236 496 läst · 3 081 svar
236k läst
3,1k svar
Ebba Busch snart juridisk ägare till omstridda fastigheten
Men släpp det där med etik och moral. Det är väl en högst personlig åsikt. Vi vet nu vem du tycker har etiskt rätt och moraliskt rätt.B byggarätt skrev:Noterat att du tror på moral samtidigt som du nogsamt tänker skråmässigt
I princip så är det omöjligt med moralister som jurister
Som byggare och i många yrken så kan man ha ganska tydliga etiska och moraliska ståndpunkter vilket inte är möjligt i juridik eftersom man måste följa klienten.
Ebba har detta problem att hon måste följa sina väljares moral o etik annars är hon rökt vilket Freivalds lägenhetsaffär visade
Korrekt uttryckt men du inser inte att Ebba som kristdemokrat är moraliskt tvungen att stå vid sitt löfte hon kan inte tilltvinga sig fastigheten utan att sluta som kristdemokratNötegårdsgubben skrev:För att de inte är fel. Det enda som är otillräckligt är otillräckligt för att för att säljaren obstruerar. Avtalshandlingen uppfyller formalia och därmed är den inte ofullständig. Att säljaren sen obstruerar ändrar inte det, det gör bara den praktiska överföringen av bevis och fysisk tillgång svårare.
Sen att Ebba Busch nu försöker tvinga fram något, ja det gör hon förvisso, men det är ett av båda parter frivilligt ingånget avtal hon försöker tvinga igenom. Att säljaren sen mellan avtalstecknande och planerat tillträdesdatum ändrat sig gör inte att EB inte har rätt till det säljaren sålt henne. Och då är tingsrätten den väg hon har att gå. För det finns ingen ångerrätt vid fastighetsköp, ett formellt korrekt ingånget avtal är benhårt så länge någondera parten vill hålla det.
Utifall du missat något fatalt här så är jag alltså inte Ebbas juridiska ombud. Jag behöver inte "följa någon klient" utan jag uttalar mig helt och hålet opartiskt i denna fråga. Jag har också sagt att jag känner för Esbjörn, men jag har inte varit med i tråden för att avgöra vem det är mest synd om.B byggarätt skrev:Noterat att du tror på moral samtidigt som du nogsamt tänker skråmässigt
I princip så är det omöjligt med moralister som jurister
Som byggare och i många yrken så kan man ha ganska tydliga etiska och moraliska ståndpunkter vilket inte är möjligt i juridik eftersom man måste följa klienten.
Ebba har detta problem att hon måste följa sina väljares moral o etik annars är hon rökt vilket Freivalds lägenhetsaffär visade
"Du har rätt, men tillhör man ett visst parti så ska saken dömas annorlunda"B byggarätt skrev:
Du har alltså FORTFARNDE inte insett att ALLA vi andra diskuterar juridiken här?
Fallet handlar inte om vem det är mest synd om utan om äganderätten , den har inte övergått ännu.SarB skrev:Utifall du missat något fatalt här så är jag alltså inte Ebbas juridiska ombud. Jag behöver inte "följa någon klient" utan jag uttalar mig helt och hålet opartiskt i denna fråga. Jag har också sagt att jag känner för Esbjörn, men jag har inte varit med i tråden för att avgöra vem det är mest synd om.
Ja och en etiskt tveksam lag kommer att ändras då situationen här är tydlig Ebba kan inte med tvång tvinga en föråldrad princip om ångerrätt på EsbjörnN Nils ST skrev:
Vilket länsstyrelsens jurister försökt visa Ebba
Svårigheten för er jurister är att ni inte ser hur detta fallet kommer bli prejudicerande med att affärer måste vara fullgångna innan tvist och alltid upplösas och börja från början när problem under resan uppstår
Jag diskuterar också juridiken nämligen att ebbas löfte till Esbjörn tvingar henne att inse att juridiken inte är en framkomlig väg för henneSarB skrev:
Då var vi tillbaka till länstyrelsen. Du verkar ha bra koll på dom. Vad är egentligen deras uppgift här?B byggarätt skrev:Ja och en etiskt tveksam lag kommer att ändras då situationen här är tydlig Ebba kan inte med tvång tvinga en föråldrad princip om ångerrätt på Esbjörn
Svårigheten för er jurister är att ni inte ser hur detta fallet kommer bli prejudicerande med att affärer måste vara fullgångna innan tvist och alltid upplösas och börja från början när problem under resan uppstår
Hela Jordabalken är en etiskt tveksam lag?B byggarätt skrev:Ja och en etiskt tveksam lag kommer att ändras då situationen här är tydlig Ebba kan inte med tvång tvinga en föråldrad princip om ångerrätt på Esbjörn
Problemet med dig (jag tänker inte dra hela din yrkeskår under samma kam) är ju att du inte kan framföra några argument med hänvisning till lag eller har tillräcklig kunskap för att uttala dig över huvud taget. Om affärer måste "vara fullgångna" innan tvist och du med fullgången menar att köpebrev upprättat, köpeskilling erlagd samt lagfart ska vara beviljad, ja då är det jävligt sent att börja tvista i ett ärende som detta.
Kan också lova dig att det inte leder till något prejudicerande.
Som Nils säger, snälla berätta vad Länsstyrelsens jurister försöker visa Ebba?
Jag skulle råda flera i denna tråden att skriva in sig för att läsa Jöken ( heter det så fortfarande ? ) Juridisk översikts kurs. Efter den är man fullspeöng med juridik och kommer aldrig att kunna så mycket som då. Man får också lära sig vissa fundamentala saker som rekvisit och uppsåt. Man får också lära sig att ” Pacta sunt cervanda” ( ingångna avtal skall hållas) är en av hörnstenarna i svensk rätt
Framföra bevis , är orsaken till att man utbildar sig, på så sätt vet man vart information/fakta finns att tillgå , men om man inte förstår det är det dax att påbörja en ny utbildning. tills man lär sig.SarB skrev:Hela Jordabalken är en etiskt tveksam lag?
Problemet med dig (jag tänker inte dra hela din yrkeskår under samma kam) är ju att du inte kan framföra några argument med hänvisning till lag eller har tillräcklig kunskap för att uttala dig över huvud taget. Om affärer måste "vara fullgångna" innan tvist och du med fullgången menar att köpebrev upprättat, köpeskilling erlagd samt lagfart ska vara beviljad, ja då är det jävligt sent att börja tvista i ett ärende som detta.
Om du tar sida i argumentation utan att skilja på sak och argument är du inte opartiskSarB skrev:Utifall du missat något fatalt här så är jag alltså inte Ebbas juridiska ombud. Jag behöver inte "följa någon klient" utan jag uttalar mig helt och hålet opartiskt i denna fråga. Jag har också sagt att jag känner för Esbjörn, men jag har inte varit med i tråden för att avgöra vem det är mest synd om.
Detta är ett byggforum och den juridik vi diskuterar här gäller praktiskt hur Ebba borde göra avseende fastigheten
Inte någon faktisk process
Jag engagerar mig i denna tråden för att jag tycker att juridiken i det här fallet är föråldrad och otillräcklig och att Ebba inte väljer den enkla vägen för bägge parter samt att juridiken inte heller verkar gå den enklaste vägen
Vi kan inte ha konfliktskapande juridik utan juridik måste erbjuda att upplösa processer som innehåller försök att tvinga till sig fördelar i första hand
Tror Kamprald har redan bevisat att man behöver inte vara jurist för att bevisa att man kan lösa saker ändå.slaskman skrev:Jag skulle råda flera i denna tråden att skriva in sig för att läsa Jöken ( heter det så fortfarande ? ) Juridisk översikts kurs. Efter den är man fullspeöng med juridik och kommer aldrig att kunna så mycket som då. Man får också lära sig vissa fundamentala saker som rekvisit och uppsåt. Man får också lära sig att ” Pacta sunt cervanda” ( ingångna avtal skall hållas) är en av hörnstenarna i svensk rätt
Länstyrelsen har formkrav för att utfärda lagfart till ny ägare för att undvika ej fullgångna köpSarB skrev:Hela Jordabalken är en etiskt tveksam lag?