236 834 läst · 3 081 svar
237k läst
3,1k svar
Ebba Busch snart juridisk ägare till omstridda fastigheten
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 037 inlägg
Det är jättekul att du försöker lära dig mer, men vart vill du komma? Vad sägs om att svara på, eller resonera kring några av de frågor som ställts idag.
Skogsägare
· 19 037 inlägg
Visst gör de det. Och de skriver tydligt i det du citerat att om inget annat avtalas så gäller kontraktsdatum.
Nej den uppfattas olika, men jag tror på successivt övergång , jag redogör vad domen betyder , hur äganderätten ser ut.S Snickerick skrev:
Hur skatteverket även tar upp äganderättens övergång, som ex att den är 2015-01-15 och inte 2014-12-10
Ska vi alltså nu tolka dig så att du förnekar den dom i HD du själv refererat till, till förmån för en text på skatteverkets hemsida om den skatterättsliga ägarövergången?T Takläggare skrev:
Vi provar en annan dom om ni då förstår, då gäller det en bostadsrätt, men här gäller äganderätten övergång vid tillträde.S Snickerick skrev:
https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2016/t-5195-14.pdf
Tyvärr för Ebba Busch så har hon lovat inför vittnen att häva köpet som inte ens är ett fullbordat köpNötegårdsgubben skrev:Fast det är ju inte ett lurigt fall, det är ett enkelt fall.
Avtal har skrivits och det är båda parter överens om. Nu försöker ena parten dra sig ur avtalet, något som näppeligen juridiskt lär låta sig göras utan att han förklaras oförmögen till att ta ansvar för sina rättshandlingar bakåt i tiden till när kontraktet skrevs.
Allt annat är bara mediacirkus. Speglar och rökridåer.
Skogsägare
· 19 037 inlägg
Jaha, är vi där nu igen. Då föreslår jag att du tittar på skriftlighetskraven vid fastighetsaffärer.
Ledtråd: Ett muntligt löfte har i de sammanhangen ingen juridisk bärighet.
Edit: Trea på lika många minuter.
Ledtråd: Ett muntligt löfte har i de sammanhangen ingen juridisk bärighet.
Edit: Trea på lika många minuter.
Jag har svårt att hänga med nu men förstår jag det rätt om @byggarätt @larka742 och @Takläggare alltså fortfarande tycker att äganderätten inte övergår på den dagen köpekontraktet skrivs?
Kul att du fått ett eget litet crew isåfall @Takläggare ni kanske kan starta en byrå tillsammans....
Kul att du fått ett eget litet crew isåfall @Takläggare ni kanske kan starta en byrå tillsammans....
B byggarätt skrev:
Mot bevisa vad jag just lagt fram, det finns inte tydligare bevis på när äganderätten övergår.N Nils ST skrev:
Förklara att den gått över vid själva köpekontraktets dag, när dom tydligt tar upp förutsättningen. om tillträdesdag.
https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2016/t-5195-14.pdf