dof dof skrev:
Kan du ta några bättre bilder på de 2 mätarna vid pannan? Tycker det ser ut på videon som du har väldigt dåligt tryck i systemet (första mätaren ovanför pannan). Det andra som syns i videon är väl någon typ av syr-ventil dvs nödkylning. Är det den du öppnar då det kokar?
När pannan var på hög värme.
När nedre mätsren nästan maxar så fungerar systemet bättre.

Den andra är nödkylning och den givaren visar samma som den jag visar nu

• Temperaturmätare på en panna som visar runt 80 grader Celsius, med indikering för vattennivå nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Vector skrev:
Be rörmockarn sätta in en genomströmningsluftare på rör till acktankarna så är problemet med luft ett minne blott.
Bra idé, ska prata med rörmokaren.

GK100 GK100 skrev:
Du ska inte fylla på vatten om inte trycket som du ser på manometern gått ner det är ren Döbelnsmedicin. Som flera varit inne på har du nog någon form av luft/avluftningsproblem se mer åt det hållet. Gör man inte vettig installation anpassning när man byter till sluten expansion är det lätt att hamna i det läget.
Ok, men enda sättet att inte få pannan att koka.

Rörmokarna har tömt mitt system ca 4-5ggr senaste 2 åren och där mellan bytte vi till slutet system.

De säger att problemet uppstår pga att vi just nu tömt och fyllt på med syresatt luft hela tiden.

Ska be dem testa företaget ovan och se vad de säger om det

D Daniel 109 skrev:
Vad händer om du stoppar laddpumpen och startar den igen?
Vattnet slutar pumpa och tempen går upp.
Tidigare har den låtit jätte illa men det var en för vi bara körde med tryck på5, vilket var för lite när vi hade stängt system

Det borde inte behövas.

Du har en laddomat där och den kanske inte fungerar som den ska när temperaturen går i topp. under sexkanten på höger sida sitter en termostat, ut med den och koka på spisen så ser du om den öppnar och stänger som den ska. Hoppas att det går att stänga ventilerna runt laddomaten, ser lite kexigt ut och har dom inte använts på flera år så kan dom sitta fast. Även om det går att vrida dom så kan dom börja läcka vid spindeln. En vanlighet på dom.

Nej, det är inte termostaten som felar. Då skulle du inte ha så låg temperatur in i pannan.

B bergquist skrev:
När pannan var på hög värme.
När nedre mätsren nästan maxar så fungerar systemet bättre.

Den andra är nödkylning och den givaren visar samma som den jag visar nu
Ok skalan gick åt andra hållet , det var därför det såg lite ut. Jag håller nog med de andra att det är luft som ställer till det. Vart sitter avluftarna? Kan vara läge att be rörkrökaren ta med sig en termostatventil med lägre öppningstemp tills du blivit av med den mesta luften. Om det är nytt vatten i hela anläggningen är det mycket luft som ska ut , och med slutet expkärl har det ingenstans att ta vägen.

Det är ju inte varmt vatten som går in i pannbotten, så det hjälper inte att byta termostat.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Vad tycker ni om detta ?

Jag tycker det är konstigt att mina 2 ack tankar är 80grader och min varmvattenberedare är på 35-40grader och när jag släpper på några deciliter vatten (omöjligt att säga hur mycket) samt luftade i ca 3-4 sekunder, vilket jag iofs gjort 4-5 ggr närmaste 5 minuterna så gick helt plötsligt min VV upp till 80 grader på några minuter.

Mina 2 acktankar för värme fylls först sedan successivt min VV.

• Gilla
Raffelainen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte varmt vatten som går in i pannbotten, så det hjälper inte att byta termostat.
Nä men med lägre öppningstemp blir det lägre systemtemp och du får inte lika mycket luft vid varje eldning. Tror till och med att det står i laddomatmanualen att man med fördel kan använda en termostat med lägre öppningstemp vid igångkörning. Tror jag till och med fick med en 62° termostat till min laddomat 21.

Beror nog på att det finns ett flöde från tank , men dåligt kanske på primärsidan , stopp i flödet är det på något vis , pannan är rätt kraftig och ger nog en bra temp i topp och då kan det koka oavsett bottentemp som kan vara låg. Skifta termometrarna , lätt bara instuckna i hål förhoppningsvis. Sen foto på lite längre håll så alla rör och tankar syns från panna till tankar.

B bergquist skrev:
Vad tycker ni om detta ?

Jag tycker det är konstigt att mina 2 ack tankar är 80grader och min varmvattenberedare är på 35-40grader och när jag släpper på några deciliter vatten (omöjligt att säga hur mycket) samt luftade i ca 3-4 sekunder, vilket jag iofs gjort 4-5 ggr närmaste 5 minuterna så gick helt plötsligt min VV upp till 80 grader på några minuter.

Mina 2 acktankar för värme fylls först sedan successivt min VV.
Förstår jag rätt att det är den första tanken man ser som har beredare? Du har olika tankar så det är inte helt ovanligt att de laddas ojämnt. Du hade säkert en luftkudde i den tanken som gjorde att du inte fick någon cirkulation i den tanken.

dof dof skrev:
Ok skalan gick åt andra hållet , det var därför det såg lite ut. Jag håller nog med de andra att det är luft som ställer till det. Vart sitter avluftarna? Kan vara läge att be rörkrökaren ta med sig en termostatventil med lägre öppningstemp tills du blivit av med den mesta luften. Om det är nytt vatten i hela anläggningen är det mycket luft som ska ut , och med slutet expkärl har det ingenstans att ta vägen.
J jonaserik skrev:
Beror nog på att det finns ett flöde från tank , men dåligt kanske på primärsidan , stopp i flödet är det på något vis , pannan är rätt kraftig och ger nog en bra temp i topp och då kan det koka oavsett bottentemp som kan vara låg. Skifta termometrarna , lätt bara instuckna i hål förhoppningsvis. Sen foto på lite längre håll så alla rör och tankar syns från panna till tankar.
you

Avluftaren sitter över tryckkärlet som är den högsta punkten i pannrummet.

Tar nya bilder när jag är hemma imorgon

J jonaserik skrev:
Vilka termostater?
Kan ta bild imorgon när jag är hemma

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.