D Dr Jumping Jack skrev:
Esbjörns avsikt är väl att förhala, Ebba behöver någonstans att bo och genom att förhala kan hon tvingas att ge upp och välja annat boende. Innan frågan om god man är avgjord är fastighetsaffären avgjord. Klart att Esbjörn inte betalar för en god man, vet ju att han är sparsam.
Nu kommenterar jag mig själv, ur Expressen citerar jag följande: ”Binninge vill samråda med den god man som utses innan han utvecklar sitt svar till domstolen”. Det stödjer ju tanken att strategin är att förhala till Ebba måste skaffa ett annat boende. Att få en god man lär ju ta en ansenlig tid.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Tingsrätten förstår självklart att det enda som motparten avser är att förhala, fula försök att förhala brukar komma tillbaka och bita folk i baken istället. Esbjörn & c/o ligger redan risigt till och ombudet gör det bara värre.

F fsn skrev:
Kan du förklara varför överförmyndarförvaltingens svar/utredning måste inväntas? Esbjörn stog ju juridiskt på egna ben när avtal ingicks.

Vem bestämmer om Esbjörn behöver god man? För Överförmyndarförvaltingen är väl i princip bara en leverantör av den goda mannen? Förutsatt att systemet med god man fungerar och man ser det från Esbjörns släktingars (alltså Matz) perspektiv så borde detta vara en usel taktik. En rekorderlig god man skulle börja med att byta juridiskt ombud. Ett nytt juridiskt ombud skulle säkert kunna förklara konsekvenserna och sannolikheten för en förlust på ett bättre sätt.
Esbjörn är väl inte intresserad av en god man, får han en kan han ju tacka nej. Vet inte hur lång tid det tar, men gissa t ex på 6 mån, så klarnar bilden.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tingsrätten förstår självklart att det enda som motparten avser är att förhala, fula försök att förhala brukar komma tillbaka och bita folk i baken istället. Esbjörn & c/o ligger redan risigt till och ombudet gör det bara värre.
Hoppas du har rätt.

SarB
D Dr Jumping Jack skrev:
Nu kommenterar jag mig själv, ur Expressen citerar jag följande: ”Binninge vill samråda med den god man som utses innan han utvecklar sitt svar till domstolen”. Det stödjer ju tanken att strategin är att förhala till Ebba måste skaffa ett annat boende. Att få en god man lär ju ta en ansenlig tid.
Det är väl nu det blir lite spännande i vart fall! Spontant känns det märkligt att man skulle godta att invänta en god man i detta läge, speciellt eftersom ett ombud bör vara den man samråder med för att utveckla sin talan. Han hade väl snarare behövt en god man för att fundera över val av ombud.

• Gilla
Misse och 5 till
  • Laddar…
F
SarB SarB skrev:
Det är väl nu det blir lite spännande i vart fall! Spontant känns det märkligt att man skulle godta att invänta en god man i detta läge, speciellt eftersom ett ombud bör vara den man samråder med för att utveckla sin talan. Han hade väl snarare behövt en god man för att fundera över val av ombud.
Exakt så

• Gilla
SarB
  • Laddar…
F fsn skrev:
Kan du förklara varför överförmyndarförvaltingens svar/utredning måste inväntas? Esbjörn stog ju juridiskt på egna ben när avtal ingicks.

Vem bestämmer om Esbjörn behöver god man? För Överförmyndarförvaltingen är väl i princip bara en leverantör av den goda mannen? Förutsatt att systemet med god man fungerar och man ser det från Esbjörns släktingars (alltså Matz) perspektiv så borde detta vara en usel taktik. En rekorderlig god man skulle börja med att byta juridiskt ombud. Ett nytt juridiskt ombud skulle säkert kunna förklara konsekvenserna och sannolikheten för en förlust på ett bättre sätt.
Dessutom kan en god man sälja hans fastighet då han inte har förmåga att sköta den

• Gilla
Violina
  • Laddar…
slaskman slaskman skrev:
Dessutom kan en god man sälja hans fastighet då han inte har förmåga att sköta den
Bara med huvudmannens och överförmyndarens samtycke. Inte om han motsätter sig det. Då måste det till ett förvaltarskap plus överförmyndarens samtycke.

• Gilla
SarB
  • Laddar…
T
F fsn skrev:

Att hävda förtur till rätten för ett bostadsköp , är ingen stor händelse. finns viktigare rättsfall.
Dom söker om Esbjörn behöver en GM , om hans tillstånd verkligen är så dåligt , är hans minne osv så dåligt så självklart ska man ha rättigheter.
Jag tror tingsrätten kommer låta detta utredas, om det inte görs så går ärendet vidare till nästa instans osv. på så sätt kan dom inte påskynda, kommer något nytt kan man överklaga o gå vidare.

F
T Takläggare skrev:
Att hävda förtur till rätten för ett bostadsköp , är ingen stor händelse. finns viktigare rättsfall.
Dom söker om Esbjörn behöver en GM , om hans tillstånd verkligen är så dåligt , är hans minne osv så dåligt så självklart ska man ha rättigheter.
Jag tror tingsrätten kommer låta detta utredas, om det inte görs så går ärendet vidare till nästa instans osv. på så sätt kan dom inte påskynda, kommer något nytt kan man överklaga o gå vidare.
1. Jag har inte nämnt förtur öht.
2. Gör skillnad på förtur och rättshavererande förhalning
3. Om en GM behövs eller inte.... Min fråga var om du anser att överförmyndarförvaltingen har nån öht med den frågan att göra? Jag tror inte det faktiskt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tyvärr fungerar inte rätten så, där man gör en för bedömning på detta sätt.
Ta ASAP Rocky denna hade förtur, ändå satt han på Kronobergshäktet i 31 dagar .:surprised:

T
F fsn skrev:
1. Jag har inte nämnt förtur öht.
2. Gör skillnad på förtur och rättshavererande förhalning
3. Om en GM behövs eller inte.... Min fråga var om du anser att överförmyndarförvaltingen har nån öht med den frågan att göra? Jag tror inte det faktiskt.
Nu verkar det som den är intagen i lagrum , men detta är ett svårt fall , tror inte sådant här har prövat i Sverige , bara vänta o se, tror beslutet om 15 Jan kommer snabbt, ev i dag eller i morgon.

F
T Takläggare skrev:
Nu verkar det som den är intagen i lagrum , men detta är ett svårt fall , tror inte sådant här har prövat i Sverige , bara vänta o se, tror beslutet om 15 Jan kommer snabbt, ev i dag eller i morgon.
Det borde inte vara ett svårt fall alls faktiskt.

• Gilla
SarB och 2 till
  • Laddar…
T
F fsn skrev:
Det borde inte vara ett svårt fall alls faktiskt.
Första som kommer ske är en muntlig förberedelse , Binninge begär anstånd med att utveckla grunderna, och sin bevisning fram till 15 Jan.
Därefter ska tid för Muf sättas , även muf kan man begära en annan tid för , Binninge eller Esbjörn kan känna sig sjuk eller fått förhinder .
Vägen fram till själva Rätts dagen kan ligga månader bort.
Så fungerar Svenska rättssystemet .

För att få god man måste man ha en dokumenterad medicinsk diagnos och det tror jag blir svårt. Det räcker ju inte att ”pengarna rinner mellan fingrarna”. Men som sagt Esbjörn vill väl inte ha en god man, han vill bara förhala

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.