Men det där kan inte vara grundkursen va? För i grundkursen är marknadsvärde vad någon är villig att betala. Det är skrivet. ;)

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Grundkurs i fastighetsvärdering ;)

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, marknadsvärdet är vad någon är beredd att betala, inget annat.
Om säljaren inte vill sälja till marknadsvärdet är en helt annan fråga.
Så om jag bjuder en krona för ditt hus och någon annan bjuder två kronor är marknadsvärdet två kronor? Det skulle kunna uppstå om ditt hus inte är annonserat till salu och jag ger dig ett bud (likt Ebba gett Esbjörn ett bud, men med tillägget att husägaren ”kollar marknaden” genom att fråga en kompis vad han vill bjuda).

(en och två kronor är bara exempel, du kan byta ut mot 3.9 respektive 4 miljoner eller valfritt belopp)

En affär uppstår när säljaren värderar det han får betalt högre än det han säljer, samtidigt som köparen värderar det han får högre än priset han betalar.

På en perfekt marknad är både köpare och säljare helt informerade om andra alternativ. Så är det oftast inte i verkligheten.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Jag har aldrig sagt att det finns mer än ett marknadsvärde vid en given tidpunkt. Det är ju självklart att det bara finns ett marknadsvärde, jag skrev inget annat.
Om marknadsvärdet definieras som det pris som någon är beredd att betala så kan det ju finnas flera marknadsvärden. Det är inte säkert att alla personer är beredda att betala lika mycket.
För att vara supertydlig: det är det HÖGSTA pris/värde någon är villig att betala på en öppen marknad.
Det är en bättre definition än din förra, men som Huruvida förklarade så brukar marknadsvärde definieras med hjälp av sannolikhetslära.
Bra att du ändrade dig om auktion. :)
Jag superförtydligade. :–)

heisiandiishe
Har säkert missat massa inlägg men marknadsvärde kan ju beräknas på flera sätt en ett. I praktiken ligger ju metoden nedan till grund för vad majoriteten av köpare går igenom i sitt huvud innan de lägger bud. Sedan tillkommer givetvis en massa andra faktorer som ”sällan till salu” i ett visst område etc. Men de flesta gör ju en lekmannamässig bedömning av priset enligt nedan innan man skickar på bud på en lägenhet eller ett hus:

Ortsprismetoden är ett sätt att bedöma en fastighets marknadsvärde. Utgångspunkten är således att fastighetens marknadsvärde bedöms utifrån ett antal jämförelseobjekt med likhet i fråga om storlek, belägenhet, tidpunkten för överlåtelsen och andra värdepåverkande faktorer.

Det är ett absolut krav att namnteckningarna skall vara bevittnade vid ett fastihetsköp. Sen måste säljaren utfärda och skriva under ett köpebrev (även det bevittnat) som även köparen skall skriva på. Om farbrorn ångrat sig har han väl inte fått betalt och/eller skrivit på ett köpebrev?

N
jaktstugan jaktstugan skrev:
Det är ett absolut krav att namnteckningarna skall vara bevittnade vid ett fastihetsköp. Sen måste säljaren utfärda och skriva under ett köpebrev (även det bevittnat) som även köparen skall skriva på. Om farbrorn ångrat sig har han väl inte fått betalt och/eller skrivit på ett köpebrev?
Börja med att läsa igenom i alla fall några kommentarer innan du kommenterar. Vi har gått igenom detta några gånger och du har fel gällande bevittningen, gällande köpebrev så beror det ju helt och hållet på om det står med köpekontraktet att det ska upprättas ett.

Ta ett varv och läs igenom tråden och återkom sedan om du har något nytt att tillföra.

• Gilla
  • Haha
Robert Eriksson 66 och 13 till
  • Laddar…
Herr Esbjörn visade ju nu i rätten att han faktiskt är vid sina sinnes fulla bruk, och således torde varit det när han första gången sålde huset. Han har ju mottagit pengarna.

Så att spela på "förvirrad gammal gubbe-kortet" kommer inte hålla. Hand advokat Johann Binninge verkar ju inte heller vara en så trevlig person. Även tydliga kopplingar till stormandet kring Hurtigs advokatfirma och dess maffia-upplägg där anställda absolut frångått god advokatsed och rättssäkerhet.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
lsoderlund lsoderlund skrev:
Herr Esbjörn visade ju nu i rätten att han faktiskt är vid sina sinnes fulla bruk, och således torde varit det när han första gången sålde huset. Han har ju mottagit pengarna.

Så att spela på "förvirrad gammal gubbe-kortet" kommer inte hålla. Hand advokat Johann Binninge verkar ju inte heller vara en så trevlig person. Även tydliga kopplingar till stormandet kring Hurtigs advokatfirma och dess maffia-upplägg där anställda absolut frångått god advokatsed och rättssäkerhet.
Och det tycks inte vara försäljningspriset som är problemet. Han har helt enkelt ångrar sig, fast för sent i processen. Tror inte han får rätt så går han inte med på förlikning så måste han både sälja huset och betala en massa omkostnader för tvisten.

TT4F TT4F skrev:
Om man använder en dömd pedofil som juridiskt ombud så tycker jag det säger en hel del om ens integritet och moral. Men det kanske bara är jag som tycker det är konstigt.
Framförallt säger det väl en del om hur ombudet agerar. Detta ombud gör allt för att det ska dra ut på tiden, bli mer fakturerbar tid och för att han ska synas mer i media. Ett mål som av de flesta sakkunniga anses så självklart. Ombudet borde ha rått sin klient Esbjörn att detta är dömt att misslyckas och kommer bra kosta pengar.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
jade_wys38 jade_wys38 skrev:
Vad har detta att göra med Esbjörns känslor till barndomshem och släktgården? Låt ha honom
eget privat liv.Är Ebbas löfte ogiltig? Hur kan man blanda ngns förflutna på det visset??
Misstänker att du inte följt tråden och troligtvis inte sett Ebbas "löfte" heller. Då hade du vetat att det var fler OM än om Esbjörn inte ville sälja.

Lite som att jag kan lova dig att du ska få en banan om du verkligen vill, om jag har en och om du har betalt mig för den. Sen tar du det som ett löfte om att du ska få en banan om du vill!

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
lsoderlund lsoderlund skrev:
advokat Johann Binninge
Johann Binninge är inte advokat. Han följer inga etikregler såsom en advokat måste göra utan beter sig såsom han finner lämpligt helt utan krav på respekt för något större sammanhang.

Det är förvisso inte otillåtet att företräda andra i domstol utan att vara advokat, men hans seriositet och lojalitet med rättssystemet och klienten kan helt klart ifrågasättas.

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
Om man använder en dömd pedofil som juridiskt ombud så tycker jag det säger en hel del om ens integritet och moral. Men det kanske bara är jag som tycker det är konstigt.
Det väldigt lätt att vilseleda människor,ingen har skrivet på pannan om sitt avtjänat straff.Att sprida dåligt rykte om folk är under all kritik!!!

jade_wys38 jade_wys38 skrev:
Vad har detta att göra med Esbjörns känslor till barndomshem och släktgården? Låt ha honom
eget privat liv.Är Ebbas löfte ogiltig? Hur kan man blanda ngns förflutna på det visset??
Är det verkligen barndomshem och släktgård?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.