10 140 läst · 86 svar
10k läst
86 svar
Effecta lambda 35 - kokar ofta
100% att det inte är problemet.
*B bergquist skrev:Hej
Vi har en vedpanna som kokar lite då och då.
Rörmokaren tror det är vatten i systemet och satt en avluftare över tryckkärlet men tror det är något mer.
Ska givetvis ringa dem på måndag men lite tröttnat på problemet och ber er om hjälp.
Utrustning.
Vedpanna Effecta lambda 35
Tryckkärl 200l
Ack tankar. 500x2 L
Ack. Tank 500l med inbyggd elpatron
Vi har lekt med rör och element i 2 årstid pga. Renovering men är nu klara o h pannan började koka för ca 6 månader sedan.
Tidigare hade vi ett kärl på vinden och då skulle vattennivån på givaren visa 5, vilket vi fortsatte med även när vi tog bort detta och satt den i källaren ( fick senare reda på att vattnet ska då vara på min. 10 då det ska kunna trycka upp 10 meter i luften)
Jag ligger med vattnet stabilt på 10-11 men ändå kokar pannan någon gång varannan vecka.
Vad tror ni är fel?.
Jag tycker att tryckkärlet på 200l låter ihåligt, Dva utan vatten, men avluftaren sitter där över och där kommer det vatten när jag luftar.
Ok, dagens problem, den höll på koka men hann se problemet och luftade och fyllde på vatten.
Tredje gången jag luftade och fyllde på så sänkes tempen
2 ack.tankar som står för värmen i huset var på 90 grader och ack ta Ken för varmvatten var på 20, 30 och 40 grader ( tre givare).
När jag fyllde på lite. Sista gången så gick temperaturen på pannan ner från 95 grader till stabila 79 på några minuter och varmvatten acktanken gick upp direkt till 40 40 80 grader.
Följande har jag fått reda på
Värme.
Tankarna ska upp på ca 80 grader
Varmvatten
Tanken ska upp till ca 80 grader och värmeack. Tankarna ska förse den med värme (fungera ej)
Pannan
Co2 - 13 (justeras av spjäll)
Rök hos oss 240-250 är normalt.
Panna 78
Lambda (vet ej) men ligger nästan allt runt 87,,%
Om det slutna expansionskärlet är tomt på vatten tyder det på att lufttrycket för förkomprimering är för stort, över 1 Bar. Bör vara ca 0,5 Bar(kg/m2)
En fråga till alla
Får man lov numera att ha slutet kärl vid vedeldning utan nedkylning med tappvatten vid kokning?
Vill minnas nedkylning av krav. Det är ca 30 år sedan jag arbetade med sådana frågor så bestämmelser kan ha ändrats.
*
Vet inte vad vi har men tror det är slutet system så my key vet jag, sen har vi pannan som stängs av vid kokning och om detta krånglar så finns det någon form av automatisk tömning som öppnas upp.
Lyckligtvis aldrig hänt, för övrigt fungerar systemet klockrent
Lyckligtvis aldrig hänt, för övrigt fungerar systemet klockrent
Svar nej , det ska vara en säkerhet av typ SYR om det är slutet system, som spolar in KV , antingen direkt i pannvattnet eller i en kylslinga Sen finns ytterligare en sak kylningen, har man stor tryckkärl/hydrofor så kan det gå, annars ett separat kärl, bör vara 100 L som är kopplat till SYREN, Vad händer vid strömavbrott och pannan kokar.J Jochi skrev:*
Om det slutna expansionskärlet är tomt på vatten tyder det på att lufttrycket för förkomprimering är för stort, över 1 Bar. Bör vara ca 0,5 Bar(kg/m2)
En fråga till alla
Får man lov numera att ha slutet kärl vid vedeldning utan nedkylning med tappvatten vid kokning?
Vill minnas nedkylning av krav. Det är ca 30 år sedan jag arbetade med sådana frågor så bestämmelser kan ha ändrats.
*
Det finns krav på nödkylning. Det har dock inget med huruvida expansionen är öppen eller sluten att göra.J Jochi skrev:*
En fråga till alla
*
SYR är ett varumärke inte en ventiltyp.
Jag tycker du ska kontrollera följande: Kontrollera förtrycket i expansionskärlet så det är korrekt, för att göra det måste kärlet vara tomt och ej anslutet. Kontrollera termostaten som sitter i laddomaten så att den fungerar, du kan ta ut den och värma den på spisen för att se om den öppnar. Se till att cirkpumpen till laddutrustningen verkligen går när pannan börjar gå upp i temp. Denna startas oftast på rökgastemp. Elda med förstånd, anpassa vedfyllningen utifrån hur mycket ackarna är laddade. Kontrollera så du inte har några backventiler i anläggningen som kan begränsa flödet mellan ackar och panna. Se till att systemet är ordenligt luftat.B bergquist skrev:Hej
Vi har en vedpanna som kokar lite då och då.
Rörmokaren tror det är vatten i systemet och satt en avluftare över tryckkärlet men tror det är något mer.
Ska givetvis ringa dem på måndag men lite tröttnat på problemet och ber er om hjälp.
Utrustning.
Vedpanna Effecta lambda 35
Tryckkärl 200l
Ack tankar. 500x2 L
Ack. Tank 500l med inbyggd elpatron
Vi har lekt med rör och element i 2 årstid pga. Renovering men är nu klara o h pannan började koka för ca 6 månader sedan.
Tidigare hade vi ett kärl på vinden och då skulle vattennivån på givaren visa 5, vilket vi fortsatte med även när vi tog bort detta och satt den i källaren ( fick senare reda på att vattnet ska då vara på min. 10 då det ska kunna trycka upp 10 meter i luften)
Jag ligger med vattnet stabilt på 10-11 men ändå kokar pannan någon gång varannan vecka.
Vad tror ni är fel?.
Jag tycker att tryckkärlet på 200l låter ihåligt, Dva utan vatten, men avluftaren sitter där över och där kommer det vatten när jag luftar.
Ok, dagens problem, den höll på koka men hann se problemet och luftade och fyllde på vatten.
Tredje gången jag luftade och fyllde på så sänkes tempen
2 ack.tankar som står för värmen i huset var på 90 grader och ack ta Ken för varmvatten var på 20, 30 och 40 grader ( tre givare).
När jag fyllde på lite. Sista gången så gick temperaturen på pannan ner från 95 grader till stabila 79 på några minuter och varmvatten acktanken gick upp direkt till 40 40 80 grader.
Följande har jag fått reda på
Värme.
Tankarna ska upp på ca 80 grader
Varmvatten
Tanken ska upp till ca 80 grader och värmeack. Tankarna ska förse den med värme (fungera ej)
Pannan
Co2 - 13 (justeras av spjäll)
Rök hos oss 240-250 är normalt.
Panna 78
Lambda (vet ej) men ligger nästan allt runt 87,,%
En expansionskärl behöver inte kopplas bort för att man ska kunna kolla förtrycket. Det räcker att sänka systemtrycket.
Låter rimligt, sänker man systemtrycket till 0bar bör man kunna justera förtrycket med ventilen på expansionskärlet. Gjorde enligt flamcos beräkning justeringen av trycket innan påfyllningen av vatten.D Daniel 109 skrev:
Det räcker att det är under förtrycket. Men det gäller ju för 0bar.
HejGarningen skrev:Jag tycker du ska kontrollera följande: Kontrollera förtrycket i expansionskärlet så det är korrekt, för att göra det måste kärlet vara tomt och ej anslutet. Kontrollera termostaten som sitter i laddomaten så att den fungerar, du kan ta ut den och värma den på spisen för att se om den öppnar. Se till att cirkpumpen till laddutrustningen verkligen går när pannan börjar gå upp i temp. Denna startas oftast på rökgastemp. Elda med förstånd, anpassa vedfyllningen utifrån hur mycket ackarna är laddade. Kontrollera så du inte har några backventiler i anläggningen som kan begränsa flödet mellan ackar och panna. Se till att systemet är ordenligt luftat.
Tack för svar, men problemet är åtgärdat sen långt tillbaka, var extremt mycket luft i systemet efter all renovering.
Nu har det fungerat felfritt, vilket är skönt, för jobbigt när saker strular