Har du fått någon ordning på det?

Hej allihoppa

det har hänt lite nu i veckan, vilket är roligt och håller tummarna på att allt fungerar .

1. ringde Effecta support, mycket trevlig man som hjälpte mig även om jag var privatperson.
  • första jag fick reda på är att sekundära tilluftsventilerna aldrig varit rensade varken av mig eller tidigare ägare, detta gjordes och jag upplevde direkt att det var enklare att tända pannan, fast viktigt att tänka på att jag tidigare inte haft några större problem tidigare.
  • Nästa sak var att sekundära och primära spjällen är tvungen att efterjusteras efter man eldat ett tag, spjället ska ha lite motstånd när det öppnas, men mitt öppnades mycket enkelt vilket bara krävdes några minuters arbete.
Båda två sakerna resulterade i att min rökgastemperatur som varit upp och ner de närmaste veckorna numera ligger stabilt.

2. Rörmokaren kom och satte dit en avluftare, dessvärre inte någon automatiskt, då takhöjden mellan rören gjorde detta svårt. vi valde istället att ha mekanisk, vilket jag inte tycker är några problem.

överlag så upplever jag att allt fungerar mycket bättre och att VV beredaren kommer upp i temperatur snabbare, har eldat i 3 dagar sedan dess och ska bli skoj om jag upplever att pannan kokar inom kort, vilket var den primära anledningen till min fråga och de problem jag haft.

återigen, tack så mycket för ett underbart forum, ni har hjälpt mig så mycket!

jag har nu eldat i pannan i 3 dagar efter att rörmokaren varit här och satt dit en avluftningsventil över VV beredaren, vilket var den vi misstänkte krånglade lite.

• Gilla
GbSabo och 1 till
  • Laddar…
Bra att det verkar ordna sig (y)
Att det inte blev någon automatiskt avluftare ska du snarare vara glad för.

B bergquist skrev:
Hej allihoppa

det har hänt lite nu i veckan, vilket är roligt och håller tummarna på att allt fungerar .

1. ringde Effecta support, mycket trevlig man som hjälpte mig även om jag var privatperson.
  • första jag fick reda på är att sekundära tilluftsventilerna aldrig varit rensade varken av mig eller tidigare ägare, detta gjordes och jag upplevde direkt att det var enklare att tända pannan, fast viktigt att tänka på att jag tidigare inte haft några större problem tidigare.
  • Nästa sak var att sekundära och primära spjällen är tvungen att efterjusteras efter man eldat ett tag, spjället ska ha lite motstånd när det öppnas, men mitt öppnades mycket enkelt vilket bara krävdes några minuters arbete.
Båda två sakerna resulterade i att min rökgastemperatur som varit upp och ner de närmaste veckorna numera ligger stabilt.

2. Rörmokaren kom och satte dit en avluftare, dessvärre inte någon automatiskt, då takhöjden mellan rören gjorde detta svårt. vi valde istället att ha mekanisk, vilket jag inte tycker är några problem.

överlag så upplever jag att allt fungerar mycket bättre och att VV beredaren kommer upp i temperatur snabbare, har eldat i 3 dagar sedan dess och ska bli skoj om jag upplever att pannan kokar inom kort, vilket var den primära anledningen till min fråga och de problem jag haft.

återigen, tack så mycket för ett underbart forum, ni har hjälpt mig så mycket!

jag har nu eldat i pannan i 3 dagar efter att rörmokaren varit här och satt dit en avluftningsventil över VV beredaren, vilket var den vi misstänkte krånglade lite.
Se även till att laddpumpen startar vid ca 60 C så panncirken kommer igång , när du eldat ett tag så kan du ställa tillbaka den på 70 C eller liknade. Pannan blir kanonhet i topp och kokar lätt då

J jonaserik skrev:
Se även till att laddpumpen startar vid ca 60 C så panncirken kommer igång , när du eldat ett tag så kan du ställa tillbaka den på 70 C eller liknade. Pannan blir kanonhet i topp och kokar lätt då
Laddomat en styra av pannan, däremot har jag/vi nog löst problemet med kokning, nu har jag däremot ett annat problem som nog kräver support från Effecta.

Men tar det här ändå.

Blev tipsad av effecta att spänna fjädern för primär luften, detta gjordes och har sedan justerats en gång.

Eldade ett par gånger utan problem för att sedan några dagar sedan få en rökgas på 17%, primära spjället öppnades då helt och sekundära stängdes nästan, sedan står den där och tuggar...
Maskinen är inställd på 13%.

Konstigare är att displayen visar primärluft stängd, vilken den inte är.

Bild 123327 och 132349 är primär och sekundär när den visar bild 132314

De andra visar när jag kör i nödläge,

Har ni tips innan jag ringer support?

• Diffus bild av inre mekanismen i en panna, fokus på justerad primärluftsfjäder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inblick i panna med synliga ledningar och mekaniska komponenter, relaterat till ett justeringsproblem.
    Skapa konto
  • Digital display på en O2-kontrollenhet som visar rökgasvärden och pannans temperatur.
    Skapa konto
  • LCD-display på en pannstyrningsenhet som visar olika driftstatusar och temperaturer.
    Skapa konto
  • Öppet primärluftspjäll i värmepanna visat ur närbild, med synlig fjäder och justermekanism.
    Skapa konto
  • Innandömet i en vedpanna med justerat primärluftspjäll och dimma.
    Skapa konto
Där är jag borta , kan inget om lambdagrejer, har bara självdrag och pump.. finns säkert andra som vet. Annars Skogsforum ( vedeldning )

Inte pumpstyrning heller uppenbarligen. Det finns ingen panna med fläkt som styr laddpumpen mot panntemperaturen.

B bergquist skrev:
Laddomat en styra av pannan, däremot har jag/vi nog löst problemet med kokning, nu har jag däremot ett annat problem som nog kräver support från Effecta.

Men tar det här ändå.

Blev tipsad av effecta att spänna fjädern för primär luften, detta gjordes och har sedan justerats en gång.

Eldade ett par gånger utan problem för att sedan några dagar sedan få en rökgas på 17%, primära spjället öppnades då helt och sekundära stängdes nästan, sedan står den där och tuggar...
Maskinen är inställd på 13%.

Konstigare är att displayen visar primärluft stängd, vilken den inte är.

Bild 123327 och 132349 är primär och sekundär när den visar bild 132314

De andra visar när jag kör i nödläge,

Har ni tips innan jag ringer support?
Spjällen styrs av små stegmotorer och om spjällen kärvar orkar de inte med. Det finns ingen återkoppling på läget så indikeringen i displayen bygger bara på död räkning av var de ska stå om de fungerar som tänkt. Du kan ju känna på dem och motionera spjällen manuellt lite eller ev släppa efter på fjädringen du ställt om tidigare.

En annan sak du kan kolla är när du stoppar pannan eller bryter och slår till spänningen med huvudbrytaren ska de kalibrera sig genom att köra överdrivet långt mot mekaniska stoppet och stängt innan de börjar reglera.

D Daniel 109 skrev:
Inte pumpstyrning heller uppenbarligen. Det finns ingen panna med fläkt som styr laddpumpen mot panntemperaturen.
Nej det mp stämma, men det är pannan som ser till att laddomaten startar och stängs av iaf :)

GK100 GK100 skrev:
Spjällen styrs av små stegmotorer och om spjällen kärvar orkar de inte med. Det finns ingen återkoppling på läget så indikeringen i displayen bygger bara på död räkning av var de ska stå om de fungerar som tänkt. Du kan ju känna på dem och motionera spjällen manuellt lite eller ev släppa efter på fjädringen du ställt om tidigare.

En annan sak du kan kolla är när du stoppar pannan eller bryter och slår till spänningen med huvudbrytaren ska de kalibrera sig genom att köra överdrivet långt mot mekaniska stoppet innan de börjar reglera.
Bra idé, det ska jag testa.
Jag spännde primära för några dagar sedan och insåg ganska fort att jag spännt för hårt, släppte på den idag och tyckte den gick ok när jag rörde på den fram och tillbaka med handen, testade samtidigt att starta och stänga av pannan med on/off och både spjället rörde sig enkelt, iaf upplevde jag det med hur de lät.

Den sekundära spjället stänger och "tickar" flera ggr när pannan stängs av, typ som att den kalibrera sig, men inte primära.

I vilket fall så vill ändå primära sluta fungera efter man eldar i ca 30 min och visar stängt på displayen men är fullt öppet.

Jag ser det som att jag har tre möjligheter/felkällor.

1. Lambdasonden (kalibrerad för en vecka sedan)
2. Byta primära stegmotorn och spjället.
3. Försöka leka med spänningen mellan motorerna för att lösa problemet.

Oavsett kostnad så vill jag bara det ska fungera :)

B bergquist skrev:
Bra idé, det ska jag testa.
Jag spännde primära för några dagar sedan och insåg ganska fort att jag spännt för hårt, släppte på den idag och tyckte den gick ok när jag rörde på den fram och tillbaka med handen, testade samtidigt att starta och stänga av pannan med on/off och både spjället rörde sig enkelt, iaf upplevde jag det med hur de lät.

Den sekundära spjället stänger och "tickar" flera ggr när pannan stängs av, typ som att den kalibrera sig, men inte primära.

I vilket fall så vill ändå primära sluta fungera efter man eldar i ca 30 min och visar stängt på displayen men är fullt öppet.

Jag ser det som att jag har tre möjligheter/felkällor.

1. Lambdasonden (kalibrerad för en vecka sedan)
2. Byta primära stegmotorn och spjället.
3. Försöka leka med spänningen mellan motorerna för att lösa problemet.

Oavsett kostnad så vill jag bara det ska fungera :)
Visar den stängt men är fysiskt öppen och fortfarande går lätt har du som sagt något annat fel. Sonden kan du utesluta det är i så fall antingen motor, kablage, glapp i förbindningar eller drivsteget på kretskortet som felar.

• Gilla
bergquist och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Visar den stängt men är fysiskt öppen och fortfarande går lätt har du som sagt något annat fel. Sonden kan du utesluta det är i så fall antingen motor, kablage, glapp i förbindningar eller drivsteget på kretskortet som felar.

Tog en film :)
Tycker inte den kalibreras, det är den sekundära som låter efter den är stängd.

Tillkommer ännu en fråga.
Nu när man börjar läsa manualer och inte riktigt ta vad folk sagt till mig på allvar (menar inte forumet) så ser jag att dragluckan är inställd för pellets och inte ved, Eva. 15pa och inte 17-25pa som det rek i effectas manual.

Kan någon svara på vad som händer om den är för lätt ?

Film och bild

• Måttband som mäter avståndet på en metalldel, troligtvis inom ramen för byggprojekt.
    Skapa konto
Uppdatering 2022-01-24

om ni har läst den här tråden gällande pappa som kokar så är detta nu löst, fungerade mycket bra efter att en avluftningsventil installerades över acc.tankarna.

har även skrivit om mina problem med pannan gällande bland annat rökgas och CO2 värde,
Detta , utan att ropa hej för snabbt är nu "löst", det visade sig att det är stegmotorn för primära spjället som inte är riktigt frisk, testade detta genom att byta motorer mellan primär och sekundär, då sekundär är mindre viktig.

En ny motor beställs idag och byter ut denna direkt när den kommer.

skriver mina uppdateringar för om någon går in och läser tråden och vill ha svar på samma/liknande problem så uppskatttar säkert de lika mycket som jag att man har ett reslutat både negativt eller positivt som i mitt fall.

• Gilla
  • Älska
GbSabo och 2 till
  • Laddar…
B bergquist skrev:
Hej

Vi har en vedpanna som kokar lite då och då.
Rörmokaren tror det är vatten i systemet och satt en avluftare över tryckkärlet men tror det är något mer.
Ska givetvis ringa dem på måndag men lite tröttnat på problemet och ber er om hjälp.

Utrustning.
Vedpanna Effecta lambda 35
Tryckkärl 200l
Ack tankar. 500x2 L
Ack. Tank 500l med inbyggd elpatron

Vi har lekt med rör och element i 2 årstid pga. Renovering men är nu klara o h pannan började koka för ca 6 månader sedan.

Tidigare hade vi ett kärl på vinden och då skulle vattennivån på givaren visa 5, vilket vi fortsatte med även när vi tog bort detta och satt den i källaren ( fick senare reda på att vattnet ska då vara på min. 10 då det ska kunna trycka upp 10 meter i luften)

Jag ligger med vattnet stabilt på 10-11 men ändå kokar pannan någon gång varannan vecka.

Vad tror ni är fel?.

Jag tycker att tryckkärlet på 200l låter ihåligt, Dva utan vatten, men avluftaren sitter där över och där kommer det vatten när jag luftar.

Ok, dagens problem, den höll på koka men hann se problemet och luftade och fyllde på vatten.

Tredje gången jag luftade och fyllde på så sänkes tempen

2 ack.tankar som står för värmen i huset var på 90 grader och ack ta Ken för varmvatten var på 20, 30 och 40 grader ( tre givare).

När jag fyllde på lite. Sista gången så gick temperaturen på pannan ner från 95 grader till stabila 79 på några minuter och varmvatten acktanken gick upp direkt till 40 40 80 grader.

Följande har jag fått reda på

Värme.
Tankarna ska upp på ca 80 grader

Varmvatten
Tanken ska upp till ca 80 grader och värmeack. Tankarna ska förse den med värme (fungera ej)

Pannan
Co2 - 13 (justeras av spjäll)
Rök hos oss 240-250 är normalt.
Panna 78
Lambda (vet ej) men ligger nästan allt runt 87,,%
Hundra procent felaktigt montering tryckkärl skall sitta innan laddpump kalla sidan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.