236 458 läst · 3 081 svar
236k läst
3,1k svar
Ebba Busch snart juridisk ägare till omstridda fastigheten
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Att man har en förmögenhet betyder inte att man har pengar. Esbjörn ärvde gården men han kanske aldrig haft pengar att ta hand om den. Men pengarna från den där inteckningen kan man ju misstänka att hans brorson la rabarber på.
Hade säkert känts skönt för Esbjörn om Ebba befriat honom från oket av den förfallande gården och lånen på den, så håll kunde blivit fri från såväl förfallet och lånen som den krävande brorsonen, och istället fått lite extra pengar på ålderns höst att leva gott för.
Hade säkert känts skönt för Esbjörn om Ebba befriat honom från oket av den förfallande gården och lånen på den, så håll kunde blivit fri från såväl förfallet och lånen som den krävande brorsonen, och istället fått lite extra pengar på ålderns höst att leva gott för.
Nu blev det lite väl mycket känslor och poesi för juridikdelen igen. Det finns tex ingen himmel på det sättet du beskriver att ta hänsyn, inte heller tar juridiken nån hänsyn till vad avlidna äldre släktingar skulle ha tyckt i frågan.B byggarätt skrev:Ja vilken soppa ebba har gjort mot Esbjörn som uppenbarligen inte har full kontroll på vad han håller på med..
Att i det läget driva process och vinna är synnerligen osmakligt utnyttjande av annans underläge usch fy vale vad vidriga människor kan vara
Juridiskt kan Ebba med hjälp av preskription tillskansa sig en fastighet med tvång bryta sitt ord och visa sin mormor i himlen vilken vidrig människa hon är i verkligheten usch fy
Haha , Jag lät tråden vara igår , skrev på en annan, då kommer Nils o Snickerick jagandes på den tråden , skriver hur mycket dom sakna mig. dessa två har mycket varma känslor gentemot mig vilket dom tydligt uppvisar.P Pin skrev:
Frågan är varför detta beteende ? den utger stalker varning
Jag vet att jag kan frambringa känslor , spec på olika juridiska linjer , jag kan använda Strategisk kommunikation , vilket jag oftast bara gör på skriftliga forum. som retar upp en hel arme , på ett forum använde den fullt ut , var borta 5 år, gick in ,valde (ny profil) ett juridiskt ämne , efter en stund börja några känna igen mig, börja länka 5 år tillbaka i tiden , detta är samma person,, ja det sätter sina spår förstår jag.
Så låt mig istället vara ifred , så ska ni se att ni får skriva som ni vill utan min inblandning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 908 inlägg
Jag svarar på det här trots att det gjorts flera dussin inlägg sedan det skrevs, för jag upplever att det väl beskriver kärnan i det du gång på gång återkommer till: att du djupt ogillar att Ebba Busch som kristdemokrat gör något annat än det hon en gång sagt att hon ska göra.B byggarätt skrev:
Så kan man ju tycka av flera skäl: för att man sympatiserar med Kd och vill ha företrädare av ett visst snitt eller för att man djupt ogillar Kd och vill att deras företrädare misslyckas och drar skam och vanära över sig, exempelvis. Jag gissar på det senare, men kan förstås ha fel.
Oavsett vilket är det en position som är hopplös att diskutera mot. Du kommer förstås tycka samma sak om EB och Kd som du redan gör oavsett de juridiska turerna här, då dina bevekelsegrunder uppenbart är moralistiska. Man det gör också att dina litanior blir rätt tröttsamma för oss andra. För lika lite som vi lär påverka din fördömande syn på EBs agerande, lika lite påverkar dina upprepade moraliska fördömanden andra.
Vi fattar vad du tycker. Vissa håller med, andra inte.
@SarB jag funderade lite kring det här med tillträde. Jag kollad upp ett gäng köpeavtal, inklusive den mall som byggahus.se erbjuder.
Inget av köpeavtalen villkorar tillträdet på något vis. Det står endast ett tillträdesdatum. Ofta är detta detsamma som datum då köpeskilling skall erläggas och köpebrev upprättas. Men någon koppling eller villkor finns inte.
Antaget att Ebbas och Esbjörns avtal ser lika ut, vilket knappast är ett långsökt antagande, torde Ebba alltså ha tillträtt fastigheten den 16e september (om jag minns datumet rätt). Att Esbjörn inte kom till mötet på banken där betalning skulle ske och köpebrev upprättas kan ju inte spela någon roll. Tillträdesdatumet är avtalat ovillkorligen i köpeavtalet.
Nu kan man ju förstå att Ebba ligger lite lågt, men rent juridiskt så bör hon ha tillträtt fastigheten den 16e september, och borde även vara i sin fulla rätt att vidta precis vilka åtgärder hon vill med fastigheten. Den civilrättsliga delen av ägarrätten övergick den 20e augusti när köpeavtalet skrevs under och tillträdet skedde oavsett vad Esbjörn tycker den 16e september. Betalning och köpebrev är ju bara rena formsaker och praktikaliteter själva affären är redan uppgjord.
Vad har du för tankar kring detta @SarB
Inget av köpeavtalen villkorar tillträdet på något vis. Det står endast ett tillträdesdatum. Ofta är detta detsamma som datum då köpeskilling skall erläggas och köpebrev upprättas. Men någon koppling eller villkor finns inte.
Antaget att Ebbas och Esbjörns avtal ser lika ut, vilket knappast är ett långsökt antagande, torde Ebba alltså ha tillträtt fastigheten den 16e september (om jag minns datumet rätt). Att Esbjörn inte kom till mötet på banken där betalning skulle ske och köpebrev upprättas kan ju inte spela någon roll. Tillträdesdatumet är avtalat ovillkorligen i köpeavtalet.
Nu kan man ju förstå att Ebba ligger lite lågt, men rent juridiskt så bör hon ha tillträtt fastigheten den 16e september, och borde även vara i sin fulla rätt att vidta precis vilka åtgärder hon vill med fastigheten. Den civilrättsliga delen av ägarrätten övergick den 20e augusti när köpeavtalet skrevs under och tillträdet skedde oavsett vad Esbjörn tycker den 16e september. Betalning och köpebrev är ju bara rena formsaker och praktikaliteter själva affären är redan uppgjord.
Vad har du för tankar kring detta @SarB
Här är köpekontraktet (mejladresser och telefonnummer bortredigerade; övriga uppgifter redan kända samt offentligt tillgängliga)
- - -
Vi har nu laddat upp en kopia av köpekontraktet efter att detaljer maskats bort samt laddat upp bilder för förenklad granskning. /Moderator
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
- - -
Vi har nu laddat upp en kopia av köpekontraktet efter att detaljer maskats bort samt laddat upp bilder för förenklad granskning. /Moderator
Redigerat av moderator:
Suck... jag har varit i tråden för att köp måste ske utan tvångNötegårdsgubben skrev:Jag svarar på det här trots att det gjorts flera dussin inlägg sedan det skrevs, för jag upplever att det väl beskriver kärnan i det du gång på gång återkommer till: att du djupt ogillar att Ebba Busch som kristdemokrat gör något annat än det hon en gång sagt att hon ska göra.
Så kan man ju tycka av flera skäl: för att man sympatiserar med Kd och vill ha företrädare av ett visst snitt eller för att man djupt ogillar Kd och vill att deras företrädare misslyckas och drar skam och vanära över sig, exempelvis. Jag gissar på det senare, men kan förstås ha fel.
Oavsett vilket är det en position som är hopplös att diskutera mot. Du kommer förstås tycka samma sak om EB och Kd som du redan gör oavsett de juridiska turerna här, då dina bevekelsegrunder uppenbart är moralistiska. Man det gör också att dina litanior blir rätt tröttsamma för oss andra. För lika lite som vi lär påverka din fördömande syn på EBs agerande, lika lite påverkar dina upprepade moraliska fördömanden andra.
Vi fattar vad du tycker. Vissa håller med, andra inte.
Det kan inte vara meningen att skattebetalare ska hjälpa Ebba tvinga Esbjörn sälja en fastighet
Att det finns preskriptionstid och formfel virrighet demens kan inte leda till att domstol tar sig tid att tvinga igenom en sådan här sak
De som publicerar personliga data och mobbar andra i tråden borde skärpa sig
Menar du på allvar att du tror att kvinnor har sämre genuppsättning än män. De har annorlunda men tror du verkligen att kvinnor förstår sämre? Vad är det för forskning du syftar på?T Takläggare skrev:Ja för i tiden hade inte kvinnor rösträtt heller , det fanns inga tonåringar , alla klädde sig liknande kläder, lyssna på liknande musik, få kvinnor var utbildade . nu som då försöker vi hjälpa många kvinnor att förstå bättre, allt för att mannen eftersträvar jämställdhet i samhället , på den gamla tiden hade vi bara andra metoder att gallra/utrota dåliga gener ,för att sedan skapa bättre förutsättningar för en god gen som på längre sikt ska jämställas med mannens. nu har vi släpp denna tanke för många år sedan för att tillförlita oss på att forskningen ska lösa problemet. man kan säga att vi är i en mellan period just nu, men ser hopp om detta i snar framtid.