P
B byggarätt skrev:
Standard köpeavtal räcker inte i ett köp som Ebbas o Esbjörns fall då det antagligen behövdes utredas noggrant hur fastigheten är belastad med olika saker?
Om saken tas upp i rätten så kommer med all säkerhet alla relevanta oklarheter att redas ut noggrant.

Någon direkt bättre metod för att utreda saken kan jag inte komma på.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P
B byggarätt skrev:
Korrekt uttryckt men du inser inte att Ebba som kristdemokrat är moraliskt tvungen att stå vid sitt löfte hon kan inte tilltvinga sig fastigheten utan att sluta som kristdemokrat
Som kristen kan man väl välja mellan korståg eller vända andra kinden till? Båda hör till kristen tradition.

Busch löfte är f.ö. villkorat.

P
B byggarätt skrev:
Jag diskuterar också juridiken nämligen att ebbas löfte till Esbjörn tvingar henne att inse att juridiken inte är en framkomlig väg för henne
Muntliga avtal är inte giltiga vid fastighetsaffärer, och det är väl dessutom lite oklart om ett ensidigt "löfte" är att betrakta som ett avtal.

Buschs uttalande torde således inte vara juridiskt bindande (vi skulle ju diskutera juridiken).

S
harry73 harry73 skrev:
Jag tror du har rätt. Binninge erkänner nu att Ebba även har rätt till skadestånd för alla omkostnader. Det betyder att det rätta spåret är att avtalet är giltig och att Esbjörn ska ersätta Ebba med skadestånd för alla omkostnader.
Ja, den där Binninge verkar inte allt för smart, han borde nog hålla sig till lite enklare mer standardiserad rådgivning, som verkar vara hans läst, snarare än tvistemål, där han verkar mest trassla in sig i sina egna yttranden.

S
P pmd skrev:
Var/hur har det framkommit att det var Esbjörn, och inte Ebba, som inte ville ha en mäklare inblandad?
Det har framkommit i kvällspressens artiklar.

T
P pmd skrev:
Han ställde upp, men fick inte vara med.
Nu ska du inte vara taskig med finsk sägen , dom hävda att när ryssen fick reda på att Simo Häyhä överlevde och vakna upp så gav ryssen upp direkt .

T
F fsn skrev:
Vad fan vet du om min dialekt ditt jävla fyllo?

Verkligheten är ju dessbättre den att alla inte är lika fokuserade eller imponerade av dig som du själv verkar vara. Så ursäkta min totala arrogans för att jag inte har koll på all skit du skriver. Vill du peka på nåt så rekommenderar jag att du länkar. På tal om länkar, sök dig till dom, Länkarna alltså. Just det, här har du länken [länk]

Angående att yttra sig om precis allt så gör du väl det oavsett vad jag tycker men jag säger bara... klar mycket smartare än dina...

SKD KIJ VFLL GÄULA YUTTO
Glada toner :surprised: om du undrar över äganderättens övergång, när den sker , så är det när alla klausuler är uppfyllda , bevis T2126-19 dom från HD som bevisar ingen ägarövergång skett på 3 år minst sedan köpekontrakt skrevs, söker du djupare (ägare o köpare via allabolag)så har dom som var tilltänkta köpare även lyckats belåna på köpekontraktet, som HD konstatera giltig men inte ägare ändå, för just klausulerna var inte uppfyllda som köpeskilling.
Bevis på minnesproblem exakt på #1356 sedan gå lite bakåt o kika på hur testen genomfördes live på tråden.
Sedan långt bak ligger det mycket domar .
Men T2126-19 vägrar samtliga att tro på SarB,Nils,Snickerick ,Pin,osv ca 100 pers till . Men tyda lagar o domar är inte till för alla, som dessa personer tydligt bevisar. speciellt urtids gnagaren.

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
P
S Snickerick skrev:
Det har framkommit i kvällspressens artiklar.
Det är lite vagt, faktiskt. Hur har det framkommit?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Glada toner :surprised: om du undrar över äganderättens övergång, när den sker , så är det när alla klausuler är uppfyllda , bevis T2126-19 dom från HD som bevisar ingen ägarövergång skett på 3 år minst sedan köpekontrakt skrevs, söker du djupare (ägare o köpare via allabolag)så har dom som var tilltänkta köpare även lyckats belåna på köpekontraktet, som HD konstatera giltig men inte ägare ändå, för just klausulerna var inte uppfyllda som köpeskilling.
Bevis på minnesproblem exakt på #1356 sedan gå lite bakåt o kika på hur testen genomfördes live på tråden.
Sedan långt bak ligger det mycket domar .
Men T2126-19 vägrar samtliga att tro på SarB,Nils,Snickerick ,Pin,osv ca 100 pers till . Men tyda lagar o domar är inte till för alla, som dessa personer tydligt bevisar. speciellt urtids gnagaren.
T Takläggare skrev:
Glada toner :surprised: om du undrar över äganderättens övergång, när den sker , så är det när alla klausuler är uppfyllda , bevis T2126
I den dom i HD som du syftar på så hade köparen en giltig köpehandling, precis som Ebba. Köparen betalade handpenning, precis som Ebba. Sedan betalade inte köparen köpeskillingen, det kommer Ebba göra. HD konstaterar: ”Det sista momentet i köpet, möjligheten för xx att få lagfart beviljad, är inte kopplat till något annat förhållande än köpeskillingens erläggande.” Det betyder att om man inte betalar, som uppgjort i köpehandlingen, så får inte köparen överta fastigheten. Så blir det inte i fallet Ebba/Esbjörn, det är lätt att förstå, det borde du också kunna begripa trots att du är så virrig

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
S
S Snickerick skrev:
[länk]
21 - 0 :crysmile:

• Gilla
PierrePierre
  • Laddar…
T
D Dr Jumping Jack skrev:
I den dom i HD som du syftar på så hade köparen en giltig köpehandling, precis som Ebba. Köparen betalade handpenning, precis som Ebba. Sedan betalade inte köparen köpeskillingen, det kommer Ebba göra. HD konstaterar: ”Det sista momentet i köpet, möjligheten för xx att få lagfart beviljad, är inte kopplat till något annat förhållande än köpeskillingens erläggande.” Det betyder att om man inte betalar, som uppgjort i köpehandlingen, så får inte köparen överta fastigheten. Så blir det inte i fallet Ebba/Esbjörn, det är lätt att förstå, det borde du också kunna begripa trots att du är så virrig
Nej då, dom fick inte tillbaka handpenningen som var på 1,4 milj, köparens yrkan gick inte igenom, utan dom förlora.

Köparbolaget ville dock komma ifrån avtalet, så det stämde säljarbolaget och yrkade att säljarbolaget skulle återbetala handpenningen om 1,4 miljoner kronor. Köparbolaget hävdade att köpet gjorts beroende av att parterna hade ett hyresförhållande under åttio månader. Ett sådant svävarvillkor skulle göra att avtalet var ogiltigt.
Därför finner Högsta domstolen att det aktuella villkoret är ett villkor som innebär att köpet görs beroende av att köpeskillingen betalas. Därmed är tvåårsregeln inte tillämplig. Köpeavtalet är inte ogiltigt och köparbolagets talan ogillas.

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
T
Men Ebba kommer få tillbaka sina pengar, men huset tror jag hon inte får, fallet kommer bedömas hårdare än ett vanligt fall, det har vi sett med tidigare politiker som domstolar haft uppe.

D
P pmd skrev:
Det är lite vagt, faktiskt. Hur har det framkommit?
Läs denna...

T
Vad däremot dom t2126-19 berättar är att domstolen ser helheten i ett mål , inte bara kontraktet i sig, som med dessa 1,4 milj , varför dessa inte betalades tillbaka.
Och på liknade sätt kommer Ebba affären bedömas, där det finns andra orsaker till att kontraktet blev till , det har vi alla märkt av som gått upp i domstol, att det är inte bara kontraktet, utan även omständigheterna , vilket många här vägrar tro på . varav det är bra att målet kommer upp. och det är här jag skiljer mig från alla juristers synsätt men å andra sidan har dom inte gått själva upp i rätten, vilket gör dom oerfarna hur saker ska tolkas. med det sagt så är det inte bara köpekontraktet som styr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.