dof dof skrev:
Förstår jag rätt att det är den första tanken man ser som har beredare? Du har olika tankar så det är inte helt ovanligt att de laddas ojämnt. Du hade säkert en luftkudde i den tanken som gjorde att du inte fick någon cirkulation i den tanken.
Ja det stämmer.
Den oranga är VV, den är.alltid mycket långsam
 
B bergquist skrev:
Ja det stämmer.
Den oranga är VV, den är.alltid mycket långsam
Om det sitter kulventiler på de andra 2 tankarna går det att strypa lite där för att få jämnare laddning. Men det är inget du ska laborera med nu utan nu måste du få ordning på luften först. Är enda avluftningen som finns vid expansionskärlet som står på andra sidan? Vad är det för typ av avluftare , manuell eller automatisk?
 
dof dof skrev:
Om det sitter kulventiler på de andra 2 tankarna går det att strypa lite där för att få jämnare laddning. Men det är inget du ska laborera med nu utan nu måste du få ordning på luften först. Är enda avluftningen som finns vid expansionskärlet som står på andra sidan? Vad är det för typ av avluftare , manuell eller automatisk?
Det finns någon typ av avluftare vid golvet, men gissar den används för att tömma systemet.

Men ja det finns en manuell avluftare ca 300.cm.rördragning från första ack.tabk
 
Du borde ha åtminstone en avluftare vid tankarna också. Avluftaren vid expansionskärlet fungerar säkert bra då inte pannan går , men då du eldar följer luften med vattnet till tankarna , det bildas en luftkudde , du tappar cirkulationen. Jag antar att alla tankar är anslutna i toppen också? Då menar jag anslutningen högst upp på tanken mot taket.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Ja det stämmer.
dof dof skrev:
Du borde ha åtminstone en avluftare vid tankarna också. Avluftaren vid expansionskärlet fungerar säkert bra då inte pannan går , men då du eldar följer luften med vattnet till tankarna , det bildas en luftkudde , du tappar cirkulationen. Jag antar att alla tankar är anslutna i toppen också? Då menar jag anslutningen högst upp på tanken mot taket.
Ja det stämmer.
Alla tankarna är ihopkopplad både uppe ochnere.
 
Om avluftningen sitter vid expansionskärlet är det ganska långt ifrån pannan. Dessutom sannolikt utan lutning från pannan och utan flöde. Avluftningen bör sitta då att luft från pannan utan vidare kan ta sig ut.
 
Och sammankopplade med ett rör , dom paralella , en avluftare på topprör är inte fel då .jag har en avluftare till varje tank. på topp
 
B bergquist skrev:
Ja det stämmer.


Ja det stämmer.
Alla tankarna är ihopkopplad både uppe ochnere.
Om tankarna är kopplade i topp "måste" du i alla fall ha åtminstone en avluftare där. Anledningen är att luften som kommer till tankarna har ingenstans att ta vägen ,och då får du en luftkudde i toppen , därav tappar du cirkulationen och pannan kokar.
 
Är det en rörfirma som har installerat anläggningen?
 
Som jag skrev så sätt in en genomströmmningsluftare så separeras all luft som går igenom den.
 
  • En genomströmmningsluftare från Flamco.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
dof dof skrev:
Om tankarna är kopplade i topp "måste" du i alla fall ha åtminstone en avluftare där. Anledningen är att luften som kommer till tankarna har ingenstans att ta vägen ,och då får du en luftkudde i toppen , därav tappar du cirkulationen och pannan kokar.
Men nu tycks ju inte problemet vara cirkulationen i tankarna primärt.
 
V Vector skrev:
Som jag skrev så sätt in en genomströmmningsluftare så separeras all luft som går igenom den.
Var någonstans ska den sitta , luften finns ju på topp nu. Ett foto på rören över tankarna är bra , så rören syns mellan dom. kan du ordna det
 
Nej, över pannan. Inte främst över tankarna. Det är cirkulationen i pannkretsen som inte fungerar.
 
Den kan sitta var som helst då luften som följer med vattnet avluftas då den passerar. Sen så är det väl inte dumt om den sitter så högt som möjligt på denna installation
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, över pannan. Inte främst över tankarna. Det är cirkulationen i pannkretsen som inte fungerar.
Nu är du där igen, enligt alla uppgfter här så antas att luften finns i rören ovanför tankarna och hindrar flödet, då måste ju avluftaren sitta på topp. När avlutad eldning blir och laddpumpen stannar så går luften upp i rören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.