236 518 läst · 3 081 svar
237k läst
3,1k svar
Ebba Busch snart juridisk ägare till omstridda fastigheten
Detta förklarade Mårten lite snabbt, att kommunen kunde ha hembud på vissa fastigheter, där dom går ut till försäjlning , går hela vägen på budgivning och kontrakt , därefter skickas dom vidare, kommunen kan då ta äganderätten på fastigheten istället. nu vet jag inte om denna lag finns kvar, men var inte många år sedan den fanns, ca 20 år bak i tiden.P Pin skrev:
På så sätt fick säljaren det marknadsmässiga priset.
Märklig kommentar på mitt inlägg.T Takläggare skrev:Detta förklarade Mårten lite snabbt, att kommunen kunde ha hembud på vissa fastigheter, där dom går ut till försäjlning , går hela vägen på budgivning och kontrakt , därefter skickas dom vidare, kommunen kan då ta äganderätten på fastigheten istället. nu vet jag inte om denna lag finns kvar, men var inte många år sedan den fanns, ca 20 år bak i tiden.
På så sätt fick säljaren det marknadsmässiga priset.
Ja hembud finns. Jag tittade själv på ett hus nyligen där kommunen skulle ha hembud om jag i min tur skulle sälja i framtiden. Det finns något som heter hembud, men är ju inte relevant i den här affären. (och det blev ingen affär. varken jag eller någon annan köpte huset)
Nu beskriver kommun det som förköpsrätt. men tror inte detta är aktuellt i detta fall.P Pin skrev:Märklig kommentar på mitt inlägg.
Ja hembud finns. Jag tittade själv på ett hus nyligen där kommunen skulle ha hembud om jag i min tur skulle sälja i framtiden. Det finns något som heter hembud, men är ju inte relevant i den här affären. (och det blev ingen affär. varken jag eller någon annan köpte huset)
Här är en om att den har funnits , om den finns kvar orkar jag inte söka efter.
https://www.regeringen.se/49bb9a/co...d89bb7468272e12ec3/upphavande-av-forkopslagen
Redigerat:
Tror mer du kommer och få se att tvisten inte bara handlar om kontraktet , dagen , osv, utan om fler saker, jag vet inte heller allt om detta, men den dagen stämningen blir offentlig då vet vi mer, och ser vad bägge parter skriver.P Pin skrev:Märklig kommentar på mitt inlägg.
Men förlorar Ebba så ska hon avgå, dels för att hon satt ytligare press på en pensionär. eller så får resten av riksdagshuset kasta ut henne.
Det var förvånande att man får ut allt det (takläggares utlägg) av Mårtens "kommuner kan ha en hembudsmöjlighet" som alltså var det enda som sades i just den saken.P Pin skrev:Märklig kommentar på mitt inlägg.
Förköpsrätten kommunen kan ha ibland och förköpsrätt pga en hembudsklausul i ett gåvobrev är ändå två helt skilda saker.
Som sagt förlorar Ebba målet mot Esbjörn så ska hon avgå, tyvärr är priset så högt för en politiker , vi har både hört de förr och sett det förr , och kommer se det igen.
Att sätta sig upp på en hög häst har sitt pris, vet vi nu alla , ta bara nu när media ökar på skriverier i pressen dom kommer öka, och det är inte snälla saker dom tar upp , utan det kommer bli smutskastning, en politiker är sällan mer omtyckt för dom handlingar man utför, och dom gör detta med all rätt.. finns många i riksdagen som vill ha bort henne, nu har dom snart chansen, och dom kommer använda den. finns goda exempel 1000 år bak i tiden.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/Qmgplq/ebba-busch-bara-hycklar-om-aldre
Att sätta sig upp på en hög häst har sitt pris, vet vi nu alla , ta bara nu när media ökar på skriverier i pressen dom kommer öka, och det är inte snälla saker dom tar upp , utan det kommer bli smutskastning, en politiker är sällan mer omtyckt för dom handlingar man utför, och dom gör detta med all rätt.. finns många i riksdagen som vill ha bort henne, nu har dom snart chansen, och dom kommer använda den. finns goda exempel 1000 år bak i tiden.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/Qmgplq/ebba-busch-bara-hycklar-om-aldre
Ställ dig frågan menade han förköpslagen som jag la ut eller menar han hembudsklausulen? han nämnde ändå kommunen, tyckte jag såg i den jag la ut fick lagändring 2010 , men har inte läst den, utan såg bara vad den handla om, då jag la ut fel först och ändrade snabbt.SarB skrev:
Redigerat:
Riksdagsledamöter/Riksdagen kan inte avsätta eller få bort Ebba. Det har du missuppfattat helt. Det bestämmer vi som röstar, möjligen om hon begår ett brott som ger minst 2 års fängelse kan det bli aktuellt. Men det kommer inte att hända.T Takläggare skrev:
är det inte bättre du läser först och länkar sedan? Det du först länkade till var finska kommunförbundetT Takläggare skrev:
Precis det finns ju tillochmed politiska vildar om hon inte skulle vara kvar i partiet av någon anledningD Dr Jumping Jack skrev:
det är väl bra att du rättar länken, men varför länkar du sådant du inte ens läst själv?T Takläggare skrev:
Podden har jag ingen direkt uppfattning om, jag vet inte varför du väljer att diskutera den med mig. Den var som poddar är mest, två personer som diskuterar ett ämne lite flamsigt på en folklig nivå. Det spelar ingen roll vilket ord de använde, inget av det är väl aktuellt eller har du någon fakta om det?