236 966 läst · 3 081 svar
237k läst
3,1k svar
Ebba Busch snart juridisk ägare till omstridda fastigheten
Jag har ju "genom juridik" gett en lösning till hela situationen där jag hänvisat till lagar. Vilket ju är vad vi har att arbeta här med. Att DU sedan anser att de lagar som gäller är föråldrade och omoraliska, det är INTE juridik. Juridik skapar inte konflikter, det löser dem.B byggarätt skrev:Om du tar sida i argumentation utan att skilja på sak och argument är du inte opartisk
Detta är ett byggforum och den juridik vi diskuterar här gäller praktiskt hur Ebba borde göra avseende fastigheten
Inte någon faktisk process
Jag engagerar mig i denna tråden för att jag tycker att juridiken i det här fallet är föråldrad och otillräcklig och att Ebba inte väljer den enkla vägen för bägge parter samt att juridiken inte heller verkar gå den enklaste vägen
Vi kan inte ha konfliktskapande juridik utan juridik måste erbjuda att upplösa processer som innehåller försök att tvinga till sig fördelar i första hand
Som jag frågade innan men du så bekvämt undvek att svara på. Hur tycker du att lagen ska fungera då? Du anser ju att Esbjörn ska ha rätt att dra sig ur. När ska man enligt dig at rätt att ångra sig och dra sig ur ett köp och hur länge ska man få göra det? På vilka grunder? eller räcker det kort med att man inte vill längre?
Finns en orsak till att det är företagarna som är med och utformar skatteregler osv,,, inte juristerna.slaskman skrev:Jag skulle råda flera i denna tråden att skriva in sig för att läsa Jöken ( heter det så fortfarande ? ) Juridisk översikts kurs. Efter den är man fullspeöng med juridik och kommer aldrig att kunna så mycket som då. Man får också lära sig vissa fundamentala saker som rekvisit och uppsåt. Man får också lära sig att ” Pacta sunt cervanda” ( ingångna avtal skall hållas) är en av hörnstenarna i svensk rätt
Efter att dom stora företagarna lämnade landet på 80 talet så gjordes reformerna om , på så sätt locka tillbaka dom samt att inte tvinga iväg fler. dom visa sin makt och sitt kunnande samt vikten för landet att förstå hur viktiga dom var.
Du har inte bevisat något, inte via någon källa , utan utgått vad du tycker är rätt.SarB skrev:Jag har ju "genom juridik" gett en lösning till hela situationen där jag hänvisat till lagar. Vilket ju är vad vi har att arbeta här med. Att DU sedan anser att de lagar som gäller är föråldrade och omoraliska, det är INTE juridik. Juridik skapar inte konflikter, det löser dem.
Som jag frågade innan men du så bekvämt undvek att svara på. Hur tycker du att lagen ska fungera då? Du anser ju att Esbjörn ska ha rätt att dra sig ur. När ska man enligt dig at rätt att ångra sig och dra sig ur ett köp och hur länge ska man få göra det? På vilka grunder? eller räcker det kort med att man inte vill längre?
Konstigt... Jag har verkligen tyckt att det stod Lantmäteriet som arbetsgivare på mina anställningsavtal och att det var just att bedöma formkraven jag arbetade med förr. Så förbaskat retligt att jag sitter på Lantmäteriets kontor när det i själva verket verkar vara Länsstyrelsen jag arbetar på! Det var pinsamt av mig!B byggarätt skrev:
Om man fullgjort avtalet så att ägandeövergången skett frivilligt bör parterna vara bundnaSarB skrev:Jag har ju "genom juridik" gett en lösning till hela situationen där jag hänvisat till lagar. Vilket ju är vad vi har att arbeta här med. Att DU sedan anser att de lagar som gäller är föråldrade och omoraliska, det är INTE juridik. Juridik skapar inte konflikter, det löser dem.
Detta har inte skett i detta fallet
Vilket länstyrelsen påpekat i lagfartsfrågan
Skulle du haft mer kunskap skulle du inte sitta där, utan gått vidare. bedöma något utifrån en mall behöver inte utgöra att du förstår varför.SarB skrev:Konstigt... Jag har verkligen tyckt att det stod Lantmäteriet som arbetsgivare på mina anställningsavtal och att det var just att bedöma formkraven jag arbetade med förr. Så förbaskat retligt att jag sitter på Lantmäteriets kontor när det i själva verket verkar vara Länsstyrelsen jag arbetar på! Det var pinsamt av mig!
Jag är ledsen hjärtat, men det är Lantmäteriet som gör det, inte Länsstyrelsen. Det var alltså vad jag själv arbetade med innan och jag är fullt insatt i hur bedömningen görs. Det händer ju att man råkar använda fel ord ibland, men din trovärdighet tar sig en törn av detta. I övrigt så är det inte några jurister på Lantmäteriet som "försöker påpekat detta för Ebba". Du har missuppfattat allt fatalt, men återigen, jag arbetade ju bara med det i några år trots allt, du har säkert bättre kunskap trots 0 erfarenhet eller relevant utbildning på området.B byggarätt skrev:
Dessa herrar jurister har konstiga ritualer som lurar in dom i kastT Takläggare skrev:
De tror till sist att lagen står starkare än det som stiftar lagar
De fattar inte att det enklaste sättet att undvika tvist är att göra rätt från början
Och ... vad är dit sakargument ?SarB skrev:Jag är ledsen hjärtat, men det är Lantmäteriet som gör det, inte Länsstyrelsen. Det var alltså vad jag själv arbetade med innan och jag är fullt insatt i hur bedömningen görs. Det händer ju att man råkar använda fel ord ibland, men din trovärdighet tar sig en törn av detta. I övrigt så är det inte några jurister på Lantmäteriet som "försöker påpekat detta för Ebba". Du har missuppfattat allt fatalt, men återigen, jag arbetade ju bara med det i några år trots allt, du har säkert bättre kunskap trots 0 erfarenhet eller relevant utbildning på området.
Jag saknar trovärdighet men argumentet att göra om affären och gör det rätt vinner
Ja mycket märkliga, dom har inte lagt fram något som styrker deras påstående heller , utan fortsätter konstant i samma takt ,som många tvister startar , där man försöker nå en förlikning först , anledning till detta är att ingen har helt rätt.B byggarätt skrev:
Jag har extremt tydligt redogjort för detta tidigare i tråden med två MYCKET långa inlägg där takläggare tillslut fick ge sig och inse att jag hade rätt. Sedan samlade denna nya krafter under natten och hittade ännu fler rättsfall som inte gick att applicera på situationen. Takläggare har visserligen fel i alla sina påståenden och kan inte tillämpa rättskällor korrekt på något vis, men denne försöker i vart fall använda sig av lagrum.B byggarätt skrev:
Du argumenterar utan att ha någon som helst källa bakom dig.