det!
Solceller + effektavgift = dålig kombo?
Jag tog data från SMHI och Tibber och kom fram till att jag med 10 paneler bara skulle fått ca30% egenanvändning förra året. Så ej lönsamt utan 60öring:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.log
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.log
Ang effekt uttag.
Genererar ca 10000 kWh med solceller varje år och ska installera ett 15kwh batteri. Om jag har rätt så lär jag inte köpa någon el alls under minst 6 månader. Blir min månads avgift isf ett bas pris IOM att det inte ska bli några effektuttags beräkningar?
Antar teoretiskt att min fasta räkning går ner under dessa månader.
På vintern räcker batterierna inte till för en hel dag då jag inte genererar någon nämnvärd del el så planen är att ladda det fullt under natten med billigare el och använda den under dagen. Antar att idealet är att använda batteriets effekt för att kapa topparna då jag just nu använder mellan 32-45kwh/dygn beroende på yttertemperatur.
Batteriet skulle då teoretiskt kunna låta mina toppar hamna en bra bit lägre under vintertiden.
Nuvarande förbrukningen ligger o hoppar runt 3-4 ganska konstant men ibland blir det ju toppar på 6-7 och idag hade jag en på 10! ( tror ugnen hjälpte till där) Lite stressande om man har 3 sådan per månad!! Hoppas att batteriet kan ta bort dessa för oss 🙏🏻.
Har nu tur att Vattenfall är vår leverantör så har ju tid att köra ihop systemet till dom introducerar effekt uttag för oss.
Genererar ca 10000 kWh med solceller varje år och ska installera ett 15kwh batteri. Om jag har rätt så lär jag inte köpa någon el alls under minst 6 månader. Blir min månads avgift isf ett bas pris IOM att det inte ska bli några effektuttags beräkningar?
Antar teoretiskt att min fasta räkning går ner under dessa månader.
På vintern räcker batterierna inte till för en hel dag då jag inte genererar någon nämnvärd del el så planen är att ladda det fullt under natten med billigare el och använda den under dagen. Antar att idealet är att använda batteriets effekt för att kapa topparna då jag just nu använder mellan 32-45kwh/dygn beroende på yttertemperatur.
Batteriet skulle då teoretiskt kunna låta mina toppar hamna en bra bit lägre under vintertiden.
Nuvarande förbrukningen ligger o hoppar runt 3-4 ganska konstant men ibland blir det ju toppar på 6-7 och idag hade jag en på 10! ( tror ugnen hjälpte till där) Lite stressande om man har 3 sådan per månad!! Hoppas att batteriet kan ta bort dessa för oss 🙏🏻.
Har nu tur att Vattenfall är vår leverantör så har ju tid att köra ihop systemet till dom introducerar effekt uttag för oss.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 973 inlägg
Efter att planerat om min elbilsladdning till huvudsakligen nattetid samt minskat effekten så har mitt snitt (för debitering) minskat från 12 kW (alltid vid laddning) till 6,7 kW hittills i Jan -25. Då ser verkar det snarare vara vardagsförbrukningen som styr då peaken alltid inträffar mellan kl 17-18. Där har vi lite att jobba med mao.
Ett räknexempel ger
Tidigare model 20A
450kr/mån + 1500 kWh x 30 öre = 900 kr
Ny effektsbaserad modell
365kr/mån + 1500 kWh x 6 öre + 82 x 6,7 = 1004 kr
Priset blir samma vid en snitteffekt på 5,4 kW. Elskatten blir samma i båda fallen. Om både månadsavgiften och effektkostnaden kan ses som konstanter så minskar kostnaden per kWh kraftigt med högre förbrukning, vilket knappast ska vara ett incitament mot den tidigare modellen.
Vi var utomlands under en månad i somras och hade i princip ingen elförbrukning under tiden. Däremot laddade vi bilen både innan och direkt efter hemkomst. Ellevio indikerade ett snitt på 11 kW vilket med den nya modellen skulle kostar oss 365 + 11x82 = 1267 kr bara i fasta kostnader samt ett par kronor i förbrukning. Dyr hemmaladdning mao… tur att modellen inte gällde då.
Det är något vajsing med detta även om jag förstår att det är rimligt att hålla nere effektuttaget från elnätet.
Ett räknexempel ger
Tidigare model 20A
450kr/mån + 1500 kWh x 30 öre = 900 kr
Ny effektsbaserad modell
365kr/mån + 1500 kWh x 6 öre + 82 x 6,7 = 1004 kr
Priset blir samma vid en snitteffekt på 5,4 kW. Elskatten blir samma i båda fallen. Om både månadsavgiften och effektkostnaden kan ses som konstanter så minskar kostnaden per kWh kraftigt med högre förbrukning, vilket knappast ska vara ett incitament mot den tidigare modellen.
Vi var utomlands under en månad i somras och hade i princip ingen elförbrukning under tiden. Däremot laddade vi bilen både innan och direkt efter hemkomst. Ellevio indikerade ett snitt på 11 kW vilket med den nya modellen skulle kostar oss 365 + 11x82 = 1267 kr bara i fasta kostnader samt ett par kronor i förbrukning. Dyr hemmaladdning mao… tur att modellen inte gällde då.
Det är något vajsing med detta även om jag förstår att det är rimligt att hålla nere effektuttaget från elnätet.
En enda topp på 11 kW under en timme kan du glömma.Onsalakorven skrev:Vi var utomlands under en månad i somras och hade i princip ingen elförbrukning under tiden. Däremot laddade vi bilen både innan och direkt eBRaZfter hemkomst. Ellevio indikerade ett snitt på 11 kW vilket med den nya modellen skulle kostar oss 365 + 11x82 = 1267 kr bara i fasta kostnader samt ett par kronor i förbrukning.
Du måste hitta dom två andra topparna under samma månad också.
Bara om du har samtidigt 11 kW en hel timme och också tre olika timmar stämmer din kalkyl.
Det är inte krav på att de ska mäta på 15min intervall än. Det är krav på att mätaren ska ha förmågan.C cpalm skrev:
Det finns vad jag vet ingen som har sagt att effektavgiften ska baseras på en 15 min period. Däremot har jag läst en studie som kom fram till att det inte var vettigt att gå under 1 h period. Men det skulle ju vara rimligt att gå över till ett rullande medelvärde.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 973 inlägg
Nej, helt riktigt flera toppar. Innan och efter hemkomst med laddning av bilen vid minst 3 olika tillfällen och dagar @ 11kW under den aktuella perioden. Ellevio pekade på just dessa som underlag för framtida debitering. Inga konstigheter.D Dilato skrev:
Så du valde att ladda på högkostnadstid i stället för på natten där det räknas som hälften?Onsalakorven skrev: