Staffans2000
Ersättning för framtida rättegångskostnader!

Stupid önskan. För inte är väl detta ännu ett Svenskt sätt att skydda brottslingar?

Den stackars karln, gräver sin egen grav. På tal om stackars karl. Vad har Byggdjuret tagit vägen?

Staffan

• Haha
vcx och 2 till
  • Laddar…
sysmali
"Esbjörn Bolin – som befinner sig fastighetstvist med KD-ledaren Ebba Busch – vill ha hjälp med att sköta sin privatekonomi. En god man kan bli utsedd för att ta hand om den 81-årige mannens ekonomi.

Esbjörn Bolin säger till Expressen att han hoppas att den gode mannen tar hand om hans ekonomi på ett vettigt sätt.
– Jag är för frikostig med pengarna. De bara rinner i väg, säger han."

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/esbjorn-vadjar-om-anstand-i-processen-mot-ebba-busch/

• Gilla
Pin
  • Laddar…
SarB
Man ska framställa yrkande om att motparten ska stå kostnaderna innan handläggningen avslutas, ofta yrkar den som lämnar in stämningsansökan om det direkt också, så just det ser jag faktiskt inga konstigheter i.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
"Esbjörn Bolin – som befinner sig fastighetstvist med KD-ledaren Ebba Busch – vill ha hjälp med att sköta sin privatekonomi. En god man kan bli utsedd för att ta hand om den 81-årige mannens ekonomi.

Esbjörn Bolin säger till Expressen att han hoppas att den gode mannen tar hand om hans ekonomi på ett vettigt sätt.
– Jag är för frikostig med pengarna. De bara rinner i väg, säger han."

[länk]
Så Matz och ombudet har lyckats övertyga Esbjörn om att omyndighetsförklara sig själv. Stackars Esbjörn

• Gilla
jade_wys38 och 4 till
  • Laddar…
SarB
TT4F TT4F skrev:
Så Matz och ombudet har lyckats övertyga Esbjörn om att omyndighetsförklara sig själv. Stackars Esbjörn
Bara att ha en god man gör nog ingen skillnad här vill jag minnas?

F
SarB SarB skrev:
Bara att ha en god man gör nog ingen skillnad här vill jag minnas?
Nej, det ändrar inget i sak. Men tanken är väl att försöka bluffa sig till att Esbjörn är senil och inte skulle ha ingått några avtal öht de senaste åren.

Hade detta varit en amerikansk tv-serie så skulle det ha blivit en twist under rättegången och Matz och Esbjörns juridiska ombud hade blivit anhållna på plats.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ersättning för framtida rättegångskostnader!

Stupid önskan. För inte är väl detta ännu ett Svenskt sätt att skydda brottslingar?

Den stackars karln, gräver sin egen grav. På tal om stackars karl. Vad har Byggdjuret tagit vägen?

Staffan
Dessutom stod det i artikeln (man kan förstås inte tro på allt man läser) "Enligt svaromålet till tingsrätten pågår det just nu ett ärende om att utse en god man till Esbjörn."

God man är väl mer en person som hjälper till med ekonomin rent praktiskt och som kan fungera som rådgivare? En person som har en god man har väl vad jag förstår fortfarande rätt att ingå avtal så även om Esbjörn haft en god man så hade det väl inte haft någon direkt betydelse? Som jag tolkar det hade Esbjörn rätt att ingå avtal och det fanns inte heller några förbehåll som gjorde att han inte fick sälja fastigheten och det finns inte heller någon "ångervecka". Yrkar man på ersätting för rättegångskostaderna innan rättegången ens startat så känns det ju som om man är rätt säker på att man kommer att förlora.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
Man ska framställa yrkande om att motparten ska stå kostnaderna innan handläggningen avslutas, ofta yrkar den som lämnar in stämningsansökan om det direkt också, så just det ser jag faktiskt inga konstigheter i.
Ok, tack för tydliggörandet! Jag trodde att det fanns regler för vem som betalar rättegångskostnaderna men då har jag lärt mig något nytt :)

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Det här med god man påbörjades ju dessutom efter avtalet.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är nog mer för att man skall få sympatier för Esbjörn. Jag tycker synd om honom (förstår att det kan vara hemskt om han verkligen ångrat sig) men det som är viktigt är ju inte vad jag eller någon annan här tycker utan vad rätten kommer fram till (förutsatt att det inte leder till en förlikning för då är det ju det som gäller).

• Gilla
Pin
  • Laddar…
T
P Pin skrev:
Han är brädad. :strong:
Ja jävlar, blev Markoolio brädad av Esbjörn, dom har en speciell relation Ebba o gubben , nu ska gubben ska sjunga julsångerna :ok:
Man yrkar alltid om kostnaderna i förskott.
Då återstår det att se om 15 jan blir nästa datum.

SarB
T Takläggare skrev:
Kan du alla omständigheter i rättsfallet? varav jag tagit upp skatteverkets tolkning av äganderättens övergång , skv har granskat massor av rättsfall utifrån nja , sedan framfört sina exempel. bla äganderättens övergång.
Alla omständigheter som varit av betydelse finns ju med i rättsfallen.
Vi har redan avhandlas skv, återigen så behöver du ha i åtanke i vilket syfte de presenterar informationen.

Flera myndigheten hanterar ofta en och samma fråga väldigt olika beroende på vad de har för syfte och uppdrag. Skv är inte en källa för ägandet av fastigheter.

T
SarB SarB skrev:
Alla omständigheter som varit av betydelse finns ju med i rättsfallen.
Vi har redan avhandlas skv, återigen så behöver du ha i åtanke i vilket syfte de presenterar informationen.

Flera myndigheten hanterar ofta en och samma fråga väldigt olika beroende på vad de har för syfte och uppdrag. Skv är inte en källa för ägandet av fastigheter.
Skatteverket tar sina egna beslut , blir man inte nöjd så måste man överklaga. ibland hela vägen via rätten. förlorar man betalar man rättegångskostnader, så ska skv jämställas med övriga?

Redigerat:
T
P Pin skrev:
Man har alltid en personlighets utredning efter brottet , du kan ju detta. sedan hur det går återstår o se.

T Takläggare skrev:
Man har alltid en personlighets utredning efter brottet , du kan ju detta. sedan hur det går återstår o se.
(y)bra att du bekräftar vem som är GM

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.