236 671 läst · 3 081 svar
237k läst
3,1k svar
Ebba Busch snart juridisk ägare till omstridda fastigheten
Jag har ingen större förhoppning om att du ska förstå, but here goes anyway.L larka742 skrev:Kammarrätten Kammarrätt, 2008-4654 | Infosoc Rättsdatabas
"I det köpekontrakt som upprättats av Helena Niemelä och köparen den 22 december 1998 anges dock att äganderätten till fastigheten inte övergår förrän köpeskillingen är erlagd. Detta hade vid tidpunkterna för de aktuella föreläggandena inte skett. Helena Niemelä var därmed fortfarande ägare till fastigheten vid dessa tidpunkter"
Säljaren hade alltså kvar äganderätten till sin sålda fastighet, köparen hade flyttat in men alltså inte blivit lagfaren ägare då det inte varit betald köpeskillning.
.
Säljaren fick vite om att städa upp sin fastighet som alltså eg skulle sålts och allt gått över till köparen... men efter tillträde av köparen så fick säljaren inte längre gå in på sin fastighet (köparen tillät det inte). Vilket i sig är ungefär som en hyresgäst, de har full rätt säga att hindra även en fastighetsägare.
" Efter tillträdet var fastigheten inte längre i fastighetsägarens besittning och det innebar att hon inte längre hade möjlighet att disponera över fastigheten"
Om nu äganderätt övergår till köparen vid köpekontrakt -
varför blev dom enligt ovanstående?
Till att börja med slås det viktigaste av allt i denna diskussion fast redan i andra meningen i domen.
"Äganderätten övergick förvisso genom upprättande av köpekontrakt"
Det är alltså ett odiskutabelt faktum att Kammarrätten (OBS! Kammarrätten, inte TR, HR eller HD!) inledningsvis fastslår att äganderätten övergick genom upprättandet av köpekontraktet. Därmed är frågan om äganderättens övergång avklarad. Och det borde räcka så.
Men för tydlighets skull.
Vad menar då kammarrätten med att Helena Niemelä fortfarande ägde fastigheten? Jo. Denna dom handlar inte om äganderätten och är inte en tvist mellan säljare och köpare. Utan detta är en tvist mellan Sjöbos Miljö och Byggnadsnämnd och en lagfaren fastighetsägare som vid vite förelagts vidta vissa åtgärder.
Vitet utdömdes när Niemelä fortfarande var lagfaren ägare, och det gick därför till Niemelä, inte till den nya, ännu ej lagfarna ägaren som vid tillfället innehade äganderätten.
Notera att domen faller till Niemeläs fördel. Hon är alltså inte ansvarig, trots att hon är lagfaren ägare. Men eftersom hon inte innehade äganderätten och inte heller hade tillgång till fastigheten, hade hon heller inget ansvar.
Allt framgår av domen. Det är bara att läsa.
Jag förklarade att praxis i trådar här på forumet är det INTE att ta till advokat-språket utan att ta personlig kontakt.S Snickerick skrev:Jag förklarade i mitt email att vi har att förhålla oss till den fakta som framkommit i media. Vilken del av det var det som du inte förstod?
Förstår du inte begreppet "smutskasta"? Anser du kanske att det är smutskastande att påstå att någon är klar i huvudet?
Referera nu gärna till vilken smutskastning Ebba ägnat sig åt så som du hävdar!
Du bekräftar ju bara med dina illvilliga påståenden precies det jag beskriver i mitt inlägg. Och uppenbarligen gillar du inte fakta och då blir du bara etter värre.
"Juristsläggan"? Vad är det för skitsnack? Jag bad dig förklara vad som är orätt och oriktigt med att anlita en jurist när ens motpart inte dyker upp till avtalat möte för att avsluta en affär. Därtill visade det sig att motparten vill bryta avtalet, vilket Ebba av allt att döma kände till när hon påtalade att det juridiska förloppet. Så, jag väntar fortfarande på din förklaring. Eller ska du fortsätta med dina grundlösa påhopp på Ebba och påstå att det är fakta som är snedvridet?
Jösses. "Inte direkt dyrt för henne". Ren lögn och smutskastning från din sida. Bevisa mig gärna fel genom att presentera hennes kostnader, för de måste du ha om du kan påstå att det inte var dyrt. Jag har ingen aning om vilka de mäklare var som gjorde värderingara eller vad det kostade Ebba. Men det vet visst du, så vilka av hennes vänner var det? Berätta nu. Eller är det bara ännu mer lögner och skitsnack från din sida för att smutskasta Ebba på falska grunder? Snacka om att vrida saker och ting.
Först säger du att det var billigt för Ebba och sedan hävdar du att det var dyrt. Hur tänker du att det ska bli någon som helst trovärdighet i dina ord med sådan argumentation?
Ja, månader! Det är så det har beskrivits och det låter fullt normalt givet den process som gåtts igenom, inklusive besiktning. Du får gärna förklara vad du menar med "komplett" besiktning. Men jag konstaterar att du inte ens är medveten om vilken tid denna process tagit. Du trodde kanske att Ebba knackade på hos Esbjörn, visade lite kjoltyg och sa åt honom att skriva på ett papper?
Du tycks inte ens förstå innebörden i det du själv skriver, än mindre att du på punkt efter punkt kastar ogrundad skit på precis det sätt som jag skrev att jag vände mig emot från början. Att se fakta, rim och reson och vad moral faktiskt är på riktigt, det verkar gått dig fullständigt förbi.
Så, jag ber dig återigen. Svara på de frågor jag ställt och framför den FAKTA du har för dina till synes ogrundade påståenden och rena påhopp. Men det kan du inte, det vet du lika väl som jag. Och det är väl därför du blir så upprörd. Du har fel och Ebba har rätt. Konstigare än så är det inte. Är du också kompis med brorsonen kanske? Har han möjligen jagat in sina kompisar här för att få stöd för sin åsikt? Med tanke på hur otroligt biaserat vissa av er ser på saker som är ren fakta, så kan man inte annat än att börja undra.
Det kan vara rätt och riktigt hur mycket som helst. Men i alla andra fall hade det var mer klokt att avvakta. Vem vet, det hade kanske löst sig vid det här laget med personlig kontakt - nu har båda parter grävt vallgravar.
"Inte direkt dyrt för henne" : Smutskastning? Eh. Hon har använt sig av vänner, visst om du brukar betala fullpris i alla lägen.
"Först säger du att det var billigt för Ebba och sedan hävdar du att det var dyrt. "
Va? När skriver jag detta...? Två av två inlägg där du missar helt det jag skriver...
Det är Ebba själv som skrivit hon gjort en "komplett" besiktning. Fråga henne.
Är jag upprörd? Verkligen...? Eh.
Om du tänker efter så vet du att jag har svarat på dina frågeställningar tidigare i tråden, och det är ofta du har svävat ut i påståenden utan några fakta via länkar tex.
Var är din fakta om "månader"?
Eller att Esbjörn vägrade?
Förklara HELA meningen, läs allting Tack.S Snickerick skrev:Jag har ingen större förhoppning om att du ska förstå, but here goes anyway.
Till att börja med slås det viktigaste av allt i denna diskussion fast redan i andra meningen i domen.
Det är alltså ett odiskutabelt faktum att Kammarrätten (OBS! Kammarrätten, inte TR, HR eller HD!) inledningsvis fastslår att äganderätten övergick genom upprättandet av köpekontraktet. Därmed är frågan om äganderättens övergång avklarad. Och det borde räcka så.
Vad menar då kammarrätten med att Helena Niemelä fortfarande ägde fastigheten? Jo. Denna dom handlar inte om äganderätten och är inte en tvist mellan säljare och köpare. Utan detta är en tvist mellan Sjöbos Miljö och Byggnadsnämnd och en lagfaren fastighetsägare som vid vite förelagts vidta vissa åtgärder.
Vitet utdömdes när Niemelä fortfarande var lagfaren ägare, och det gick därför till Niemelä, inte till den nya, ännu ej lagfarna ägaren som vid tillfället innehade äganderätten.
Notera att domen faller till Niemeläs fördel. Hon är alltså inte ansvarig, trots att hon är lagfaren ägare. Men eftersom hon inte innehade äganderätten och inte heller hade tillgång till fastigheten, hade hon heller inget ansvar.
""Äganderätten övergick förvisso genom upprättande av köpekontrakt"" Ja.... vad står det efter den meningen?
" men i detta fall angavs att så skulle ske först då köpeskillingen var erlagd."
Så... i detta fall övergick alltså inte äganderätten direkt, utan då köpeskillingen var erlagd.
"men eftersom hon inte innehade äganderätten och inte heller hade tillgång till fastigheten, hade hon heller inget ansvar."S Snickerick skrev:Jag har ingen större förhoppning om att du ska förstå, but here goes anyway.
jag frågar efter svar för att jag vill veta, kan du övertyga mig får du gärna göra det. Men du hittar ju bara på....
Detta är vad som står i domen
"Efter tillträdet var fastigheten inte längre i fastighetsägarens besittning och det innebar att hon inte längre hade möjlighet att disponera över fastigheten."
Jag har hyrt ut vårt hus i några omgångar, jag vet att jag INTE får beträda min egen gård när jag har den uthyrd. Det ska vara akuta problem, annars får jag inte göra vad jag vill - inte städa av tomten tex när gården är uhyrd.
Hur ser du i domen att hon saknade äganderätt? Och därför inte fick städa av sin fastighet?
Eller om det nu var tidigare fastighet...???
Vad du tycker är "praxis i trådar" är fullständigt irrelevant för frågeställningen. Men jag förstår att du inte vill, eller kan, svara på den.L larka742 skrev:Jag förklarade att praxis i trådar här på forumet är det INTE att ta till advokat-språket utan att ta personlig kontakt.
Det kan vara rätt och riktigt hur mycket som helst. Men i alla andra fall hade det var mer klokt att avvakta. Vem vet, det hade kanske löst sig vid det här laget med personlig kontakt - nu har båda parter grävt vallgravar.
"Inte direkt dyrt för henne" : Smutskastning? Eh. Hon har använt sig av vänner, visst om du brukar betala fullpris i alla lägen.
"Först säger du att det var billigt för Ebba och sedan hävdar du att det var dyrt. "
Va? När skriver jag detta...? Två av två inlägg där du missar helt det jag skriver...
Det är Ebba själv som skrivit hon gjort en "komplett" besiktning. Fråga henne.
Är jag upprörd? Verkligen...? Eh.
Om du tänker efter så vet du att jag har svarat på dina frågeställningar tidigare i tråden, och det är ofta du har svävat ut i påståenden utan några fakta via länkar tex.
Var är din fakta om "månader"?
Eller att Esbjörn vägrade?
Esbjörn sa att han inte ville ha kontakt med Ebba. Det kanske du har glömt...
Så upprepades då bara ännu ett vilt påstående, jag utgår ifrån att det inte kommer att löna sig att en tredje gång be dig förklara hur du kan veta det du påstår. Rent skitsnack från din sida uppenbarligen.
Och ännu en gång ser jag att du inte vet vad du själv skriver. Tragikomiskt.
Jaha, så nu vill du ha referenser från mig. Säg mig, är det inte "praxis i trådar" att du själv börjar med att presentera de referenser jag bett dig om?
Ja, det var alltså Esbjörn själv som sa att han inte ville ha kontakt med Ebba.
Jösses, du förstår inte ens skillnaden på rättens konstaterande och vad parterna skrev i avtalet.L larka742 skrev:Förklara HELA meningen, läs allting Tack.
""Äganderätten övergick förvisso genom upprättande av köpekontrakt"" Ja.... vad står det efter den meningen?
" men i detta fall angavs att så skulle ske först då köpeskillingen var erlagd."
Så... i detta fall övergick alltså inte äganderätten direkt, utan då köpeskillingen var erlagd.
"Himlen är förvisso blå, men i detta fall angavs att den skall vara grön."
Då hävdar du med en dåres envishet att det fastslagits att himlen är grön...
Som sagt, jag hade ingen större förhoppning om att du skulle förstå. Tyvärr besannades min farhåga.
Icke desto mindre, allt framgår klart och tydlig av domen. Och därtill av massvis med referenser tidigare i tråden.
Att du inte inser i vilken dager du framställer dig själv genom att hålla på som du gör, är bara tragiskt.
Men seriöst?L larka742 skrev:"men eftersom hon inte innehade äganderätten och inte heller hade tillgång till fastigheten, hade hon heller inget ansvar."
jag frågar efter svar för att jag vill veta, kan du övertyga mig får du gärna göra det. Men du hittar ju bara på....
Detta är vad som står i domen
"Efter tillträdet var fastigheten inte längre i fastighetsägarens besittning och det innebar att hon inte längre hade möjlighet att disponera över fastigheten."
Jag har hyrt ut vårt hus i några omgångar, jag vet att jag INTE får beträda min egen gård när jag har den uthyrd. Det ska vara akuta problem, annars får jag inte göra vad jag vill - inte städa av tomten tex när gården är uhyrd.
Hur ser du i domen att hon saknade äganderätt? Och därför inte fick städa av sin fastighet?
Eller om det nu var tidigare fastighet...???
Det står som jag redan förklarat för dig i domens andra mening.
" Äganderätten övergick förvisso genom upprättande av köpekontrakt "
Du förstår alltså inte vad denna text betyder? På fullt allvar? Vad tror du att den texten betyder?
Om du av miljönämnden fått ett vite att utföra åtgärd på din hyresfastighet, så hävdar du alltså att du inte under några omständigheter kan vidta dessa åtgärder bara för att den är uthyrd. Det är inte helt ovanligt att hyresvärdar får viten för att hyresgästerna har t.ex. vägglöss. SKulle det hända dig skulle du alltså vägra åtgärd med hänvisning till att bostaden är uthyrd? Du får ursäkta, men för att vara hyresvärd verkar du ha extremt lite kunskap i ämnet.
Du är alldeles uppenbart inte ett skit intresserad av att lära dig. Ty, hade så varit fallet, hade dina frågor haft en helt annan karaktär och de förklaringar jag ger hade lett till följdfrågor, inte påhopp om att jag hittar på saker.
Det är också alldeles uppenbart att du inte läst hela domen. Allt står klart och tydligt förklarat där, och många av dessa bärande punkter upprepas dessutom i olika former. Läs domen. Och om du verkligen vill lära dig. Läs då också vad jag skrivit och fundera över vad det faktiskt betyder. Och ställ i så fall relevanta frågor istället för att bestämt hävda motsatsen utan att veta vad du pratar om, vilket du ju inte gör om du behöver lära dig... (schack matt, som din vapenbroder skrev).
Inte relevant? Vi är på ett forum, om det i alla andra fall anses vara mer rätt att ta personlig kontakt men för Ebba Busch anses vara klokt att omgående dra till med advokatbyrå så tycker jag det låter konstigt. Ska vi göra skillnad mellan Ebba Busch partiledare och forumdeltagare som söker råd? Varför är det en skillnad enligt dig?S Snickerick skrev:Vad du tycker är "praxis i trådar" är fullständigt irrelevant för frågeställningen. Men jag förstår att du inte vill, eller kan, svara på den.
Esbjörn sa att han inte ville ha kontakt med Ebba. Det kanske du har glömt...
Så upprepades då bara ännu ett vilt påstående, jag utgår ifrån att det inte kommer att löna sig att en tredje gång be dig förklara hur du kan veta det du påstår. Rent skitsnack från din sida uppenbarligen.
Och ännu en gång ser jag att du inte vet vad du själv skriver. Tragikomiskt.
Jaha, så nu vill du ha referenser från mig. Säg mig, är det inte "praxis i trådar" att du själv börjar med att presentera de referenser jag bett dig om?
Ja, det var alltså Esbjörn själv som sa att han inte ville ha kontakt med Ebba.
Och.... har svarat att Ebbas besiktning tar hon upp på sin facebook. Har redan skrivit det.
Varför läser du inte och lägger sådana saker på minnet?
Du har flera gånger sagt Esbjörn bodde på ålderdomshem - som uppgift. Vem har sagt det? Kursgård är det enda jag läst.
Ebba Busch hot: Dra Esbjörn till domstol i bråk om släktgård (expressen.se)
"Dagarna hade sin gilla gång för Esbjörn fram till i somras då Ebba Busch dök upp. Esbjörn kände sig smickrad över att en politiker känd från tv intresserade sig för honom. Hon bjöd hem honom till sig på kaffe och berättade att hon ville köpa hans ställe.
Vad som utspelade sig under veckorna fram till att kontraktet skrevs har Expressen inte lyckats reda ut."
Låter inte som månader....
"bor numera i ett rum på en liten kursgård i området"
Ålderdomshem?
"Esbjörn försöker under de kommande dagarna flera gånger få telefonkontakt med Ebba Busch"
Så... det var Esbjörn som inte ville ha kontakt sa du?
Dock... ja, tror på dig - att Esbjörn sagt något sådant, att hon inte ville ha kontakt, men det var EFTER att Ebba drog till med advokater. Som sagt, detta hade kanske varit löst om inte dessa advokater blandat sig i....
ja läs - detta står i domen.S Snickerick skrev:Men seriöst?
Det står som jag redan förklarat för dig i domens andra mening.
" Äganderätten övergick förvisso genom upprättande av köpekontrakt "
Du förstår alltså inte vad denna text betyder? På fullt allvar? Vad tror du att den texten betyder?
Om du av miljönämnden fått ett vite att utföra åtgärd på din hyresfastighet, så hävdar du alltså att du inte under några omständigheter kan vidta dessa åtgärder bara för att den är uthyrd. Det är inte helt ovanligt att hyresvärdar får viten för att hyresgästerna har t.ex. vägglöss. SKulle det hända dig skulle du alltså vägra åtgärd med hänvisning till att bostaden är uthyrd? Du får ursäkta, men för att vara hyresvärd verkar du ha extremt lite kunskap i ämnet.
Du är alldeles uppenbart inte ett skit intresserad av att lära dig. Ty, hade så varit fallet, hade dina frågor haft en helt annan karaktär och de förklaringar jag ger hade lett till följdfrågor, inte påhopp om att jag hittar på saker.
Det är också alldeles uppenbart att du inte läst hela domen. Allt står klart och tydligt förklarat där, och många av dessa bärande punkter upprepas dessutom i olika former. Läs domen. Och om du verkligen vill lära dig. Läs då också vad jag skrivit och fundera över vad det faktiskt betyder. Och ställ i så fall relevanta frågor istället för att bestämt hävda motsatsen utan att veta vad du pratar om, vilket du ju inte gör om du behöver lära dig... (schack matt, som din vapenbroder skrev).
" I det köpekontrakt som upprättats av Helena Niemelä och köparen den 22 december 1998 anges dock att äganderätten till fastigheten inte övergår förrän köpeskillingen är erlagd"
"Helena Niemelä var därmed fortfarande ägare till fastigheten vid dessa tidpunkter."
(tidpunkterna för vite)
och nej, jag får inte gå in på gården jag hyrt ut för att städa av skrotbilar eller vad det nu skulle vara.
Som sagt, jag har kollat upp detta - har haft trilskande hyresgäster och skit. Att det är skräpigt i trädgården ger inte mig rätt att klampa in, att jag får vite ger mig inte rätt klampa in,. Vattenläcka, trasigt tak eller andra akuta åtgärder... det har jag rätt att undersöka.
Visst, man kan dra det till spets att stökig trädgård - stökigt hus - dålig skötsel.- brist som måste undersökas.... men det är att dra det hela långt.
Det jag kan göra är att skicka ett vite vidare till hyresgästen, att de ska betala, att försöka vräka dem osv.
"tillträde av fastigheten, vilket enligt kontraktet skedde den 1 januari 1999, innebar även inskränkningar i hennes möjligheter att råda över fastigheten."
Står INGET om någon äganderätt etc som påverkar Helenas möjlighet att städa av tomten.
Det står under ett styckeS Snickerick skrev:Jösses, du förstår inte ens skillnaden på rättens konstaterande och vad parterna skrev i avtalet.
"Himlen är förvisso blå, men i detta fall angavs att den skall vara grön."
Då hävdar du med en dåres envishet att det fastslagits att himlen är grön...
Som sagt, jag hade ingen större förhoppning om att du skulle förstå. Tyvärr besannades min farhåga.
Icke desto mindre, allt framgår klart och tydlig av domen. Och därtill av massvis med referenser tidigare i tråden.
Att du inte inser i vilken dager du framställer dig själv genom att hålla på som du gör, är bara tragiskt.
"SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE"
" I det köpekontrakt som upprättats av Helena Niemelä och köparen den 22 december 1998 anges dock att äganderätten till fastigheten inte övergår förrän köpeskillingen är erlagd. Detta hade vid tidpunkterna för de aktuella föreläggandena inte skett. Helena Niemelä var därmed fortfarande ägare till fastigheten vid dessa tidpunkter."
Är det vad parterna gett som inlagor? Nej. Det är ju vad kammarrätten dragit för slutsatser.
Som sagt, istället för att dra till med ord hit och dit, varför skriver de som de gör... om du menar att det är så fel?