SarB SarB skrev:
Lantmäteriet är en opartisk myndighet och lämnar i regel inga råd, även om jag förstår att du syftar till deras beslut egentligen.

Hennes första ansökan fick som sagt avslag eftersom det fattades en sida i köpehandlingen och att den inte var i original., Det är grunder för avslag och en sådan ansökan kan inte kompletteras utan måste in på nytt, 20:6 JB.

I nästa ansökan skickade hon in kontraktet i original, men eftersom bevittning saknas så är det en grund för att förklara lagfarten vilande, 20:7 JB. Då får hon antingen skick in köpebrev med bevittning, men eftersom Esbjörn inte vill medverka till det så lär det inte hända. Då kan Lantmäteriet förelägga överlåtaren att väcka talan i domstol om denna anser att förvärvet är ogiltigt, om det inte görs är bevittningen inget problem längre och lagfarten beviljas, 20:8 JB.

Eftersom det nu finns en pågående tvist lär inskrivningen invänta att den avgörs.

Det handlar alltså inte om "gör om gör rätt" förutom i första ansökan där hon skulle inkomma med hela köpet och i original, men det har aldrig handlat om att några formkrav inte är uppfyllda. Ebba hade alltså kunnat beviljas lagfart utan att ens föra talan mot Esbjörn.
Ja vilken soppa ebba har gjort mot Esbjörn som uppenbarligen inte har full kontroll på vad han håller på med..
Att i det läget driva process och vinna är synnerligen osmakligt utnyttjande av annans underläge usch fy vale vad vidriga människor kan vara

Juridiskt kan Ebba med hjälp av preskription tillskansa sig en fastighet med tvång bryta sitt ord och visa sin mormor i himlen vilken vidrig människa hon är i verkligheten usch fy

SarB
B byggarätt skrev:
Ja vilken soppa ebba har gjort mot Esbjörn som uppenbarligen inte har full kontroll på vad han håller på med..
Att i det läget driva process och vinna är synnerligen osmakligt utnyttjande av annans underläge usch fy vale vad vidriga människor kan vara

Juridiskt kan Ebba med hjälp av preskription tillskansa sig en fastighet med tvång bryta sitt ord och visa sin mormor i himlen vilken vidrig människa hon är i verkligheten usch fy
Men om man inte har full koll på vad man håller på med som en vuxen människa, är det då inte rimligt att ta hjälp?

Jag har suttit med gråtandes vuxna män i telefonen som beklagar sig över att de skrivit på att hela fastigheten ska till exfrun vid skilsmässa. De har inte varit dementa eller psykiskt sjuka, de har bara inte vetat vad de skriver på. SKRIV INTE UNDER SAKER DU INTE BEGRIOER VAD DET ÄR. Svårare än så är det inte. Men även här antar jag att du tycker att man bara ska få ångra sig?

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
N
SarB SarB skrev:
Men om man inte har full koll på vad man håller på med som en vuxen människa, är det då inte rimligt att ta hjälp?

Jag har suttit med gråtandes vuxna män i telefonen som beklagar sig över att de skrivit på att hela fastigheten ska till exfrun vid skilsmässa. De har inte varit dementa eller psykiskt sjuka, de har bara inte vetat vad de skriver på. SKRIV INTE UNDER SAKER DU INTE BEGRIOER VAD DET ÄR. Svårare än så är det inte. Men även här antar jag att du tycker att man bara ska få ångra sig?
Ungefär samma som det klassiska problemet när någon säljer del av fastighet i köpekontraktet men när köpebrevet skrivs så står det bara fastighetsbeteckningen och hela fastigheten är således såld och kviterad.....

• Gilla
SarB
  • Laddar…
S
N Nils ST skrev:
Jag gissar på att det är Matz som är körd och det är därför vi har en takläggare i panik här..
Där träffade du huvudet på spiken :rofl::crysmile::p:cool:;):D

• Haha
Nils Terminus
  • Laddar…
SarB
N Nils ST skrev:
Ungefär samma som det klassiska problemet när någon säljer del av fastighet i köpekontraktet men när köpebrevet skrivs så står det bara fastighetsbeteckningen och hela fastigheten är således såld och kviterad.....
Just så! Förvånansvärt många mäklare har ju problem med den biten också enligt min erfarenhet, det känns oroväckande.

Fick precis tillbaka en dom där sakägarna överklagat förrättningskostnaderna pga att jag lade massa tid på att styra upp ägarförhållandena av just den anledningen. Sakägarna menar att jag inte borde lagt någon tid på att utreda det och förklarade att det inte är relevant för dem. Det spelade dem tydligen ingen roll att de av misstag sålde HELA sin fastighet och att överlåtarna också hann beviljas lagfart för hela fastigheten. Nu tyckte domstolen som tur var att de visst hade ett intresse i att äga fastigheten de skulle ha kvar själva.

• Gilla
  • Haha
EvertL och 2 till
  • Laddar…
T
B byggarätt skrev:

Finns många delar här som klander , Esbjörn lever ännu , men skrivit ett avtal med Matz, även legat , osv. varav den så kallade minnesförlust har fler betydelser och ger en större bild vad han menar med det på så sätt behöver den inte vara godkänd hos IM

• Haha
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
SarB SarB skrev:

Jag har redan svarat på när ett köp är bindande
Vidrigt hur du redogör för lidande
Självklart skriver inte människor med allt under kontroll på vad som helst
I detta fall utnyttjar Ebba Esbjörns otillförlitlighet

S
SarB SarB skrev:
Nu spekulerar jag bara hejvilt, men eftersom att Ebba är den person hon är så tror jag att Esbjörnsidan har valt att gå via media eftersom det strategiskt lär vara enda sättet till framgång på den sidan.

Att Ebba vänt sig till rätten och sökt lagfart igen trots att de sannolikt var medvetna om att den blir vilande är nog dels för att som du säger komma till avslut, dels för att få det prövat så att det blir bekräftat att Ebba faktiskt har rätten på sin sida och slutligen för det fall att OM det faktiskt finns något giltigt avtal som ligger och skräpar någonstans som visar att någon annan än Esbjörn har rätt till fastigheten, då kan det vara av väsentlig betydelse att Ebba sökt lagfart först och får en vilande lagfart., även en vilande lagfart är ju ett starkt skydd mot tredjeman.

Men nu sitter jag som sagt bara och gissar varför de gör som de gör.
Det där är ingen spekulation ska du veta, du har helt rätt. Matz ringde Ebba och hotade med att hänga ut henne i media om hon inte frånträdde köpet. (Källa: Intervju med Ebba i Aftonbladet)

Jag har påtalat detta otaliga gånger i tråden att de omoraliska i detta är Esbjörn och hans anhang.

Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
SarB
B byggarätt skrev:
Jag har redan svarat på när ett köp är bindande
Vidrigt hur du redogör för lidande
Självklart skriver inte människor med allt under kontroll på vad som helst
I detta fall utnyttjar Ebba Esbjörns otillförlitlighet
Som tur är har vi ju lagar som skydd för att utnyttja människor på det viset. Bara att du inte riktigt känner till dem.

Jag säger som sagt inte att det inte är synd om Esbjörn. Eller att jag inte tyckte synd om mannen jag hade på telefonen. Men det är ju vad jag försöker komma fram till, är man i underläge ansvarar man själv över att ta till hjälp. Ebba kan ju inte tvinga Esbjörn att ta hjälp. Ska vi alla bara undvika att ingå avtal med de som inte har kunskap?

I vår diskussion här tex, är du i kraftigt underläge eftersom jag har betydande större kunskap än du har. Det är då DITT ansvar att ta hjälp. Hade du anställt ett ombud att agera tangentbordskrigare hade jag ju eventuellt kunnat bli piskad, men nu blir jag ju inte det. Ofta är det också precis som i denna situation att personen i fråga inte vet vad den inte kan och därför inte förstår att den kan behöva hjälp av kunnig. Men då är det tydligen mitt ansvar.

Redigerat:
  • Gilla
E-L J och 5 till
  • Laddar…
S
SarB SarB skrev:
Lantmäteriet är en opartisk myndighet och lämnar i regel inga råd, även om jag förstår att du syftar till deras beslut egentligen.

Hennes första ansökan fick som sagt avslag eftersom det fattades en sida i köpehandlingen och att den inte var i original., Det är grunder för avslag och en sådan ansökan kan inte kompletteras utan måste in på nytt, 20:6 JB.

I nästa ansökan skickade hon in kontraktet i original, men eftersom bevittning saknas så är det en grund för att förklara lagfarten vilande, 20:7 JB. Då får hon antingen skick in köpebrev med bevittning, men eftersom Esbjörn inte vill medverka till det så lär det inte hända. Då kan Lantmäteriet förelägga överlåtaren att väcka talan i domstol om denna anser att förvärvet är ogiltigt, om det inte görs är bevittningen inget problem längre och lagfarten beviljas, 20:8 JB.

Eftersom det nu finns en pågående tvist lär inskrivningen invänta att den avgörs.

Det handlar alltså inte om "gör om gör rätt" förutom i första ansökan där hon skulle inkomma med hela köpet och i original, men det har aldrig handlat om att några formkrav inte är uppfyllda. Ebba hade alltså kunnat beviljas lagfart utan att ens föra talan mot Esbjörn.
Jag tänkte också i de banorna inledningsvis, att Ebba kunde vänta ut att Esbjörn inte bestrider lagfartsansökan, så att säga.

Men så insåg jag att köpet är villkorat med ett köpebrev. Och utan det så blir det ingen lagfart även om Esbjörn inte bestrider. Därmed har Ebba inget val, om hon inte stämmer Esbjörn, kommer hon inte få lagfart. Pga avsaknad av köpebrev. Så har jag uppfattar situationen och orsaken till att stämningen kommer från Ebba.

• Gilla
SarB
  • Laddar…
SarB
S Snickerick skrev:
Jag tänkte också i de banorna inledningsvis, att Ebba kunde vänta ut att Esbjörn inte bestrider lagfartsansökan, så att säga.

Men så insåg jag att köpet är villkorat med ett köpebrev. Och utan det så blir det ingen lagfart även om Esbjörn inte bestrider. Därmed har Ebba inget val, om hon inte stämmer Esbjörn, kommer hon inte få lagfart. Pga avsaknad av köpebrev. Så har jag uppfattar situationen och orsaken till att stämningen kommer från Ebba.
Ja, men det har du ju rätt i, för att få till köpebrevet måste hon gå den vägen. Jag var så fokuserad på bevittningen här.

• Gilla
Snickerick
  • Laddar…
T
En universell testamentstagare är en testamentstagare som inte testamenterats en specifik egendom ur kvarlåtenskapen, utan antingen testamenterats hela kvarlåtenskapen eller en viss andel av den, det är detta dom menar med Matz eller något ditåt , jag vet inte exakt hur, men arvslagarna blir gällande på något sätt.

Denna behöver inte alltid styrkas , utan Esbjörn lever , han kan styrka att detta gäller, varav dessa handlingar skickades direkt till Ebbas advokat.

S
Men, det saknas ju bevittning ... :crysmile::crysmile::crysmile:

Ett ofullständigt avtal med enbart en undertecknare och saknad bevittning, skrynkligt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
byggarätt och 3 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
En universell testamentstagare är en testamentstagare som inte testamenterats en specifik egendom ur kvarlåtenskapen, utan antingen testamenterats hela kvarlåtenskapen eller en viss andel av den, det är detta dom menar med Matz eller något ditåt , jag vet inte exakt hur, men arvslagarna blir gällande på något sätt.

Denna behöver inte alltid styrkas , utan Esbjörn lever , han kan styrka att detta gäller, varav dessa handlingar skickades direkt till Ebbas advokat.
Men då ärver ju Matz pengar istället för ett hus, vad är problemet?

T
S Snickerick skrev:
Men, det saknas ju bevittning ... :crysmile::crysmile::crysmile:

[bild]
Är inte en levande gubbe bevis nog, han som skrivit under avtalet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.