T
Vad skatteverket menar är att skatten bara bedöms efter köpeavtalet.

Det är jättekul att du försöker lära dig mer, men vart vill du komma? Vad sägs om att svara på, eller resonera kring några av de frågor som ställts idag.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är jättekul att du försöker lära dig mer, men vart vill du komma? Vad sägs om att svara på, eller resonera kring några av de frågor som ställts idag.
Äganderättens övergång, även skatteverket beskriver den.

S
T Takläggare skrev:
Äganderättens övergång, även skatteverket beskriver den.
Ja visst, de beskriver den ur ett skatterättsligt perspektiv, det har vi redan gått igenom med dig. Det är en del av den successiva äganderättsövergången. Har du redan glömt detta?

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Visst gör de det. Och de skriver tydligt i det du citerat att om inget annat avtalas så gäller kontraktsdatum.

T
S Snickerick skrev:
Ja visst, de beskriver den ur ett skatterättsligt perspektiv, det har vi redan gått igenom med dig. Det är en del av den successiva äganderättsövergången. Har du redan glömt detta?
Nej den uppfattas olika, men jag tror på successivt övergång , jag redogör vad domen betyder , hur äganderätten ser ut.
Hur skatteverket även tar upp äganderättens övergång, som ex att den är 2015-01-15 och inte 2014-12-10

S
T Takläggare skrev:
Nej den uppfattas olika, men jag tror på successivt övergång , jag redogör vad domen betyder , hur äganderätten ser ut.
Hur skatteverket även tar upp äganderättens övergång, som ex att den är 2015-01-15 och inte 2014-12-10
Ska vi alltså nu tolka dig så att du förnekar den dom i HD du själv refererat till, till förmån för en text på skatteverkets hemsida om den skatterättsliga ägarövergången?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast det är ju inte ett lurigt fall, det är ett enkelt fall.
Avtal har skrivits och det är båda parter överens om. Nu försöker ena parten dra sig ur avtalet, något som näppeligen juridiskt lär låta sig göras utan att han förklaras oförmögen till att ta ansvar för sina rättshandlingar bakåt i tiden till när kontraktet skrevs.

Allt annat är bara mediacirkus. Speglar och rökridåer.
Tyvärr för Ebba Busch så har hon lovat inför vittnen att häva köpet som inte ens är ett fullbordat köp

SarB
B byggarätt skrev:
Tyvärr för Ebba Busch så har hon lovat inför vittnen att häva köpet som inte ens är ett fullbordat köp
Men nej, inte en till.. vadå lovat inför vittnen att häva köpet?

• Haha
  • Gilla
Huruvida och 2 till
  • Laddar…
N
B byggarätt skrev:
Men snälla läs resterande inlägg i tråden och kom med något vettigt sen.

• Gilla
  • Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
Jaha, är vi där nu igen. Då föreslår jag att du tittar på skriftlighetskraven vid fastighetsaffärer.

Ledtråd: Ett muntligt löfte har i de sammanhangen ingen juridisk bärighet.

Edit: Trea på lika många minuter. :crysmile::rofl::geek:

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
N
SarB SarB skrev:
Men nej, inte en till.. vadå lovat inför vittnen att häva köpet?
Dom dyker ju upp som gubben i lådan lite överallt tycker jag :sweat:

• Gilla
  • Haha
Violina och 2 till
  • Laddar…
N
Jag har svårt att hänga med nu men förstår jag det rätt om @byggarätt @larka742 och @Takläggare alltså fortfarande tycker att äganderätten inte övergår på den dagen köpekontraktet skrivs?

Kul att du fått ett eget litet crew isåfall @Takläggare ni kanske kan starta en byrå tillsammans....

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
T
B byggarätt skrev:
N Nils ST skrev:
Jag har svårt att hänga med nu men förstår jag det rätt om @byggarätt @larka742 och @Takläggare alltså fortfarande tycker att äganderätten inte övergår på den dagen köpekontraktet skrivs?

Kul att du fått ett eget litet crew isåfall @Takläggare ni kanske kan starta en byrå tillsammans....
Mot bevisa vad jag just lagt fram, det finns inte tydligare bevis på när äganderätten övergår.
Förklara att den gått över vid själva köpekontraktets dag, när dom tydligt tar upp förutsättningen. om tillträdesdag.
https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2016/t-5195-14.pdf

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.