T
S Snickerick skrev:
Hoppet här försvann ärligt talat för länge sedan, här är det inte hoppet som håller oss uppe, i alla fall inte i "den" delen. Här är det istället det humoristiska
Ja det är alltid kul o puckla på en pensionär , spec när han ligger ner då ska man passa på att sparka på han.(Esbjörn)

Jag försvarar bara gubben, sedan får målet gå som det går, men 95% här inne gör det inte.
Oftast är det personer som inte har gjort något gott här inne mer än skapa oreda, vilket jag lyft fram med både gillningar o stjärnor , dessa är dom som sparkar hårdas på gubben , samt bevisa att dom har "inte" till fört forumet någon större nytta på något plan.
Där man tydligt kan urskilja på hur en person beter sig, eller vad dom vill åstadkomma med sina inlägg.
Var av jag visar respekt när en sådan person ger sitt inlägg , jag anser att dessa person är grundpelarna till ett bra forum.

S
T Takläggare skrev:
Ja det är alltid kul o puckla på en pensionär , spec när han ligger ner då ska man passa på att sparka på han.(Esbjörn)

Jag försvarar bara gubben, sedan får målet gå som det går, men 95% här inne gör det inte.
Oftast är det personer som inte har gjort något gott här inne mer än skapa oreda, vilket jag lyft fram med både gillningar o stjärnor , dessa är dom som sparkar hårdas på gubben , samt bevisa att dom har "inte" till fört forumet någon större nytta på något plan.
Där man tydligt kan urskilja på hur en person beter sig, eller vad dom vill åstadkomma med sina inlägg.
Var av jag visar respekt när en sådan person ger sitt inlägg , jag anser att dessa person är grundpelarna till ett bra forum.
Till att börja med kan jag notera att saker och ting som vanligt går dig förbi långt över ditt huvud.

Vad gäller "drevet" var det inledningsvis 100% emot Ebba och jag var nog den första att ta såväl henne som fakta i försvar. Det senare har lyckligtvis i alla fall 95% insett och det är bara 5% som inte förstår vare sig varför Ebba har rätt eller att Esbjörn är den omoraliska lurendrejaren och smutskastaren. Man får vara bra naiv om man tror att Esbjörn glömt att han gått igenom hela denna process och sedan glömt att han skrivit under avtalet, men ändå kom ihåg att ångra det han hade glömt att han hade gjort.

Redigerat:
  • Gilla
calibramicke och 1 till
  • Laddar…
harry73
Kan ni inte sluta mata Takläggaren?
(Forumreglerna förhindrar mig från att kalla honom trollet)

• Gilla
fsn
  • Laddar…
T
S Snickerick skrev:
Till att börja med kan jag notera att saker och ting gård vanligt går dig förbi långt över ditt huvud.

Vad gäller "drevet" var det inledningsvis 100% emot Ebba och jag var nog den första att ta såväl henne som fakta i försvar. Det senare har lyckligtvis i alla fall 95% insett och det är bara 5% som inte förstår vare sig varför Ebba har rätt eller att Esbjörn är den omoraliska lurendrejaren och smutskastaren. Man får vara bra naiv om man tror att Esbjörn glömt att han gått igenom hela denna process och sedan glömt att han skrivit under avtalet, men ändå kom ihåg att ångra det han hade glömt att han hade gjort.
Ingen av oss vet exakt hur affären gått till , detta som hänt mellan parterna är inte ett normalfall, jag känner inte för någon av personerna , utan har bara valt en sida att försvara , dels som alla nämner mycket lärorikt . för mig spelar inte kontraktet någon större roll, spec när den hävdes dagen efter , då kan jag iställt känna en moral , att måste personen ha den till varje pris? varför ställer jag mig frågan, hon har lön att köpa nästan vad hon vill .

Varför utsätta sig för denna tvist? den kommer inte göra henne något, vare sig hon vinner eller inte, så kommer den påverka henne negativt.. finns säkert fastigheter nära som hon kan köpa, varför inte titta på dessa lösningar.

T
harry73 harry73 skrev:
Kan ni inte sluta mata Takläggaren?
(Forumreglerna förhindrar mig från att kalla honom trollet)
Ja ja harry ändå skickar du personliga meddelanden , du är en bra man .du vet vad jag håller på träna upp mig inför.

S
T Takläggare skrev:
Ingen av oss vet exakt hur affären gått till , detta som hänt mellan parterna är inte ett normalfall, jag känner inte för någon av personerna , utan har bara valt en sida att försvara , dels som alla nämner mycket lärorikt . för mig spelar inte kontraktet någon större roll, spec när den hävdes dagen efter , då kan jag iställt känna en moral , att måste personen ha den till varje pris? varför ställer jag mig frågan, hon har lön att köpa nästan vad hon vill .

Varför utsätta sig för denna tvist? den kommer inte göra henne något, vare sig hon vinner eller inte, så kommer den påverka henne negativt.. finns säkert fastigheter nära som hon kan köpa, varför inte titta på dessa lösningar.
Du vet inte exakt hur affären gått till, vilket är lite intressant för inledningsvis skrev du saker du omöjligt kunnat veta om du inte varit direkt inblandad.

Men du vet exakt hur det kommer påverka Ebba.

Du lurar som vanligt ingen annan än dig själv

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S
T Takläggare skrev:
Ja ja harry ändå skickar du personliga meddelanden , du är en bra man .du vet vad jag håller på träna upp mig inför.
Och du har en lång väg att vandra

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T
S Snickerick skrev:
Du vet inte exakt hur affären gått till, vilket är lite intressant för inledningsvis skrev du saker du omöjligt kunnat veta om du inte varit direkt inblandad.

Men du vet exakt hur det kommer påverka Ebba.

Du lurar som vanligt ingen annan än dig själv
Kan inte ljuga att jag fått material skickat till mig , vilket ändå är lite roligt, sådant uppskattas , det ger en liten annan insikt.
Ser inget större fel i materialet , än någon punkt som verkar lite skum, samt varför den tillfördes. men ska inte utgöra något problem för kontraktet i sig.

T
S Snickerick skrev:
Och du har en lång väg att vandra
Men samtidigt varför brusar alla upp så mycket ? detta är en tråd man kan framföra lite olika åsikter fritt , tro mig, moderatorn kan säga till på skarpen.
Är tråden så känslomässig ? att den ska frambringa ilska hos många.

SarB SarB skrev:
Absolut, talar vi om svävarvillkor kan det ställa till det lite. Jag kan inte förklara det bättre än Vesterlins gör på sin sida;
"
Genom ett formenligt fastighetsköp övergår äganderätten från säljare till köpare. Köpet måste upprättas skriftligen, men det finns inget krav på att alla i köpet ingående villkor också ska vara skriftliga. De kan således vara skriftliga. Vissa villkor – dessa anges i 4 kap. 3 § jordabalken – måste dock vara skriftliga för att ha verkan. Ett av dessa är svävandevillkor, vilka också benämns återgångsvillkor.

Svävarvillkoren fyller en viktig betydelse i ljuset av det faktum att fastighetsöverlåtelser innebär en omedelbar äganderättsövergång. Genom svävarvillkor kan överlåtelsen göras beroende av en viss framtida händelse, som att en viss detaljplan antas eller att köpeskillingen erläggs i sin helhet. Därmed kan olägenheterna med en omedelbar äganderättsövergång balanseras med hjälp av väl utformade svävarvillkor. Svävarvillkor kan ställas upp i såväl köparens som säljarens intresse. Om återgång blir aktuellt ska prestationerna återgå, d.v.s. säljaren återfår fastigheten och köparen köpeskillingen. Möjligheterna att använda sig av svävarvillkor begränsas av regeln i 4 kap. 4 § jordabalken. Löptiden för svävarvillkor är begränsad till två år, men huvudregeln har undantag. Svävarvillkor som avtalas för längre tid än två år medför – som huvudregel – hela köpets ogiltighet."

Vad gäller att säljaren ansvarar för fastigheten mellan köp och tillträde är ju ett skydd just eftersom köparen är ägare men det sällan är så att de tillträder direkt. 4:11 JB säger att säljaren står faran för att fastigheten av våda skadas, som du säger är det inte ovanligt att något går sönder, men har det inte gått sönder pga våda så lär alltså inte säljaren åka på det ändå.
" men har det inte gått sönder pga våda så lär alltså inte säljaren åka på det ändå."
Detta stämmer ju inte alls, det blir ALLTID säljare som åker dit på det.

En 20-år gammal frys (går sönder efter skrivet kontrakt, innan tillträde) - forumet säger man ska ersätta den med en motsvarande som fanns på visningen.

Svaret enligt lagen borde då alltså .... ett fett
"jaha, tough luck" ER frys gick sönder och det var inte mitt fel.... ;)

Redigerat:
T
Finns ju fler Ebba linjer, en tror jag fick en bild på bullfika , kan inte dom som bli upprörda skriva där , samt låta mig mig framföra juridik här som retar upp dom flesta, spec när dom inte kan bemöta den , där jag utmana en jurist att lägga upp ett argument om förfoganderätt , men fick något annat , var ju skitkul .la upp en ny från HD , då gick alla upp i taket för dom förstod inte vad den handla om, ingen kunde bemöta den:

Om äganderätten som inte övergår vid köpekontrakts dagen utan när köpeskillingen är betald.

HD dom T 2126-19

• Haha
Nils Terminus
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Till att börja med kan jag notera att saker och ting som vanligt går dig förbi långt över ditt huvud.

Liksom-.. nog för många här går långt för att försvara gubbens göromål, men du vänder på allt konstant till Ebbas fördel...

Jag tror inte alls att detta handlar om nå svart eller vitt där Ebba gjort allt rätt och riktigt, helt sjysst, för nej det har hon absolut inte. Ska vi prata "glömt saker" så var ju Ebba duktig på att glömma bort att hon eskalerat detta via advokat-hot...

Sen - det kan säkert vara att så att Esbjörn överdriver, inte alls är glömsk. Vem vet.
Han kanske minns saker, men väljer att fokusera på annat osv.

Sanningen ligger som alltid nånstans mittemellan. Så ta ned Ebba några pinnhål.

• Haha
SonnyListon
  • Laddar…
S
T Takläggare skrev:
Men samtidigt varför brusar alla upp så mycket ? detta är en tråd man kan framföra lite olika åsikter fritt , tro mig, moderatorn kan säga till på skarpen.
Är tråden så känslomässig ? att den ska frambringa ilska hos många.
Du tror dig visst veta inte bara hur Ebba känner utan även hur många i denna tråden känner.
Men i själva verket har du ingen aning om vad andra känner.

Vad vi däremot kunde konstatera tidigt i tråden var just det att du var kraftigt biaserad åt Esbjörns håll, och det var rätt uppenbart från start att du, trots dina förnekanden, stod Esbjörn eller någon på hans sida nära, eller att du kanske till och med är brorsonen. Och mot bakgrund på hur du reagerar på uttalanden om brorsonen, så ligger ju sådana spekulationer nära till hands. Inte minst nu när du bekräftat att du fått material skickat till dig. Detta späs ju sedan på av ditt uttalande om att du är här för att du förbereder dig. Det är ju inget som någon part i en tvist skickar runt hur som helst, särskilt inte en 83-åring som inte ens kommer ihåg att han har skrivit under avtalet.

Du förefaller mig vara den av alla i trådarna som är mest känslomässigt engagerad i frågan. Det visas ju också inte minst av din Trump-liknande oförmåga att ta till dig fakta och sanning i frågor som inte ligger i linje med din vilja.

Det måste kännas trist att köra huvudet så rejält rätt in i kaklet med varje krystad abrovinsch du försöker dig på i dina enträgna försök att hitta ett sätt att vinna målet. Det kommer att bli helfestligt när vi får höra att Esbjörn i domstolen begärt att målet skall dömas utifrån Sjölagen och att avtalet därför skall ogillas. Men det är klart, om det händer, kanske Esbjörn omyndigförklaras på riktigt :D

Nej, jag säger som jag alltid sagt - Heja Ebba och Esbjörn! Jag hoppas att ni får genomföra den affär ni gemensamt kommit överens om och att du Esbjörn får dina miljoner och kan leva gott av dem resten av dina dagar. Det är du värd. Brorsonen har ju alldeles uppenbarligen inget som helst eget intresse i bevarandet av din familjegård.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
F
T Takläggare skrev:

Det heter ”sparka på honom”.

• Haha
Takläggare
  • Laddar…
Signerat avtal gäller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.